چه ویتامین‌هایی برای رفع افتادگی پوست مفید هستند؟

چه ویتامین‌هایی برای رفع افتادگی پوست مفید هستند؟

13 تیر 1401

بیایید قبول کنیم، هر خانمی از ظاهر شدن خطوط ظریف چین و چروک‌ها که احتمالاً نشانه‌های پیری هستند، می‌ترسد، اما ما می‌خواهیم مشکل شلی و افتادگی پوست را حل کنیم. روتین مراقبت از پوست ضد پیری باید در جهت انعطاف‌پذیری آن باشد. اکثر خانم‌ها برای سفت کردن پوست خود به محصولات آرایشی گران قیمت روی می‌آورند در حالی که برخی دیگر گزینه‌های پیشرفته مراقبت از پوست مانند بوتاکس و تزریق برای سفت کردن پوست را امتحان می‌کنند. اما نمی‌توان بر درستی این روش‌ها تأکید کرد. در این پست سعی می‌کنیم متوجه شویم چه ویتامین‌هایی برای سفت شدن پوست مفید هستند این که در یک رژیم غذایی خوب با تأمین مواد مغذی از جمله ویتامین‌هایی که برای زیبایی پوست و جلوگیری از پیری زودرس، شل شدن پوست و چین و چروک ضروری هستند.


چه چیزی باعث شلی و افتادگی پوست می‌شود؟


ویتامین‌های مفید برای سفت شدن پوست

با افزایش سن، تولید کلاژن در پوست کاهش می‌یابد و در نتیجه خاصیت ارتجاعی پوست از دست می‌رود. در صورت کمبود کلاژن، عضلات صورت ضعیف می‌شوند و باعث افتادگی پوست می‌شوند. قرار گرفتن مداوم در معرض اشعه‌های مضر خورشید نیز می‌تواند به پوست آسیب برساند. به طور خلاصه، عواملی که روند پیری را تسریع می‌کنند مواردی از جمله استفاده نکردن از کرم ضد آفتاب هنگام بیرون رفتن، تغییر سبک زندگی، رژیم غذایی نامناسب، استعمال دخانیات می‌شود در صورتی که عواملی چون عدم استفاده از دخانیات، افزودن کرم سفت کننده پوست به روتین مراقبت از پوست همراه با یک رژیم غذایی سالم و محافظت مناسب در برابر اشعه ماوراء بنفش علائم پیری پوست را از بین برده و دوباره آن را جوان کند.

علائم پیری شامل چه مواردی می‌شود؟

  • لکه‌های خشک روی پوست
  • خطوط ظریف چین و چروک
  • لکه‌های پوستی
  • هایپرپیگمانتاسیون
  • پوست شل
  • افتادگی پوست

بیشتر بخوانید: راز لطافت پوست کره ای ها


ویتامین‌های مفید برای سفت شدن پوست


ویتامین‌های مفید برای سفت شدن پوست

 

1. ویتامین A

)ویتامین A در اشکال مختلف موجود است. رتینول، رتینوئید، رتین A رتینوئیدها از ویتامین A مشتق شده‌اند و فرم موضعی ویتامین A هستند.) رتینوئید به طور گسترده در کرم‌های ضد پیری استفاده می‌شود زیرا جریان خون را افزایش می‌دهد در سطح پوست، تولید کلاژن را افزایش می‌دهد، از بروز چین و چروک‌ها جلوگیری می‌کند و باعث افزایش گردش سلولی می‌شود. سایر علائم پیری مانند افتادگی پوست و رنگدانه‌ها می‌گردد.

 مطالعات مختلف این واقعیت را ثابت کرده‌اند که رتینول در برابر چین و چروک‌ها موثر است و با بهبود خاصیت ارتجاعی پوست، افتادگی پوست را از بین می‌برد.

منابع ویتامین A: روغن ماهی، اسفناج، هویج، بروکلی، تخم‌مرغ، پنیر، پاپایا، آووکادو، انبه، خربزه.

2. ویتامین B9

 ویتامین B9 که اسید فولیک نامیده می‌شود، از تولید کلاژن پشتیبانی می‌کند، هیدراتاسیون را افزایش می‌دهد، حفظ رطوبت را بهبود می‌بخشد و خشکی پوست را از بین می‌برد

منابع ویتامین B: لوبیا و حبوبات، مرکبات، سبزیجات سبز برگ.

3. ویتامین C

ویتامین C به دلیل خاصیت روشن کنندگی و روشن کنندگی پوست سر و صدای زیادی در اطراف ویتامین C وجود دارد. این ویتامین بهترین ویتامین برای پوست در نظر گرفته می‌شود زیرا باعث تولید کلاژن می‌شود که پوست را سفت می‌کند، حلقه‌های زیر چشم را کاهش می‌دهد و بافت پوست را بهبود می‌بخشد. برنامه رژیم غذایی Rati Beauty از مواد غذایی سرشار از ویتامین C در برنامه‌های رژیمی استفاده می‌کند تا حتی در حین رژیم، درخشندگی پوست خود را از دست ندهید.

منابع ویتامین C: مرکبات مانند پرتقال، لیمو، گریپ فروت، فلفل دلمه‌ای، آناناس، پاپایا، خربزه طالبی و غیره.

4. ویتامین D

ویتامین D هنگامی که پوست ما در معرض نور خورشید قرار می‌گیرد در بدن ساخته می‌شود. ویتامین D در کنار ایجاد ایمنی برای دور نگه داشتن علائم پیری، لکه‌های پیری و پرپیگمانتاسیون نیز ضروری است.

منابع ویتامین D: روغن کبد ماهی کاد، قارچ، زرده تخم مرغ، پنیر ریکوتا.

5. ویتامین E

این ویتامین دارای آنتی‌اکسیدان‌هایی است که اثرات شگفت انگیزی روی پوست و مو دارد. روغن و کپسول ویتامین E در سراسر جهان برای سفت کردن پوست بسیار محبوب هستند. ویتامین E از پوست در برابر اثرات ضد پیری ناشی از آفتاب محافظت می‌کند.

 منابع ویتامین E: اسفناج، بادام، روغن آفتابگردان، آووکادو، بادام زمینی، بروکلی، روغن زیتون و غیره.

6. ویتامین K

این ویتامین اعتبار کافی برای فواید پوستی خود دارد. نه تنها باعث تسریع بهبود زخم‌ها می‌شود، بلکه می‌تواند ترک‌ها، اسکارها و لکه‌های تیره را نیز کاهش دهد. همچنین خاصیت ارتجاعی پوست را بهبود می‌بخشد و کاهش می‌دهد. ویتامین K برای سلامت کلی پوست ضروری است و همچنین سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند.

منابع ویتامین K: کیوی، کلم، کاهو، خیار، بامیه یا انگشت زنانه، کلم پیچ، کلم بروکلی و غیره.

 

اگرچه هیالورونیک اسید یک ویتامین نیست، اما جزء مهمی است که به انعطاف پذیری پوست کمک می‌کند زیرا رطوبت را حفظ می‌کند و اثری شبیه بالشتک ایجاد می‌کند تا علائم پیری را کاهش دهد. بنابراین، همراه با ویتامین‌ها، مصرف آن را فراموش نکنید. آنتی‌اکسیدان‌ها، اسید هیالورونیک در روتین مراقبت از پوست استفاده شود.

بیشتر بخوانید: مزایای سفت کردن پوست فیبروبلاست پلاسما