چگونه رنگ‌های لباس را ست کنیم؟ (راهنمای چرخه رنگ)

چگونه رنگ‌های لباس را ست کنیم؟ (راهنمای چرخه رنگ)

29 خرداد 1401

اگر می‌خواهید چرخه رنگ مد را درک کنید، دوست من، قطعاً در جای مناسبی هستید زیرا ما این جا هستیم تا به شما کمک کنیم. امروز در این مقاله قصد داریم به شما نشان دهیم که چگونه رنگ‌ها را به خوبی با هم هماهنگ کنید تا کاملاً با شما مطابقت داشته باشند. درک بهتری از نحوه عملکرد رنگ‌ها بسیار مهم است زیرا می‌توانید ظاهر خود را در نتیجه رنگ‌هایی که برای لباس‌هایتان انتخاب می‌کنید، ایجاد کنید یا آن را تغییر دهید. اگر رنگ‌ها به خوبی کنار هم قرار نگیرند، هر چقدر هم که لباس شما گران باشد، ظاهرتان آنقدر که می‌خواهید زیبا نمی‌شود. اما نگران نباشید زیرا پس از مطالعه این مقاله، کاملاً با چرخ رنگ مد آشنا خواهید شد. تنها کاری که باید انجام دهید این است که به خواندن ادامه دهید و آن چه را که ما برای شما آماده کرده‌ایم بررسی کنید.


چگونه بفهمیم چه رنگ‌هایی را با هم ست کنیم؟


استفاده از رنگ‌های مناسب و تطبیق کامل آن‌ها می‌تواند جالب باشد. انتخاب رنگ مناسب برای لباس چیزی است که شما را متمایز می کند. و به همین دلیل است که رنگ و تئوری‌های آن نه تنها برای لباس‌ها، بلکه برای هر چیز دیگری مانند دکوراسیون داخلی، مو، آرایش و بسیاری موارد دیگر اهمیت دارد.

برای درک بهتر، اجازه دهید ابتدا اساس کل این تئوری رنگ را توضیح دهیم.


چرخ رنگ


چرخ رنگ

چرخ رنگ برای اولین بار توسط سر آیزاک نیوتن در قرن 18 اختراع شد، زمانی که او سعی کرد طیف رنگی را در یک چرخ جا دهد و رابطه بین آن‌ها را به صورت بصری نشان دهد. چرخ به دسته‌های زیر تقسیم شده است. در حالی که ما بر استفاده از آن برای لباس‌ها تمرکز خواهیم کرد، این تئوری جهانی است و تقریباً برای هر چیزی که با رنگ سروکار دارد به کار می‌رود.

  • رنگ‌های اصلی
    قرمز، زرد و آبی رنگ‌های اصلی هستند. برای دستیابی به این‌ها نمی‌توان دو رنگ را با هم ترکیب کرد.
  • رنگ‌های ثانویه 
    رنگ‌های ثانویه ترکیبی از رنگ‌های اصلی هستند. بنابراین، قرمز + زرد = نارنجی، قرمز + آبی = بنفش و آبی + زرد = سبز
  • رنگ‌های درجه سوم 
    این رنگ‌ها ترکیبی از رنگ‌های اصلی و فرعی هستند. با مخلوط کردن این رنگ‌ها، رنگ‌هایی مانند نعناعی از ترکیب رنگ‌‌های آبی، مرجانی و غیره به دست می‌آید.

رنگ‌های سرد و گرم


رنگ‌های سرد و گرم

رنگ‌های مانند قرمز، نارنجی، زرد، قهوه‌ای و غیره در دسته رنگ‌های گرم قرار می‌گیرند که باعث می‌شوند اندازه‌ها کوچک‌تر به نظر برسند، و به همین دلیل است که اکثر ما وقتی می‌خواهیم لاغرتر به نظر برسیم ترجیح می‌دهیم از رنگ‌های گرم‌تر استفاده کنیم. رنگ‌های سرد، مانند رنگ‌های آبی، بنفش، سبز و غیره، رنگ‌های آرامش‌بخش هستند.


رنگ‌های خنثی


رنگ‌های خنثی

رنگ‌های خنثی به خودی خود قابل توضیح هستند. آن‌ها فقط آرام و ساده هستند. سیاه، خاکستری، سفید، مایل به سفید، مایل به قرمز و غیره در دسته رنگ‌های خنثی قرار می‌گیرند.


اصول تطبیق رنگ‌ها چیست؟


اصول تطبیق رنگ‌ها چیست؟

یک اصل اساسی برای ست کردن لباس‌هایتان یا هر چیز دیگری، ترکیب رنگ‌هایی است که هماهنگ هستند. و این همان چیزی است که باید هنگام طراحی یا چیدن لباس‌هایمان به خاطر بسپاریم.

قرمز و سبز، بنفش و زرد، آبی و نارنجی رنگ‌های مکمل، همان طور که از نامش پیداست، وقتی با هم ترکیب شوند بهترین کارایی را دارند. این‌ها دقیقاً مخالف یکدیگر در چرخه رنگ هستند. آن‌ها ممکن است جسورانه به نظر برسند، اما خروجی‌ها عالی خواهند بود. در واقع یک موضوع انتخابی است زیرا برخی دوست دارند ظاهر جسورانه‌ای داشته باشند. اگر دقت کنید لباس‌های بهاره و تابستانه شما بیشتر با استفاده از رنگ‌های مکمل طراحی شده‌اند.

تطبیق دو یا سه رنگ پیوسته روی چرخه رنگ که به خوبی با یکدیگر ترکیب می‌شوند، تطبیق رنگ مشابه نامیده می‌شود. وقتی کل یک لباس را بر این اساس کنار هم می‌گذارید، هم چشمگیر و هم شیک به نظر می‌رسد. اگر به این فکر می‌کنید که چگونه کت خود را به رنگ نارنجی یا شتری مدل دهید، یک رنگ از دو طرف چرخه رنگ انتخاب کنید و با آن کار کنید.


سه‌گانه


ترکیب رنگ‌هایی که در چرخه رنگ از یکدیگر فاصله دارند "سه گانه" نامیده می‌شود. آن‌ها با هم عالی به نظر می‌رسند، اما برخی ممکن است استدلال کنند که می‌توانند OTT باشند. با این حال، شما می‌توانید رنگ‌های خنثی را برای تزئین لباس خود انتخاب کنید. با یک تاپ صورتی پاستلی و اکسسوری یا کفش آبی خوش سلیقه به نظر می‌رسید.

ترکیب رنگ عالی برای لباس

بیشتر بخوانید: چه رنگ‌هایی را نباید با هم بپوشیم؟


انتخاب رنگ‌های یک خانواده


انتخاب رنگ‌های یک خانواده

ترکیب رنگ‌های یک خانواده شعاری است که باید به خاطر بسپارید. مطمئن‌ترین راه برای انجام این کار، ترکیب طیف‌های مختلف یک رنگ است. با این حال، به ناچار خیلی زود یکنواخت و خسته کننده می‌شود. به یاد دارید که چگونه رنگ‌های مکمل را مورد بحث قرار دادیم؟ (قرمز و سبز، بنفش و زرد، آبی و نارنجی) با ترکیب این رنگ‌ها بازی کنید. وقتی کنار هم قرار بگیرند عالی به نظر می‌رسند.


آمبره


آمبره

آمبره همه چیز را از مدل مو و کیک گرفته تا طراحی ودیزاین ناخن در اختیار گرفته است. لباس‌های مهمانی، لباس‌های ساقدوش یا فقط یک شلوار جین ساده و تاپ‌های اومبره می‌توانند تحسین را برانگیزند. کمرنگ شدن سایه‌های یک رنگ به ترتیب صعودی یا نزولی عالی عمل می‌کند. اگر از لباس‌های جدا ورزشی استفاده می‌کنید، باید همه آن‌ها را در کنار هم قرار دهید و بالا، پایین، کفش‌ها و اکسسوری هماهنگ باشند. برای مهمانی‌های زمستانی لباس‌های آمبره بپوشید، کاملاً با تم و آب و هوا همخوانی دارد.


تک رنگ


تک رنگ

به نظر بی‌معنی است زیرا فقط یک رنگ برای کل لباس است. با این حال، به دلایل واضح، سخت‌ترین کار است. خبر خوب این است که استایل‌های تک رنگ به تازگی ظاهر شده‌اند و دیگر عجیب به نظر نمی‌رسند. با رنگ‌های راحت و خنثی مانند خاکستری، آبی، سفید و مشکی شروع کنید، سپس به رنگ‌های پاستلی بروید. ظاهر تک رنگ را می‌توان بسته به فصل یا مناسبت استفاده کرد. اگر یک چیدمان رسمی است، به رنگ‌های خنثی، آبی یا سفید بچسبید، در غیر این صورت در صورت تمایل، رنگ‌های پاستلی، زرد یا حتی سایه‌های روشن‌تر را بررسی کنید.


یک چیز در یک زمان


یک چیز در یک زمان

اگر یک لباس چاپ شده یا طرح‌دار است، اجازه دهید پرینت تمام شود. چاپ‌ها و الگوها معمولاً ترکیبی از یک یا چند رنگ هستند، بنابراین باید آن را کنار بگذارید. رنگ‌های بیشتر فقط آن را دست و پا چلفتی‌تر و سرکش‌تر می‌کند.


تعادل


تعادل

یکی دیگر از ترفندهای این است که هر رنگی را که برای ترکیب کردن با دقت انتخاب می‌کنید متعادل نگه دارید. هر کاری که به تناسب انجام شود، روشی بی‌هدف برای هماهنگ کردن لباس شماست. همان طور که می ‌گویند، زیاده روی در هر چیزی به هیچ وجه خوب نیست.

بیشتر بخوانید: اصول ست کردن رنگ قرمز را یاد بگیرید


آن را با رنگ پوست خود مطابقت دهید


آن را با رنگ پوست خود مطابقت دهید

اگر پوست سفید یا گندمی دارید، رنگ‌هایی را از سمت سردتر پالت انتخاب کنید، مانند خاکستری، آبی سرمه‌ای، رنگ‌های مختلف سبز، آبی، زمردی، شرابی و غیره. اگر رنگ پوستتان تیره‌تر است، می‌توانید از طیف رنگی قهوه‌ای روشن تا قهوه‌ای تیره، مرجانی، عسلی، طلایی، کهربایی، قهوه‌ای مایل به قرمز و غیره را انتخاب کنید، زیرا در این رنگ پوست شما شگفت انگیز به نظر می‌رسند. یک راه ایده‌آل برای انجام این کار این است که همیشه تعادلی بین رنگ‌های گرم و سرد ایجاد کنید. همین امر در مورد آرایش چشم شما نیز صدق می کند.


به سمت رنگ‌های خنثی بروید


به سمت رنگ‌های خنثی بروید

برخی از افراد ترجیح می‌دهند که با انتخاب رنگ‌های ملیح به نظر به رسند و در نهایت فقط رنگ‌های خنثی را انتخاب می‌کنند. اگر شما هم همین طور هستید و نمی‌خواهید زیاد تغییر کنید، از یک رنگ سرد یا گرم استفاده کنید و بقیه موارد را خنثی بگذارید. همیشه بهترین کار این است که آن را به همین شکل نگه دارید!

لباس پوشیدن فقط به معنای انداختن چند دست لباس تصادفی روی بدن نیست، در واقع یک هنر است و تلاش نیاز دارد. مطمئناً چرخ رنگ مد چشمان بسیاری را باز کرده و باعث شده است که اهمیت رنگ‌ها و ترکیب آن‌ها را در لباس ببینند. این مهم است که بدانید چگونه رنگ‌ها را با لباس‌های خود ترکیب کنید تا شخصیت خود را بهتر نشان دهید. به عنوان یک پوشنده، باید بتوانید در رنگ‌های لباس خود احساس راحتی کنید و اجازه دهید شما را تحسین کنند.

بیشتر بخوانید: چه رنگ‌هایی را با لباس بنفش سِت کنیم؟