رژیم سرکه سیب برای کاهش وزن

رژیم سرکه سیب برای کاهش وزن

18 خرداد 1401

رژیم غذایی سرکه سیب یک برنامه غذایی که شامل افزودن چند قاشق سرکه سیب به رژیم غذایی روزانه شما می‌شود. ممکن است مانند سایر رژیم‌های غذایی مد روز که مدت‌هاست در هاله‌ای از ابهام قرار گرفته‌اند، به نظر برسد. با این حال، سرکه سیب یک ماده قدرتمند است که برای قرن‌ها به دلیل خواص دارویی که داشته مورد احترام بوده است، و تحقیقات نشان می‌دهد که ممکن است به افزایش متابولیسم، افزایش چربی سوزی و ایجاد احساس سیری برای کاهش وزن در طولانی مدت کمک کند.


رژیم سرکه سیب چیست؟


رژیم سرکه سیب

با انبوهی از بررسی‌های مثبت رژیم غذایی سرکه سیب ممکن است تعجب کنید که این برنامه غذایی محبوب چه چیزی را شامل می‌شود و چگونه می‌تواند بر سلامت شما تأثیر بگذارد.

همان طور که از نام آن پیداست، سرکه سیب (ACV) یک جزء کلیدی از برنامه رژیم غذایی ACV است. این ماده نوعی سرکه ساخته شده از سیب است که تحت تخمیر قرار گرفته و در نتیجه محصول نهایی کم کالری است. به علاوه حاوی پروبیوتیک‌های تقویت کننده روده و آنزیم‌های مفید می‌باشد.

چندین نسخه مختلف از رژیم غذایی سرکه سیب ارگانیک وجود دارد، اما معمولاً همگی از یک دستور العمل بسیار ساده پیروی می‌کند که شامل مصرف یک تا دو قاشق غذاخوری سرکه سیب قبل یا همراه با هر وعده غذایی است. این نه تنها می‌تواند شما را برای مدت طولانی‌تری سیر نگه دارد، بلکه ادعا می‌کنند که می‌تواند متابولیسم و چربی سوزی را افزایش دهد و سطح قند خون را ثابت نگه دارد تا گرسنگی را به حداقل برساند.

تغییرات دیگری نیز وجود دارد که بسیاری از آن‌ها آن را با سایر مواد مورد استفاده برای کاهش وزن اضافه می‌کند. به عنوان مثال، برخی مصرف آن را با گارسینیا کامبوجیا، گونه‌ای از گیاهان استوایی که به دلیل توانایی آن در کاهش اشتها و جلوگیری از افزایش وزن مورد مطالعه قرار گرفته است، پیشنهاد می‌کنند.

خوردن سرکه سیب و گارسینیا کامبوجیا با هم برای سرعت بخشیدن به متابولیسم انجام می‌شود. ترکیبی از ACV و عسل، یا ACV و روغن زیتون را نیز می‌توان قبل از غذا مصرف کرد، اغلب با مواد دیگری مانند ادویه جات یا آب میوه به مخلوط اضافه می‌شود.

بنابراین چگونه از سرکه سیب برای کاهش وزن استفاده می کنید و رژیم سرکه سیب دقیقاً چیست؟


چرا سرکه سیب برای کاهش وزن موثر است


رژیم سرکه سیب

1. سیری را تقویت می کند

مردم اغلب از ACV برای کاهش وزن استفاده می‌کنند، زیرا تأثیر قوی بر سیری و غلبه بر اشتها کاذب دارد. در واقع، یک مطالعه منتشر شده در مجله اروپایی تغذیه بالینی نشان داد که مصرف سرکه سیب همراه با نان سفید نه تنها سطح قند خون را کاهش می‌دهد، بلکه احساس سیری را نیز افزایش می‌دهد. این یک مزیت است که ممکن است برای افراد مبتلا به دیابت نوع 2 مفید باشد.

مطالعه دیگری در دانشگاه ایالتی آریزونا انجام شد نشان داد که نوشیدن سرکه همراه با وعده‌های غذایی باعث کاهش کالری دریافتی 200 تا 275 کالری در طول روز می‌شود که می‌تواند برای کاهش وزن فوق‌العاده مفید باشد. ممکن است متوجه شوید که مصرف ACV با وعده‌های غذایی باعث می‌شود سریع‌تر و برای مدت طولانی‌تری احساس سیری کنید، بنابراین اگر می‌خواهید کالری دریافتی را کاهش دهید، آن را به رژیم غذایی خود اضافه کنید.

2. چربی سوزی را افزایش می‌دهد

هنگامی که با یک رژیم غذایی سالم و ورزش منظم همراه شود، شکی نیست که ACV به کاهش وزن و چربی سوزی کمک می‌کند. در نمونه‌های حیوانی آزمایش شده نشان می‌دهند که اسید استیک، یکی از ترکیبات اصلی موجود در سرکه سیب، می‌تواند با تغییر چندین ژن و پروتئین خاص درگیر در ذخیره‌سازی چربی، به جلوگیری از تجمع چربی در بدن کمک کند.

به طور مشابه، یک مطالعه کوچک در آیچی ژاپن نشان داد که نوشیدن 15 تا 30 میلی لیتر سرکه در روز منجر به کاهش قابل توجه چربی شکم، وزن بدن و دور کمر در مقایسه با گروهی که در رژیم خود از سرکه استفاده نکرده بودند داشت.

3. قند خون را تثبیت می‌کند

یکی از نشانه‌های بارز قند خون پایین، افزایش گرسنگی و ولع است. همانطور که سطح قند خون شروع به کاهش می‌کند، علائم هیپوگلیسمی مانند گرسنگی، خستگی و ضعف ممکن است شروع شود.

خوشبختانه، افزودن سرکه سیب، نوشیدنی کاهش وزن به برنامه روزانه خود می‌تواند به تثبیت سطح قند خون برای جلوگیری از افزایش ناگهانی کمک کند. یک مطالعه در واقع نشان داد که نوشیدن ACV به کاهش سطح قند خون بعد از غذا تا 31 درصد کمک کرد.

همچنین نشان داده شده است که حساسیت به انسولین را بهبود می‌بخشد، که به بدن شما اجازه می‌دهد تا از انسولین به طور موثرتری برای کنترل قند خون استفاده کند.

4. متابولیسم را افزایش می‌دهد

علاوه‌بر کاهش اشتها و مصرف غذا، سرکه سیب ممکن است با افزایش متابولیسم و افزایش تعداد کالری‌هایی که بدن شما هر روز می‌سوزاند، باعث کاهش وزن شود.

به عنوان مثال، یک مطالعه انجام شده بر حیوانات که توسط موسسه تحقیقات مرکزی صورت گرفت نشان می‌دهد که ترکیبات خاصی در سرکه سیب، به ویژه اسید استیک، در فعال کردن AMPK، نوعی آنزیم که در متابولیسم و سطوح انرژی نقش دارد، موثر است. محققان خاطرنشان کردند که اسید استیک اثرات مفیدی بر هموستاز گلوکز در دیابت نوع 2 دارد و از متابولیسم سالم حمایت می‌کند.

5. مقاومت به انسولین را بهبود می‌بخشد

تحقیقات نشان می‌دهد که ACV ممکن است حساسیت انسولین را به وعده‌های غذایی پر کربوهیدرات در میان بزرگسالان مبتلا به دیابت نوع 2 بهبود بخشد. یک مطالعه حیوانی در سال 2020 که در مجله تحقیقات دیابت منتشر شد، نشان داد که مصرف روزانه سرکه سیب می‌تواند افزایش قند خون و پروفایل لیپیدی را در موش‌های با رژیم غذایی پر کالری کاهش دهد.

یک بررسی سیستماتیک و متاآنالیز در سال 2021 شامل 9 مطالعه نشان می‌دهد که اثرات مطلوب قابل توجهی از مصرف ACV بر روی قند خون ناشتا و پروفایل‌های چربی خون وجود دارد.

6. سطح کلسترول را بهبود می‌بخشد

یک مطالعه در سال 2014 که در مجله زیست شناسی غشایی منتشر شد نشان داد که ACV می‌تواند سطح کلسترول را در موش‌هایی که از رژیم‌های غذایی با کلسترول بالا تغذیه می‌کردند، کاهش دهد. محققان پیشنهاد می‌کنند که این غذا دارای اثرات مهار استرس اکسیداتیو، افزایش سطح آنزیم آنتی‌اکسیدانی و ویتامین‌ها و مهار واکنش زنجیره‌ای رادیکال‌های آزاد است که باعث کلسترول بد می‌شود.


برنامه رژیم غذایی سرکه سیب


رژیم سرکه سیب

اگرچه راه‌های مختلفی برای افزودن ACV به برنامه روزانه سلامتی شما وجود دارد، معمولاً نوشیدن مقدار کمی قبل از هر وعده غذایی معمول است.

برای کاهش وزن چقدر باید بنوشید؟ نوشیدن یک تا دو قاشق غذاخوری رقیق شده با آب قبل از هر وعده غذایی اغلب توصیه می‌شود. با این حال، بهتر است با مقدار کمتر شروع کنید و به تدریج مقدار آن را افزایش دهید تا مطمئن شوید که قادر به تحمل آن هستید.

دستور نوشیدنی رژیمی سرکه سیب

اگر نوشیدن سرکه سیب به این شکل را دوست ندارید، گزینه‌های رژیم غذایی مختلف سرکه سیب زیادی وجود دارد که می‌توانید آن‌ها را امتحان کنید. به طور معمول، این شامل مخلوط کردن ACV با مقداری آب و ترکیبی از گیاهان و ادویه جات است تا هم طعم و هم مزایای سلامتی محصول نهایی را افزایش دهد.

راه های دیگر برای استفاده از ACV

علاوه بر نوشیدن ACV خود، بسیاری از کاربردهای احتمالی دیگر سرکه سیب نیز وجود دارد که باید در نظر بگیرید.

به عنوان مثال، می‌توان از آن برای تهیه سس، ماریناد و سس سالاد استفاده کرد که همه آن‌ها را می‌توان به عنوان بخشی از یک رژیم غذایی سالم و کامل با سرکه سیب استفاده کرد. قرص‌های سرکه سیب نیز به عنوان یک گزینه سریع و راحت برای رفع ACV شما موجود است. با این حال، تحقیقات در مورد اثرات کپسول‌های سرکه سیب محدود است و مشخص نیست که آیا آن‌ها مزایای سلامتی مشابهی داشته باشند یا خیر.

علاوه‌بر کاهش وزن، سرکه سیب حتی ممکن است در موارد زیر موثر باشد:

دندان‌ها را سفید کنید.

افزایش گردش خون

زگیل را درمان کنید.

ارتقاء سلامت پوست

آفتاب سوختگی را تسکین دهید.

بیشتر بخوانید: 10 دستور غذای سالم برای صبحانه‌ی رژیم مدیترانه‌ای که باید امتحان کنید.


خطرات و عوارض جانبی


رژیم سرکه سیب

عوارض مصرف سرکه سیب چیست؟ و آیا می‌توان آن را هر روز مصرف کرد؟

به دلیل اسیدی بودن آن، رایج‌ترین عوارض جانبی رژیم سرکه سیب شامل فرسایش مینای دندان و سوزش گلو یا پوست است، به خصوص اگر مقادیر زیادی از آن مصرف شود. برای کاهش خطر عوارض جانبی مصرف آن را متعادل نگه دارید و همیشه سرکه سیب را با آب رقیق کرده سپس مصرف کنید. به عنوان یک قانون کلی، هر قاشق غذاخوری باید با حدود یک فنجان آب مخلوط شود. برای برخی از افراد، نوشیدن آن می‌تواند علائم منفی مانند حالت تهوع یا مشکلات گوارشی ایجاد کند، به خصوص در اولین روز شروع این رژیم پس با دوز کم شروع کنید و برای ارزیابی تحمل خود به تدریج بالا بروید.

همچنین ممکن است برای کسانی که داروهای دیابت مصرف می‌‌کنند توصیه نشود، زیرا می‌تواند سطح قند خون را کاهش دهد و با داروهای شما تداخل ایجاد کند. اگر متوجه هر گونه عوارض جانبی منفی یا هر گونه نگرانی شدید، بهتر است با پزشک خود مشورت کنید تا بهترین روش درمانی را برای شما تعیین کند.

در نهایت، به خاطر داشته باشید که برنامه غذایی بعید است موثر باشد مگر اینکه با یک رژیم غذایی مغذی، کامل و سبک زندگی سالم همراه شود. اگرچه ACV می‌تواند به تقویت نتایج کمک کند، اما نباید به تنهایی به عنوان یک راه حل سریع برای کاهش وزن در نظر گرفته شود.

بیشتر بخوانید: 11 فواید شگفت انگیز رژیم موز و شیر


سخن نهایی


رژیم سرکه سیب

رژیم غذایی سرکه سیب شامل مصرف یک تا دو قاشق غذاخوری ACV قبل از هر وعده غذایی است.

در برخی موارد، ممکن است با سایر مواد نیز ترکیب شود. به عنوان مثال، رژیم غذایی گارسینیا کامبوجیا و سرکه سیب، یکی دیگر از محبوب‌ترین‌ها است و بسیاری از افراد نیز از عسل و سرکه سیب برای کاهش وزن استفاده می‌کنند.

ACV می‌تواند با افزایش متابولیسم، ایجاد احساس سیری، افزایش چربی سوزی و تثبیت سطح قند خون به کاهش وزن کمک کند.

ایده‌ها و دستور العمل‌های ACV زیادی وجود دارد که به راحتی می‌توان آن را در چند وعده در طول روز استفاده کرد.

به منظور به حداکثر رساندن نتایج کاهش وزن برنامه رژیم غذایی سرکه سیب، حتما ACV را با یک رژیم غذایی متعادل و سبک زندگی سالم ترکیب کنید.

بیشتر بخوانید: 7 قانون رژیم غذایی OMAD که باید برای بهترین نتایج کاهش وزن رعایت کنید.