مد ساده واقعاً چگونه به نظر می‌رسد؟

مد ساده واقعاً چگونه به نظر می‌رسد؟

25 اردیبهشت 1401

وقتی برای اولین بار در مارس 2019 مقاله‌ای در مورد مد ساده نوشتم، به من گفته ‌شد که جستجوهای "مد ساده" از ابتدای سال افزایش یافته ‌است. با نگاهی به گذشته، نه آنقدر که مد ساده بیشتر جستجو می‌شد، بلکه صنعت و مخاطبان نیز به سمت آن رفته‌اند. برندها، طراحان و فروشگاه‌ها بالاخره به این واقعیت رسیدند که نباید از مد ساده و مینیمالیست غافل شد چرا که افراد بسیاری هستند که طرفدار این سبک هستند. به سرعت به امسال می‌آییم، و نتایج جستجو نشان می‌دهد که بسیاری از خریداران به دنبال مد ساده درگیر و فعال‌تر هستند. پس نه تنها علاقه عمومی در حال افزایش است، بلکه ما اکنون در مرحله‌ای هستیم که همه چیز در حال مشخص شدن است و به درستی نیز چنین است.

در سال 2019، طبق گزارش‌ها، ارزش بازار جهانی مد ساده صدها میلیارد دلار بود و قرار بود در پنج سال آینده با نسبت‌های عظیمی افزایش یابد. به سرعت به سال 2022 می‌رویم و می‌بینیم که اعداد پیش بینی شده دور از دسترس نیستند. گزارش وضعیت اقتصاد جهانی اسلامی برای سال‌های 2020 و 2021 نشان می‌دهد که هزینه مسلمانان برای پوشاک و کفش در سال 2019 با 4.2 درصد افزایش در سال به 277 میلیارد دلار رسیده است، و اگرچه همه‌گیری بر رشد اولیه که کارشناسان پیش‌بینی کرده بودند تأثیر منفی داشت، انتظار می‌رود که این اعداد در سال 2024 به 311 میلیارد دلار باز خواهد گشت.

مد ساده و مینیمالیست

در فصل‌های اخیر، اثر ترکیبی افزایش «مد ساده» و تمایل مصرف‌کننده به راحتی منجر به گزینه‌های سبک‌تر، بزرگ‌تر، لایه‌بندی خلاقانه و پوشش‌دهی بیشتر از همیشه شده است. با یک نگاه به برچسب‌های طراحان تبلیغاتی مانند The Row، Chloé یا Petar Petrov، متوجه می‌شوید که درصد زیادی از پیشنهادات می‌تواند برای کسانی که می‌خواهند این سبک لباس بپوشند مناسب باشد.

نگاهی گذرا به اینستاگرام و TikTok تعداد زیادی نام و چهره جدید را نشان می‌دهد که ظاهری ساده و شیک را برای مخاطبان گسترده‌تری به ارمغان می‌آورد. یوسرا صدیقی، دستیار ویراستار بازار Who What Wear در ایالات‌متحده توضیح می‌دهد: رسانه‌های اجتماعی چشم انداز مد ساده را تغییر داده ‌اند، زیرا دنیای مد ساده برای همگان راحت‌تر است.

بنابراین به نظر می‌رسد که مد ساده همه جا وجود دارد. بر اساس این بیانیه مطبوعاتی، H&M در اوایل این ماه مجموعه‌ای را با محوریت سیلوئت‌های ساده که «برای جشن‌های عید آینده عالی هستند» راه‌اندازی کرد.


اما مد ساده دقیقا چیست؟


مد ساده و مینیمالیست

به طور کلی، بیش از یک دهه است که این جنبش در جریان اصلی مد سرعت خود را افزایش داده‌ است، اما هنوز در مورد معنای مد ساده و مینیمالیست، ظاهر آن و نحوه تأثیرگذاری آن بر افراد آگاه در حال حاضر ابهام وجود دارد. برای درک بیشتر با طیفی از متخصصان در این زمینه صحبت کردم. به خواندن این مقاله ادامه دهید تا همه چیز را در مورد مد معمولی بدانید.

بیشتر بخوانید: چه رنگ‌هایی را نباید با هم بپوشیم؟

بنابراین "مد ساده" در واقع به چه معناست؟

اگر همه زنانی که من با آن‌ها صحبت کردم با یک چیز موافق باشند، این است: هیچ تعریف واحدی از معنای مد ساده وجود ندارد، اما اساساً به داشتن درجه‌ای از آگاهی در مورد پوشاندن قسمت‌های بدن شما مربوط می‌شود. این شکاف اطلاعاتی است که ما نمی‌توانیم طبقه‌بندی کنیم و عدم قطعیت بازار انبوه در مورد نحوه برقراری ارتباط و عرضه به زنانی که خواهان مد معمولی هستند، کمک می‌کند. همچنین می‌تواند باعث شود هر کسی که شخصاً با این مفهوم آشنا نیست، احساس کند که برای صحبت در مورد آن آمادگی کافی ندارد، اما شاید تأیید ابهام آن بتواند به پیشبرد مفهوم کمک کند.

شانارا متین، مدیر عامل و مدیر خلاق Naayib London، اذعان می‌کند که حتی متخصصان این عرصه، مانند خودش، اکنون از تصورات نادرست در مورد لباس پوشیدن مینیمال مصون نیستند. او به من می‌گوید: من همچنان در مورد معنای لباس پوشیدن ساده برای مردم چیزهای زیادی یاد می‌گیرم، و فکر می‌کنم این نکته مهم است. دیدگاه من برای نایب این بود که جذابیت بین فرهنگی داشته ‌باشد، و ما با خوشحالی متعجب شدیم که چقدر برای جوامع مختلف بر اساس هویت، مکان و فرهنگشان تفاوت دارد. آرزوها و انگیزه‌های واقعاً متنوعی برای جستجوی لباسی وجود دارد که ما آن را انتخاب می کنیم.

واقعیت این است که هر کس تصور خود را از معنای مد ساده دارد.

مد ساده و مینیمالیست

رینا می‌گوید: «مد متواضعانه به عنوان یک اصطلاح در بازار، در اواسط دهه 2000 رایج شد، و این تا حدی به این دلیل بود که تعدادی از برندهایی که برای اولین بار راه اندازی شدند، از طراحان و کارآفرینان خلاقی بودند که خود دارای انگیزه مذهبی بودند. لوئیس، استاد مطالعات فرهنگی در کالج مد لندن، UAL. او برای من توضیح داد که اینترنت این امکان را برای افراد و گروه‌های مذهبی-قومی فراهم می‌کند تا هم محصولات و هم محتوایی را که از دست داده‌اند، ارائه دهند.

همانطور که هانا تاجیما، طراح مد مسلمان ژاپنی بریتانیایی که بارها با Uniqlo در طیفی از مدهای متواضعانه همکاری کرده است؛ به من می‌گوید: "واقعیت این است که هر کس تصور خود را از معنای مد متواضعانه برای آن‌ها دارد. ترجیحات شخصی افراد از رنگ و سبک این ایده بسیار گسترده‌ای است که در درون این دو کلمه بسیار محدود می‌شود."

بنابراین، به طور خلاصه، مد ساده می‌تواند درجات مختلفی از پوشش عمدی را توصیف کند. این تصمیم می‌تواند ناشی از تحقق دینی-قومی یا دستیابی به زیبایی‌شناسی و سطح آسانی باشد، زیرا این فقط یک گرایش نیست که به معنویت گره خورده‌ است.


بزرگترین تصور غلط در مورد مد ساده چیست؟


مد ساده و مینیمالیست

آنوم بشیر، اینفلوئنسر مستقر در دبی که ظاهر خود را در وبلاگی به نام مانکن صحرایی که اکنون منقرض شده به اشتراک می‌گذاشت، این افسانه را که مد ساده «نمی‌تواند مد روز باشد یا طراحان برای کمد معمولی طراحی نمی‌کنند» را کاملاً رد می‌کند.

آیا روند بشیر برای شما آشنا به نظر می‌رسد؟ این یکی از مواردی است که من به اشتراک می‌گذارم، اما هرگز هدفمند به دنبال شرکت در جنبش مد ساده نبوده‌ام. آیشا هارون موافق است که این ایده به دور از محدودیت نیست، اگرچه هنوز هم اینفلوئنسر مستقر در لس آنجلس برای رسیدن به خواسته‌های کمد لباس‌های خودش یک ضرب و شتم لازم داشت. «فکر می‌کنم زمانی که شروع به پوشیدن ساده‌تر کردم، نمی‌دانستم که می‌توانم به روندهای فعلی مد تغییر بدهم، بنابراین در لباس‌هایی که می‌پوشیدم احساس اعتماد فوق‌العاده نداشتم. با گذشت زمان، زمانی که با مدهای ساده راحت‌تر شدم، شروع به آزمایش با روندها کردم و کمی آن‌ها را تغییر دادم تا ظاهری ساده‌تر داشته‌ باشند.


اقلام اصلی برای کمدهای معمولی چیست؟


مد ساده و مینیمالیست

تکه‌های کلیدی ادریسی با دامن‌های سنتی فوق‌العاده بلند یا لایه‌های گشاد که ممکن است تصورش را بکنید فاصله دارند. او متکی به "یک تاپ چوگان مشکی، یک جین و یک جفت صندل با مدل مربی سفید است." طراح Tajima توضیح داده است که "در طول زمستان، من با بافت‌های ترمه و شلوارهای گشاد زندگی می‌کردم. سال‌ها پیش، عمه من یک شال پشمی مشکی زیبا با گلدوزی های ساده و گلدار سفید به من داد. من تقریبا همیشه آن را می‌پوشم حتی وقتی در سفر بودم.

موضوع مشترکی که در میان بسیاری از بهترین لباس پوشان این دسته وجود دارد لوازم جانبی است. مانند هر فرد دیگری، موفقیت در لباس‌ها همه در جزئیات است، از عینک آفتابی گرفته تا یک جفت کفش کالج چه بخواهید به دنبال مناسب‌ترین ترندهای امروزی باشید یا به لحظات نمادین و محجوب مد در زمان نگاه کنید، هیچ نسخه‌ای برای جمع کردن یک کمد لباس ساده وجود ندارد.

بیشتر بخوانید: شال طوسی را اینجوری بپوشی قشنگتره!

 

مد ساده و مینیمالیست

متین در نایب دیده‌ است که دسته بندی‌های خاصی می‌توانند بهترین عملکرد را داشته باشند. او می‌گوید: «دامن‌های ما فوق‌العاده محبوب هستند، من فکر می‌کنم شاید اگر زیبایی ساده‌ای را دوست دارید، یک دامن بلند جزء اصلی کمد لباس‌ شما باشد. «ما یک شنل بافتنی هم داریم که هر هفته پرفروش بوده، این یک لباس بیرونی عالی با تطبیق‌پذیری ظاهری بسیار است، چیزی که ما در تمام ست‌هایمان برای آن تلاش می‌کنیم.»

صدیقی چند ست مورد علاقه دارد که ارزش توجه کردن به آن را دارد؛ او می‌گوید: من عاشق بازگشت جلیقه‌ها هستم، زیرا پوشش بهینه‌ای را ارائه می‌دهند و راهی آسان برای لایه‌بندی به من می‌دهند. فکر می‌کنم مدتی به یکی از لوازم اصلی کمد تبدیل می‌شوند، همانطور که مطمئناً جز اصلی در کمد لباس من تبدیل شده‌اند.


آینده مد ساده چیست؟


مد ساده و مینیمالیست

بسیاری از زنانی که با آن‌ها صحبت کردم احساس کردند که مرحله بعدی مد ساده در تنوع نهفته است: تنوع زنانی که چنین لباسی را انتخاب می‌کنند، و همچنین گسترش طراحان، اینفلوئنسرها و پلتفرم‌هایی که این بخش به آن نفوذ خواهد کرد. مهم‌تر از همه، میل شدیدی برای جامع‌تر بودن اندازه وجود دارد. «من هنوز فکر می‌کنم راه درازی در پیش است، به‌ویژه زمانی که سال‌ها به زنان ساده پوش گفته می‌شد که طراحی برای آن‌ها مناسب نیست، اما اکنون که سیلوئت‌های بزرگ و اقلام بلندتر «مد روز» هستند، برندها مشکلی برای ایجاد قطعات ندارند. صدیقی توضیح می‌دهد همچنین، درست مانند بقیه صنعت، من فکر می‌کنم صنعت مد معمولی قطعاً می‌تواند کار بهتری در گنجاندن اندازه انجام دهد. «در حالی که بسیاری از برندها ممکن است قطعات و مجموعه‌های متوسطی را منتشر کنند، اغلب بخش بزرگی از اندازه‌ها را کنار می‌گذارند. Vela Scarves یک برند حجاب است که به نظر من در انتخاب بازیگران برای کمپین‌های خود کار فوق العاده‌ای انجام می‌دهد. با وجود باحجاب بودن این محصول، این برند آن را در رنگ‌های پوست، گروه‌های سنی و تیپ‌های بدنی مختلف نشان می‌دهد. عایشه هارون موافق است و خاطرنشان می‌کند که «اندازه‌های لباس‌های معمولی به ندرت به XL می‌رسند، که یافتن لباس‌های متناسب با بدن‌شان را برای زنان دارای انحنا و/یا سایز بزرگ سخت‌تر می‌کند.»

بیشتر بخوانید: با پیراهن سفید دکمه‌دار استایل‌تان را متفاوت‌تر کنید

ادریسی امیدوار است که خرده فروشان بیشتری با طراحان متواضع همکاری کنند، در حالی که لوئیس پیش بینی می‌کند که ممکن است شاهد رویدادهای مد ساده‌تری نیز باشیم. بشیر می‌گوید: « معتقدم که این مد به طور طبیعی به رشد خود ادامه می‌دهد، زیرا برای یک زن خاص، نه یک فرهنگ یا یک مذهب، مورد توجه قرار می‌گیرد، من همچنین معتقدم که مد ساده حتی نباید برچسب زده شود. می‌توان تصور کرد یا امیدوار بود که عناصر پایدار و محدوده‌های اندازه‌بندی بهتر در این رویکرد نیز وارد شوند.

 

مطالب مرتبط