چگونه کفش‌های کتانی‌مان را تمیز کنیم؟

چگونه کفش‌های کتانی‌مان را تمیز کنیم؟

11 اسفند 1399

اگر می‌بینید که ظاهر کفش‌های کتانی سفید موردعلاقه‌تان که هر روز آن‌ها را می‌پوشید جوری شده است که... خب... زیاد برای پوشیدن مناسب نیست، احتمالاً به دنبال روشی می‌گردید که بتوانید بدون صدمه رساندن به بدنه کفش و رویه‌ی آن، آن‌ها را دوباره تمیز و مناسب پوشیدن کنید. از آنجایی که این کفش‌ها است کرباس و چرم ساخته می‌شوند، احتمال آن که پوسته پوسته شوند، بسیار زیاد است. در خانه تمیز کردن این کفش‌ها بسیار آسان است! ادامه مطلب را دنبال کنید تا با روش‌های تمیز کردن کفش‌های کتانی آشنا شوید.


تمیز کردن کفش‌های کتانی کرباسی سفید با دست


توصیه‌ای وجود دارد که آن را بارها شنیده‌ایم و به ما گفته می‌شود که بهتر است برای شستشوی کفش‌های کتانی آن‌ها را داخل ماشین لباسشویی بیندازید، ما به شما می‌گوییم که بهتر است اول کفش‌هایتان را با دست بشویید. برای شستن کفش‌های کتانی با دست، شما به یک برس شستشو و دو کاسه کوچک نیاز دارید. می‌توانید از یک مسواک قدیمی هم برای سابیدن لکه‌های مقاوم‌تر استفاده کنید. 

  1. محلول شستشویتان را انتخاب کنید. برای لکه‌ها و آلودگی‌های روزمره، ترکیب یک چهارم فنجان پودر لباسشویی و دو فنجان آب ولرم، برای از بین بردن تقریباً هر گونه لکه‌های و تمیز کردن کفش‌های شما مناسب است.
  2. بندها و کفی کفش‌ها را در بیاورید. کمی بعد در مورد روش تمیز کردن آن‌ها هم صحبت خواهیم کرد!
  3. یک قسمت جدا از بقیه بدنه کفش را انتخاب کنید و محلول شستشویتان را روی آن تست کنید، برای مثال قسمت داخلی زبانه کفشتان. این آزمون را مانند زمانی در نظر بگیرید که یک شامپوی جدید را روی موهایتان تست می‌کنید. با این کار مطمئن می‌شوید که با استفاده از محلول شستشو، رنگ کفش‌های شما تغییر نخواهد کرد.
  4. شروع کنید که تکه به تکه کفش‌های کتانی‌تان را بشویید. برای این کار برس شستشو را در محلول شستشویتان فرو ببرید و به آرامی روی کفشتان بسابید تا آلودگی‌ها و گرد و خاک کفش‌هایتان را پاک کند. مطمئن شوید که هر بار مقدار کافی از محلول شستشو را به کفش می‌زنید، به حدی که کرباس کفشتان از محلول شست‌وشو اشباع شود.
  5. هر چند دقیقه یک بار برس شستشویتان را آب بکشید تا تمیز شود.
  6. می‌توانید از همین محلول برای تمیز کردن قسمت‌های لاستیکی دور کفشتان هم استفاده کنید. به یاد داشته باشید که در پایان باید با استفاده از یک دستمال تمیز و نرم دار، این قسمت‌های لاستیکی را پاک کنید تا اثرات شوینده کاملاً از روی آن پاک شود.
  7. پس از آب کشیدن کفش‌هایتان با آب تمیز، آن‌ها را در هوای آزاد قرار دهید تا در دمای اتاق خشک شود. می‌توانید داخل کفش‌هایتان را با استفاده از یک حوله و یا دستمال توالت کاملاً پر کنید تا هم شکل و فرم کفش‌هایتان حفظ شود و هم رطوبت اضافی را به خود جذب کنند و کفش‌ها زودتر خشک شود. بهتر است کفش‌ها در دمای اتاق و به دور از نور مستقیم خورشید یا حرارت اضافی خشک شوند.

محلول‌های پاک‌سازی دیگر

همیشه می‌توانید از تکنیک بالا برای تمیز کردن کفش‌های کتانی‌تان استفاده کنید و برای ساختن محلول پاک‌سازی، می‌توانید از هر چیزی که در دسترس دارید استفاده کنید:

  • مایع ظرف‌شویی رقیق شده
  • شامپوی رقیق شده با آب
  • جوش‌شیرین و سرکه: برای ساخت این محلول شستشو، دو قسمت جوش‌شیرین را در سه قسمت سرکه حل کنید. محلول را به تمام قسمت‌های کفش بزنید و با استفاده از بروس بسابید. سپس کفش‌ها را با آب فراوان آبکشی کنید و با روشی که در بالا شرح دادیم، خشک کنید.
  • خمیردندان! باور کنید یا نه، خمیردندان یک ماده جادویی است که به تمیز کردن کفش‌های کتانی سفید شما کمک شایانی می‌کند. برای این کار کافی است مقداری خمیردندان غیر ژله‌ای سفیدرنگ (تقریباً نصف مقداری که برای مسواک زدن استفاده می‌کنید) را بردارید و آن را به آرامی با استفاده از یک برس نرم به کفشتان بسابید.
  • دقت کنید که از خمیردندان تنها برای تمیز کردن کفش‌های کرباسی می‌توان استفاده کرد، و استفاده از آن بر روی مواد دیگر می‌تواند به بدنه کفش آسیب برساند. اجازه بدهید که خمیردندان ده دقیقه بر روی بدنه کفش بماند و سپس با استفاده از یک دستمال تمیز و نرم دار، کفش‌ها را پاک کنید.

تمیز کردن کفش‌های کتانی چرمی سفید با دست


با آن که ممکن است وسوسه شوید که پروتکل شست‌وشوی کفش‌های کرباسی را برای تمیز کردن کفش‌های کتانی چرمی نیز به کار ببرید، اما باید بدانید که تمیز کردن کفش‌های کتانی چرمی کمی سخت‌تر و حساس‌تر است. برای تمیز کردن کفش‌های کتانی چرمی به دستمال توالت، مقداری پارچه کتانی تمیز (مثل مثلاً یک تی‌شرت کهنه)، یک صابون ملایم و یک پاک‌کن جادویی Mr Clean نیاز دارید.

  1. کفش‌هایتان را نخیسانید! خیساندن کفش‌های چرمی در آب باعث می‌شود که پوسته پوسته شوند و رنگ اصلی‌شان را از دست بدهند؛ و از آن بدتر، حتی فکر آن را نکنید که کفش‌های کتانی چرمی‌تان آن را در ماشین لباسشویی بیندازید!
  2. مانند کفش‌های کتانی کرباسی، در اینجا هم بند کفش و کفی کفش‌ها را بیرون بیاورید. با این کار تمیز کردن کفش‌هایتان آسان‌تر می‌شود.
  3. با استفاده از یک دستمال تمیز نمدار، گرد و خاک و قطرات گل را از کفشتان پاک کنید و سپس اجازه بدهید کفش‌هایتان چند دقیقه در هوای آزاد خشک شوند.
  4. زیره کفش‌ها را پاک کنید. برای پاک کردن زیره‌های کفش‌های کتانی چرمی‌تان، از پاک‌کن جادویی استفاده کنید. اسفنج را خیس کنید، سپس آن را کمی فشار دهید در حدی که پر از آب باشد اما قطرات آب از آن نچکد. سپس با استفاده از آن گرد و خاک و لکه‌های زیره‌های کفش‌ها را پاک کنید.
  5. کفش‌هایتان را با صابون بسابید. حالا که زیره‌های کفش‌هایتان تمیز شده‌اند، بدنه کفش‌ها را صابون بزنید. پارچه کتانی‌تان را خیس کنید و با استفاده از آن و صابون، کفش‌هایتان را بسابید. از حرکات ملایم و دایره‌ای استفاده کنید تا همه لکه‌های کفشتان از بین بروند. مطمئن شوید که صافی باقی مانده بر روی کفش را با استفاده از یک دستمال تمیز پاک کرده‌اید و سپس اجازه بدهید که کفش‌ها خشک شوند.
  6. تکرار! اگر احساس می‌کنید کفش‌هایتان به اندازه کافی تمیز نشده‌اند و هنوز هم لکه‌هایی باقی مانده‌اند مرحله قبل را آن قدر تکرار کنید تا از ظاهر کفش‌هایتان راضی شوید.
  7. اگر پس از شستشو، کفش‌های کتانی چرمی‌تان دیگر برق نمی‌زنند، می‌توانید از واکس چرم بدون رنگ استفاده کنید تا کفش‌هایتان دوباره ظاهر درخشانی داشته باشند.

چگونه لکه‌های مقاوم روی کفش‌های کتانی کرباسی و چرمی را به صورت نقطه‌ای تمیز کنیم؟


اگر می‌خواهید پیش از تمیز کردن تمام کفش، ابتدا لکه‌های سرسختی که بر روی کفش‌های کتانی‌تان ایجاد شده‌اند را از بین ببرید، دو راه حل دیگر برای این کار وجود دارد که احتمالاً می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید. این دو آیتم بر حسب آن که کفش‌های کتانی شما کرباسی هستند یا چرمی، به طور جداگانه مورد استفاده قرار می‌گیرند.

  • برای کرباس: می‌توانید از یک مسواک قدیمی که در محلول هیدروژن پروکساید فرو برده‌اید برای پاک کردن لکه‌های سرسخت کفش‌های کتانی‌تان استفاده کنید.
  • برای چرم: می‌توانید از مسواکی که در جوش‌شیرین فرو برده‌اید برای پاک کردن لکه‌های سرسخت روی کفش‌های کتانی چرمی‌تان استفاده کنید.
  • در هر دو مورد، در آخر اضافه ماده شوینده را از روی کفش پاک کنید و اجازه بدهید کفش‌های کتانی‌تان در هوای آزاد خشک شوند.

چگونه کفش‌های کتانی جیر را تمیز کنیم؟


کفش‌های کتانی جیر پرزدار هستند و بیشتر از کفش‌های کتانی عادی مستعد کثیف شدن هستند. اگر می‌خواهید کفش‌های کتانی جیرتان را تمیز کنید، باید روش متفاوتی را در پیش بگیرید. برس‌های مخصوص تمیز کردن پارچه جیر در تمیز کردن گرد و خاک این پارچه‌ها بسیار مؤثر هستند و شما می‌توانید به آسانی و با هزینه بسیار کمی آن‌ها را از سایت‌های آنلاین خریداری کنید. علاوه بر آن می‌توانید از مسواک‌های نرم قدیمی و یا هر برس نرم دیگری برای این منظور استفاده کنید. مطمئن شوید که برس‌ها و کفش‌هایتان کاملاً خشک هستند و سپس برس را فقط در جهت خواب پرز‌های پارچه جیر (نه با یک حرکت عقب و جلو) به آرامی روی آن بکشید تا گرد و خاک و آلودگی‌ها را پاک کند.

  1. سائیدن: برای لکه‌های سرسختی که در عمق پارچه جیر کفش‌هایتان فرو رفته‌اند، مانند لکه‌های نمک یا غذا، می‌توانید از یک ماده قابل اعتماد قدیمی استفاده کنید: سرکه سفید. برای پاک کردن این لکه‌ها کافی است سرکه سفید را با استفاده از یک دستمال به آرامی به کفش بزنید و اجازه بدهید تا خشک شود. سپس با استفاده از یک برس، پارچه جیر کفش را در جهت خواب پرزهایش برس بکشید.
  2. پاک کن: با آن که پاک‌کن‌های مخصوصی برای پارچه جیر وجود دارند، اما شما می‌توانید برای پاک کردن لکه‌های سرسخت پارچه جیر از پاک‌کن‌های عادی هم استفاده کنید. کافی است پاک‌کن را روی لکه قرار داده و آن را با فشاری متناسب روی پارچه بسابید تا کم‌کم لکه پارچه جیر پاک شود.
  3. محافظت: زمانی که درباره محافظت از کفش‌های کتانی جیرتان در برابر انواع آسیب‌ها صحبت می‌کنیم، بهترین انتخاب استفاده از یک اسپری ضد آب کننده یا اسپری ضد لک است. این اسپری‌ها علاوه بر تمیز نگه داشتن کفش‌های جیرتان، از آن‌ها در برابر نمک هم محافظت می‌کنند.
  4. نگهداری: مطمئن شوید که قدم‌های بالا را به طور منظم انجام می‌دهید تا کفش‌های کتانی جیرتان همیشه تمیز و محافظت شده باشند!

چگونه سایر کفش‌های کتانی رنگی را تمیز کنیم؟


با آن که این روزها کفش‌های کتانی سفید محبوب‌ترین خانواده از کفش‌های کتانی هستند، اما افراد بسیاری کفش‌های کتانی رنگی دارند و یا کفش‌های کتانی سفیدشان طرح‌ها و الگوهای رنگی دارد.

  1. می‌توانید از متدهایی که بالا تحت عنوان روش‌های تمیز کردن کفش‌های کتانی عنوان شدند، برای تمیز کردن کفش‌های کتانی سفید که الگوهای رنگی دارند هم استفاده کنید. برای درست کردن محلول پاک‌کننده، یک قاشق چای‌خوری جوش‌شیرین را در دو قاشق غذاخوری سرکه سفید حل کنید. با رعایت کردن همین نسبت‌ها، محلول پاک‌کننده‌ای درست کنید که بافتی نیمه کرمی و شبیه به خمیردندان داشته باشد.
  2. اجازه بدهید که محلول پاک‌کننده حدود یک ساعت روی کفش‌هایتان باقی بماند و سپس کفش‌هایتان را با دست آب بکشید.
  3. طبق دستورالعملی که پیش از این برای خشک کردن کفش‌های کتانی کرباسی با شما در میان گذاشتیم، کفش‌هایتان را خشک کنید.

چگونه بدون آسیب رساندن به کفش‌های کتانی، آن‌ها را با استفاده از ماشین لباسشویی تمیز کنیم؟


با آن که بسیاری توصیه می‌کنند که برای تمیز کردن کفش‌های کتانی از ماشین لباسشویی استفاده نکنید، اما اگر به درستی بدانید که چه می‌کنید، می‌توانید بدون آسیب رساندن به کفش‌های کتانی‌تان آن‌ها را در ماشین لباسشویی بیندازید.

  1. آماده‌سازی: پیش از آن که کفش‌های کتانی‌تان را داخل ماشین لباسشویی بیندازید، آلودگی‌های بزرگ و لکه‌های گل را پاک کنید. همچنین کفی‌ها و بند‌های کفش را دربیاورید.
  2. محافظت: برای آن که از کفش‌های کتانی‌تان در زمان شسته شدن در ماشین لباسشویی محافظت کنید، آن‌ها را در یک کیسه توری بزرگ و یا یک روبالشی قرار بدهید و سپس داخل ماشین لباسشویی بیندازید. همچنین برای آن که کفش‌هایتان با شدت به دیواره‌های ماشین لباسشویی برخورد نکند، می‌توانید یک یا دو ملافه یا حوله بزرگ را همراه با کفش‌هایتان داخل ماشین لباسشویی بیندازید.
  3. خشک کردن: مانند همیشه، کفش‌هایتان را مطابق با دستورالعمل ارائه شده در هوای آزاد خشک کنید.

چگونه کفی‌های کفش‌های کتانی را تمیز کنیم؟


درست است که پیش از تمیز کردن کفش‌های کتانی‌تان کفی‌های آن‌ها را بیرون آورده‌اید، اما خود این کفی‌ها را هم باید تمیز کنید.

  1. خیساندن: برای یک تمیز کردن عادی کفی‌ها، می‌توانید آن‌ها را در مخلوط آب گرم و صابون بخیسانید. همچنین می‌توانید از ترکیب یک به یک آب ولرم و سرکه سفید هم استفاده کنید.
  2. سابیدن: با استفاده از یک برس مناسب، به آرامی کفی‌ها را بسازید تا لکه‌ها و آلودگی‌های آن‌ها پاک شوند. به یاد داشته باشید که کفی‌های چرمی را نباید بخیسانید. این کفی‌ها را تنها لکه‌گیری کنید تا پوسته پوسته نشوند.
  3. آب کشیدن: پس از پایان مرحله خیساندن و شست‌وشو (که بسته به اینکه کفی کفش‌ها چقدر کثیف و بدبو باشند می‌تواند تا ۳ ساعت هم طول بکشد) به مرحله آبکشی می‌رسیم. کفی‌ها را آن قدر با آب تمیز بشویید تا اثری از صابون بر روی آن‌ها باقی نماند. سپس آب اضافی آن‌ها را بگیرید.
  4. خشک کردن: اجازه بدهید کفی‌ها یک شب تا صبح به طور کامل خشک شوند و تا زمانی که از خشک شدن آن‌ها مطمئن نشده‌اید کفی‌ها را داخل کفش قرار ندهید. اگر می‌خواهید کمی کفی‌های کفش را لکه‌گیری کنید، می‌توانید آن‌ها را چند ساعت در برابر نور خورشید قرار بدهید.
  5. نگهداری: برای آن که از کفی‌های کفشتان نگهداری مناسبی کرده باشید، مطمئن شوید که آن‌ها را به طور مناسبی می‌شوید، مثلاً دو بار در هفته.
  6. کاهش بوی بد: به منظور آن که از بو گرفتن کفی‌های کفشتان پیشگیری کرده باشید، می‌توانید از جوش‌شیرین استفاده کنید. کفی‌ها را داخل یک نایلون بیندازید و روی آن‌ها یک قاشق جوش‌شیرین بریزید. درب نایلون را محکم گرفته و آن را تکان بدهید تا تمام سطح کفی‌ها به جوش‌شیرین آغشته شود. اجازه بدهید جوش‌شیرین یک شب تا صبح روی کفی‌ها باقی بماند تا جذب آن شود، سپس با استفاده از یک پارچه خشک، جوش‌شیرین اضافی را پاک کنید.

چگونه زیره کفش‌های کتانی را تمیز کنیم؟


با آن که تمیز کردن بدنه پارچه‌ای و کفی‌های کفش‌های کتانی بی‌اندازه مهم هستند، اما اگر می‌خواهید ظاهر کفش‌هایتان به اندازه کافی چشم‌نواز باشد، نباید از تمیز کردن زیره‌های آن غافل شوید. قدم‌های زیر به شما کمک می‌کنند تا بتوانید زیره‌های پلاستیکی کفش‌هایتان را هم به خوبی تمیز کنید.

  1. زدودن خاک اضافی: اگر زیره‌های کفشتان خیلی خاک گرفته است یا روی آن لکه‌های گل نشسته است، پیش از هر کاری باید این خاک و گل اضافی را پاک کنید. برای این کار کفش‌ها را چند بار بتکانید. همچنین می‌توانید با استفاده از یک کارد کره خوری، لکه‌های گل روی زیره‌های کفش را پاک کنید.
  2. برس خشک: با استفاده از یک برس کفش معمولی خشک، زیره‌های کفش را برس بکشید تا مقدار بیشتری از گرد و خاک آن خارج شود.
  3. پاک کردن چرک‌ها: درست مانند کفش‌های جیر، در اینجا هم می‌توانید برای پاک کردن چرک‌ها از یک پاک‌کن عادی استفاده کنید. علاوه بر آن می‌توانید یک تکه پنبه را به مایع پاک‌کننده لاک ناخن آغشته کنید و با استفاده از آن، به آرامی چرک‌های بند کفش را پاک کنید. فقط مواظب باشید که این محلول پاک‌کننده لاک ناخن به بدنه کفش‌های کتانی نخورد.
  4. تمیز کردن عمقی: و حالا به قسمت راضی‌کننده کار می‌رسیم! می‌توانید برای تمیز کردن عمقی زیره‌های کفشتان از یک اسفنج شست‌وشو یا یک پاک‌کن جادویی Mr Clean استفاده کنید و یا اگر دوست داشته باشید، با استفاده از یک مسواک نرم قدیمی و محلول شستشوی انتخابی‌تان، زیره‌های کفش را تمیز کنید. یک انتخاب بسیار خوب برای محلول شست‌وشو، مخلوط یک به یک جوش‌شیرین و پودر لباسشویی حل شده در آب ولرم است.
  5. روش‌های دیگر پاک‌سازی: روش‌های متعدد دیگری برای پاک کردن زیره‌های کفش‌های کتانی وجود دارند که می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید. در حالی که نباید برای پاک کردن لکه‌های زیره‌های پلاستیکی کفش‌های کتانی از لکه برهای حاوی کلر استفاده کنید، اما می‌توانید از لکه برهای طبیعی استفاده کنید، برای مثال ترکیب آب لیمو ترش با آب اکسیژنه. سایر روش‌های پاک کردن عبارتند از استفاده از خمیردندان و جوش‌شیرین و غیره.
  6. خشک کردن: پس از آن که مراحل پاک کردن را انجام دادید و زیره‌های کفش را با آب تمیز آب کشیدید، از یک پارچه نرم و تمیز برای خشک کردن آن‌ها استفاده کنید. پس از خشک کردن، زیره‌های کفش را بررسی کنید که آیا به اندازه‌ای که می‌خواستید تمیز شده‌اند یا نه. اگر زیره‌ها هنوز هم ظاهر دلخواه شما را نداشتند، می‌توانید به انتخاب خودتان یکی از متدهای پاک کردن زیره کفش را تکرار کنید.

چگونه بندهای کفش‌های کتانی را تمیز کنیم؟


از آنجایی که پیش از تمیز کردن کفش‌های کتانی‌تان بندهای آن‌ها را درآورده‌اید، تمیز کردن این بندها کار نسبتاً آسانی است. کافی است آن‌ها را در یک کاسه حاوی آب ولرم و صابون بیندازید و اجازه بدهید تا خیس بخورند. سپس آن‌ها را بشویید و آب بکشید. اگر بند کفش‌های شما سفید هستند می‌توانید از چند قطره سفیدکننده در ترکیب استفاده کنید.

  • اگر احساس می‌کنید بندهای کفش شما بیش از حد فرسوده و کهنه به نظر می‌رسند، بهتر است آن‌ها را عوض کنید.

چگونه ظاهر نوی کفش‌های کتانی‌مان را حفظ کنیم؟


حفظ کردن ظاهر نوی کفش‌های کتانی رنگی، چه سفید باشند و چه رنگی، فقط برمی‌گردد به برنامه‌ریزی و این که خودمان را برای بدترین‌ها آماده کنیم. در ادامه مطلب چند ترفند آخر را برای حفظ ظاهر نوی کفش‌های کتانی با شما در میان می‌گذاریم.

  1. آمادگی: پیش از آن که کفش‌های کتانی‌تان را بپوشید، و پس از هر بار تمیز کردن آن‌ها، روی آن‌ها اسپری آب و لکه بر اسپری کنید. پیش از این در بخش کفش‌های کتانی جیر هم نکاتی برای نگهداری از کفش را با شما به اشتراک گذاشته‌ایم. جالب است بدانید که استفاده از این اسپری‌های تخصصی کفش تأثیر چشمگیری بر طول عمر و زیبایی ظاهر کفش‌های کتانی شما دارند. دقت داشته باشید که برای کفش‌های کتانی چرمی‌تان محصول خریداری کنید که حتماً برای استفاده بر روی چرم مناسب باشد.
  2. لکه‌گیری: حتی اگر فرصت کافی برای تمیز کردن تمام کفشتان ندارید، به محض آن که لکه‌ای روی کفشتان مشاهده می‌کنید آن را تمیز کنید. لکه‌ها زمانی که تازه به وجود آمده‌اند به راحتی با استفاده از ترکیب آب و صابون پاک می‌شوند و پاک کردن لکه‌ها به محض به وجود آمدنشان باعث می‌شود که بعد‌ها تمیز کردن کلی کفشتان هم آسان‌تر باشد.
  3. همیشه در دسترس: اگر می‌خواهید مطمئن باشید که به محض به وجود آمدن هر که امکان پاک کردن آن را دارید، یک پاک‌کن بزرگ در کیفتان داشته باشید. پیش از این هم اشاره کردیم که با استفاده از پاک‌کن می‌توان بسیاری از انواع لکه‌ها را از بین برد و به زیره‌های پلاستیکی کفش ظاهر زیبایی بخشید. همچنین می‌توانید همیشه یک اسپری لکه بر هم به همراه داشته باشید تا در صورت نیاز، از آن استفاده کنید.

بیشتر بخوانید: کفش‌هایی که می‌توانید با هر پیراهن تابستانه بپوشید

مطالب مرتبط