رنگ موی دائمی بهتره یا موقت؟!

رنگ موی دائمی بهتره یا موقت؟!

14 مهر 1399

پس شما مشغول فکر کردن در مورد تغییر دادن رنگ موهای خود از تیره به بلوند یا از بلوند به قرمز هستید. شاید هم به دنبال رنگ موهایی اصیل مانند شرابی یا قهوه‌ای خاکستری هستید که بیشتر برای استایل شما مناسب است. فرقی نمی‌کند که به دنبال چه رنگی مویی باشید، آیا تا به حال فکر کردید که آرایشگر شما چگونه باید رنگ فعلی موهای شما را به رنگ مورد علاقتان تغییر داده یا اینکه رنگ مو مورد نظر شما چقدر روی موهایتان دوام می‌آورد یا چه تاثیری روی تارهای موهایتان خواهد داشت؟ قبل از همه گیر شدن روش‌هایی مانند بالیاژ یا آمبره تنها دو روش اصلی وجود داشت که آرایشگر از آنها استفاده می‌کرد: رنگ مو دائم یا رنگ موی موقت. هنگامی که شما عکس رنگ مو مورد نظر خود را نشان می‌دهید، فرقی نمی‌کند که چقدر با رنگ موی خودتان متفاوت است، رنگ‌کار شما یکی از آن (گاهی هر دو آنها) روش‌های برای رنگ کردن موهای شما انتخاب می‌کند. لیان شید، نماینده برند ماتریکس و استایلیست حرفه‌ای، توصیح خواهد داد که دقیقاً شما باید چه چیزهایی را قبل از دور بعدی رنگ مو دائم یا موقت خود بدانید.


رنگ موی دائم


رنگ موی دائم چیست؟

رنگ موی دائمی از آمونیاک برای تغییر دائمی ملانین - یا همان رنگدانه - در رنگ طبیعی مو استفاده می‌کند. این رنگ با اکسیدان ترکیب شده تا کوتیکول‌های سطح مو را باز کند، هنگامی که کوتیکول‌های مو دوباره بسته شوند، رنگ مو در تارهای مو شما باقی خواهد ماند.

رنگ موی دائم برای چه کارهایی استفاده می‌شود؟

آرایشگر از رنگ مو دائم به عنوان راه حلی طولانی مدت برای پوشاندن موهای خاکستری، روشن یا تیره کردن مو با درجه‌های متفاوت یا تغییر کامل رنگ موهایتان استفاده می‌کند.

رنگ موی دائم چقدر دوام می‌آورد؟

از آنجایی که رنگ مو دائم ساختار موهای شما را تغییر می‌دهد، دوام آن تا زمانی خواهد بود که موهایتان را دوباره رنگ یا کوتاه کنید. رنگ دائم تنها با چند بار شامپو کردن مو پاک نشده و با گذر زمان کمرنگ نخواهد شد. به همین دلیل است که از آن تنها برای تغییر رنگ قطعی مو استفاده می‌شود. اگر موهای خود را بیشتر از یک درجه روشن کنید، باید هر شش هفته یکبار برای ریشه‌گیری موهای خود به سالن آرایشگاه مراجعه کنید.


رنگ موی موقت


رنگ موی موقت چیست؟

رنگ مو موقت موهای شما را با لایه نازکی پوشانده و به صورت موقت رنگ ظاهر کنونی موهای شما را تغییر می‌دهد. این رنگ مو کم دوام حاوی آمونیاک موجود در رنگ موهای دائم نیست بنابراین وارد ساقه مو نشده و به صورت فیزیکی رنگ تارهای مو شما را تغییر نمی‌دهد. این نوع رنگ مو از آنجایی که روی سطح مو باقی می‌ماند، بعد از چند بار شامپو کردن مو شسته می‌شوند.

رنگ موی موقت برای چه کارهایی استفاده می‌شود؟

رنگ موهای موقت به صورت پودری یافت می‌شوند و برخی از آن برای پوشاندن موهای سفید خود استفاده می‌کنند. در سالن‌های آرایشگاه از رنگ موی موقت برای جلوه و بعد دادن به رنگ موها زیباتر کردن رنگ فعلی مو یا اضافه کردن درخشش و براقی استفاده می‌شود. شید می‌گوید: «بسته به مو و رنگ انتخابی، رنگ مو موقت حتی می‌توانند ظاهری هایلایت مانند به مو بدهد.»

آیا رنگ موی موقت به موهای شما آسیب می‌زند؟

برخلاف رنگ مو دائم، نوع موقت آن به ساقه مو نفوذ نمی‌کند بنابراین آنقدرها به مو آسیب نمی‌رساند. هرچند، از آنجایی که به سرعت کمرنگ می‌شود، ممکن است مرتباً نیاز به تجدید رنگ مو برای نگهداشتن رنگ مورد نظر خود داشته باشید که می‌تواند به مرور زمان به موهایتان آسیب بزند. حتماً با آرایشگر خود صحبت کرده تا بتوانید در مورد بهترین راه جهت حفظ سلامتی و شادابی مو هنگام رنگ کردن آن تصمیم گیری کنید.

آیا رنگ موی موقت به صورت کامل شسته می‌شود؟

رنگ مو موقت بعد از 4 تا 12 بار شامپو کردن مو به مرور شروع به محو شدن می‌کنند. هر چقدر مو شما منافذ بیشتری داشته باشد، رنگ مدت طولانی‌تری روی موهایتان می‌ماند. از استایلیست خود بخواهید تا کاندیشنر یا ماسک مویی به شما معرفی کند که حاوی رنگدانه باشد و بتواند رنگ موهای شما را میان جلسات تمدید رنگ مو نگهدارد. در نظر داشته باشید که بسته به ترجیح شخصی خودتان میان 4 تا 10 هفته یک بار به سالن آرایشگاه مراجعه کنید.

تفاوت میان رنگ موی موقت با رنگ مو نیمه دائم چیست؟

برخلاف رنگ مو موقت، رنگ مو نیمه دائم دارای میزان بسیار کمی آمونیاک است و معمولاً با اکسیدان درصد پایین ترکیب می‌شود. این رنگ مو کمی سطح مو را باز کرده تا رنگدانه وارد آن شود بنابراین به صورت کلی دوام آن قبل از کمرنگ شدن کمی بیشتر است (چیزی میان 12 تا 24 با شامپو کردن مو). موارد مصرف آن بیشتر مانند رنگ مو موقت است اما استفاده‌هایی دیگر آن شامل بهبود رنگ مو طبیعی خودتان، تیره یا لولایت کردن مو می‌شود.


آیا باید از دکلره استفاده کنم؟


دکلره نوعی روشن کننده مو و ماده شیمیایی است که از آن برای از بین بردن رنگ تارهای مو استفاده می‌شود. از آن برای از بین رنگ مو قبلی یا درست کردن بومی خالی برای رنگ روشن استفاده می‌شود. رنگ مو دائم کمی موهای شما را روشن می‌کند اما اگر موهایتان برای تبدیل شدن به رنگ دلخواه شما به میزان بیشتری از روشن شدن نیاز داشته باشد، ممکن است مجبور به استفاده از دکلره نیز شوید. هرچند که دکلره شهرت بدی در خراب کردن، خشک و خشن کردن مو دارد اما شید می‌گوید که اگر آرایشگر سال‌ها تجربه داشته باشد و موهای شما را به دقت مورد ارزیابی قرار دهد باید بتواند بدون هیچ مشکلی موهای شما را بعد از انجام دکلره سالم و زیبا نگه دارد. هنگام دکلره کردن مو، استایلیست شما معمولاً به سراغ تونرهای مو حاوی رنگ مو موقت می‌رود تا با ته‌رنگ باقی مانده از روند روشن کردن مو مقابله کند.

دکلره کردن مو


کدام رنگ مو برای من مناسب است؟


رنگ موی دائم

آرایشگر برای تغییر رنگ قطعی و جدی موهای شما این نوع رنگ مو را انتخاب می‌کند. رنگ مو دائم را انتخاب کنید، اگر می‌خواهید به مدت طولانی رنگ مو خود را داشته باشید یا:

  • موهایتان را به میزان زیادی روشن یا تیر کنید
  • رنگ مو خود را به صورت کامل تغییر دهید
  • موهای سفید خود را به صورت کامل پوشش دهید

رنگ موی موقت

رنگ مو موقت معمولاً برای آن دسته از کسانی ایده‌آل است که تنها بخواهند یک یا دو درجه رنگ مو خود را تغییر دهند، در مورد آسیب دیدن موهای حساس خود بسیار نگران هستند و در آخر با کمرنگ شدن آن مشکلی ندارند. ممکن است لازم باشد رنگ مو موقت را انتخاب کنید، اگر می‌خواهید:

  • هایلایت در زمینه موهایتان محو شود
  • از تونر اصلاح رنگ مو استفاده کنید (مانند رنگ مو بلوندی که قرمز شده است)
  • رنگ مو محو شده خود را تمدید کنید
  • به صورت موقت ریشه موهایتان را رنگ کنید
  • رنگ مو دائم خود را بپوشانید
  • موهای سفید خود را محو کنید
  • درخشش و تناژ به موهای خشک یا کدر خود اضافه کنید

هنوز نتوانستید تصمیم بگیرید؟ سریع‌ترین راه برای فهمیدن اینکه آیا رنگ مو دائم یا موقت مناسب شماست، مشاوره گرفتن از فردی متخصص است. از آرایشگر خود بخواهید که نگاهی به موهای شما بیندازد و در مورد رنگ مو مورد نظر خود صحبت کنید تا ببنید که کدام رنگ مو برای رنگ مو انتخابی شما مناسب‌تر است.

بیشتر بخوانید: آیا قبل از رنگ کردن، باید موهایمان را بشوییم؟

مطالب مرتبط