اسیدهایی که برای پوست‌تان معجزه می‌کنند!

اسیدهایی که برای پوست‌تان معجزه می‌کنند!

08 مهر 1399

اسیدهایی مانند اسید سالیسیلیک و اسید گلیکولیک در حال حاضر از محبوب‌ترین‌ موادها برای مراقبت از پوست به حساب می‌آیند. می‌توانید آنها را در شوینده‌های صورت، تونرها، سرم‌ها، لایه‌بردارهای شیمیایی قابل استفاده در خانه و موارد دیگر پیدا کنید. اگرچه با وجود انواع بسیار مختلفی از اسیدها، ممکن است از خودتان بپرسید که کدام یک از آنها برای پوست شما بهترین است. برای پاسخ، ما با دکتر لیزا جین، متخصص پوست معتبر در مریلند، مشورت کردیم.


چه تفاوتی بین AHA و BHA وجود دارد؟


دو دسته اصلی اسیدهای مورد استفاده در محصولات مراقبت از پوست آلفا هیدروکسی اسیدها (AHAs) و بتا هیدروکسی اسیدها (BHAs) هستند. هر دو به منظور از بین بردن سلول‌های پوستی و آلودگی‌ها سطح پوست را لایه برداری می‌کنند اما تفاوت‌هایی بین این دو وجود دارد. اسیدهای AHA محلول در آب هستند و به از بین بردن لایه سطحی پوست برای داشتن پوستی با رنگ روشن‌تر و یکدست‌تر کمک می‌کند. آنها همچنین اغلب دارای خاصیت مرطوب کنندگی هستند که آنها را تبدیل به مواد مناسبی برای پوست‌های خشک می‌کند (اگرچه انواع پوست می‌توانند از مزایای آنها برخوردار شوند). اسیدهای BHA (اسید سالیسیلیک جزء اسیدهای اصلی  BHA است که در محصولات مراقبت از پوست استفاده می‌شود) محلول در روغن هستند و می‌توانند به منافذ پوست نفوذ کرده و مواد جمع شده و سبوم اضافی را از بین ببرند. این اسید برای انواع پوست مستعد آکنه مناسب است.


هر چند وقت یک بار باید از اسیدها استفاده کنید؟


آنها معمولاً دو تا سه بار در هفته برای لایه‌برداری از پوست توصیه می‌شوند اما این میزان واقعاً بستگی به نوع پوست شما دارد و اینکه در حال استفاده از چه محصولات دیگری هستید. برای مثال، توصیه نمی‌شود که رتینول را با اسیدها استفاده کنید. در این صورت، باید هر کدام از آنها را در دوره‌ه‌های جداگانه استفاده کنید. بر اساس گفته‌های دکتر جین، علائم هشداری وجود دارند که نشان دهنده لایه‌برداری بیش از حد پوست هستند. او می‌گوید: «کمی سوزن سوزن شدن پوست مشکلی ندارد اما سوزش زیاد، قرمزی یا خارش پوست به این معنی است که چیزی در حال تحریک کردن پوست شما است که باید آن را برطرف کنید. این بدان معنی است که شما در حال استفاده از اسیدهای قوی هستید و باید تعداد دفعات استفاده از آن را کاهش دهید یا درصد اسید را پایین بیاورید. ما به ضرب‌المثل نابرده رنج، گنج میسر نمی‌شود، اعتقادی نداریم.»

سالیسیک اسید

 دکتر جین می‌گوید: « این یک اسید بتا-هیدروکسی است که معمولاً برای آکنه استفاده می‌شود و می‌تواند پوست شما را خشک کند.» این اسید منافذ پوست شما را باز کرده و پوست‌های جمع شده روی سطح پوست را از بین می‌برد. یک محصول حاوی سالیسیک اسید که ملایم اما در عین حال موثر است، ژل شوینده صورت برند لاروشه پوزای مدل La Roche-Posay Effaclar Medicated Gel Acne Face Wash است.

لیپو هیدروکسی اسید (LHA)

اسید LHA ملایم‌تر و گرفته شده از سالیسیک اسید است. از آن می‌تواند برای باز کردن منافذ پوست، از بین بردن سلول‌های مرده پوست و نرم کردن پوست استفاده کرد و برای اشخاص دارای پوست حساس عالی است که سالیسیک اسید پوست آنها را تحریک یا خشک می‌کند. شما می‌توانید لیپو هیدروکسی اسید را در لایه بردار شیری برند لانکوم مدل Lancôme Rénergie Lift Multi-Action Ultra Milk Peel پیدا کنید.

اسید گلیکولیک

دکتر جین می‌گوید اسید گلیکولیک که یک اسید AHA است می‌تواند برای پوست‌های کدر و خسته مفید باشد. او توصیه می‌کند که بعد از استفاده از محصول حاوی اسید گلیکولیک محصولات ملایم دارای خاصیت مرطوب کنندگی را استفاده کنید تا از خشک و تحریک شدن پوست جلوگیری کنید. یکی از محصولات حاوی اسید گلیکولیک مورد علاقه ما سرم برند لورآل مدلL'Oréal Paris Revitalift Derm Intensives 10% Pure Glycolic Acid Serum است.

لاکتیک اسید

دکتر جین می‌گوید: «این آلفا هیدروکسی اسید از شیر گرفته می‌شود و افسانه‌ها حاکی از آن است که کلئوپاترا در آن حمام می‌کرده است. این اسید پوست‌های مرده سطح پوست را از بین برده و با آب ترکیب می‌شود. من از آن روی پوست‌هایی استفاده می‌کنم که کدر هستند یا جوش دارند.» این اسید معمولاً ملایم‌تر از اسید گلیکولیک است و برای انواع پوست خشک و حساس مناسب است. این ماده (به همراه هیالورونیک اسید آب رسان) در محصول برند اردنیری مدل The Ordinary Lactic Acid 10% + HA پیدا می‌شود.

اسید ال-اسکوربیک

اسید ال-اسکوربیک یا ویتامین C جزء اسیدهای AHA یا BHA نیست اما از نظر فنی یک لایه بردار است. این ماده یک آنتی اکسیدان قوی است، به روشن شدن پوست و هدف قرار دادن هایپرپیگمانتاسیون کمک می‌کند. دکتر جین توصیه می‌کند از این اسید در فرم سرم استفاده کنید و به دنبال محصولی باشید که بسته‌بندی مات داشته باشد. او توضیح می‌دهد: «این اسید اگر در معرض نور خورشید قرار بگیرد، ثبات خودش را از دست می‌دهد.» از ویتامین C می‌توان برای هدف قرار دادن سیاهی زیر چشم ها نیز می‌توان استفاده کرد. از سرم چشم برند کیل مدل Kiehl’s Powerful-Strength Dark Circle Reducing Vitamin C Eye Serum استفاده کنید.

هیالورونیک اسید

برخلاف این واقعیت که اسم آن حاوی کلمه اسید است، اسید هیالورونیک یک لایه بردار شیمیایی نیست. این یک ماده مرطوب کننده است، به این معنی که رطوبت را به لایه سطحی پوست می‌کشاند. این ماده برای انواع پوست بدون خطر است، آن را آب رسانی کرده و به پر شدن لایه رویی پوست کمک می‌کند. می‌توانید این مزایا را از سرم هیدارته برند ویشی مدل Vichy Aqualia Thermal Hydrating Face Serum دریافت کنید.

بیشتر بخوانید: نحوه استفاده از هیالورونیک اسید(سرم، کرم و فیلر) برای پوست

مطالب مرتبط