7 روش اثبات شده برای رشد سریع‌تر ریش

7 روش اثبات شده برای رشد سریع‌تر ریش

02 شهریور 1399 5,731 بازدید

چطور می‌توانم کاری کنم که ریشم زودتر بلند شود؟ این سوالی است که هر مرد ناشکیبایی حداقل یک بار در زندگی از خودش پرسیده است. موهای صورت عامل اصلی حسادت بوده، و برای بعضی از مردها، نشانه اصلی مردانگی به شمار می‌رود. بلند کردن ریش یک سفر طولانی است که هر فردی در برخی قسمت‌های آن، احساس ناشکیبایی می‌کند. مهم نیست که سرعت رشد ریش‌تان چقدر باشد، به هر حال گاهی اوقات احساس می‌کنید که سرعت رشد آن به اندازه کافی زیاد نیست و خسته شده‌اید. نکته آنجا است که چند کار وجود دارند که می‌توانید برای سریع‌تر و پرتر رشد کردن ریش‌تان، آن‌ها را انجام دهید. در حالی که دستور جادویی وجود ندارد که شما را یک هفته ای به کال دروگو (یکی از شخصیت‌های جذاب سریال بازی تاج و تخت) تبدیل کند، اما روش‌های ساده‌ای وجود دارند که می‌توانید آن‌ها را به روتین روزانه‌تان اضافه کنید تا به سریع‌تر و پرپشت کردن ریش‌تان کمک کند و شما را در این سفر یاری کند.


7 روش برای رشد سریع‌تر ریش


1. تعهد نسبت به بلند کردن ریش

این سناریو را تصور کنید: فراموش کرده‌اید آلارم گوشی‌تان را تنظیم کنید و ۲۰ دقیقه قبل از آنچه که باید از خانه بیرون بروید بیدار شوید تا اصلاح صبحگاهی‌تان را انجام دهید. در گیرودار عجله ای که برای حاضر شدن و رسیدن به سر کارتان در روزی دارید که می‌دانید رئیس‌تان حتما آن روز زودتر کار می‌آید، از ریش زدن صبحگاهی‌تان صرف نظر می‌کنید. یک روز شلوغ کاری را می‌گذرانید و ساعت ۳ بعد از ظهر وقتی که به خانه برمی‌گردید، در آینه دستشویی به خودتان نگاه می‌کنید و فکر می‌کنید که داشتن کمی ته ریش چندان هم بد نیست. فردا هم از زدن ریش‌تان صرف نظر می‌کنید، اما این بار این کار عمدی است. پس از گذشت چند روز دیگران شروع می‌کنند به پرسیدن این سوال که آیا می‌خواهی ریش بگذاری؟ بسیاری از آقایان تا زمانی که چندین روز از اصلاح نکردنش آن نگذشته باشد، قصد واقعی برای بلند کردن ریش‌شان ندارند؛ اما وقتی که در میانه این سفر قرار گرفتید، باید نسبت به بلند کردن ریش‌تان متعهد بمانید. روزهای اول ریش‌تان زیاد پر و یک دست نیست و ممکن است ظاهری شبیه به یک الکلی در حال ترک در یک سریال آبکی تلویزیونی داشته باشید؛ اما همین که این دوران بگذرد، کم کم احساس بهتری نسبت به همه چیز پیدا می‌کنید. برای بعضی از آقایان گذار از دوران ته ریش به دوران یک ریشه واقعی، چیزی حدود ۴ هفته طول می‌کشد.

2. ریش‌تان را به حال خود رها کنید

بسته به سرعت رشد ریش‌تان و میزان حساسیت پوست‌تان، این دوره ۴ هفته برای شما سخت خواهد گذشت. در این دوران که ریش شما هنوز کاملاً پر و یک دست نشده است، احساس خوبی نسبت به آن نخواهید داشت؛ اما باید در برابر وسوسه هرگونه اصلاح، تیغ زدن، ماشین کردن و یا مرتب کردن ریش‌تان مقاومت کنید. از آنجایی که می‌خواهید از مرحله ته ریش به مرحله یک ریش پر و کامل گذر کنید، در این دوران هر گزینه ی شامل اصلاح کردن ریش‌تان را از روی میز بردارید. پس از گذراندن این چهار هفته است که بالاخره می‌توانید برای اولین بار به مرتب کردن و مدل دادن ریش‌تان فکر کنید. ممکن است گاهی اوقات وسوسه شوید که ریش‌تان را بتراشید تا ضخیم‌تر و پر پشت‌تر رشد کند. متاسفانه باید به اطلاع‌تان برسانیم که این باور قدیمی ریشه در واقعیت ندارد و در عمل، زدن ریش هیچ کمکی به پرپشت شدن آن نمی‌کند؛ بنابراین هرچه کمتر به ظاهر ریش هایتان فکر کنید، این دوران را آسان‌تر را سپری خواهید کرد. خیلی زود و پیش از آن که متوجه شوید، این روزها به خاطرات‌تان پیوسته است.

3. ویتامین‌های مورد نیاز برای رشد مناسب ریش

غالبا گفته می‌شود که داشتن موهای سالم دریچه‌ای است که نشان می‌دهد از سلامت عمومی خوبی برخوردار هستید. این گفته درست است و در این مورد، موهای صورت هم استثنا نیستند. داشتن یک رژیم غذایی متعادل و حاوی انواع مواد معدنی و ویتامین‌های لازم برای بدن، به رشد سریع‌تر و مو‌های صورت‌تان هم کمک می‌کند. از آنجایی که جنس تارهای مو از پروتئین است، غذاهای سرشار از پروتئین کمک می‌کنند که تارهای مو و ریش شما قوی‌تر و سالم‌تر رشد کنند و رشد بیشتری داشته باشند. علاوه بر این، می‌دانیم که کمبود آهن رشد ریش را کند کرده و در موارد حاد کلاً رشد ریش را متوقف می‌کند، بنابراین مطمئن شوید که رژیم غذایی‌تان حاوی غذاهای سرشار از آهن هم باشد. اسیدهای چرب حاوی امگا ۳ کمک می‌کنند که تارهای مو آبرسانی شده و سالم بمانند، بنابراین مصرف ماهی‌های چرب مانند سالمون و ساردین را در برنامه غذایی هفتگی‌تان جای بدهید. افزایش مصرف ویتامین A به بدن کمک می‌کند که sebum بیشتری تولید کند که یک حالت دهنده طبیعی مو محسوب می‌شود؛ و در آخر، کمبود ویتامین B1 بیوتین در رژیم غذایی شما منجر به کند شدن رشد موهای شما موهای‌تان می‌شود، بنابراین مطمئن شوید که منابع غنی از ویتامین B در برنامه غذایی‌تان وجود داشته باشند، مانند غلات کامل و سبوس دار. با آن که بهترین روش برای کسب ویتامین‌ها و مواد معدنی مورد نیاز بدن داشتن یک رژیم متعادل و غنی غذایی است، اما چنانچه احساس می‌کنید مواد لازم برای بدن‌تان از طریق تغذیه تامین نمی‌شود، می‌توانید از مکمل‌های غذایی هم استفاده کنید. به یاد داشته باشید که استفاده سر خود از مکمل‌های غذایی کار اشتباهی بوده و باید پیش از انتخاب مکمل و دوز مصرفی‌تان، حتما با یک متخصص تغذیه مشورت کنید.

4. استراحت کنید

تستسترون یک عنصر ضروری برای داشتن یک ریش جذاب و پرپشت مردانه است. یکی از بهترین روش‌هایی که می‌توانید سطح تستسترون بدن‌تان را متعادل کنید، آن است که به اندازه کافی استراحت کنید. نتایج تحقیقی که اخیراً در ژورنال سلامت آمریکا منتشر شده است نشان می‌دهد که نداشتن خواب کافی در بلند مدت باعث می‌شود که سطح تستسترون در بدن مردها افت شدیدی داشته باشد. خوابیدن به بدن شما زمان آن را می‌دهد که خودش را بازسازی کند و سطح هورمون‌های موجود در خون را مجدداً تنظیم کند؛ بنابراین اگر می‌خواهید یک ریش مدرن بلند و پرپشت جذاب داشته باشید، باید حداقل ۸ ساعت در شبانه‌روز بخوابید تا ریش‌تان شما این عنصر مخفی ضروری برای رشد را در اختیار داشته باشد.

5. استرس‌تان را کم کنید

 سطح بالای استرس هم یکی از عواملی است که تولید تستسترون را پایین می‌آورد. علاوه بر آن، استرس باعث می‌شود که ویتامین‌ها و مواد غذایی کمتری به فولیکول‌های مو برسند. این یک دلیل واقعی است که پایه‌های فیزیولوژیکی دارد. اگر احساس می‌کنید یک زندگی پر از استرس می‌گذرانید، می‌توانید از داروهای ضد استرس یا تمرین‌های تنفس کاهش‌دهنده استرس استفاده کنید. علاوه بر این، داشتن ساعات (صفحه ممنوع)، یعنی ساعاتی پیش از خوابیدن که در آن همه ابزارهای الکترونیکی از جمله گوشی تلفن همراه و تلویزیون را خاموش می‌کنید هم می‌تواند به پایین آمدن سطح استرس‌تان کمک کند. از کارهای لذت‌بخش یا فعالیت‌هایی که ذهن‌تان را به خود مشغول می‌کند و جلوی بیش از حد فکر کردن‌تان در مورد مسائل استرس‌زا را می‌گیرد استفاده کنید. مطمئن باشید که بدن‌تان قدر این تلاش شما را می‌داند و در برابر، پاسخ شما را با سلامت بیشتر و داشتن موها و ریش‌های سالم‌تر خواهد داد.

6. ورزش کنید

هر مردی باید ورزش کند، نه به خاطر ریشش بلکه به خاطر خودش. ورزش کردن علاوه بر آن که کمک می‌کند میزان استرس شما کمتر شود، به وزن کم کردن و داشتن اندامی متعادل و سلامت هم کمک می‌کند. حالا سوال اینجا است که ورزش کردن چه ربطی به بلند کردن ریش دارد؟ و جواب آن که با کمک به بازتولید تستسترون. علاوه بر آن ورزش کردن جریان خون را بیشتر می‌کند و باعث می‌شود که مواد غذایی بیشتری به فولیکول‌های موی صورت‌تان برسد.

7. محصولات تخصصی ریش

با آن که هیچ شواهد واقعی در دست نیست که استفاده کردن از محصولات مخصوص ریش باعث رشد بیشتر و سریع‌تر آن می‌شود، اما استفاده از این محصولات قطعاً به شما کمک می‌کنند که دوره خارش ریش را راحت‌تر بگذرانید. روغن‌ها و موم‌های مخصوص ریش باعث می‌شوند که ریش شما نرم‌تر شود. به عنوان یک حداقل، به دنبال محصولاتی برای تمیز کردن، فرم دادن و نرم کردن ریش‌تان باشید. بعضی از محصولات تخصصی ریش، مثلاً آن‌هایی که حاوی روغن جوجوبا هستند، ادعا می‌کنند که به رشد بیشتر و سریع‌تر ریش کمک می‌کنند. به هر حال چیزی که واضح است این است که باید برای مرحله رشد اولیه ریش که با تمام وجود احساس می‌کنید میخواهید ریش‌تان را بزنید، به دنبال محصولی باشید که به شما کمک کند احساس راحتی بیشتری داشته باشید.


بلند کردن ریش چقدر طول می‌کشد؟


در پاسخ به مردانی که می‌خواهند بدانند بلند کردن ریش چقدر طول می‌کشد باید گفت: بستگی دارد. فاکتورهای مختلفی از جمله ژنتیک شما، سطح تستسترون بدن‌تان و فاکتورهای دیگری بر روی سرعت رشد ریش‌تان تاثیر دارند. انتظارات‌تان را مدیریت کنید و صبور باشید. اگر احساس کردید در مرحله رشد اولیه ریش‌تان که سخت‌ترین مرحله هم هست، صبرتان دارد به انتها می‌رسد، به این فکر کنید که آیا هر روز صبح اصلاح کردن سخت‌تر است یا بلند کردن یک ریش جذاب و مردانه؟!


چطور یک ریش پرپشت داشته باشیم؟


آقایان باید بدانید که تنها بلندی ریش اهمیت ندارد. صرفاً به این دلیل که ریش‌تان بلند شده است، به این معنی نیست که می‌توانید به عنوان یک مدل ریش کارتان را شروع کنید. یک ریش بلند اما کم‌پشت و کم‌ضخامت اصلاً جالب نیست. همه نکاتی که در بالا به آن‌ها اشاره کردیم می‌توانند به شما کمک کنند که ریش‌تان ظاهری پرپشت‌تر باشد. متاسفانه بجز این موارد، کار بیشتری در این زمینه از دست شما بر نمی‌آید.

1. ژنتیک

ژن‌های شما نقش عمده‌ای در بودن و ضخامت ریش‌تان ایفا می‌کنند. اگر پدر شما یک ریشه و انبوه و با ضخامت مناسب داشته است، شانس زیادی دارید که شما هم بتوانید یک ریشه جذاب و مردانه را بلند کنید؛ از سوی دیگر، اگر در حال حاضر ریش‌تان پرپشت نیست، اما پدرتان ریش پرپشتی دارد، احتمالاً ژنتیک خوبی دارید و انجام ترفندهای بالا به شما کمک می‌کند که شما هم بتوانید ریش جذاب و انبوهی مانند پدرتان داشته باشید.

2. زمان

موقع بلند کردن ریش واقعاً همه چیز به زمان و صبر شما بستگی دارد. ممکن است چهار هفته زمان صرف کرده باشید و تا به حال فقط موفق شده باشید که یک ریش کم‌پشت و با جاهای خالی متعدد رشد بدهید؛ اما نگران نباشید. در بسیاری از موارد، دادن زمان بیشتر به شما کمک می‌کند که ریش پرتری داشته باشید. صبر کنید تا جاهای خالی ریش‌تان کاملاً پر شود. زمانی که یک ریش پرپشت و کامل داشته باشید، می‌توانید آن را اصلاح کنید و به آن فرمی بدهید که ضخیم‌تر و پر پشت‌تر به نظر برسد.

3. روگاین

 گاهی اوقات می‌توان بعضی از مشکلات پیش آمده در زندگی را با صرف پول و استفاده از محصولات درست برطرف کرد و به نظر می‌رسد که مشکل تنک و کم‌پشت بودن ریش، یکی از همین مشکلات است که می‌توانید برای برطرف کردن آن، از محصولاتی مانند روگاین استفاده کنید. با آن که اینترنت و فضای مجازی پر است از دلایل برای اثبات تاثیر شگفت‌انگیز این محصولات رویش موی صورت، اما واقعیت آن است که هیچ دلیل قاطع و قانع‌کننده‌ای برای اثرگذاری این محصولات وجود ندارد. با این حال امتحان کردن این محصولات ضرری هم ندارد؛ اما پیش از آن که هزینه خیلی زیادی را صرف خرید این محصولات کنید، به یاد داشته باشید که اثر این محصولات تنها یک اثر جانبی بوده و نمی‌توانند مشکل کم پشت بودن ریش را به طور بنیادین حل کنند.

4. کاشت ریش

علیرغم تمام ترفند‌هایی که تا اینجا در موردشان صحبت کردیم، کاشتن ریش با اختلاف بسیار زیاد، مطمئن‌ترین و کارآمدترین روش قطعی برای داشتن ریش پرپشت برای مردانی است که به طور طبیعی این پتانسیل را ندارند. معمولا از کاشت مو برای پر کردن نواحی خالی سر آقایان استفاده می‌شود، اما می‌شود تکنیک مشابهی را برای موی صورت هم پیاده‌سازی کرد. در این موارد دکتر ریشه‌های مو را از پشت سر یا روی سینه برمی‌دارد و روی ناحیه ریش صورت فرد پیوند می‌زند. با با این که هر فردی کاندیدای انجام کاشت ریش نیست، اما به هر حال این روش قطعی‌ترین، گران‌ترین و کارآمدترین روش برای پر کردن ریشه کم‌پشت و تُنُک است.

بیشتر بخوانید: 15 مدل ریش محو و هماهنگ کردن آن با مدل مو

مطالب مرتبط