آیا غذای ادویه‌دار برای دستگاه گوارش ضرر دارد؟

آیا غذای ادویه‌دار برای دستگاه گوارش ضرر دارد؟

19 مرداد 1399

این امر برای همه مشخص است که چگونه کمی از تکه‌های کوچک فلفل، زیره یا هر نوع ادویه دیگری می‌توانید به سادگی غذا را تنها از طعم‌دار بودن به خوشمره و لذیذ بودن تبدیل کند اما بیشتر مردم رابطه‌ای میان تنفر و عشق با غذاهای ادویه‌دار دارند. در مورد طعم آن باید بگوییم که همه قطعاً عاشق آن هستند اما چندان عاشق مشکلاتی نیستند که بعد از خوردن آن برایشان پیش می‌آید. برای کمک به درک بهتر ما از اینکه غذاهای ادویه‌دار چگونه روی سیستم گوارشی ما تاثیر می‌گذارند و آیا وقت آن فرا رسیده تا تمام این باورها را کنار گذاشته و ادویه‌ها را به آغوش بکشیم یا نه، فهمیدیم که بهترین کار مراجعه به متخصصان در این زمینه است. درادامه سه متخصص تغذیه به ما کمک خواهند کرد تا بفهمیم آیا غذاهای ادویه‌دار برای ما مضر هستند یا خیر.


آیا غذای ادویه‌دار برای سیستم گوارش مضر است؟


خوردن یک وعده غذایی ادویه‌دار لزوماً برای هضم غذا بد نیست، اما متخصصان تغذیه می‌گویند که این غذاها می‌توانند مشکلاتی را ایجاد کند و علائمی را در بین افرادی به وجود بیاورند که مشکلات گوارشی مانند رفلاکس اسید معده، سندرم روده تحریک پذیر (IBS) و بیماری التهابی روده (IBD) دارند. به عبارت ساده: غذاهای تند معمولاً مشکل گوارشی ایجاد نمی‌کنند اما ممکن است این مشکلات را تشدید کنند. بریجیت زیتلین که یک متخصص تغذیه ثبت شده است و در 8 سال گذشته در زمینه مشاوره به مشتریان مشغول بوده است و همچنین بنیانگذار سیستم عامل آنلاین خود یعنی بی زی نوتریشن است، می‌گوید: «از آنجا که سلامت روده هر فرد خاص همان فرد است، غذاهای پرادویه می‌توانند برای یک فرد ناراحتی معده ایجاد کند اما اصلاً روی معده فرد دیگری تاثیر نگذارد. اگر شما پیش از این هم مشکل رفلاکس اسید معده یا سندروم روده تحریک پذیر داشته‌اید، در نتیجه معمولاً غذای ادویه‌دار می‌توانند احساس ناراحتی بیشتری در شما ایجاد کنند و موجب شروع علائم همیشگی شما شوند، برای مثال مانند رفتن به دستشویی به دفعات زیاد.»

متخصصان تغذیه مسئله مهمی را پیش کشیدند و تذکر دادند که گاهی این ادویه غذا نیست که موجب ایجاد مشکلات گوارشی می‌شود بلکه غذای دیگری است که در همان وعده خورده شده است. مارتا فرز والس که یک متخصص تغذیه سرپایی ثبت شده در انستیتوی سلامت گوارش و بیماری‌های کبدی در مرکز پزشکی مرسی نیویورک است و سال‌ها تجربه در زمینه مشاوره تغذیه‌ای در زمینه کاهش وزن و شرایط دستگاه گوارش دارد، می‌گوید: «خوردن بال مرغ تند ممکن باعث ایجاد ناراحتی در دستگاه گوارش شما شود اما نه به دلیل سس تند، بلکه به علت بال سرخ شده مرغ. اگر شما یک چیزبرگر دوبل با سیب زمینی سرخ کرده و سس تند بخورید، علائم گوارشی ممکن به دلیل آن همه مواد غذایی چرب موجود در آن وعده غذایی باشد و نه قسمت ادویه‌دار آن.»


آیا غذای ادویه‌دار می‌تواند مفید باشد؟


بسیاری از غذاهای ادویه‌دار حاوی میزان زیادی از مواد مغذی هستند و فواید غذایی زیادی به همراه دارند. به عنوان مثال‌، فلفل‌های چیلی منبع خوبی برای ویتامین E به همراه ویتامین A، ویتامین B6، ویتامین K، آهن و فیبر هستند. در ضمن، ادویه‌هایی مانند چیلی، زردچوبه، کاین و فلفل سیاه خاصیت ضد التهابی دارند. متخصصان تغذیه می‌گویند اگر شما از طعم غذاهای ادویه‌دار لذت می‌برید و آنها معده شما را اذیت نمی‌کند، هیچ دلیل نداد که از غذاهای ادویه‌دار اجتناب کنید. زیتلین می‌گوید: « باید بدانید که احساس گرما، یا مقداری سرخ شدگی یا عرق بر روی بینی شما، مانند مسائل گوارشی نیست و یک تجربه مشترک در نتیجه خوردن غذاهای تند است. در اینجا واقعاً بحث مربوط به سلیقه شخصی می‌شود که آیا غذای ادویه‌دار متعلق به رژیم غذایی شما هست یا نه.» بسیاری از فلفل‌های تند همچنین حاوی ترکیبی به نام کپسایسین هستند که گفته می‌شود از بین بردن التهاب و درد از جمله دیگر مزایای سلامتی آنها است. زیتلین می‌گوید: «همچنین نشان داده شده است كه كپسایسین با كمك به تنظیم فشار خون و كاهش كلسترول LDL (یا همان کسترول بد) به کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی كمك می‌كند.» البته که شما باید مراقب باشید که چه غذاهایی را برای خوردن انتخاب می‌کنید و نباید فکر کنید که چون غذاهای شما حاوی مقدار زیادی ادویه است شما به سادگی در حال گرفتن خواص مواد مغذی هستید. فرز والس می‌گوید: « خوردن بال‌ مرغ تند علی رغم وجود کپسایسین در آن باعث کاهش وزن نمی‌شود.»

غذای ادویه‌دار


آیا افرادی که مشکلات خاص در سیستم گوارش خود دارند باید از خوردن غذای ادویه‌دار خودداری کنند؟


اگر مشکل گوارشی مانند سندرم روده تحریک پذیر یا بیماری التهابی روده دارید ممکن است با غذاهای تند مشکل داشته باشید، اما مطمئناً این بدان معنا نیست که کسی که مشکلات معده دارد باید برای همیشه از هر نوع غذای ادویه‌دار اجتناب کند. لیز مک ماهون یک متخصص تغذیه ثبت شده در فیلدلفیا و دارای بیش از 10 سال تجربه کاری در این زمینه است. وی در حال حاضر یک متخصص تغذیه بالینی است که در آن از رسیدگی به نوزادان نارس در بخش اطفال مراقبت های ویژه گرفته تا بیماران انکولوژی را انجام می‌دهد. او پیشنهاد می‌کند که غذاهای پرادویه را از رژیم غذایی خود حذف کرده و در هنگام بازگرداندن آنها به رژبم غذایی خود تحمل دستگاه گوارش خود را زیر نظر داشته باشید. او می‌گوید: «اگر شما به آنها واکنشی نشان ندادید، لازم نیست آن ادویه‌ها را از رژیم غذایی خود حذف کنید.» به جای تلاش برای مدیریت عدم تحمل بالقوه سیستم گوارشتان در مورد برخی مواد غذایی به تنهایی، مراجعه به یک متخصص تغذیه، گوارش و یا یک متخصص بهداشت و درمان دیگر برای راهنمایی در مورد مسائل گوارشی و رژیم های‌مناسب مهم است. مک ماهون می‌گوید اگر بعد از خوردن غذاهای ادویه‌دار، دچار نفخ، استفراغ، اسهال و سایر مشکلات ناراحت کننده می‌شوید، اما هیچ گونه مشکل معده تشخیص داده شده‌ای ندارید «مهم است که معاینه شوید تا اطمینان حاصل کنید که مشکل جدی‌تری وجود ندارد.»

این متخصصان بایدها و نبایدهای مربوط به دستگاه گوارش را می‌دانند و برای رسیدن به ریشه مشکل شما آموزش دیده‌اند و در نهایت می‌توانید راهی پیدا کنید تا احساس بهتری داشته باشید. اگر هر بار که غذای ادویه‌دار می‌خورید، مشکلات مرتبط با روده را تجربه می‌کنید، این مسئله می‌تواند موجب بروز سایر عوارض سلامتی شود ، بنابراین تماس با پزشک برای معالجه خود را به تاخیر نیندازید. مک ماهون می‌گوید: «اگر بیماری‌هایی مانند سندرم روده تحریک پذیر و بیماری التهابی روده دارید و غذاهای ادویه‌دار یک محرک شناخته شده برای شما هستند، بنابراین خوردن آنها به طور مکرر می‌تواند باعث افزایش علائمی مانند اسهال و در نتیجه منجر به عارضه‌های دیگری مانند کم آبی بدن شود.» بسیاری از افراد معتقدند که غذاهای تند می‌توانند منجر به زخم در معده یا روده کوچک شوند، اما متخصصان تغذیه ما عقیده دارند که این یکی از رایج‌ترین عقیده‌های غیرعلمی است که در مورد غذاهای تند وجود دارد. زیتلین می گوید: «اگر از قبل در دستگاه گوارش خود زخم دارید، آنها می‌توانند علائم شما را تشدید کنند اما غذای ادویه‌دار به تنهایی باعث ایجاد زخم نمی‌شود.» فرز والس می‌گوید خوردن غذاهای تند در واقع می‌توانند با مهار تولید اسید در معده از ایجاد زخم معده جلوگیری کند. اما ذکر این نکته حائز اهمیت است که برای برخی از افراد که از قبل زخم معده دارند، غذاهای ادویه‌دار ممکن است زخم‌های آنها را بدتر کرده یا باعث علائم بیشتری در آنها شود. در این حالت، غذای تند ممکن است زخم را تشدید کند، اما باعث ایجاد آن نمی‌شود.


نکته آخر


اگر شما در حال حاضر هیچ مشکل گوارشی ندارید، ادویه احتمالاً یکی از قابل قبول‌ترین مواد غذایی در رژیم شما است، البته اگر طعم آن را دوست دارید و بعد از خوردن آنها هیچ مشکل معده‌ای را تجربه نمی‌کنید اما اگر یک بیماری دستگاه گوارشی مانند کولیت، بیماری کرون روده، سندرم روده تحریک پذیر یا رفلاکس اسید دارید، ممکن است متوجه شوید که غذای تند باعث می‌شود علائم شما بیشتر شود. در این صورت، همه متخصصان تغذیه اتفاق نظر دارند که بهتر است از خوردن غذای ادویه‌دار خودداری کنید. زیتلین می‌گوید: «اگر شما شخصاً متوجه شدید که غذای ادویه‌دار باعث ایجاد سوءهاضمه در شما می‌شود زیرا بعد از خوردن غذای ادویه‌دار آروغ می‌زنید، اسهال می‌گیرید، نفخ می‌کنید و یبوست یا اسهال می‌گیرید پس شما باید به صدای بدن خود گوش کنید و از خوردن آنها خودداری کنید.»

بیشتر بخوانید: غذایتان را سریع‌تر هضم کنید!

مطالب مرتبط