چگونه منافذ بزرگ پوست را کوچک‌تر کنیم؟

چگونه منافذ بزرگ پوست را کوچک‌تر کنیم؟

25 تیر 1399

برای حقیقت تلخ و سخت اما (متاسفانه) واقعی آماده شوید: هیچ راهی برای خلاص شدن کامل از شر منافذ باز پوست شما وجود ندارد. هرچند، تنها کاری می‌توانید انجام دهید، اقدامات درست جهت کاستن از ظاهر آنها است. در ادامه نکته‌هایی از متخصصان برای شما در این مقاله گردآوری کرده‌ایم که روتین مراقبت از پوستی را به شما پیشنهاد می‌دهند که ظاهر منافذ باز پوست شما را کوچک‌تر خواهد کرد. پس در ادامه مقاله با ما همراه باشید.


منافذ پوست چیست؟


قبل از اینکه بفهمید چگونه می‌توانید ظاهر منافذ بزرگ شده پوست را کاهش دهید، دانستن اینکه چرا آنها برای بزرگترین عضو بدن شما مهم هستند، ضروری است. طبق آکادمی پوست آمریکا (AAD)، منافذ «سوراخ‌های ریز روی پوست شما هستند که از درون آنها مو رشد می‌کند.» آنها روغن طبیعی پوست را، که به آن سبوم نیز می‌گویند، ترشح می‌کنند و به نرم و صاف نگهداشتن پوست شما کمک می‌کنند. داشتن منافذ بزرگ می‌تواند به دلیل تولید بیش از حد چربی یا به سادگی ژنتیک شما باشد، اما نکته منفی در مورد این نوع منافذ این است که آنها می‌توانند بزرگ به نظر برسند. خوشبختانه با اقدامات مناسب می‌توانید ظاهر منافذ خود را کوچک کنید. 


راهکارهایی برای کوچک کردن منافذ پوست


1. روتین مراقبت از پوست منظمی را نگه دارید

منافذ مسئول تولید عرق برای خنک نگه داشتن و روغن برای تغذیه پوست ما هستند. با این حال، گاهی اوقات منافذ با روغن اضافی، سلول‌های مرده پوست و سایر ناخالصی‌هایی که می‌توانند باعث بزرگتر شدن آنها از بیش از حد معمول شود، مسدود می‌شوند. هنگامی که این منافذ بسته شده به باکتری آلوده شوند‌، می‌توانند منجر به ایجاد جوش‌های سرسیاه و بیرون ریختن جوش شوند. حفظ روتین منظم و مخصوص نوع پوست شما از اقدامات مهم در کمک به کوچکتر شدن ظاهر منافذ و حفظ سلامتی پوست است.

2. محصولات نان کمودوژنیک انتخاب کنید

یک روش آسان برای باز نگهداشتن منافذ پوست، جلوگیری از بسته شدن آنها است. این امر به ویژه در صورت داشتن پوستی چرب بسیار مهم است، زیرا روغن اضافی می‌تواند با خاک روی سطح پوست مخلوط شده و باعث بسته شدن منافذ پوست شود. به محصولات مراقبت از پوست خود اجازه دهید تا به شما کمک کنند. هنگام جستجو برای استفاده از محصولات مناسب، از جمله مواد پاک کننده، لوسیون، سرم یا موادهای آرایشی پایه، به دنبال برچسبی باشد که روی آن «نان کمودوژنیک» non-comedogenic نوشته شده باشد. اگر آن برچسب را روی محفظه محصول پیدا کنید، این بدان معنی است که مواد آن منافذ شما را مسدود نمی‌کند.

3. صبح‌ها و شب‌ها پوست خود را تمیز کنید

کثیفی، عرق، آرایش باقیمانده و سایر ناخالصی‌هایی که روی سطح پوست ایجاد می‌شوند‌، سریعاً منجر به بزرگ شدن ظاهر منافد پوست می‌شوند. روزی دو بار با یک ژل شست و شوی ملایم صورت خود را بشویید تا سطح آن تمیز شود و از این طریق اطمینان حاصل کنید که باکتری‌ها راهی برای نفوذ به منافذ پوست شما ندارند و به آن آسیب نمی‌زنند.

4. از تونر استفاده کنید

تونر را به عنوان پشتیبان پاک کننده خود در نظر بگیرید. استفاده از تونر می‌تواند به شما اطمینان دهد که همه کثیفی‌ها و باکتری‌ها به طور موثری از سطح پوست پاک شده‌اند. بیشتر فرمول‌ها همچنین می‌توانند به کاهش روغن اضافی پوست کمک کنند و پوست را سریعاً هیدراته و تازه می‌کنند.

تونر برای پوست

5. لایه برداری را فراموش نکنید

لایه برداری عاملی کلیدی در از بین بردن سلول‌های مرده سطح پوست است. به دنبال محصولات لایه بردار تقویت شده با اسیدهای آلفا هیدروکسی مانند اسیدهای گلیکولی، لاکتیک، تارتاریک و سیتریک باشید. علاوه بر کمک به کاهش ظاهر منافذ بزرگ شده، فرمول‌های تقویت شده با این اسیدها همچنین می‌توانند به کم‌رنگ‌تر کردن ظاهر آشکار چین چروک‌های ظریف و لکه‌های سنی کمک کنند.

6. از رتینول استفاده کنید

این واقعیت که پوست ما با افزایش سن تغییر می‌کند، از هیچکس پنهان نیست. گذر زمان که امری اجتناب ناپذیر است، باعث کند شدن تولید کلاژن و الاستین پوست می‌شود که دو مؤلفه ضروری برای جوان به نظر رسیدن پوست هستند. از آنجایی که این پروتئین‌ها منافذ پوست ما را کاهش می‌دهد، ممکن است آنها بعد از بالاتر رفتن سنمان بزرگتر از قبل به نظر برسند. دکتر کارن سِرا، متخصص پوست و مو در کمپانی اسکین سوتیکال، می‌گوید: «منافذ پوست با گذر زمان می‌توانند مشخص‌تر به نظر برسند.» برای کمک به کاهش ظاهر آنها، دکتر سِرا توصیه می‌کند که از رتینول استفاده کنید. این عنصر قدرتمند به کاهش ظاهر منافذ و لکه‌های بدن کمک می‌کند، ضمن اینکه نگرانی‌های رایج پوستی مانند علائم پیری و لکه‌های تیره را نیز هدف قرار می‌دهد. شما می‌توانید مشتقات ویتامین A را که به عنوان عنصری سازنده و استفاده شده در بسیاری از محصولات پوستی پیدا کنید، این محصولات مراقبت از پوست شامل کرم، سرم، لوسیون، لایه بردار و سایر موارد دیگر می‌شود.
یادداشت ویرایشگر: از رتینول باید به صورت مدام استفاده کنید. اگر مبتدی هستید، هفته‌ای دو تا سه بار از آن استفاده کنید تا به مروز زمان تحمل لازم برای جذب رتینول در پوست شما ایجاد شود. همیشه صبح خود را با استفاده از یک ضدآفتاب طیف گسترده با SPF حداقل 15یا بالاتر شروع کنید زیرا رتینول می‌تواند باعث افزایش حساسیت پوست به نور خورشید شود.

7. از ماسک خاک رس استفاده کنید

قرار دادن ماسک خاک رس حداقل هفته‌ای یکبار در روتین مراقبت از پوست، راه خوبی برای سم زدایی منافذ از روغن اضافی، خاک و ناخالصی‌هایی است که در سطح پوست ایجاد شده است. بین کائولن، بنتونیت و راسول مراکشی، بسیاری از خاک رس‌های غنی از مواد معدنی وجود دارد که می‌توانند برای انواع مختلف پوست از مزایای زیادی برخوردار باشد.

8. از آفتاب دور بمانید

آیا پرتوهای UV مضر خورشید می‌تواند منافذ را بزرگتر کند؟ دکتر سِرا می‌گوید اگر نور خورشید به پوست شما آسیب برساند، قطعاً می‌تواند منافذ پوست شما را بزرگتر کند. او می‌گوید: "منافذ بزرگ معمولاً در اثر قرار گرفتن در معرض مستقیم آفتاب ایجاد نمی شوند اما آسیب نور خورشید به پوست به مرور زمان، منافذ پوست شما را بزرگتر می‌کند. بنیاد سرطان پوست توصیه می‌کند که هر روز از ضدآفتاب با طیف گسترده و با SPF حداقل 15 استفاده کنید. یک مرطوب کننده خوب با محافظت طیف گسترده در مقابل نور خورشید، نه تنها به کم کردن ظاهر منافذ بزرگ و سایر علائم پیری زودرس کمک می‌کند بلکه برای محافظت از پوست شما در برابر اثرات اشعه های مضر UV نیز ضروری است. برای اینکه قدمی بیشتر در جهت محافظت از پوست خود در برابر آفتاب برداشته باشید، هنگامی که می‌خواهید از خانه بیرون بروید، اقدامات محافظتی بیشتری را انجام دهید مانند پیدا کردن سایه، پوشیدن لباس آستین بلند و جلوگیری از بیرون رفتن از خانه بین ساعات 10 صبح تا 4 بعد از ظهر که اوج تابش آفتاب است.

9. با آرایش پوست خود را بپوشانید

با وجود بسیاری از پرایمرهای خارق العاده مانند بی‌بی کرم‌ها و کرم های مات کننده در بازار، پنهان کردن موقت منافذ شما به آسانی استفاده از یک کرم خواهد بود. بسیاری از این محصولات، نور را پراکنده می‌کنند و باعث می‌شوند پوست شما یکنواخت‌تر و منافذ آن کوچکتر به نظر برسند.

بیشتر بخوانید: چگونه منافذ باز در پوست‌ خشک را برای همیشه ببندیم؟

مطالب مرتبط