رژلب را برای چه مدت می‌توان نگه داشت؟

رژلب را برای چه مدت می‌توان نگه داشت؟

08 تیر 1399

من عاشق رژلب هستم و معمولاً از آنها زیاد استفاده می‌کنم اما هنوز هم تعداد دفعاتی که به صورت کامل یک رژلب جامد یا مایع را تمام کرده‌ام، به اندازه تعداد انگشتان یک دستم هم نمی‌شود. این بدان معنی است که در حال حاضر رژلب‌هایی روی میز آرایشم دارم که بسیار قدیمی هستند و چیزی حدود بیش از 5 سال سن دارند. اگر بخواهم روراست باشم از همه آنها استفاده نمی‌کنم اما تعدادی رژ هستند که نمی‌توانم از آنها دل بکنم مانند اولین رژلب قرمزی که به عنوان دختری بالغ خریدم یا رژ ارغوانی که همیشه از شنبه تا پنج شنبه برای دانشگاه استفاده می‌کردم. آنها مانند یادگاری از خاطرات گذشته من هستند. به تازگی خانه‌ام را را عوض کردم و خودم را موظف کردم تا کلکسیون بزرگ (که از مزایای شغلم است) لوازم آرایشم را در اسباب کشی کمی خلوت کنم. البته هنگامی که به قسمت رژلب‌ها رسیدم نتوانستم هیچ کدام از آنها دور بیندازم و در واقع به جای اینکار، برای سرگرمی چند رژ بسیار قدیمی را روی لب‌هایم امتحان کردم. اولین فکری که به ذهنم رسید این بود که «این رژها هنوز هم خوش رنگ هستند!» و اما دومین فکر این بود که «رژها هم فاسد می‌شوند؟!» رژ را از روی لب‌هایم کامل پاک کردم و با روزلین روزاریو، شیمی‌دان برند لورال، تماس گرفتم تا جواب سوالم را پیدا کنم.


آیا رژلب‌ها فاسد می‌شوند؟


رزاریو می‌گوید: «مانند تمام لوازم آرایش‌های دیگر، رژها هم به مروز زمان می‌توانند فاسد شوند و مواد آنها تغییر کند.» اگر یک رژلب از حالت اولیه خود خارج شود، شما می‌توانید ببینید که مواد آن خشک یا آبکی شده است و رنگ آن دیگر درخشان نیست. از جمله عواملی که می‌توانند این روند را سریع کنند می‌توان به دمای بالا یا پایین و نور خورشید اشاره کرد.


به طور میانگین، بعد از باز کردن رژلب تا چه مدت می‌توان از آن استفاده کرد؟


رزاریو می‌گوید: «زمان رایج استفاده از یک رژ بعد از باز کردن آن بین 12 تا 24 ماه متغیر است.» زمان دقیق قابل استفاده بودن رژلب بستگی به مواد تشکیل دهنده و بسته بندی آن دارد. او اضافه کرد: «ترکیبات رژ جامد با ترکیبات رژ مایع بسیار زیاد متفاوت است و حتی این تفاوت را می‌توان میان رژهای در یک دسته بندی هم پیدا کرد، مواد تشکیل دهنده هر مواد متفاوت است.» او پیشنهاد کرد که برای فهمیدن زمان مشخص شده استفاده از رژلب بعد از باز کردن آن به دنبال حروف PAO که مخفف زمان استفاده بعد از باز شدن است، روی بسته بندی محصول بگردید. معمولاً می‌توانید آن را کنار بارکد محصول پیدا کنید که در یک کادر کوچک به همراه یک عدد و حرف M درون آن نوشته شده که به معنی ماه است. اگر نمی‌توانید PAO را روی جعبه محصول پیدا کنید یا بدون نگاه کردن به PAO جعبه را دور انداخته‌اید، در این شرایط روزاریو پیشنهاد می‌کند که مراقب باشید که چند ماه از لوازم آرایش استفاده می‌کنید و آن را بیشتر از 24 ماه استفاده نکنید. یک راه برای اینکه بدانید چند ماه است که لوازم آرایش را باز کرده‌اید این است که تاریخ باز کردن آن را با ماژیکی که پاک نشود روی محفظه آن بنویسید.


آیا استفاده از رژلبی که بعد از مدتی هنوز کارایی دارد، به ما آسیب می‌رساند؟


روزاریو می‌گوید: «اگر در مواد رژ هیچ تغییری ندید، یعنی زمان زیادی از تاریخ باز کردن آن نگذشته است و اگر شما با آن احساس راحتی می‌کنید، احتمالاً استفاده از آن ضرری ندارد.» او همچنین تاکید می‌کند که لوازم آرایش تاریخ گذشته می‌تواند باعث تحریک پوست و لب شوند. رزاریو همچنین هشدار می‌دهد که: «اگر سیستم مواد نگهدارنده محصول دیگر فعال نباشد، میکروب‌های ناخواسته می‌توانند در محصول آرایشی شما رشد کنند و شما دیگر نباید به استفاده از آن محصول ادامه دهید.»

بیشتر بخوانید: 5 سوالی که باید هنگام خرید رژلب از خودتان بپرسید

مطالب مرتبط