چرا روتین پوستی مانند قبل تاثیرگذار نیست؟

چرا روتین پوستی مانند قبل تاثیرگذار نیست؟

02 تیر 1399

معمولاً این سوال را می‌شنویم: «روتین مراقبت پوستی من قبلاً خیلی خوب جواب می‌داد اما حالا دیگه همون نتیجه رو نمی‌گیرم. چرا روتین مراقبت پوستیم مثل قبل تاثیرگذار نیست؟!» این سوال خوبی است. محصولات پوستی عالی به همراه روتین مداوم و همیشگی می‌تواند همیشه ظاهر پوست شما را برای سال‌ها سالم و درخشنده نگه دارد و کمک کند تا علائم پیری پوست دیرتر ظاهر شوند. هرچند، عوامل غیرقابل پیش‌بینی می‌تواند مانع از گرفتن آن تاثیری شود که از محصولات پوستی خود می‌گرفتید. آیا روتین مراقب پوستی شما دیگر تاثیرگذار نیست؟ هنگامی که محصولات مراقبت پوستی شما آنطور که انتظار می‌رود، تاثیرگذار نیستند، شما بسیار ناراحت و گیج می‌شوید، مخصوصاٌ اگر محصولات پوست ارگانیک استفاده کنید که عاری از هرگونه مواد سمی شیمیایی باشند. اگر روتین مراقبتی پوست شما مانند قبل تاثیرگذار نیست، وقت آن رسیده است که کمی به چرایی آن فکر کنید. ممکن است چند نکته ساده وجود داشته باشد که بتوانید با رعایت آنها به برگشت تاثیرگذاری روتین مراقبتی پوست خود کمک کنید.
اما ابتدا بگذارید چند نکته واقعی و مهم را در مورد روتین پوستی به شما یادآوری کنیم. پوست شما به مرور زمان در مقابل محصولات پوستی «مصونیت» پیدا نمی‌کند. هنگامی که از محصول پوستی خود استفاده می‌کنید، سلول‌های پوست شما آن را جذب می‌کنند. اگر شما از محصولات با کیفیت استفاده می‌کنید، محصول روی پوست شما تاثیرگذار خواهد بود و شما باید نتیجه آن را ببینید. حالا که دیگر این واقعیت‌ها را می‌دانید، وقت آن رسیده است که نگاهی داشته باشیم به 4 علتی که احتمالاً باعث می‌شود اینگونه به نظر برسد که محصولات مراقبت پوستی شما تاثیرگذار نیستند اما در واقع نحوه انتخاب محصولات پوستی و رفتارها هستند که این تفاوت را ایجاد کرده‌اند.


شما به صورت غیرعمدی محصولات خود را آلوده کرده‌اید


آیا می‌دانید که ممکن است هر روز در حال وارد کردن باکتری و ناخالصی‌ها به محصولات پوستی خود باشید؟ هر دفعه که انگشت خود را وارد قوطی کرم می‌کنید و یا با دست در محفظه آن را باز می‌کنید و یا به سر محفظه تیوپی و پمپی آن دست می‌زنید، میکروب وارد آنها می‌کنید. اگر ابزاری که استفاده می‌کنید (مانند قطره چکان) را مستقیم به پوست بزنید، آن ابزار می‌توانند فرمول محصول را آلوده کنند. ناخالصی‌ها و باکتری‌ها می‌توانند در تاثیرگذاری محصول پوستی خلل ایجاد کنند و با استفاده‌های مکرر در آینده راه خود را به پوست شما نیز باز کنند.
برای جلوگیری از مشکلات آلودگی، مطمئن شوید که محصولات پوستی را با دست یا انگشت استفاده نمی‌کنید. یک راه عالی برای جلوگیری از تماس مستقیم، استفاده ار ابزار مراقبت پوستی مانند اسنفج یا کاردک است و پس از هر بار استقاده باید آنها را ضدعفونی کنید. یک انتخاب فوق‌العاده برای استفاده از محصولات تمیز کننده، اسفنج کنجاک است. شما می‌توانید به صورت مستقیم محصول تمیز کننده پوست را روی اسفنج کنجاک بریزید و بعد از اینکه کارتان تمام شد، آن را آبکشی کنید. همچنین شستن دست‌ها قبل از شروع روتین مراقب پوستی، مانع از ورود باکتری، کثیفی و ناخالصی به پوست و زیر پوست می‌شود.

کرم مرطوب کننده


دفعات تکرار و تدوام روتین پوستی کافی نیست


تغییر آب و هوا و نوع پوست شما هر دو علت‌هایی خوبی برای استفاده کمی بیشتر یا کمتر از محصولات پوستی است تا پوست شما را شاداب و سالم نگه ‌دارد. گاهی علت تاثیرگذار نبودن روتین پوستی به عدم تدوام و تکرار در روتین روزانه مرتبط است. تداوم روتین ضرورری است اما اگر شما به صورت مدام تنها صورت خود را یکبار در روز یا یک روز در میان می‌شویید پس تکرار روتین شما قسمتی از مشکل است. یک روتین خوب شامل هر مورد است. بنابراین اگر قاعده تداوم و تکرار را رعایت نمی‌کنید، حالا وقت آن رسیده است تا رویکرد خود را تغییر دهید.
احتمالاً شما هم اینکار را کرده‌اید: یک محصول مراقبتی جدید برای پوستتان خریده‌اید زیرا به شما قول تاثیرگذاری عالی را داده است، سپس قبل از اینکه بگویید: «برای من تاثیرگذار نبود.»، تنها آن را چند باری استفاده کرده‌اید. مراقبت از پوست یک شبه معجزه نمی‌کند. چند هفته‌ای زمان می‌برد تا شروع کنید به دیدن تاثیرات واقعی آن. اگر تدوام و تکرار چیزی است که با آن درگیر هستید، تعهد خود را نسبت به پوستتان مورد بازبینی قرار دهید و محصولات جدید پوستی خود را بر اساس دستورالعمل پیشنهاد شده رو جعبه یک یا دو بار در روز به مدت شش هفته انجام دهید.

کرم مرطوب کننده روی پوست


ترکیب برندها و مواد تشکیل دهنده آنها تاثیرگذار نیست


هر شخصی یک زمانی نقش تولید کننده محصولات پوستی را با ترکیب کردن آنها بازی کرده است. به اینگونه که در مورد محصولی که تاثیرگذاری عالی دارد شنیده‌ایم و شروع به درست کردن ترکیبی از چند برند، محصول و مواد تشکیل دهنده آنها کرده‌ایم. بازی کردن این نقش شاید خشنود کننده باشد، اما چند مورد هست که باید در نظر بگیرید. ترکیب چند محصول می‌تواند منجر به بیش از حد شدن یک ماده در ترکیب شود. بله، شما ممکن است از یک ماده خوب مانند ویتامین آ (رتینول) بیش از حد داشته باشید یا موادی که نباید با یکدیگر استفاده شوند. اگر آنها به خوبی با یکدیگر سازگار نباشند، ممکن است یکدیگر را خنثی کنند یا حتی بدتر، به یکدیگر واکنش نشان دهند. برای مثال ویتامین آ (رتینول) و ویتامین C نباید با یکدیگر استفاده شوند و ممکن است باعت تحریک شدید پوست شوند. بعضی از مواد هنگامی که با یکدیگر ترکیب می‌شوند می‌توانند باعث از بین رفتن تعادل پی هاش (PH) شوند و باکتری‌های مفید پوست را دچار اختلال یا حتی آنها را از بین ببرند. اگر باکتری‌های مفید پوست صورت مختل شوند، توانایی پوست برای حفاظت از خود ضعیف می‌شود. پی هاش (PH) پوست حساس و آسیپ‌پذیر است و می‌تواند باعث مشکلات پوستی مختلف بسته به نوع پوست شما شود. در نهایت، ترکیب برندهای مختلف محصولات پوستی به این معنی نیست که شما می‌توانید مزایای دلخواه خود را از هر کدام از آنها بگیرید. با استفاده از یک فرمول مراقبت پوستی همه جانبه که برای تمیز، تقویت، محافظ و احیا کردن پوست ساخته شده است، می‌تواند مطمئن شوید که شما از پوست خود با ترکیب و میزان مناسب از هر مواد تشکیل دهنده برای نتیجه دلخواه مراقبت می‌کنید.

محصولات پوستی


از محفظه مناسب استفاده کنید


مواد تشکیل دهنده محصولات پوستی می‌توانند با در معرض گرفتن عوامل مختلف تضعیف شوند. برای مثال هنگامی که یک محصول را باز و استفاده از آن را شروع می‌کنید، آن را در معرض هوا قرار داده‌اید و آن به مرور زمان شروع به عکس‌العمل نشان دادن می‌کند. اکسیژن موجود در هوا تاثیرگذاری مواد تشکیل دهنده محصولات پوستی را کاهش می‌دهد، مانند آهن که به مرور زمان زنگ می‌زند. فقط از بین رفتن روغن و مواد موجود دیگر در محصولات مراقبت از پوست به اندازه اکسید شدن آهن در اکسیژن هوا زمان نمی‌برد. ما به شما توصیه می‌کنیم که قوطی‌های باز شده را هر 6 ماه یا یکسال یک بار جایگزین کنید. هرچند، اگر برای گرفتن نتیجه دلخواه، از محصول مدام و مکرر استفاده کنید، نباید به زمان تعویض محصول پوستی برسید. 
قرار گرفتن در معرض نور خورشید، گرما، رطوبت و کمبود رطوبت می‌تواند باعث کم شدن تاثیرگذاری محصولات شود. آیا آینه حمام شما همیشه بخار می‌گیرد؟ در این صورت، محصولات مراقبت از پوست شما ممکن است در معرض نوسان دما باشد که می‌تواند ثبات و اثربخشی مواد را به خطر بیندازد. در طول ماه‌های گرم سال، شاید لازم باشد محصولات پوستی که شامل مواد حساسی مانند ویتامین A و C هستند را در یخچال نگهدارید تا از آنها محافظت کنید. هرچند، محصولات بر پایه روغن مانند سرم‌ها ممکن است هنگامی که در معرض دمای بالا قرار می‌گیرند، شروع کنند به تکه تکه و تیره شدن. مکان مناسب برای نگهداری از محصولات مراقبت پوستی جایی خنک و خشک مانند کمد یا کشو دراور اتاق خوابتان است که از تابش مستقیم نور آفتاب در امان باشد.

محفظه نگهداری محصولات پوستی

هدف این مقاله اصلاح عادات و کارها برای روتین مراقبت از پوست است تا مشخص شود که چه چیزی تغییر کرده که باعث شده تاثیرگذاری سابق روتین پوستی شما متوقف شود. به یاد داشته باشید که پوست شما انعکاسی از آن چیز است که می‌خورید. عدم تعادل و نوسانات هورمونی، کم آبی و همچنین کمبودهای تغذیه‌ای می‌تواند در مشکلات پوستی منعکس شوند. پوست سالم از داخل به بیرون بدن شروع می‌شود و یک رژیم غذایی سالم نیز به زیبایی پوست شما کمک می‌کند!

بیشتر بخوانید: چرا روتین پوستی مانند قبل تاثیرگذار نیست؟

مطالب مرتبط