چگونه از شکر به عنوان یک لایه بردار خانگی استفاده کنیم؟

چگونه از شکر به عنوان یک لایه بردار خانگی استفاده کنیم؟

18 فروردین 1399

ذرات شکر در تماس با پوست، می‌تواند پوست‌های مرده را از بین ببرد. شکر، حاوی مقداری اسید گلیکولیک است که پوست را صاف نگه می‌دارد و با پوسته پوسته شدن مبارزه می‌کند. این یک درمان معجزه آسایی برای همه مشکلات پوستی نیست، اما به لایه برداری کردن پوست کمک می‌کند. به خاطر داشته باشید که هر گونه اسکرابی که بیش از حد استفاده شود، باعث آسیب رساندن به پوست می‌شود.


بخش اول اسکراب بدن


1. با شکر قهوه‌ای، سفید یا خام شروع کنید

 شکر خام، یک اسکراب قوی و مناسب برای پاها و پوست‌های بسیار زبر است. شکر قهوه‌ای، دارای دانه‌های کوچکتر و شیره فراوان است و آن را به ملایم‌ترین گزینه تبدیل می‌کند. شکر سفید گرانول، در واقع مابین شکر خام و شکر قهوه‌ایی قرار می‌گیرد: دانه‌های آن به اندازه شکر قهوه‌ای است اما هیچ شهد مایعی ندارد. قبل از شروع، باید بدانید که اسکراب باعث ایجاد لک موقت در پوست‌های حساس می‌شود.

  • حتما قبل از اینکه اسکراب را روی کل صورت خود بمالید، مقداری از آن را روی یک قسمت کوچک آزمایش کنید تا در صورت بروز حساسیت از آن استفاده نکنید.

شکر قهوه‌ای - شکر سفید - شکر خام

2. روغن مورد نظر خود را انتخاب کنید

 روغن زیتون یک گزینه رایج است، اما شما می‌توانید از هر نوع روغن حامل طبیعی استفاده کنید. روغن، استفاده از شکر را آسان می‌کند و در عین حال می‌تواند به سلامت پوست شما کمک کند. روغن را بر اساس نوع پوست و اولویت شخصی خود انتخاب کنید:

  • برای پوست چرب: روغن گلرنگ، روغن فندوق یا روغن انگور را امتحان کنید.
  • برای پوست خیلی خشک: روغن نارگیل، کره شیا یا کره کاکائو را امتحان کنید. در صورت تمایل، می‌توانید از آن‌ها برای مرطوب کردن پوست خود استفاده کنید.
  •  برای جلوگیری از رایحه‌های قوی، روغن انگور، روغن گلرنگ و روغن بادام شیرین را امتحان کنید.

روغن های ضروری

3. شکر را با روغن مخلوط کنید

برای اسکراب پایه، 1 قسمت شکر را با 1 قسمت روغن مخلوط کنید تا یک خمیر غلیظ درست شود. برای یک اسکراب قوی‌تر، 2 قسمت شکر و یک قسمت روغن را مخلوط کنید.

  • در صورت استفاده از شکر سفید، نسبت 2 به 1 توصیه می‌شود.
  • اگر در حال درمان آکنه یا رگ‌های خونی عنکبوتی هستید، از یک اسکراب خیلی ملایم (مانند 1 قسمت شکر و 2 قسمت روغن) استفاده کنید. لایه برداری می‌توانند این شرایط را بدتر کند.

زدن اسکراب شکر و روغن روی آکنه

4. روغن ضروری را مخلوط کنید (اختیاری است)

 برای عطر و بوی اضافی و بهره بردن از فواید سلامتی، یک روغن ضروری را به مخلوط خود اضافه کنید. بیش از 1 یا 2 درصد از اسکراب، نباید روغن ضروری باشد. به طور معمول، شما می‌توانید از 48 قطره به ازای هر فنجان اسکراب (240 میلی‌لیتر) یا سه قطره به ازای هر قاشق غذاخوری (15 میلی‌لیتر) از روغن ضروری استفاده کنید.

  • آویشن، نعنا و سایر گیاهان و ادویه جات، خواص ضد میکروبی دارند. این‌ها در مبارزه با آکنه مفید هستند، اما می‌توانند باعث سوزش پوست‌های حساس شوند.
  • بدون مشورت پزشک، هیچ‌گاه از روغن مرکبات، زیره، زنجبیل و روغن‌های آنجلیکا استفاده نکنید، چرا که پوست شما به نور خورشید حساسیت پیدا می‌کند.

اضافه کردن روغن ضروری با روغن نعناع به ظرف اسکراب

5. پوست خود را بشویید

اگر پوست شما کثیف است، برای شستشو از آب گرم و صابون ملایم استفاده کنید. اگر پوست شما تمیز است، آن را کاملاً مرطوب کنید. اسکراب کردن پوست خشک، باعث قرمزی یا تحریک می‌شود.

  • آب داغ یا صابون‌های خشن می‌توانند پوست را تحریک کنند. در این حالت ممکن است پوست شما حتی در صورت استفاده از اسکراب ملایم، آسیب ببیند.

شستن پوست با صابون

6. با مخلوط شکر و روغن، اسکراب کنید

مخلوط شکر و روغن را به آرامی روی پوست خود بمالید. با حرکات دایره‌ای و به مدت 2 الی 3 دقیقه آن را ماساژ دهید. هر گونه درد، ناراحتی یا قرمزی به این معنی است که فشار وارد شده روی پوست‌تان زیاد است.

ماساژ اسکراب روی پوست

7. پوست خود را بشویید و خشک کنید

پوست خود را با آب گرم بشویید و آن را خشک کنید. در صورت تمایل، می‌توانید از یک لوسیون مرطوب کننده یا یک روغن ضروری روی پوست‌تان استفاده کنید.

شستن پوست - خشک کردن - استفاده از کرم مرطوب کننده

8. هر دو هفته یک بار این کار را تکرار کنید

حدود دو هفته طول می‌کشد تا یک لایه بیرونی جایگزین پوست‌تان شود. اگر اسکراب را قبل از به اتمام رسیدن زمان گفته شده تکرار کنید، به جای از بین بردن سلول‌های مرده، به سلول‌های زنده آسیب می‌رسانید. این امر منجر به قرمزی پوست می‌شود و ممکن است در معرض عفونت قرار بگیرید.

شستن پوست - خشک کردن - استفاده از کرم مرطوب کننده


بخش دوم اسکراب صورت


1. از خطرات آن آگاه باشید

 گرچه شکر نسبتاً ملایم است، اما کاملاً لایه بردار است. این بدان معنی‌ست که پوست مرده را از بین می‌برد و باعث تحریک نواحی حساس مانند صورت می‌شود. اغلب افراد کمتر دچار مشکل می‌شوند، اما استفاده بیش از حد یا نادرست می‌تواند صورت شما را تحریک و آسیب پذیر کند. اسکراب‌های لایه بردار، برای افرادی که آکنه یا رگ‌های خونی عنکبوتی روی صورت خود دارند توصیه نمی‌شود.

استفاده از اسکراب برای رفع آکنه

2. با شکر قهوه‌ای یا سفید شروع کنید

شکر قهوه‌ای، نرم‌ترین نوع شکر است و بهترین انتخاب برای پوست‌های حساس است. شکر سفید گرانول، حاوی شهد کمتری است و تمایل کمتری به رقیق شدن دارد. اگر پوست حساسی دارید، می‌تواند برایتان کارساز باشد، اما توصیه نمی‌شود.

استفاده از شکر سفید به جای شکر قهوه ای

3. با روغن یا عسل مخلوط کنید

 2 قاشق غذاخوری (30 میلی لیتر) شکر را با 2 قاشق غذاخوری (30 میلی لیتر) روغن گیاهی مخلوط کنید. روش دیگر این است که به جای روغن از عسل استفاده کنید. عسل شکر بیشتری دارد، بنابراین لایه برداری اضافه‌تری را برایتان فراهم می‌کند.

  • روغن گلرنگ و روغن زیتون گزینه‌های رایجی هستند. برای اطلاعات بیشتر در مورد انتخاب روغن، به بخش اسکراب بدن در بالا مراجعه کنید.

طرز تهیه اسکراب خانگی

4. صورت خود را بشویید

 اگر صورت شما کثیف است، آن را با آب گرم و صابون ملایم بشویید. در غیر این صورت، فقط مطمئن شوید که پوست شما کاملاً مرطوب است، چرا که اسکراب شکر خیلی ساینده نخواهد شد. دست‌های خود را نیز بشویید تا از ورود آلاینده‌ها به صورت‌تان جلوگیری کنید.

شستن صورت

5. موهای خود را ببندید

در صورت لزوم، موهای خود را جمع کنید و بالا ببندید. این کار برای این است که هنگامی که از اسکراب شکر استفاده می‌کنید، با موهایتان برخورد نکند.

بستن مو به شکل دم اسبی

6. پوست خود را اسکراب کنید

1 الی 2 قاشق غذاخوری (15 تا 30 میلی لیتر) شکر را در یک ظرف بریزید، سپس نوک انگشتان خود را در آن فرو کنید. سپس آن را در محلی که می‌خواهید پوست مرده را از بین ببرید قرار دهید و با حرکات دایره‌ای آن را ماساژ دهید. این کار را به مدت 2 الی 3 دقیقه به آرامی انجام دهید تا پوست مرده از بین برود. در حالی که مشغول شستن صورت‌تان هستید، نباید احساس درد و ناراحتی کنید. اگر احساس درد یا حساسیت دارید، به خاطر این است که خیلی زیاد با شکر پوست خود را مالش داده‌اید.

زدن اسکراب روی پوست

7. شکر را پاک کنید

یک حوله را با آب گرم مرطوب کنید، سپس آن را روی صورت خود فشار دهید. با ماساژ دادن آن را از روی پوست خود جدا کنید. این کار را چندین بار تکرار کنید تا به خوبی تمیز شود.

پاک کردن اسکراب

8. پوست خود را خشک و مرطوب کنید

از پارچه‌ای تمیز برای خشک کردن پوست خود استفاده کنید. اگر به دنبال نرم کردن پوست خود هستید، می‌توانید با ماساژ یک مرطوب کننده این روند را به اتمام برسانید. این کار را به مدت 1 الی 2 دقیقه انجام دهید. بنابراین خواهید دید که پوست‌تان صاف، نرم و ابریشمی شده است.

زدن مرطوب کننده روی پوست

بیشتر بخوانید: لایه برداری با اسکراب شکر با ۲ روش