چگونه می‌توان درد پس از لیزر را کاهش داد؟

چگونه می‌توان درد پس از لیزر را کاهش داد؟

06 بهمن 1398

شیو کردن روزانه موهای زائد در مکان‌های نامطلوب، می‌تواند آزار دهنده باشد. لیزر موهای زائد یک راه‌حل طولانی مدت را ارائه می‌دهد، اما ممکن است داستان‌های ترسناک از دوستان یا نزدیکان خود در مورد درد لیزر شنیده باشید. مهم است که به یاد داشته باشید که همه افراد متفاوت هستند. اگر یک تکنسین لیزر واجد شرایط پیدا کرده‌اید و آماده برای یک قرار ملاقات هستید، چندین روش ساده بدون درد برای آماده سازی ذهن و بدن شما جهت انجام لیزر وجود دارد.


بخش اول قبل از رفتن به لیزر، بدن خود را آماده کنید


1. شب قبل از درمان، خواب کافی داشته باشید

 سعی کنید زودتر به رختخواب بروید و شب قبل از درمان، 8 ساعت کامل بخوابید. کمبود خواب، می‌تواند بر روحیه شما و سیستم‌هایی که بدن شما را تنظیم می‌کنند تأثیر بگذارد، از جمله: گیرنده‌های درد. خواب خوب شبانه، قبل از هر عمل پزشکی بسیار توصیه می‌شود، بنابراین اگر تحت فشار روحی یا استرس قرار دارید که شب‌ها شما را بیدار نگه می‌دارد، بهتر است که درمان خود را لغو و یا به تعویق بیاندازید.

خوابیدن

2. از انجام لیزر موهای زائد، بلافاصله قبل و یا در زمان قاعدگی اجتناب کنید

تغییرات در سطوح هورمون در طول دوره قاعدگی می‌تواند تحمل درد شما را تحت تأثیر قرار دهد. بنابراین سعی کنید تا زمانی که بسیار حساس هستید برای روش‌های درمانی برنامه‌ ریزی نکنید. تا چند هفته پس از سپری شدن دوره قاعدگی خود صبر کنید.

زمان قاعدگی - پریودی

3. میزان مصرف آب را افزایش دهید

سعی کنید در روز درمان، حدود یک گالن آب بنوشید. اگر قرار است صبح زود برای انجام لیزر برنامه ریزی کنید، قبل از خواب و هنگام بیدار شدن آب بنوشید. هیدراته ماندن همیشه مهم است و تحقیقات اخیر نشان داده است که کم آبی بدن، شما را نسبت به درد حساس‌تر می‌کند.

نوشیدن آب

4. از کافئین دوری کنید

اگر چه ممکن است سخت باشد که قهوه صبحگاهی خود را در روز درمان حذف کنید، اما گفته می‌شود كه كافئین باعث افزایش حساسیت هنگام درد می‌شود، بنابراین بهتر است كه از مصرف آن اجتناب كنید. اگر چای کافئین‌دار یا نوشیدنی‌های دیگری می‌نوشید، از مصرف آن نیز پرهیز کنید.

پرهیز از نوشیدن کافئین

5. ناحیه مورد نظر برای انجام لیزر را اصلاح کنید

 برای گرفتن بهترین نتیجه و کمترین درد، ناحیه مورد نظر را شب قبل (یا حتی دو شب قبل) درمانِ برنامه ریزی شده اصلاح کنید. احتمال دارد که ناحیه تحت درمان، کمتر تحریک شود.

شیو کردن موهای زیر بغل با موزر

6. یک کیسه یخ (برای تسکین درد) خریداری کنید

شما می‌توانید بلافاصله قبل و پس از درمان، روی ناحیه لیزر شده یخ بگذارید. بنابراین یک کیسه یخی را انتخاب کنید که راحت بتوانید آن را حمل و از آن استفاده کنید. یخ گذاشتن ناحیه مورد نظر به مدت 5 الی 10 دقیقه قبل از درمان، کاملاً مؤثر خواهد بود و ممکن است با یخ گذاشتن آن ناحیه در مسیر خانه و یا حتی روز بعد، تسکین پیدا کنید.

 کیسه یخ


بخش دوم انتخاب داروهای بدون نسخه ضددرد


1. قبل از قرار ملاقات، از داروی مسکن استفاده کنید

 داروهای بدون نسخه مانند ایبوپروفن، به طور گسترده برای کاهش درد استفاده می‌شود و در صورت مصرف آن، 30 تا 45 دقیقه قبل از درمان ممکن است در جلوگیری از درد مفید باشد. قبل از مصرف داروهای جدید با پزشک یا داروساز خود مشورت کنید و حتماً تمام برچسب‌ها و دستورالعمل‌های دوز مصرفی را مطالعه کنید.

 داروی مسکن

2. از پزشک خود در مورد آنتی هیستامین‌ها سوال کنید

 برخی افراد در ساعات قبل از درمان، با مصرف آنتی هیستامینِ بدون نسخه، درد را کاهش می‌دهند. قبل از مصرف داروهای جدید با پزشک یا داروساز خود مشورت کنید و حتماً تمام برچسب‌ها و دستورالعمل‌های دوز مصرفی را مطالعه کنید.

صحبت کردن با پزشک

3. یک کرم بی‌حس کننده بخرید

این کرم‌های موضعی حاوی موادی مانند لیدوکائین هستند و اگر فورا قبل از درمان به کار برده شوند، می‌توانند باعث تسکین درد قابل‌توجهی شوند. بهترین زمان برای استفاده از کرم موضعی را با تکنسین لیزر خود هماهنگ کنید؛ ممکن است لازم باشد شما این کار را در خانه انجام دهید یا ممکن است لازم باشد که صبر کنید تا به کلینیک برسید و قبل از استفاده از آن لباس نپوشید.  

کرم بی‌حس کننده


بخش سوم مراقبت از ناحیه لیزر شده پس از درمان


1. به یاد داشته باشید که آن را آسان بگیرید

 اگر خط بیکینی، زیر بغل یا سایر نواحی بسیار حساس خود را لیزر کرده‌اید، باید لباس‌های گشاد بپوشید یا فعالیت بدنی خود را برای استراحت در طول روز کاهش دهید. همیشه محل درمان شده را تمیز و بدون عرق نگه دارید.

پوشیدن لباس گشاد - دویدن کمتر

2. قبل از رفتن به بیرون، از ضد آفتاب استفاده کنید

پوست تحت لیزر، نسبت به آفتاب سوختگی حساس و مستعد خواهد بود. بنابراین بسته به ناحیه‌ای که لیزر کرده‌اید، ممکن است لازم باشد قبل از بیرون رفتن از ضدآفتاب استفاده کنید. اگر قبل از رفتن به ساحل یا سفر، قصد انجام لیزر موهای زائد را دارید بایستی قبل از رفتن تا زمان بهبودی را برنامه ریزی کنید و هر روز از ضدآفتاب استفاده کنید. برای حداکثر محافظت، از SPF 30 یا بالاتر استفاده کنید.

زدن ضد آفتاب روی پوست

3. ناحیه لیزر شده را نخارانید!

ممکن است پس از انجام لیزر دچار خارش شوید، اما خاراندن پوست یک مشکل بزرگ است. خاراندن پوست درمان شده، می‌تواند منجر به التهاب یا سوزش پوست شود. بنابراین ناحیه لیزر شده را به حال خود رها کنید و بگذارید بهبود یابد. اگر پس از درمان، خارش را تجربه می‌کنید از کیسه‌های یخی و داروهای بدون نسخه استفاده کنید و یا به یک حمام آرامش‌بخش و آرام بروید.

نخاراندن پوست صورت

بیشتر بخوانید: ۳ روش صحیح مراقبت از پوست پس از لیزر موهای زائد 

مطالب مرتبط