چگونه موهایمان را فر کنیم (قسمت اول)

چگونه موهایمان را فر کنیم (قسمت اول)

17 بهمن 1401

حتی اگر با فرهای جذاب و زیبا به دنیا نیامده‌اید، همیشه می‌توانید موهای خود را برای یک یا دو روز فر کنید. از ابزارهای حرارتی مانند اتو مو یا اتوی فر برای ایجاد حلقه‌های فر یا موهای موج‌دار استفاده کنید. همچنین می‌توانید با کمک بیگودی، بافتن یا پیچاندن موها، بدون استفاده از از ابزارهای حرارتی حلقه‌های زیبای فر ایجاد کنید. 


1.فر کردن مو به کمک اتو فر 


فر مو


ابتدا اتو فر را گرم کنید. بیشتر آن‌ها قبل از استفاده 1 تا 5 دقیقه زمان می‌برد تا گرم شوند. اگر سعی کنید موهایتان را قبل از رسیدن به دمای مناسب با اتو فر کنید، موها حالت خودشان را نگه نمی‌دارند.
برخی از اتو فرها تنظیمات مختلفی دارند که می‌توانید با تنظیمات آن بازی کنید تا به بهترین نتیجه برسید. سعی کنید با کمترین دما موهایتان را فر کنید تا آسیب کمتری به آن‌ها وارد شود. 
یک راهنمای خوب 320 درجه فارنهایت (160 درجه سانتیگراد) برای موهای نازک و 430 درجه فارنهایت (220 درجه سانتیگراد) برای موهای ضخیم‌تر مناسب است.


مطمئن شوید که موهایتان کاملاً خشک شده است. قرار دادن اتوی داغ روی موهای مرطوب می‌تواند به آن‌ها آسیب جدی وارد کند، نه به این دلیل که اتو خیلی داغ است، بلکه به این دلیل که آب به بخار سوزان تبدیل می‌شود. موهای خیس نیز شکننده‌تر از موهای خشک هستند و در نتیجه بیشتر آسیب می‌بینند. ایمن بازی کنید و ابتدا موهای خود را کاملاً خشک کنید. یک سشوار را روی هر نقطه مرطوبی بکشید. (اگرچه، سعی کنید صبر کنید. بسته به ضخامت موهایتان، این کار ممکن است زمان ببرد. اما اگر می‌خواهید حرارت موهایتان را کاهش دهید، می‌توانید صبر کنید. با این حال، اگر استفاده از سشوار بهترین گزینه برای شما است، آن را حفظ کنید.)

  • اگر مطمئن نیستید که موهایتان کاملاً خشک شده یا نه، سشوار خود را روی حالت «شات سرد» قرار دهید و با آن تمام سرتان را بچرخانید. هوای خنک باعث می‌شود هر نقطه مرطوبی هنگام لمس شدن سرد باشد.


تا زمانی که اتو گرم می‌شود، هر گونه گره خوردگی را از بین ببرید. از انتهای موهای خود شروع کنید و چند سانتی‌متر پایین را برس بزنید، سپس به سمت بالا حرکت کنید تا بتوانید به راحتی ساقه موهای خود را برس بزنید. این کار آسیب‌های وارده به موها مانند ریزش مو، ریزش و غیره را کاهش می‌دهد.


یک اسپری محافظ حرارتی بمالید. اگر به طور مرتب از گرما برای حالت دادن به موهای خود استفاده می‌کنید، استفاده از اسپری محافظ حرارت بسیار مهم است. از موهای شما در برابر آسیب‌های ناشی از قرار گرفتن در معرض دمای بالا محافظت می‌کند و از خشک شدن و شکنندگی آن جلوگیری می‌کند. فقط قبل از فر کردن، آن را به صورت آزادانه روی تمام موهای خود اسپری کنید.

  • اسپری‌های محافظ حرارتی را می‌توان در اکثر داروخانه‌ها و آرایشگاه‌ها یافت.


موهای خود را به چند قسمت تقسیم کنید. حتی اگر موهای نازکی داشته باشید، اگر با بخش‌های کوچک مو کار کنید، نتایج بهتری خواهید گرفت. به این ترتیب، می‌توانید مطمئن شوید که همه چیز را فر می‌کنید و به حالت یکنواخت‌تری فر می‌زنید. بخش‌هایی ایجاد کنید که قطر آن‌ها کمی کوچکتر از اتو فر باشد.

  • قسمت بالای موهای خود را سنجاق یا گیره کنید. با استفاده از انگشتان شست، هر چیزی را که بالای گوش شما قرار دارد بگیرید و آن را بالای سر خود ببندید.
  • در حین کار، بخش‌های بالایی را رها کنید. وقتی قسمت پایینی مو تمام شد، موهایتان را باز کنید و کمی بیشتر بگذارید و موهای زائد را دوباره کوتاه کنید. این کار را تا زمانی که تمام موهای شما فر شود ادامه دهید.
  • به یاد داشته باشید که استفاده از قسمت‌های بزرگ‌تر مو منجر به حلقه‌های فر بزرگ‌تر و شل‌تر می‌شود، در حالی که استفاده از بخش‌های کوچک‌تر مو، حلقه‌های کوچک‌تر و محکم‌تری به شما می‌دهد.


فر کردن را شروع کنید. اکنون که تمام کارهای آماده سازی از انجام شده است، شما آماده هستید که فر کردن را شروع کنید. بسته به نوع اتو مویی که استفاده می‌کنید، قسمت کوچکی از مو را بردارید و آن را به دور اتو فر بپیچید، از بالا یا پایین شروع کنید:

  • برخی از اتوهای بیگودی نزدیک دسته دارای گیره هستند. اگر از این نوع انبر فرفری استفاده می‌کنید، گیره را باز کنید و انتهای مو را در انتهای پایین بشکه، نزدیک دسته قرار دهید، سپس گیره را ببندید تا محکم شود. سپس می‌توانید تمام آن قسمت از مو را با چرخاندن اتو به سمت بالا به سمت ریشه‌های خود دور اتو بپیچید. زمانی که حدود یک سانتیمتر از ریشه فاصله گرفتید پیچاندن را متوقف کنید تا از سوختن آهن روی پوست سرتان جلوگیری کنید.
  • سایر اتوهای فر‌کننده که اغلب به آنها عصا گفته می‌شود، گیره ندارند. با استفاده از این نوع اتو، باید از قسمت بالای موهای خود شروع کنید و با دست خود یک تکه مو را دور اتو بپیچید. شما باید انتهای موهای خود را در جای خود نگه دارید در حالی که آن قسمت از مو فر می‌شود. برخی از عصای حلقه‌دار یک دستکش ایمنی ارائه می‌کنند که می‌توانید در حین انجام این کار از آن استفاده کنید تا از سوختن دستتان جلوگیری کند.

فر مو


اتو را در جای خود نگه دارید. باید اتو فر را در حالی که موها به دور آن پیچیده شده‌اند، برای چند ثانیه نگه دارید، در حالی که موها گرم شده و فر می‌شوند. این باید تقریباً 10 ثانیه طول بکشد، اما زمان بسته به اتو فرفری و دمایی که در آن گرم می‌شود متفاوت است.

  • حالت‌های مختلف را امتحان کنید تا زمانی را پیدا کنید که با اتوی خود فری کامل ایجاد کند، اما به یاد داشته باشید که برای جلوگیری از سوختن موهایتان، با زمان کمتری شروع کنید.
  • بعد از 10 ثانیه موهایتان را رها کنید تا فرها آزاد شوند. اگر موهای شما هنوز کمی صاف است، سعی کنید آن را در حالی که هنوز فر است، سنجاق کنید. وقتی موهایتان کاملاً خنک شد، تمام پین ها را از هر فر بیرون بیاورید.


به سمت حلقه بعدی بروید. هنگامی که از اولین فر کردن خود راضی بودید، به سراغ دسته بعدی مو بروید و همان مراحل قبلی را انجام دهید.

  • برای رسیدن به ظاهری یکدست، همه فرها را در یک جهت دور اتو بپیچید.
  • تغییر جهت روکش جلوه طبیعی‌تری ایجاد می‌کند.


فرهای خود را شل کنید (اختیاری). اگر می‌خواهید موهایتان نرم‌تر و شل‌تر به نظر برسد، انگشتانتان را چند بار از میان فرها بگذرانید. با انجام این کار، فرها به سمت پایین کشیده می‌شوند و شل می‌شوند. همچنین می‌توانید سر خود را وارونه کرده و با انگشتان خود فرها را پر کرده و از هم جدا کنید.

  • هنگامی که موهای خود را فر کردید، آن‌ها را با برس مو نزنید. فرها را بیش از حد شل می‌کند و می‌ریزند.
  • اگر فرها را با برس مو برس بزنید، موهایتان به جای فرفری موج‌دار به نظر می‌رسد که به خودی خود می‌تواند یک مدل زیبا باشد.

فر مو


فرهای خود را با اسپری مو تنظیم کنید (اختیاری). اگر تمایل دارید موهای صافی داشته باشید، یا نگران وز شدن یا ریزش فرهای خود در طول روز هستید، مقداری اسپری مو را روی فرهای خود بمالید. اگر فرهای تنگ می‌خواهید، می‌توانید به محض تمام کردن فرها، هر فر را به‌صورت جداگانه اسپری کنید، اما اگر می‌خواهید حالت شل‌تری داشته باشید، صبر کنید تا فرها کمی شل شوند و فقط وقتی فرها را تمام کردید اسپری کنید.

  • یک اسپری موی شل انتخاب کنید تا فرهایتان خیلی سفت نباشد و موهایتان خیلی «ترد» نشوند. قوطی را حدود 12 تا 14 اینچ (30.5 سانتی‌متر تا 35.5 سانتی‌متر) از سر خود نگه دارید و به طور مساوی دور سر خود اسپری کنید. مواظب باشید زیاد اعمال نشود.
  • در حالی که فرها هنوز دور اتو هستند، هرگز اسپری مو را روی آن‌ها نزنید. ترکیب حرارت اتوها و الکل موجود در اسپری مو، موهای شما را سرخ می‌کند.
  • با این حال، اگر موهای شما نازک یا شل است، می‌توانید با اسپری کردن هر قسمت قبل از پیچیدن، فر بادوام‌تری ایجاد کنید. اسپری قبل از بسته بندی به جای بعد از آن نیز منجر به ایجاد فرهایی می‌شود که نرم‌تر و کمتر "ترد" هستند.

2. فر کردن مو به کمک اتو مو


فر مو


اتو مو را گرم کنید. بیشتر اتو موها قبل از اینکه بتوانید از آنها استفاده کنید به زمان کمی برای گرم شدن نیاز دارند. اگر سعی کنید موهایتان را قبل از رسیدن به دمای مناسب با اتو فر کنید، موها حالت نمی‌گیرند.

  • برخی از اتو موها دارای تنظیمات مختلفی هستند که می‌توانید با آن‌ها بازی کنید تا به بهترین نتیجه برسید. سعی کنید آن را در کمترین دمای ممکن نگه دارید تا آسیب کمتری به موهایتان وارد کنید.
  • معمولاً 320 درجه فارنهایت (160 درجه سانتیگراد) برای موهای نازک و 430 درجه فارنهایت (220 درجه سانتیگراد) برای موهای ضخیم‌تر مناسب است.
  • هنگام فر کردن موها، پهنای اتوی صاف نیز مهم است. شما باید از یک اتو مو باریک (حدود 1-2 اینچ یا 2.5-5 سانتی‌متر عرض) با لبه‌های گرد استفاده کنید.


مطمئن شوید که موهایتان کاملاً خشک شده است. قرار دادن اتوی داغ روی موهای مرطوب می‌تواند به آن آسیب جدی وارد کند. از موهایتان محافظت کنید بهتر است ابتدا موها را کاملاً خشک کنید برای این کار سشوار را روی هر نقطه مرطوب بکشید.

  • می‌توانید قبل از خشک کردن، کمی موس حجم‌دهنده به موهایتان اضافه کنید، که به شما کمک می‌کند فرهای پرپشتی داشته باشید و بعد از حالت دادن موهایتان صاف به نظر نرسد.
  • تا زمانی که اتو گرم می‌شود، هر گونه گره خوردگی را از بین ببرید. از انتهای موهای خود شروع کنید و چند اینچ پایینی موهای خود را برس بزنید، سپس به سمت بالا حرکت کنید تا بتوانید به راحتی طول موهای خود را برس بزنید.

 

 

یک اسپری محافظ حرارتی بمالید. اگر مرتباً از گرما برای حالت دادن به موهای خود استفاده می‌کنید، استفاده از اسپری محافظ حرارت بسیار مهم است. از موهای شما در برابر آسیب‌های ناشی از قرار گرفتن در معرض دمای بالا محافظت می‌کند و از خشک شدن و شکنندگی آن جلوگیری می‌کند. فقط قبل از فر کردن، آن را به صورت آزادانه روی تمام موهای خود اسپری کنید.

  • اسپری‌های محافظ حرارتی را می‌توان در اکثر داروخانه‌ها و آرایشگاه‌ها یافت.

فر مو


موهای خود را به چند قسمت تقسیم کنید. حتی اگر موهای نازکی داشته باشید، اگر با بخش های کوچک مو کار کنید، نتایج بهتری خواهید گرفت. به این ترتیب، می‌توانید مطمئن شوید که همه چیز را فر می‌کنید و به حالت یکنواخت‌تری فر می‌زنید.

  • قسمت بالای موهای خود را سنجاق یا گیره کنید. با استفاده از انگشتان شست، هر چیزی را که بالای گوش شما قرار دارد بگیرید و آن را بالای سر خود ببندید.
  • در حین کار لایه‌ها را رها کنید. وقتی لایه زیرین مو تمام شد، موهای خود را باز کنید و کمی بیشتر بیرون بیاورید و دوباره موهای زائد را کوتاه کنید. این کار را تا زمانی که تمام موهای شما فر شود ادامه دهید.

فر مو


فر کردن را شروع کنید. اکنون که تمام کارهای آماده سازی از بین رفته است، شما آماده هستید که فر کردن را شروع کنید. تکه‌ای از مو را که می‌خواهید فر کنید، بگیرید و سریع آن را برس بزنید تا گره‌های باقی‌مانده از بین برود. اتو صاف را دور موها ببندید و نیم دور آن را بچرخانید تا موهایتان U شکل شود. اتو صاف را در این حالت نگه دارید همانطور که آن را به سمت پایین ساقه مو حرکت می‌دهید، درست تا انتهای آن.

  • موقعیت اتو صاف تعیین می‌کند که در نهایت با چه نوع فرهایی خواهید رسید. اگر می‌خواهید موهایتان از ریشه تا نوک فر باشد، اتو صاف را تا حد امکان نزدیک پوست سر خود قرار دهید، بدون اینکه بسوزد.
  • اگر می‌خواهید فقط انتهای موهایتان را فر کنید، اتو صاف را تا نیمه موها قرار دهید تا شروع شود. 
  • هرچه اتو را کندتر حرکت دهید، فرهای محکم‌تری ایجاد می‌شوند. اگر اتو را خیلی سریع روی موها حرکت دهید، فرهای شما نرم و شل می‌شوند.
  • به یاد داشته باشید که استفاده از قسمت‌های بزرگ‌تر مو (عرض بیش از دو سانتی‌‌متر) منجر به فرهای بزرگ‌تر و شل‌تر می‌شود، در حالی که استفاده از قسمت‌های کوچک‌تر مو (کمتر از دو اینچ) حلقه‌های کوچک‌تر و محکم‌تری به شما می‌دهد.

فر مو


فرهای خود را شل کنید (اختیاری). اگر می‌خواهید موهایتان نرم‌تر و شل‌تر به نظر برسد، انگشتانتان را چند بار از میان فرها بگذرانید. با انجام این کار، فرها به سمت پایین کشیده شده و شل می‌شوند. همچنین می‌توانید سر خود را وارونه کرده و با انگشتان خود فرها را پر کرده و از هم جدا کنید.

  • قبل از اینکه بخواهید فرها را شل کنید، صبر کنید تا موهایتان کاملاً خنک شود.
  • هنگامی که موهای خود را فر کردید، آن ها را با برس مو نزنید. فرها را بیش از حد شل می‌کند و می‌ریزند.
  • اگر فرها را با برس مو برس بزنید، موهایتان به جای فرفری موج‌دار به نظر می‌رسد که به خودی خود می تواند یک مدل زیبا باشد.


فرهای خود را با اسپری مو تنظیم کنید (اختیاری). اگر تمایل دارید موهای صافی داشته باشید، یا نگران وز شدن یا ریزش فرهای خود در طول روز هستید، مقداری اسپری مو را روی فرهای خود بمالید. اگر فرهای محکم می‌خواهید، می‌توانید به محض تمام کردن فرها، هر فر را به‌صورت جداگانه اسپری کنید، اما اگر می‌خواهید حالت شل‌تری داشته باشید، صبر کنید تا فرها کمی شل شوند و فقط وقتی فرها را تمام کردید اسپری کنید. 

  • یک اسپری موی شل انتخاب کنید تا فرهایتان خیلی سفت نباشد و موهایتان خیلی «ترد» نشوند. قوطی را حدود 12 تا 14 اینچ (30.5 سانتی‌متر تا 35.5 سانتی‌متر) از سر خود نگه دارید و به طور مساوی دور سر خود اسپری کنید. مراقب باشید زیاد اعمال نکنید.
  • همانطور که برخی از راهنماهای آرایشی توصیه می‌کنند، هرگز قبل از فر کردن موهای خود اسپری نکنید. ترکیب حرارت اتوها و الکل موجود در اسپری مو، موهای شما را سرخ می‌کند.

بیشتر بخوانید: چگونه موهایمان را فر کنیم (قسمت اول)

مطالب مرتبط