خشکی پوست دور چشم: 15 درمان خانگی برای درمان آن

خشکی پوست دور چشم: 15 درمان خانگی برای درمان آن

11 دی 1401

خشکی پوست دور چشم چیست؟ چگونه می‌توانید آن را درمان کنید؟ پوست اطراف چشم شما بسیار ظریف است. اگر به درستی از آن مراقبت نشود خشک می‌شود. اما درمان تنها عامل مؤثر در کار نیست. آرایش بیش از حد چشم، مصرف کافئین، خواب ناکافی، آلودگی و سایر عوامل خارجی ممکن است بر چشمان شما غلبه کند و باعث شود که آن‌ها کدر و خسته به نظر برسند.
علاوه بر این، از آنجایی که پوست اطراف چشم شما بسیار شکننده است، نمی‌توانید به راحتی آثار سهل انگاری را پنهان کنید. نگران نباش. در اینجا لیستی از درمان‌های خانگی طبیعی و ساده برای مقابله با خشکی پوست دور چشم آورده شده است.


علت خشکی پوست دور چشم چیست؟


عوامل متعددی می‌تواند عامل خشکی پوست اطراف چشم شما باشد، به خصوص در پلک‌ها و ناحیه‌ی زیر چشم. پوست اطراف چشم شما ممکن است خشک، خارش دار و پوسته پوسته شود به دلیل:

  • شرایط آب و هوایی (رطوبت کم و آب و هوای خشک، به ویژه در زمان تغییرات فصلی)
  • استفاده بیش از حد از آب گرم
  • افزایش سن
  • پاک نکردن آرایش مناسب
  • مالش زیاد
  • مواد شیمیایی شدید (موجود در صابون‌ها، محصولات مراقبت از پوست و آرایشی)

با این حال، سایر عوامل زمینه‌ای سلامتی نیز می‌توانند باعث خشکی اطراف چشم و ایجاد خارش و پوسته پوسته شدن پوست شوند. این شامل:

درماتیت تماسی:

این امر زمانی ایجاد می‌شود که پوست شما با یک ماده‌ی محرک در محصولات مراقبت از پوست یا مراقبت از چشم شما تماس پیدا می‌کند. کرم‌های ضد آفتاب، مرطوب کننده، شستشوی صورت، ریمل و محصولات حالت دهنده، هر چیزی می‌تواند پوست شما را تحریک کند. اجتناب از محصولاتی که پوست شما را تحریک می‌کنند می‌تواند به درمان درماتیت تماسی کمک کند.

درماتیت آتوپیک:

این وضعیت با قرمزی، خارش و پوسته پوسته شدن روی پوست شما مشخص می‌شود. این یک بیماری مزمن است و می‌تواند توسط سیستم ایمنی بدن شما یا توسط محیط ایجاد شود. برای کنترل علائم آن باید با پزشک مشورت کنید.

پسوریازیس صورت:

پسوریازیس باعث می‌شود پلک‌های شما پوسته پوسته شوند و ناحیه‌ی زیر چشم خشک و پوسته پوسته می‌شود.
در صورت داشتن هر یک از این شرایط به متخصص پوست مراجعه کنید. آن‌ها می‌توانند وضعیت شما را ارزیابی کنند و راه حل مناسب را پیشنهاد کنند.
با این حال، اگر خشکی پوست اطراف چشم شما به دلیل بی توجهی عمومی یا هر دلیل دیگری باشد، می‌توانید با درمان های خانگی آن را درمان کنید. این درمان‌ها پوست اطراف چشم شما را تغذیه و هیدراته نگه می‌دارد. 
توجه: لطفا مطمئن شوید که هیچ یک از این مواد وارد چشم شما نمی‌شود. همچنین، قبل از استفاده ، این داروها را روی بازو یا مچ دست آزمایش کنید زیرا خطر واکنش آلرژیک وجود دارد و می‌تواند در اطراف چشم خطرناک باشد.


15 درمان خانگی برای درمان خشکی پوست دور چشم


1. ژل آلوئه ورا

آلوئه ورا پوست شما را آبرسانی و مرطوب می‌کند. همچنین با تحریک فیبروبلاست‌ها باعث تولید کلاژن می‌شود و در نتیجه از ایجاد چین و چروک جلوگیری می‌کند. این به ویژه برای درمان پوست خشک اطراف چشم مفید است.

2. روغن بادام

روغن بادام یک نرم کننده‌ی عالی است که می‌تواند پوست خشک را التیام بخشد. همچنین برای مدیریت اگزما و پسوریازیس مفید است.

3. روغن ویتامین E

ویتامین E یک آنتی اکسیدان عالی است. تولید کلاژن را افزایش می‌دهد، اثرات ضد پیری دارد و سیاهی دور چشم را کاهش می‌دهد. همچنین پوست اطراف چشم شما را جوان و سالم نگه می‌دارد.

4. گلیسرین

گلیسیرین پوست شما را هیدراته نگه می‌دارد و از خشکی آن جلوگیری می‌کند. یک مطالعه نشان داد که کرم حاوی گلیسیرین در درمان خشکی پوست آتوپیک مؤثر است.

5. وازلین 

ژله نفتی به جلوگیری از از دست دادن رطوبت پوست شما کمک می‌کند. این خاصیت ژل پترولیوم پوست شما را هیدراته نگه می‌دارد و از خشکی آن جلوگیری می‌کند. با این حال، کمی چرب است که ممکن است برای برخی افراد نامطلوب باشد.

6. چای سبز کیسه‌ای

چای سبز دارای فواید تجدید و جوان کننده‌ی پوست است. اگرچه هیچ مدرکی برای اثبات اثربخشی چای سبز در کاهش خشکی دور چشم وجود ندارد، اما استفاده از چای سبز کیسه‌ای روی پوست می‌تواند به جلوگیری از پف و خشکی در ناحیه‌ی چشم کمک کند.

7. آووکادو

روغن آووکادو برای پوست‌های خشک و آسیب دیده بسیار مغذی است. کاربرد موضعی آن نشان داده است که سنتز کلاژن را در مطالعات روی موش‌ها افزایش می‌دهد. این ممکن است به کاهش ظاهر چین و چروک دور چشم کمک کند. پالپ آووکادو در مطالعات موش‌ها خواص ترمیم زخم سریع‌تری را نشان داد.

8. عسل

عسل از زمان‌های قدیم برای التیام و درمان بیماری های پوستی استفاده می‌شده است. عسل فوق العاده آبرسان و نرم کننده و مرطوب کننده عالی است که با جلوگیری از هدررفت آب و مرطوب نگه داشتن پوست شما را سالم نگه می‌دارد.

9. خیار

خیار بر روی پوست اثر خنک کنندگی دارد. هنگامی که روی ناحیه‌ی چشم استفاده می‌شود، سیاهی دور چشم را کاهش می‌دهد، پوست را آبرسانی می‌کند و التهاب را کاهش می‌دهد.

10. شیر

شیر بر روی پوست شما اثر خنک کنندگی دارد. پوست شما را تغذیه و هیدراته نگه می‌دارد. شیر حاوی اسید لاکتیک است که می‌تواند به بهبود بافت پوست و صاف کردن آن کمک کند.

11. کره شی باتر

کره‌ی شی باتر اغلب در مرطوب کننده‌های تجاری و محصولات مراقبت از پوست به دلیل فواید آبرسانی، ضد التهابی و مرطوب کنندگی آن استفاده می‌شود. از این رو، کره شی را می‌توان برای درمان پوست اطراف چشم استفاده کرد.

12. روغن زیتون

استفاده موضعی از روغن زیتون اثر ضد التهابی روی پوست دارد. آسیب اکسیداتیو را کاهش می‌دهد، پوست شما را التیام می‌بخشد و بازسازی پوست را تقویت می‌کند.

13. ماست

ماست اغلب در ماسک‌های صورت استفاده می‌شود یا به تنهایی برای مزایای مرطوب‌کنندگی آن استفاده می‌شود. پوست شما را روشن می‌کند، آن را آرام می‌کند و سطح رطوبت آن را بهبود می‌بخشد.

14. خامه شیر

کرم شیر یک درمان خانگی محبوب است که برای اثرات مرطوب کنندگی آن استفاده می‌شود. به حفظ رطوبت و جوانی پوست کمک می‌کند و به آن احساس نرمی و لطافت می‌بخشد.

15. گلاب

گلاب پوست شما را جوان می‌کند. این اثر ضد التهابی بر روی پوست شما دارد و به کاهش قرمزی، پف‌کردگی و التهاب کمک می‌کند. ممکن است از خشکی جلوگیری نکند، اما می‌تواند به حفظ آرامش و شادابی پوست کمک کند. به راحتی می‌توانید گلاب را در منزل تهیه کنید. گلاب تهیه شده در خانه مفیدتر از گلاب‌های موجود است.

 بیشتر بخوانید: بهترین ماسک‌های صورت کیوی که باید امتحان کنید

مطالب مرتبط