18 فواید گوجه‌فرنگی برای سلامتی

18 فواید گوجه‌فرنگی برای سلامتی

13 آذر 1401

 

فواید گوجه‌فرنگی به آنتی‌اکسیدان‌های آن نسبت داده می‌شود که می‌تواند خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی، سرطان، دیابت و غیره را کاهش دهد. این توت‌های خوراکی به قدری در سراسر غذاها استفاده می‌شوند که به سختی می‌توان آشپزخانه‌ای بدون آن‌ها پیدا کرد. آن‌ها از نظر علمی به عنوان Solanum lycopersicum شناخته می‌شوند. گوجه‌فرنگی در طیف گسترده‌ای از انواع در مناطق مختلف در سراسر جهان با آب و هوای معتدل رشد می‌کند.

برخی از محبوب‌ترین انواع آن عبارتند از: گوجه‌فرنگی آلویی، تومبری، گوجه‌فرنگی گیلاسی، گوجه‌فرنگی بیفتیک و گوجه‌فرنگی ساده.

آن‌ها همچنین در رنگ‌های متعددی از قرمز، زرد، سیاه و صورتی تا بنفش، سفید، قهوه‌ای و نارنجی رشد می‌کنند. البته قرمز رایج‌ترین نوع در سراسر جهان است.
گوجه‌فرنگی چیزی بیشتر از صرفاً ارائه‌ی غذا دارد، یعنی یک غذای کاربردی محسوب می‌شود. تعجب می‌کنید که چه چیزی آن را تا این حد مفید می‌کند؟ خوب، این لیکوپن قدرتمند است، آنتی‌اکسیدانی که از بسیاری جهات به سلامتی بهتر کمک می‌کند.
یک واقعیت شگفت‌انگیز این است که اروپایی‌ها زمانی این سبزی را به دلیل ظاهر براق آن با سمی بودن اشتباه می‌گرفتند. گفته می‌شود آزتک‌ها اولین کسانی بودند که از گوجه‌فرنگی برای اهداف آشپزی استفاده کردند. با گذشت قرن‌ها، کشت آن‌ها به آسیا رفته است و هند و چین در حال حاضر بزرگترین تولید کنندگان گوجه‌فرنگی هستند.
مصرف گوجه‌فرنگی برای کسانی که می‌خواهند وزن خود را کاهش دهند و فشار خون خود را تحت کنترل داشته باشند، ایده آل است. آن‌ها همچنین به مدیریت دیابت و بهبود بینایی شما کمک می‌کنند. مهمتر از همه، گوجه‌فرنگی در دوران بارداری بسیار مفید است. به خواندن ادامه دهید تا با مزایای بیشتری از گوجه‌فرنگی آشنا شوید!


فواید گوجه‌فرنگی برای سلامتی


1. گوجه‌فرنگی به پیشگیری از سرطان کمک می‌کند

به گفته‌ی مؤسسه‌ی تحقیقات سرطان آمریکا، لیکوپن موجود در گوجه‌فرنگی می‌تواند مسئول خواص ضد سرطانی این میوه باشد. لیکوپن یک آنتی‌اکسیدان از خانواده‌ی کاروتنوئیدها است. خواص آنتی‌اکسیدانی قوی آن برای خنثی کردن رادیکال‌های آزاد که به دلایل مختلف در بدن ما تولید می‌شوند، پیدا شده است. حتی مطالعات آزمایشگاهی نشان می‌دهد که اجزای گوجه‌فرنگی از تکثیر چندین نوع سلول سرطانی جلوگیری کرده است.
مهم‌تر از آن، می‌توان با مصرف آن‌ها به شکل فرآوری شده؛ مانند سس، آب یا رب گوجه‌فرنگی، پتانسیل مبارزه با سرطان را در گوجه‌فرنگی افزایش داد. انجام این کار باعث می‌شود که ترکیبات طبیعی موجود در گوجه‌فرنگی راحت‌تر جذب بدن شوند. همچنین، فرم‌های فرآوری شده‌ی گوجه‌فرنگی دارای غلظت بالاتری از لیکوپن هستند.
با این حال، مصرف انواع غذاها (و نه فقط گوجه‌فرنگی) برای مبارزه با سرطان یا هر بیماری مهمی است.
یک مطالعه همچنین اثربخشی گوجه‌فرنگی را در پیشگیری از سرطان پروستات نشان داده است. اما پس از آن، ما نمی‌دانیم که آیا مکمل‌های لیکوپن همان اثر را دارند. و نه تنها گوجه‌فرنگی به شکل فرآوری شده، بلکه حتی آن‌هایی که پخته شده‌اند نیز می‌توانند اثرات سلامتی بهتری داشته باشند.
با توجه به سطوح آنتی اکسیدانی بالای آن، گوجه‌فرنگی یک انتخاب عالی برای مبارزه با سرطان سینه است. بزرگسالان مبتلا به سرطان که در مطالعات شرکت کردند، علائم پسرفت سرطان پس از مصرف مکمل لیکوپن را نشان دادند. مصرف بیشتر لیکوپن نیز با کاهش خطر ابتلا به سرطان‌های ریه، روده بزرگ، دهان و دهانه رحم مرتبط است.
سلول‌های سرطانی می‌توانند سال‌ها خاموش بمانند تا زمانی که برخی واکنش‌های شیمیایی آن‌ها را تحریک کند و خود را به منبع خون بدن متصل کنند. لیکوپن این فرآیند پیوند را مختل می‌کند و در نتیجه از رشد بیشتر سلول‌های سرطانی جلوگیری می‌کند.
دلیل دیگری که گوجه‌فرنگی به مبارزه با سرطان کمک می‌کند، آدیپونکتین است که یک ترکیب قوی در میوه است.

2. گوجه‌فرنگی فشار خون را تنظیم می‌کند

لیکوپن موجود در گوجه‌فرنگی همچنین نشان داده است که فشار خون را کاهش می‌دهد.
گوجه‌فرنگی همچنین غنی از پتاسیم است، ماده‌ی معدنی شناخته شده برای کاهش سطح فشار خون. این به این دلیل است که پتاسیم اثرات سدیم را کاهش می‌دهد. در واقع، هرچه پتاسیم بیشتری مصرف کنید، سدیم بیشتری از طریق ادرار از دست می‌دهید. جدای از این، پتاسیم کشش دیواره رگ‌های خونی را کاهش می‌دهد و فشار خون را بیشتر کاهش می‌دهد. با توجه به انجمن قلب آمریکا، مصرف توصیه شده پتاسیم برای یک بزرگسال متوسط 4700 میلی گرم در روز است. اما مراقب باشید که پتاسیم زیاد مصرف نکنید زیرا ممکن است منجر به سنگ کلیه شود.
طبق یک مطالعه اسرائیلی، درمان کوتاه مدت با عصاره‌ی گوجه‌فرنگی می‌تواند به کاهش فشار خون در بیماران کمک کند.
لیکوپن همچنین برای بهبود عملکرد رگ‌های خونی به طور کلی شناخته شده است که می‌تواند به کاهش فشار خون کمک کند. تحقیقات بیشتر نشان می‌دهد که اگرچه لیکوپن می‌تواند به کاهش سطح فشار خون بالا کمک کند، اما تأثیری بر سطوح طبیعی فشار خون ندارد. مطالعات به این نتیجه رسیده‌اند که مکمل‌های لیکوپن می‌توانند اثرات مفیدی بر فشار خون داشته باشند.
گوجه‌فرنگی همچنین سرشار از ویتامین C است که فشار خون را کاهش می‌دهد.
اگر کاملاً نرسیده‌اند، می‌توانید گوجه‌فرنگی‌های خود را در دمای اتاق نگهداری کنید. پس از رسیدن می‌توانید آن‌ها را تا سه روز در یخچال نگهداری کنید. فراتر از آن، می‌توانید آن‌ها را با انجماد یا کنسرو نگهداری کنید. اما بهترین گزینه گوجه‌فرنگی تازه است؛ زیرا غنی‌ترین گوجه‌فرنگی پتاسیم است و می‌تواند بهترین اثرات کاهش فشار خون را داشته باشد.

3. گوجه‌فرنگی به کاهش وزن کمک می‌کند

طبق یک مطالعه‌ی چینی، آب گوجه‌فرنگی می‌تواند به طور قابل توجهی وزن بدن، چربی بدن و دور کمر را کاهش دهد. همچنین می‌تواند سطح کلسترول را کاهش دهد که می‌تواند به افزایش وزن کمک کند. گوجه‌فرنگی علاوه بر اینکه منبع عالی آنتی اکسیدان است، سرشار از فیبر است و کالری کمی نیز دارد. از این رو، سیری را تقویت می‌کنند و حتی کالری دریافتی را کاهش می‌دهند و در نتیجه به کاهش وزن کمک می‌کنند.

4. گوجه‌فرنگی سلامت پوست و مو را بهبود می‌بخشد

گوجه‌فرنگی یک عنصر مهم در اکثر درمان‌های زیبایی است. آن‌ها به درمان منافذ بزرگ، درمان آکنه، تسکین آفتاب سوختگی و احیای پوست کدر کمک می‌کنند. آنتی اکسیدان‌های موجود در گوجه‌فرنگی، به ویژه لیکوپن، با آسیب سلولی و التهاب پوست مبارزه می‌کند.
گوجه‌فرنگی همچنین به خوبی به عنوان یک قابض عمل می‌کند و بافت صورت را بهبود می‌بخشد. آن‌ها چربی‌های اضافی را از پوست شما پاک می‌کنند و صورت شما را برای مدت طولانی‌تری شاداب نگه می‌دارند. تنها کاری که باید انجام دهید این است که آب گوجه‌فرنگی و خیار تازه را مخلوط کنید. با استفاده از یک تکه پنبه، آب آن را به طور منظم به صورت خود بمالید.
مطالعات نشان داده است که خوردن گوجه‌فرنگی همچنین از پوست در برابر اثرات بد قرار گرفتن در معرض نور خورشید محافظت می‌کند. مطالعات دیگر بهبودی در توانایی پوست برای محافظت از خود در برابر اشعه‌ی ماوراء بنفش در زنانی که رب گوجه‌فرنگی مصرف می‌کنند، یافته‌اند.
طبق یک مطالعه در بوستون، آنتی اکسیدان‌هایی مانند لیکوپن تا حد زیادی به افزایش سلامت پوست کمک می‌کنند. همانطور که در یک گزارش آمده است، لیکوپن یکی از معدود آنتی‌اکسیدان‌هایی است که دارای خواص محافظت از نور باورنکردنی است. ویتامین C موجود در گوجه‌فرنگی همچنین می‌تواند سلامت مو را بهبود بخشد.

5. گوجه‌فرنگی در دوران بارداری مفید است

ویتامین C یکی از مواد مغذی است که هر زن در دوران بارداری برای حفظ سلامت خود و جنینش به آن نیاز دارد. به شکل گیری استخوان‌ها، دندان‌ها و لثه‌های سالم کمک می‌کند. این ویتامین همچنین به جذب مناسب آهن در بدن، یکی دیگر از مواد مغذی حیاتی در دوران بارداری کمک می‌کند. اگرچه مصرف مکمل‌های آهن در دوران بارداری توصیه می‌شود، اما خوردن گوجه‌فرنگی می‌تواند فواید آن را داشته باشد.
لیکوپن موجود در گوجه‌فرنگی از آسیب سلولی محافظت می‌کند. اگرچه ایمنی مکمل‌های لیکوپن برای زنان باردار هنوز زیر سوال است، آنتی‌اکسیدان‌های منابع طبیعی برای زنان نیازمند بسیار بی‌خطر است.
گنجاندن گوجه‌فرنگی در رژیم غذایی می‌تواند فراهمی زیستی آهن را بهبود بخشد و با توجه به مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها، ویتامین C موجود در گوجه‌فرنگی به محافظت از مادر و کودک کمک می‌کند.

6. گوجه‌فرنگی کلسترول را کاهش می‌دهد و سلامت قلب را افزایش می‌دهد

گنجاندن گوجه‌فرنگی غنی از لیکوپن به‌طور منظم در رژیم غذایی برای چند هفته می‌تواند سطح کلسترول LDL (کلسترول بد) را تا 10 درصد کاهش دهد. به طور دقیق‌تر، شما باید حداقل 25 میلی‌گرم لیکوپن در روز مصرف کنید. این می‌تواند حدود نصف فنجان سس گوجه‌فرنگی باشد. همچنین 100 گرم پوره گوجه‌فرنگی 21.8 میلی‌گرم لیکوپن می‌دهد.
طبق مطالعات، افرادی که گوجه‌فرنگی تازه یا آب گوجه‌فرنگی مصرف می‌کنند می‌توانند سطح کلسترول بد خود را کاهش داده و سطح کلسترول خوب را افزایش دهند. بر اساس مطالعه‌ی دیگری در مکزیک، مصرف گوجه‌فرنگی خام (14 وعده در هفته به مدت یک ماه) می‌تواند تأثیر مفیدی بر سطح کلسترول در زنان دارای اضافه وزن داشته باشد.
یک مقاله توسط دانشکده‌ی پزشکی هاروارد گوجه‌فرنگی را به عنوان یکی از غذاهای ضروری برای کاهش کلسترول ذکر می‌کند. و طبق یک مطالعه‌ی دیگر، مصرف روزانه‌ی لیکوپن می‌تواند اثراتی مشابه استاتین‌ها (هر گروهی از داروها برای کاهش کلسترول) در بیماران با سطح کلسترول بالا داشته باشد.
گوجه‌فرنگی همچنین منبع غنی بتاکاروتن، فولات و فلاونوئیدها است که همگی برای سلامت قلب و عروق مفید هستند. مواد مغذی موجود در گوجه‌فرنگی همچنین به کاهش هموسیستئین و تجمع پلاکتی کمک می‌کند، دو پدیده‌ای که می‌توانند اثرات نامطلوبی بر سلامت قلب داشته باشند.
در مطالعه‌ی دیگری توسط دانشگاه کانکتیکات، آب گوجه‌فرنگی دارای توانایی‌های محافظت از قلب است که به هیچ وجه به لیکوپن مربوط نمی‌شود (این برای اولین بار افشا شد). اگرچه نتایج با آنچه تاکنون در مورد لیکوپن دیده‌ایم متناقض است، گوجه‌فرنگی هنوز یکی از آن مواد غذایی مهم برای سلامت قلب است.
مطالعه‌ی دیگری که در گزارشی توسط دانشگاه تافتز منتشر شد، نشان داد که مردانی که سطح لیکوپن خون بالایی دارند، 55 درصد کمتر در معرض خطر سکته‌ی مغزی قرار دارند. یافته‌ها حتی پس از در نظر گرفتن سایر عوامل مانند سن، BMI، کلسترول LDL، فشار خون و سیگار کشیدن ثابت ماند.
لیکوپن محلول در چربی است، به همین دلیل توصیه می‌شود آن را با کمی چربی مصرف کنید، زیرا در آن زمان بهتر جذب بدن می‌شود. همچنین، گوجه‌فرنگی‌های رسیده از انگور از نظر لیکوپن غنی‌تر از گوجه‌فرنگی‌های رسیده از انگور هستند. 

7. گوجه‌فرنگی با اثرات دود سیگار مقابله می‌کند

سیگار منجر به تولید بیش از حد رادیکال‌های آزاد در بدن می‌شود که با ویتامین C می‌توان به خوبی با آن مقابله کرد. به همین دلیل است که گوجه‌فرنگی می‌تواند برای افراد سیگاری بسیار مفید باشد. سطوح پایین ویتامین C از این جنبه می‌تواند منجر به بیماری قلبی و سرطان شود.
طبق گفته‌ی مؤسسه‌ی ملی بهداشت، اگر مردان و زنان غیرسیگاری به ترتیب به 90 میلی گرم و 75 میلی گرم ویتامین C نیاز داشته باشند، سیگاری‌ها به 35 میلی گرم بیشتر نیاز دارند. حدود 100 گرم گوجه‌فرنگی خام حاوی حدود 13.7 میلی گرم ویتامین C است.
اگر شما یک زن باردار سیگاری هستید (که در وهله‌ی اول نباید اینطور باشد)، نیاز بیشتری به ویتامین C دارید. برای اطلاعات بیشتر با پزشک خود صحبت کنید.
گزارشی که توسط دانشگاه کرنل منتشر شد نشان داد که لیکوپن موجود در گوجه‌فرنگی می‌تواند تا 90 درصد از رادیکال‌های آزاد بدن را از بین ببرد.

8. گوجه‌فرنگی بینایی را بهبود می‌بخشد

گوجه‌فرنگی سرشار از ویتامین A است که یکی از دلایل آن برای چشم شما عالی است. شبکیه‌ی چشم شما به ویتامین A متکی است و سطوح پایین این ویتامین می‌تواند با گذشت زمان باعث نابینایی شود.
لیکوپن موجود در گوجه‌فرنگی با آسیب رادیکال‌های آزاد مقابله می‌کند که در غیر این صورت می‌تواند روی چشم شما تأثیر بگذارد. مطالعه‌ای که در سال 2011 انجام شد، نشان داد که افرادی که سطح لیکوپن بالاتری دارند، کمتر در معرض ابتلا به دژنراسیون ماکولا مرتبط با افزایش سن هستند. لیکوپن همچنین از چشم‌ها در برابر آسیب‌های خورشید محافظت می‌کند.
دیگر مواد مغذی مفید برای چشم در گوجه‌فرنگی ویتامین C و مس هستند. در حالی که اولی ممکن است با آب مروارید مرتبط با افزایش سن مبارزه کند، دومی به تولید ملانین کمک می‌کند.
در مورد لوتئین موجود در گوجه‌فرنگی نیز باید صحبت کرد. این یک فیتوکمیکال است که یک کاروتنوئید است که برای سلامت بینایی مفید است. بتاکاروتن موجود در گوجه‌فرنگی، پس از مصرف، به رتینول تبدیل می‌شود و این ترکیب برای بینایی بهینه‌ی ضروری است.
یک نکته‌ی سریع؛ اگر در ماه‌های سردتر گوجه‌فرنگی را انتخاب می‌کنید، به سراغ انواع کنسرو شده بروید. این شامل گوجه‌فرنگی خرد شده، آب گوجه‌فرنگی، رب گوجه‌فرنگی، یا گوجه‌فرنگی کامل پوست کنده می‌شود. کنسرو گوجه‌فرنگی از نظر مواد مغذی غنی‌تر است و از آنجایی که فصل زمستان است، ممکن است هزینه‌ی کمتری نیز داشته باشد. هنگام خرید کنسرو گوجه‌فرنگی، به سراغ انواع کم سدیم بروید.

9. گوجه‌فرنگی سلامت دستگاه گوارش را تقویت می‌کند

گوجه‌فرنگی منبع خوبی از کلرید است که جزء ضروری شیره‌های گوارشی است. یک گزارش همچنین در مورد تأثیر لیکوپن در گوجه‌فرنگی در پیشگیری از سرطان معده صحبت می کند. فیبر موجود در گوجه‌فرنگی در اینجا نیز کمک می‌کند - 100 گرم گوجه‌فرنگی به شما 2 گرم فیبر (هم فیبر محلول و هم فیبر نامحلول) می‌دهد که سلامت روده را افزایش می‌دهد.
خوردن غذاهای غنی از آنتی اکسیدان مانند گوجه‌فرنگی نیز می‌تواند به شما در مقابله با گاستریت کمک کند، وضعیتی که در آن مخاط معده ملتهب می‌شود.

10. گوجه‌فرنگی به مدیریت دیابت کمک می‌کند

طبق گفته‌ی انجمن دیابت آمریکا، گوجه‌فرنگی بخش مهمی از رژیم غذایی دیابتی‌ها است. این به این دلیل است که آن‌ها سرشار از آهن و ویتامین‌های C و E هستند که همگی به تسکین علائم دیابت کمک می‌کنند. گوجه‌فرنگی همچنین دارای شاخص گلیسمی پایینی است (توانایی یک ماده‌ی غذایی خاص در افزایش سطح قند خون) که می‌تواند برای بیماران دیابتی یک امتیاز باشد.
طبق یک مطالعه‌ی هندی، مصرف طولانی مدت مکمل گوجه‌فرنگی با اثرات مفیدی در بیماران مبتلا به دیابت مرتبط است. اگرچه تحقیقات بیشتر در این زمینه ضروری است، اما این یافته امیدوارکننده است. یک مطالعه‌ی ایرانی به این نتیجه رسید که مصرف روزانه 200 گرم گوجه‌فرنگی خام تأثیر مطلوبی بر سطح فشار خون بیماران دیابتی نوع 2 دارد.
لیکوپن موجود در گوجه‌فرنگی، همراه با سایر ترکیبات، تأثیر مثبتی بر استرس اکسیداتیو در بیماران دیابتی دارد.

11. گوجه‌فرنگی ممکن است از تشکیل سنگ ادراری جلوگیری کند

بر اساس مطالعه‌ی دیگری در ترکیه، آب گوجه‌فرنگی تازه ممکن است به جلوگیری از تشکیل سنگ ادراری کمک کند.

12. گوجه‌فرنگی به جلوگیری از سنگ کیسه صفرا کمک می‌کند

طبق گزارش دانشگاه ایالتی میشیگان، مصرف گوجه‌فرنگی می‌تواند خطر ابتلا به سنگ کیسه صفرا و همچنین سنگ کلیه را کاهش دهد.
چند راه برای گنجاندن گوجه‌فرنگی در رژیم غذایی برای جلوگیری از سنگ کیسه‌ صفرا می‌تواند اضافه کردن کنسرو یا خورش آن به سوپ و خورش باشد. همچنین می‌توانید سالسا تازه درست کنید و گوجه‌فرنگی را به عنوان چاشنی روی سالاد، گوشت یا تخم‌مرغ اضافه کنید.

13. گوجه‌فرنگی استخوان‌ها را تقویت می‌کند

به گزارش دیلی تلگراف، خوردن تنها دو لیوان آب گوجه‌فرنگی در روز می‌تواند استخوان‌های شما را تقویت کرده و از پوکی استخوان جلوگیری کند. با این حال، مطالعه‌ای که به نتیجه رسید در مقیاس وسیع انجام نشد، به همین دلیل است که تحقیقات بیشتری در این زمینه لازم است. با این حال، احتمالات امیدوارکننده است.
همانطور که قبلاً گفته شد، گوجه‌فرنگی سرشار از بتاکاروتن است. این ماده‌ی مغذی، وقتی خورده می‌شود، به ویتامین A تبدیل می‌شود؛ ویتامینی که برای رشد و نگهداری استخوان ضروری است.
ویتامین C موجود در گوجه‌فرنگی همچنین برای استخوان سازی و سنتز بافت همبند بسیار مهم است. کمبود ویتامین C می تواند منجر به رشد ناکافی استخوان ها شود. این ویتامین با کاهش تحلیل استخوان در زنان یائسه نیز مرتبط است. حتی لوتئین موجود در گوجه‌فرنگی باعث تشکیل کلاژن می‌شود که به تقویت سلامت استخوان‌ها کمک می‌کند.
گوجه‌فرنگی همچنین سرشار از ویتامین K است که همراه با ویتامین D، نقش اساسی در متابولیسم استخوان ایفا می‌کند. همچنین تراکم مواد معدنی استخوان را افزایش می‌دهد و در نتیجه احتمال شکستگی را کاهش می‌دهد.

14. گوجه‌فرنگی سیستم ایمنی بدن شما را تقویت می‌کند

در یک مطالعه، رژیم غذایی غنی از گوجه‌فرنگی عملکرد گلبول‌های سفید خون را در افراد مورد آزمایش افزایش داد. گلبول‌های سفید خون که برای مبارزه با عفونت‌ها شناخته شده‌اند، 38 درصد کمتر از رادیکال‌های آزاد آسیب دیده‌اند. به گفته‌ی کارشناسان، لیکوپن (و توانایی آنتی‌اکسیدانی آن) در گوجه‌فرنگی ممکن است این توانایی گلبول‌های سفید را افزایش دهد.
طبق یک مطالعه‌ی آلمانی، مکمل یک رژیم غذایی کم کاروتنوئید با گوجه‌فرنگی ممکن است عملکرد سیستم ایمنی را تقویت کند.

15. گوجه‌فرنگی باعث کاهش التهاب می‌شود

گوجه‌فرنگی همچنین حاوی سه آنتی‌اکسیدان دیگر به نام‌های زتاکاروتن، فیتوفلوئن و فیتوئن است که با هم در بیشتر میوه‌ها و سبزیجات با رنگ روشن یافت می‌شوند. این آنتی‌اکسیدان‌ها به مبارزه با التهاب و بیماری‌های مرتبط مانند سرطان و آرتریت کمک می‌کنند.
اما یک گرفتاری وجود دارد. قبلاً دیده بودیم که پختن یا فرآوری گوجه‌فرنگی باعث افزایش فراهمی زیستی لیکوپن می‌شود. در عین حال، این فرآیند این آنتی‌اکسیدان‌های مهم دیگر را نیز از بین می‌برد. بهترین راه برای انجام این کار این است که گوجه‌فرنگی پخته/فرآوری شده و خام را به طور منظم مصرف کنید، نه اینکه فقط به یک شکل پایبند باشید.
مصرف آب گوجه‌فرنگی به همان اندازه در مبارزه با التهاب مفید است. طبق یک مطالعه‌ی ایتالیایی، لیکوپن رفتار ضد التهابی از خود نشان می‌دهد. با این حال، تحقیقات بیشتری در این زمینه ضروری است.
مطالعه‌ای که توسط وزارت کشاورزی ایالات متحده منتشر شده است بیان می‌کند که گوجه‌فرنگی (به خصوص پودر گوجه‌فرنگی) همچنین حاوی آپولیکوپنوئیدها و برخی دیگر از اجزای فعال زیستی است که بسیار مؤثرتر از لیکوپن در مبارزه با التهاب هستند.
دانشکده‌ی پزشکی هاروارد گوجه‌فرنگی را به عنوان یکی از بهترین غذاها برای مبارزه با التهاب و یک ماده‌ی غذایی ضروری در رژیم غذایی همه رتبه‌بندی می‌کند.
گوجه‌فرنگی گیلاسی نیز می‌تواند افزودنی خوبی باشد (یک وعده فقط 27 کالری دارد). آن‌ها سرشار از فلاونول هستند که التهاب را درمان می‌کنند. می‌توانید به سادگی گوجه گیلاسی کامل را با چند حبه سیر تفت داده و له کنید. مخلوط را به نان تست گندم کامل اضافه کنید تا یک میان وعده‌ی سالم و خوشمزه داشته باشید.
علاوه بر لیکوپن، ویتامین C موجود در گوجه‌فرنگی نیز به مبارزه با التهاب کمک می‌کند.

16. گوجه‌فرنگی سلامت مردان را تقویت می‌کند

مشخص شد که لیکوپن موجود در گوجه‌فرنگی باعث افزایش باروری مردان تا 70 درصد می‌شود. آنتی اکسیدان همچنین می‌تواند تعداد اسپرم‌های غیر طبیعی را کاهش دهد. و نه تنها این، حرکت اسپرم را نیز بهبود می‌بخشد و آسیب به آن را کاهش می‌دهد.
طبق یک مطالعه‌ی بوستون، مصرف هفتگی 2 تا 4 وعده سس گوجه‌فرنگی خطر ابتلا به سرطان پروستات را تا 35 درصد و سرطان پیشرفته پروستات را تا 50 درصد کاهش می‌دهد.
طبق یک مطالعه، مردانی که بالاترین غلظت لیکوپن را در رژیم غذایی خود داشتند، 59 درصد کمتر در معرض خطر سکته‌ی مغزی ایسکمیک (شایع‌ترین نوع سکته‌ی مغزی) قرار داشتند.

17. گوجه‌فرنگی قدرت مغز را تقویت می‌کند

مغز شما، با توجه به غلظت بالای اسیدهای چرب امگا 3، به ویژه در برابر آسیب‌های ناشی از رادیکال‌های آزاد آسیب پذیر است. گوجه‌فرنگی، سرشار از لیکوپن و بتاکاروتن و سایر آنتی‌اکسیدان‌ها است که می‌تواند به مبارزه با آن کمک کند. در واقع، زمانی که گوجه‌فرنگی با روغن زیتون مصرف شود، می‌تواند اثرات بهتری داشته باشد. زیرا کاروتنوئیدهای موجود در گوجه‌فرنگی در چربی (روغن زیتون) حل شده و به راحتی توسط خون جذب می‌شوند.
لیکوپن موجود در گوجه‌فرنگی همچنین به پیشگیری از بیماری‌های جدی مانند زوال عقل و آلزایمر کمک می‌کند. طبق مقاله‌ای که توسط دانشگاه وسترن گاورنر منتشر شده است، گوجه‌فرنگی به عملکرد شناختی و تمرکز کمک می‌کند.
یک نکته‌ی سریع در فصل، به سراغ گوجه‌فرنگی تازه بروید تا از مزایای لیکوپن و سایر مواد مغذی ضروری بهره‌مند شوید. و زمانی که در فصل نیست (یعنی زمانی که گوجه‌فرنگی رنگ پریده و بی‌مزه به نظر می‌رسد)، به سراغ مکمل‌های لیکوپن بروید.

18. گوجه‌فرنگی سلامت کبد را تقویت می‌کند

لیکوپن موجود در گوجه‌فرنگی عوامل آسیب رسان به DNA را از بین می‌برد و در نتیجه سلامت کبد را بهبود می‌بخشد. گوجه‌فرنگی همچنین حاوی ویتامین‌های ب کمپلکس خاصی است که سلامت کبد را حفظ می‌کند.
و در اینجا یک واقعیت فوق‌العاده برای شما وجود دارد؛ کبد تنها عضوی در بدن انسان است که قادر به بازسازی طبیعی است. می‌تواند بافت از دست رفته را بازسازی کند و در صورت آسیب جزئی، تا 25 درصد از اندام می‌تواند به کل کبد بازسازی شود. همانطور که دیدیم، گوجه‌فرنگی از کبد محافظت می‌کند و به سم زدایی کبد کمک می‌کند.
طبق یک مطالعه، افزایش مصرف گوجه‌فرنگی با کاهش خطر ابتلا به سرطان کبد مرتبط است. همچنین مشخص شد که عصاره گوجه‌فرنگی در برابر التهاب کبد ناشی از رژیم غذایی پرچرب محافظت می‌کند. طبق مطالعه‌ی دیگری در کالیفرنیا، عصاره‌ی گوجه سبز حاوی گوجه‌فرنگی (ماده‌ی سمی موجود در ساقه و برگ گیاهان گوجه‌فرنگی) می‌تواند از رشد سلول‌های سرطانی کبد جلوگیری کند. همچنین گوجه سبز مانند همتایان قرمز خود سرشار از ویتامین K و ویتامین‌های B کمپلکس است که فواید مشابهی دارند.
لیکوپن موجود در گوجه‌فرنگی نیز با پیشگیری از بیماری الکلی کبد مرتبط است.
اگر می‌دانستم گوجه‌فرنگی مملو از چنین فواید فوق العاده‌ای است، از همان دوران کودکی آن را مورد علاقه‌ی خود قرار می‌دادیم.

 بیشتر بخوانید: 20 فایده گردو برای سلامتی

مطالب مرتبط