فواید و نحوه‌ی استفاده ی چای زنجبیل برای کاهش وزن

فواید و نحوه‌ی استفاده ی چای زنجبیل برای کاهش وزن

04 آبان 1401

 

برخی از مشکلات سلامتی ما درست در آشپزخانه ما راه حلی دارند. اکنون زمان آن رسیده است که چای زنجبیل را برای کاهش وزن امتحان کنیم. این چای از ریشه‌های خشک یا تازه زنجبیل تهیه می‌شود و ممکن است به بهبود متابولیسم کمک کند. زنجبیل کالری کمی دارد و معمولاً به عنوان طعم دهنده استفاده می‌شود. با این حال، چای زنجبیل به تنهایی نمی‌تواند در مسیر کاهش وزن شما معجزه کند. باید با یک رژیم غذایی مناسب و ورزش تکمیل شود. برای دانستن بیشتر به خواندن ادامه دهید!


طرز تهیه چای زنجبیل برای کاهش وزن


یک فنجان 240 میلی لیتری چای زنجبیل فقط حدود 10 کالری دارد. همچنین یک نوشیدنی سیر کننده است که می‌توانید آن را بین وعده‌های غذایی بنوشید تا گرسنگی خود را کنترل کنید. این دمنوش گیاهی را می‌توانید با ریشه‌ی تازه و رنده شده یا پودر زنجبیل خشک تهیه کنید.

1. تهیه چای زنجبیل با ریشه زنجبیل تازه

عناصر:
ریشه زنجبیل: تکه‌ای به طول 2 سانتی‌متر، پوست کنده، ریز رنده شده
آب: 250 میلی لیتر
عسل: مقدار (اختیاری)
طرز تهیه:
آب را روی حرارت متوسط رو به بالا گرم کنید و اجازه دهید تا به جوش بیاید.
ریشه‌ی زنجبیل رنده شده را اضافه کنید و به مدت 5 دقیقه بجوشانید.
صاف کنید و در صورت تمایل عسل را اضافه کنید.
آن را گرم بنوشید.

2. تهیه چای زنجبیل با پودر زنجبیل خشک

عناصر:
پودر زنجبیل خشک: ½-1 قاشق چایخوری
آب: 250 میلی لیتر
عسل یا انگور: مقداره (اختیاری)
طرز تهیه:
پودر زنجبیل خشک را به آب جوش اضافه کنید و اجازه دهید تا بجوشد.
شعله را کم کنید و بگذارید 2 دقیقه بجوشد.
چای را صاف کنید.
در صورت تمایل مقداری عسل یا انگور را به آن اضافه کنید.
گرم سرو کنید.


بنابراین، آیا چای زنجبیل واقعا به کاهش وزن کمک می‌کند؟ 


چای زنجبیل و کاهش وزن 
یک بررسی سیستماتیک از ادبیات علمی در مورد زنجبیل و کاهش وزن نشان داده‌است که این گیاه به کاهش وزن بدن، نسبت دور کمر به باسن (WHR) و نسبت باسن (HR) کمک می‌کند. همچنین بهبود در سطح گلوکز خون و پروفایل لیپیدی را نشان داد.
مطالعه‌ای که توسط دانشگاه کلمبیا و مرکز تحقیقات تغذیه‌ی چاقی نیویورک انجام شد، نشان داد که نوشیدن مخلوطی از پودر زنجبیل و آب داغ به القای ترموژنز (افزایش حرارت بدن) کمک می‌کند. این باعث سیری می‌شود و بنابراین برای کاهش وزن مؤثر است.
مطالعه‌ای در ژاپن بر روی موش‌هایی که از رژیم غذایی پرچرب تغذیه شده بودند انجام شد. دریافت که زنجبیل با افزایش لیپولیز ناشی از نوراپی نفرین از ذخیره‌ی چربی در بدن جلوگیری می‌کند. و بنابراین از چاقی جلوگیری می‌کند.
زنجبیل فواید دیگری برای سلامتی مرتبط با کاهش وزن دارد. آن‌ها را در زیر بررسی کنید.


فواید زنجبیل برای کاهش وزن


بنابراین، چگونه این معجون گیاهی واقعاً به کاهش وزن کمک می‌کند؟

1. قدرت گوارش شما را تقویت می‌کند:

زنجبیل فعالیت گوارشی پانکراس را برای تقویت هضم تحریک می‌کند. همچنین اشتها را مهار می‌کند و سطح قند خون و کلسترول سرم را تحت کنترل نگه می‌دارد. برای جلوگیری از نفخ و تحریک هضم، قبل از غذا یک فنجان چای زنجبیل بنوشید. مطمئن شوید که آن را گرم بنوشید، تا بهترین نتیجه را بگیرید.

2. سطوح استرس را تنظیم می‌کند:

کورتیزول، هورمون تحریک کننده‌ی استرس، محرک اصلی چربی شکم است. زنجبیل به دلیل خواص آنتی اکسیدانی‌اش شناخته شده‌است. استرس اکسیداتیو را کاهش می‌دهد و از اثرات مخرب رادیکال‌های آزاد جلوگیری می‌کند. ریشه‌ی زنجبیل حاوی سطوح بالایی از آنتی اکسیدان است که از تجمع سم جلوگیری می‌کند و التهابات داخلی را که از علل شایع افزایش وزن هستند، کاهش می‌دهد. بنابراین، نوشیدن چای زنجبیل می‌تواند شما را در برابر افزایش وزن ناشی از کورتیزول محافظت کند.

3. سطح انرژی شما را افزایش می‌دهد:

مطالعه‌ای که در ژاپن روی موش‌ها انجام شد نشان داد که زنجبیل سیاه عملکرد تناسب اندام و استقامت عضلانی را افزایش می‌دهد. بنابراین، نوشیدن چای زنجبیل سیاه ممکن است به شما کمک کند بیشتر ورزش کنید و کالری بیشتری بسوزانید.
15 دقیقه قبل از غذا 250 میلی لیتر چای زنجبیل بنوشید. برای نتیجه‌ی بهتر می‌توانید چای زنجبیل را همراه با سایر غذاهای چربی سوز مصرف کنید.


فهرست 10 غذایی که می‌توانید با چای زنجبیل لذت ببرید


در اینجا لیستی از ده غذایی که می‌توانید با چای زنجبیل برای کاهش وزن بهتر لذت ببرید، آورده شده‌است:

  • نان سبوس‌دار (ترجیحاً بدون شکر)
  • بادام‌ها
  • لیمو
  • فلفل هندی
  • سیر
  • نخود
  • میوه‌های تازه
  • توت‌ها
  • آووکادو
  • عسل

نکته:

هنگام تهیه‌ی دمنوش، مطمئن شوید که بیش از 4 گرم زنجبیل در روز استفاده نکنید. مصرف زیاد زنجبیل می‌تواند عوارض جانبی خفیفی مانند سوزش سر دل، اسهال، گاز و ناراحتی شکمی ایجاد کند. افرادی که داروهای سنگ کیسه صفرا و داروهای رقیق کننده خون مصرف می‌کنند باید از این معجون گیاهی دوری کنند.
به طور خلاصه، چای زنجبیل می‌تواند به کاهش وزن کمک کند، اما نه به تنهایی. بله، چای زنجبیل کالری کمی دارد، چربی بدن را کاهش می‌دهد و هوس گرسنگی شما را کنترل می‌کند. اما، شما نباید رژیم «فقط چای زنجبیل» داشته‌باشید. از بدن شما حمایت نمی‌کند و شما احساس خستگی و فرسودگی خواهید کرد. زیاده‌روی در مصرف چای زنجبیل می‌تواند منجر به اسهال و سوزش سر دل شود. شما باید آن را با یک برنامه‌ی غذایی سالم و برنامه‌ی تمرینی همراه کنید. در بالا لیستی از غذاهایی وجود دارد که می‌توانید با چای زنجبیل برای کاهش وزن مصرف کنید. اگر سنگ کیسه صفرا یا داروهای رقیق کننده‌ی خون مصرف می‌کنید، باید از چای زنجبیل خودداری کنید. حتی اگر هیچ شرایط پزشکی ندارید، نباید بیش از 4 گرم زنجبیل در روز مصرف کنید.

 بیشتر بخوانید:11 دستور صبحانه‌ی قلیایی سالم که باید امتحان کنید

مطالب مرتبط