چگونه از تونر استفاده کنیم؟ و نحوه ساخت تونر خانگی

چگونه از تونر استفاده کنیم؟ و نحوه ساخت تونر خانگی

23 مهر 1401

استفاده از تونر گام مهمی در روتین مراقبت از پوست محسوب میشه. تونر می‌تونه برای پوست شما معجزه کنه، به این دلیل که آخرین آثار روغن اضافی، آرایش و کثیفی را از روی پوست از بین میبره، منافذ پوست را کاملا تمیزمیکنه، به متعادل سازی PH پوستتون کمک میکنه و پوست را برای جذب بهتره مرطوب کننده ها و سرم‌ها آماده میکنه. در این مقاله ، قصد داریم راجب تمام اطلاعاتی که نیازه درباره ی تونرها بدونید مثل انواع تونر، زمان و طریقه‌ی مصرف، نحوه ی ساخت تونر خانگی و تونر مناسب انواع مختلف پوست صحبت کنیم.


تونر چیست؟


تونر را به عنوان بیمه‌ کننده ی  تمیزی پوست خودتون در نظر بگیرین. تونر یه محصول مبتنی برآبه که به ‌عنوان پاک‌کننده نهایی بعد ازشوینده‌ها و پاک‌کننده‌ها استفاده میشه، تا اطمینان حاصل شه که تمام آرایش، چربی اضافی و ناخالصی‌ها از روی پوستتون پاک شده اند. البته ظاهر شدن باقی مانده ی میکاپ روی پد پاک کننده با تونر ،نشان دهنده ی ضعف شوینده‌ی شماست. تونر‌ها علاوه بر تنظیم سطح  PH  پوست، بسته به فومول تشکیل دهنده ی آنها، توانایی آبرسانی، لایه برداری، تسکین دهنده یا مبارزه با آکنه را هم میتونند داشته باشند. حتی، به نفوذ موثرتر محصولاتی مانند اسانس‌ها و سرم‌ها هم کمک می‌کنند.

زمان استفاده از تونر
سعی کنید دو بار در روز از تونر استفاده کنید. به طور کلی، شما باید یکبار در صبح و یکبار هم در شب از تونر استفاده کنید. در صبح، تونر به از بین‌بردن سبوم تولید شده در طول شب کمک می کنه و pH پوست شما را متعادل می سازه. در شب، تونر با از بین بردن گرد‌ و‌غبار، آرایش یا ناخالصی‌هایی که پاک‌کننده از دست داده و همچنین باقی مانده‌های روغنی که از پاک‌کننده شما روی پوستتون باقی مانده، روند پاک‌سازی پوست شما را تکمیل میکنه. 


مراحل استفاده از تونر


1. ابتدا صورت خودتون رو با یه شوینده ی ملایم و استاندارد بشورید تا آرایش، کثیفی و آلودگی‌ها پاک شوند. 

مراحل استفاده از تونر

2. سپس از یه پد سکه‌ای استفاده کنید. مقدار تونره روی پد باید به میزانی باش که حس کنید پد مرطوب شده ولی خیلی خیس نیست. شما می تونید از پنبه هم برای زدن تونر استفاده کنید. ولی  پد‌های سکه‌ای  محصول کمتری را نسبت به پنبه جذب می کنند که مانع هدر رفت تونر می شه .

مراحل استفاده از تونر
3. تونر رو به آرومی روی صورتتون بکشین. سعی کنید به دور چشم و لب ها نزنید و به نواحی مستعد تجمع چربی ، میکاپ و سلول‌های مرده مثل کناره‌های بینی، چین و چروک‌ها، نزدیک گوش‌ها و خط‌ مو توجه ویژه‌ای داشته باشید. تونر به حذف ناخالصی‌هایی که پاک‌کننده نمی‌تونه اون هارو از بین ببره کمک میکنه.

مراحل استفاده از تونر

4. قبل از استفاده از محصولات دیگه، مثل مرطوب کننده و سرم‌ها، 1 دقیقه (60 ثانیه) صبر کنید تا تونر خشک بشه. از اونجایی که بیشتر تونرها بر پایه آب هستند، نسبتاً سریع جذب پوست می شن. اطمینان حاصل کنید که قبل از استفاده از سایر محصولات، تونر کاملاً جذب شده باشه که این امر به پوست شما در حفظ رطوبت کمک ویژه‌ای می کنه.

مراحل استفاده از تونر

5. و در آخر از مرطوب کننده و یا محصولات درمانی مورد نظرتون استفاده کنید. تونر به‌طور کامل پوست شما را تمیز کرده و به محصولات و مرطوب‌کننده‌ها اجازه می ده تا عمیق‌تر در پوست نفوذ کنن و اثر بخشی بهتری داشته باشن. 

مراحل استفاده از تونر


خرید تونر 


بطور کلی از خرید تونرهای مبتنی بر الکل اکیدا خودداری کنید. الکل اغلب به عنوان یک قابض در تونرهای خشن‌تر استفاده می شه. بسیاری از مردم سعی می کنن از تونرهای مبتنی بر الکل برای مبارزه با آکنه استفاده کنن، اما این ماده در صورت استفاده زیاد می تونه به راحتی پوست شما را تحریک و خشک کنه. همیشه به دنبال محصولی باشین که حاوی مواد ملایم و طبیعی باشند و صورت شما را خشک نکند. 

خرید تونر 

برای آبرسانی بیشتر از تونر با گلاب استفاده کنین. گلاب به دلیل خاصیت آبرسانی، شفاف کنندگی و تقویت کنندگی شناخته میشه. گلاب برای پوست‌هایی که به رطوبت اضافی و همچنین کنترل چربی نیاز دارن عالی عمل میکنه. به دنبال تونر‌هایی باشین که گلاب را به عنوان عنصر اصلی استفاده میکنن. 

خرید تونر 

اگر با خشکی، قرمزی یا پوست حساس دست و پنجه نرم می‌کنید، از تونر حاوی بابونه استفاده کنیند. این ماده می‌تونه تحریکات پوستی را آروم کنه، لکه‌ها را محو کنه، با آکنه مبارزه کنه و چهره شما را روشن‌‌تر جلوه بده.ترکیبی از بابونه و آلوئه ورا حتی می تونه به مدیریت اگزما هم کمک کنه.

خرید تونر 


تونرمناسب انواع مختلف پوست


اولین قدم برای خرید تونر شناسایی نوع پوستتون هست. با شناسایی نوع پوست خودتون، می تونید تونری را انتخاب کنید که برای شما بهترین اثر را داره. شما باید مشخص کنید نوع پوست شما جز کدوم تایپ پوستی یعنی خشک، چرب، مختلط، حساس، و نرمال محسوب میشه. با این حال، به طور کلی، از تونرهای حاوی الکل و عطرهایی که می توانند باعث تحریک هر نوع پوستی شوند، خودداری کنید.

اگرپوست خشکی دارین، تونرهای آبرسان و مرطوب کننده را انتخاب کنید. به دنبال محصولاتی باشید که دارای هیالورونیک اسید، گلیکولیپید، روغن دانه گل رز یا روغن جوجوبا، دایمتیکون و اسید گلیکولیک هستند. از محصولات حاوی هرگونه الکل (SD 40، اتانول و ایزوپروپیل)، سدیم یا آمونیوم لوریل سولفاتو پرترولاتوم خودداری کنین.

اگرپوست چرب دارین، سعی کنید تونری را انتخاب کنید که برای پوست ملایم باشه. برای از بین بردن چربی‌های اضافه،  پوستتون را با خرید تونر‌های اشباع شده با الکل و قوی تنبیه نکنید. این تونر‌ها پوست شما را خشک می کنند و حتی باعث می شند پوست شما چربی بیشتری تولید کنه. ازمحصولاتی استفاده کنید که حاوی مواد بدون روغن، اسید سالیسیلیک، گلیکولیک، اسید لاکتیک، هیالورونات سدیم، سدیم PCAوAHA هستند، چون این مواد میتونن به کاهش میزان منافذ و محافظت ازپوستتون کمک کنن.

اگر پوست مختلطی دارین، باید دونوع تونر مختلف بخرین. یکی برای نواحی چرب پوستتون و دیگری برای نواحی خشک. سعی کنید درتابستان بیشتراز تونرهای با طراوت و بدون روغن استفاده کنید. برای فصل زمستان، از یک تونر آبرسان با موادی مانند روغن رز یا روغن جوجوبا استفاده کنید که پوست شما را مرطوب نگه داره.
اگر پوست حساسی دارین، تونرهایی را انتخاب کنید که ملایم و فاقد هرگونه الکل و اسیدهایی مانند اسید سالیسیلیک یا پارابن هستند. از محصولاتی استفاده کنید که حاوی مواد ضد التهاب و آنتی اکسیدان ها هستند  مثل  بتا گلوکان، عصاره چای سفید و گلیسیرین. سعی کنید از خرید تونر‌هایی که حاوی رنگ‌، عطر‌های مصنوعی، الکل (SD 40، اتانول و ایزوپروپیل)، لوریل سولفات سدیم یا آمونیوم هستند، خودداری کنید.

بیشتر بخوانید: روش‌های آسان برای تشخیص نوع پوست‌ و مراقبت از آن‌


ساخت تونر خانگی 


اگر دوست ندارین برای خرید تونر هزینه کنید و و تونر خانگی بسازین در ادامه سه نوع تونرخانگی با مواد سازنده ی ساده را معرفی میکنیم که برا انواع مختلف پوست مناسب هست. برای نگهداری تونر حتما از ظرف تمیز استفاده کنید و فقط تا 3 ماه بعد از درست کردنش اون را ذخیره کنید.

1. چای سبز میتونه باعث جوانسازی و تقویت سلول های پوست بشه. پس شما میتونید یک تونر چای سبز درست کنین که برای انواع پوست مناسب باشه. 1 فنجان کوچک چای سبز را با نصف قاشق چایخوری عسل مخلوط کنین. پس از خنک شدن مخلوط، 3 قطره اسانس یاس را به آن اضافه کنین(شما میتوانید اسانس یاس رو ازعطاری‌ها تهیه کنین). تونر خود را در یک بطری دربسته و در جای خنک نگهداری کنین.
نکته : آب چای را حداقل 1 دقیقه بجوشونید تا باکتری‌ها از بین برن.

ساخت تونر خانگی 

2. برای پوست‌های چرب از مخلوط سرکه سیب استفاده کنین. آب یک عدد لیمو و یک قاشق غذاخوری سرکه سیب را با 200 میلی لیتر آب‌معدنی مخلوط کنین تا یه تونر کنترل کننده چربی درست کنین. سپس مخلوط را در ظرف دربسته بریزین و در جای خنک نگهداری کنین. سرکه سیب موجود در دستور العمل تونربه بازیابی سطح pH پوستتون کمک می کنه. 

نکته: از این تونر فقط در شب استفاده کنین، زیرا آب لیمو پوستتون را نسبت به آفتاب حساس‌تر می کنه.

ساخت تونر خانگی 

3. اگر پوست حساسی دارین تونر گلاب بسازید. در یک قابلمه یا ظرف، 1/2 فنجان غنچه گل محمدی را در آب در حال جوش بریزید و بگذارید 1 الی 2 ساعت بجوشه. با صافی جوانه‌های گل را جدا کنین و آب اون را در ظرف دربسته بریزین و در یخچال نگهداری کنین. برای راحتی کار میتونین از گلاب اماده استفاده کنید. 
نکته: تونر گلاب خانگی باید در عرض یک هفته استفاده بشه، بنابراین به میزان مصرفی که دریه هفته دارین، تونر درست کنید.

ساخت تونر خانگی 


انواع تونرها


تونر‌ها انواع مختلفی دارن ولی از رایج ترین اونها میتونیم به موارد زیر اشاره کنیم:

تونرهای لایه بردار

تونر‌ها هنگامی که با لایه بردارهای شیمیایی مانند آلفا هیدروکسی اسیدها یا بتا هیدروکسی اسیدها فرموله می شند، می‌تونند به پاکسازی ملایم منافذ، جلوگیری از لک‌های آکنه و ایجاد پوستی درخشان‌تر و صاف‌تر کمک کنند. اما از اونجایی که ترکیبات موجود در تونرها اغلب غلظت بالایی ندارن و آبکی اند، نمیتونن جای لایه بردار را برای شما بگیرند.

تونرهای آبرسان

یکی از وظایف مطرح تونرها آبرسانی به پوسته. پوست‌های خشک بهتره از تونر آبرسان حاوی هیالورونیک‌اسید و فاقد الکل استفاده کنند. 

تونرهای تسکین دهنده

برای پوست‌های حساس بهتره به دنبال یک فرمول تسکین دهنده که حاوی ترکیبات ضد التهابی مانند آلوئه ورا و گل همیشه‌بهار و فاقد از محرک‌های بالقوه مثل الکل و عطر باشین.

قابض ها

از تونر‌های قابض برای کسانی که پوست چرب یا مستعد آکنه دارن استفاده میشه چون حاوی مواد از بین‌برنده‌ی چربی هستن و اصولا قوی‌تر از تونرهای معمولی عمل میکنن. علاوه بر پاکسازی، میشه از اونها برای کمک به سفت کردن ظاهر منافذ استفاده بشه. 

بیشتر بخوانید: روتین مراقبتی پوست دختران فرانسوی چیست؟