فواید روغن فندق برای پوست و نحوه‌ی استفاده‌ی آن

فواید روغن فندق برای پوست و نحوه‌ی استفاده‌ی آن

03 شهریور 1401

آیا تا به حال به فواید و تاثیراتی که روغن فندق برای پوستتان دارد فکر کرده‌اید؟روغن فندق سرشار از اسیدهای چرب، پروتئین، مواد معدنی و ویتامین است. برای سلامت کلی شما مفید است و بسیاری از افراد نیز از روغن فندق برای مراقبت از پوست استفاده می‌کنند. این روغن سالم می‌تواند پوست شما را محافظت، تغذیه و آبرسانی کند و آن را نرم و لطیف نگه‌دارد. می‌توانید از آن به صورت خوراکی یا موضعی استفاده کنید تا از تمام مزایای آن بهره‌مند شوید. این مقاله عمیقاً به مزایای روغن فندق برای پوست و راه‌های استفاده از آن می‌پردازد. 


روغن فندق چیست؟


روغن فندق از مغز فندق استخراج می‌شود. روغن به روش پرس سرد یا استخراج با حلال استخراج می‌شود. اگرچه این ماده عمدتاً در صنایع غذایی محبوب است، اما در صنعت آرایشی و بهداشتی نیز مورد توجه قرار گرفته‌است. این یک روغن غیر چرب است که به دلیل خاصیت مرطوب کنندگی شناخته شده‌است.
روغن فندق دارای محتوای اسیدهای چرب مشابه روغن زیتون است. حاوی مقدار زیادی اسید اولئیک است. می‌توان از آن مانند روغن زیتون در محصولات مراقبت از پوست استفاده کرد. برای دانستن مشخصات کامل تغذیه‌ای و فواید آن به ادامه‌ی‌ مطلب مراجعه کنید.


ترکیبات و فواید تغذیه‌ای فندق


  • فندق حاوی بسیاری از مواد مغذی مفید برای مراقبت از پوست است، مانند اسیدهای چرب، ویتامین‌ها، مواد معدنی، اسکوالن و توکوفرول‌ها.
  • اسیدهای چرب در متعادل کردن سد محافظ پوست نقش دارند. آن‌ها همچنین از از بین رفتن رطوبت سطح پوست جلوگیری می‌کنند. این اسیدهای چرب از ورود هر گونه مواد مضر به پوست جلوگیری می‌کنند.
  • ویتامین C (اسید اسکوربیک) از پیری پوست جلوگیری کرده و آن را ترمیم می‌کند. دارای خواص آنتی‌اکسیدانی است که از پوست در برابر آسیب اشعه‌ی ماوراء بنفش محافظت می‌کند. همچنین می‌توان از آن برای کمک به کاهش هایپرپیگمانتاسیون استفاده کرد. ویتامین C دارای خواص ضد التهابی است و می‌تواند به درمان بیماری‌های پوستی مانند آکنه و روزاسه کمک کند. همچنین باعث بهبود زخم و افزایش سنتز کلاژن می‌شود.
  • ویتامین E حاوی توکوفرول و توکوترینول است. دارای خواص آنتی‌اکسیدانی بالایی است که آسیب رادیکال‌های آزاد ناشی از تابش خورشید را کاهش می‌دهد. از پوست در برابر استرس اکسیداتیو محافظت می‌کند. ممکن است به جلوگیری از آسیب ناشی از آفتاب سوختگی کمک کند. اثرات درمانی بر علیه پسوریازیس، آکنه، اسکلرودرمی و درماتیت آتوپیک دارد. همچنین می‌تواند باعث بهبود زخم شود. ممکن است علائم آسیب ناشی از نور خورشید، از جمله ضخیم شدن پوست، چین و چروک و اریتم را کاهش دهد. توکوفرول‌ها همچنین خاصیت نرم‌کنندگی پوست دارند.
  • اسید فولیک استحکام پوست را بهبود می‌بخشد که در غیر این صورت ممکن است به دلیل افزایش سن بدتر شود. مکمل اسید فولیک اغلب برای درمان بیماری‌های التهابی مزمن پوست استفاده می‌شود.
  • ویتامین A (رتینول) اغلب در درمان آکنه، پسوریازیس و سایر بیماری‌های پوستی استفاده می‌شود. همچنین روند پیری را کند می‌کند. از عملکردهای سد پوست و کلاژن محافظت می‌کند و از دست دادن آب را کاهش می‌دهد. همچنین از تغییر رنگ پوست جلوگیری می‌کند. تولید سبوم اضافی را کاهش می‌دهد، خاصیت ارتجاعی پوست را بهبود می‌بخشد و سنتز کلاژن و تشکیل کراتین را افزایش می‌دهد. همچنین علائم پیری را کاهش می‌دهد. تحقیقات نشان می‌دهد که ویتامین A می‌تواند خطوط ریز و چین و چروک را به طور موثر کاهش دهد.
  • نیاسین عملکرد سد پوستی را بهبود می‌بخشد. از هدر رفتن آب جلوگیری می‌کند و رطوبت پوست را افزایش می‌دهد. کیفیت پوست را بهبود می‌بخشد و چین و چروک را کاهش می‌دهد. به دلیل خواص ضدالتهابی که دارد ممکن است به درمان بیماری‌های پوستی مانند آکنه و روزاسه کمک کند. اثرات پیری را کاهش می‌دهد و همچنین ممکن است تغییر رنگ پوست را نیز کاهش دهد.
  • مواد معدنی مانند روی و مس خاصیت محافظت از نور دارند و از آسیب ناشی از اشعه‌ی ماوراء بنفش جلوگیری می‌کنند. این مواد معدنی از نفوذ اشعه به پوست جلوگیری می‌کنند. آن‌ها همچنین دارای خواص آنتی اکسیدانی هستند. مس علاوه بر این، خاصیت ارتجاعی و ضخامت پوست را نیز بهبود می‌بخشد.

فواید روغن فندق برای پوست


  • روغن فندق پوست را مرطوب می‌کند. حاوی مقدار زیادی اسیدهای چرب است که آن را به یک نرم کننده‌ی موثر تبدیل می‌کند. به عنوان یک عامل بازسازی کننده برای ترمیم کردن پوست عمل می‌کند.
  • دارای خواص انسدادی است. یک سد محافظ روی پوست ایجاد می کند و رطوبت پوست را حفظ می‌کند.
  • روغن فندق ممکن است اثربخشی سایر مرطوب کننده‌های مراقبت از پوست را نیز افزایش دهد. حاوی فسفولیپیدهایی است که رطوبت طولانی‌تری را برای محصولات آرایشی و بهداشتی فراهم می‌کند. معمولاً به محصولات مورد استفاده برای درمان پوست خشک اضافه می‌شود زیرا دارای خواص امولسیونی است.
  • ممکن است خاصیت ارتجاعی و التیام پوست را بهبود بخشد. همچنین ممکن است به عنوان یک فیلتر UV برای محافظت از پوست در برابر آسیب‌های خورشید استفاده شود.
  • روغن فندق غیر چرب است و برای پوست‌های چرب ایده آل است. همچنین دارای خواص قابض است و منافذ پوست را می‌بندد و ممکن است به افرادی که پوست مستعد آکنه یا چرب دارند کمک کند.
  • روغن فندق حاوی ویتامین‌ها و اسیدهای چرب ضروری است که از پوست در برابر آسیب‌های خورشید محافظت می‌کند. این مواد مغذی همچنین تولید کلاژن را بهبود می‌بخشند.
  • اسانس فندق که از برگ‌ها، گل‌ها و پوست گیاه تهیه می‌شود، فواید خوبی برای مراقبت از پوست دارد. این روغن پوست را تسکین و تحریک می‌کند. همچنین به عنوان یک ضد عفونی کننده عمل می‌کند و عمل آسپتیک را ارائه می‌دهد. این می‌تواند به تسکین هر گونه درد عضلانی کمک کند و باعث آرامش شود.
  • اسانس فندق ساخته شده از پوست آجیل ممکن است برای تقویت اثربخشی باکتری‌های پروبیوتیک که برای سلامت پوست مفید هستند استفاده شود. پوست فندق دارای ترکیبات زیست فعالی است که رشد باکتری‌های پروبیوتیک Lactobacillus planetarium و Lactobacillus crispatus را افزایش می‌دهد. این باکتری‌ها روند پیری پوست را به تعویق می‌اندازند.
  • شاخه‌ها و برگ‌های فندق که در ساخت اسانس‌ها استفاده می‌شوند، می‌توانند برای درمان بیماری‌های پوستی استفاده شوند. برگ‌ها دارای عصاره‌ی هیدروالکلی هستند که ممکن است به بهبود زخم کمک کند.
  • عصاره‌ی اتانولی فندق فعالیت ضد باکتریایی را علیه استافیلوکوکوس اورئوس نشان داد. این باکتری به دلیل ایجاد آکنه شناخته شده‌است. عصاره‌ی اتانولی متابولیسم آهن را افزایش می‌دهد و اثر ضد التهابی در برابر باکتری‌ها ایجاد می‌کند.
  • روغن فندق ممکن است به کاهش اثرات سندرم تخمدان پلی‌کیستیک (PCOS) کمک کند. این نشان می‌دهد که ممکن است در کاهش هرگونه التهاب یا شکستگی ناشی از PCOS مفید باشد.

این‌ها مزایای بالقوه‌ی مختلف روغن فندق است. بهترین راه برای دستیابی به تمام مزایای آن استفاده صحیح از روغن است. در بخش بعدی به همین موضوع می‌پردازیم.


نحوه‌ی استفاده از روغن فندق برای پوست


روغن فندق برای پوست

توجه: قبل از استفاده از روغن فندق روی پوست خود یک تست پچ انجام دهید. مقداری روغن به ساعد خود بمالید و چند ساعت صبر کنید. در صورت مشاهده هرگونه عوارض جانبی مانند قرمزی، تورم، خارش، بثورات، التهاب یا احساس سوزش از مصرف خودداری کنید.

روغن فندق را می‌توان به تنهایی یا همراه با روغن‌های دیگر استفاده کرد. روغن را با روغن‌های حامل یا سایر روغن‌های ضروری مخلوط کنید تا فواید دارویی و آرایشی آن را افزایش دهید.
این روغن را می‌توان با سایر مواد ارگانیک و محصولات مراقبت از پوست نیز مخلوط کرد.

طرز استفاده:
صورت خود را با پاک کننده بشویید. صورت خود را با ناخن‌هایتان مالش ندهید. در حالی که پاک کننده را روی صورت خود پخش می‌کنید، صورت را با حرکات دایره‌ای کوچک ماساژ دهید.
صورت خود را با یک حوله نخی خشک کنید.
یک حوله‌ی کوچکتر یا یک پارچه شستشو بردارید و آن را در مقداری آب گرم یا داغ فرو کنید. مطمئن شوید که آب داغ یا خیلی سرد نباشد. آب گرم منافذ پوست را باز می‌کند.
روغن فندق را به صورت خود (و هر ناحیه‌ی دیگری) بمالید. چند دقیقه آن را روی صورت خود ماساژ دهید.
اجازه دهید 5 تا 10 دقیقه استراحت کند. آن را با آب گرم بشویید یا به آرامی با یک حوله گرم پاک کنید.
مانند بیشتر مواد طبیعی، روغن فندق ممکن است در برخی از آن‌ها عوارض جانبی خاصی ایجاد کند.


عوارض جانبی روغن فندق


روغن فندق برای پوست

روغن فندق به طور کلی برای مصرف و استفاده‌ی موضعی ایمن در نظر گرفته می‌شود. با این حال، تحقیقات کافی برای تضمین ایمنی آن وجود ندارد. در یک مطالعه منتشر نشده، روغن فندق هیچ اثر تحریک‌کننده‌ای روی 20 بیمار که مستعد آلرژی تماسی با لوازم آرایشی بودند نشان نداد.
توصیه می‌شود در صورت داشتن هر نوع حساسیت به آجیل یا پوست حساس از روغن فندق اجتناب کنید. فندق حاوی پروتئین‌هایی شبیه به آلرژن‌های گرده است. اگر به گرده آلرژی دارید، روغن فندق ممکن است مناسب پوست شما نباشد. آزمایش پچ را در پشت گردن یا زیر ساعد خود انجام دهید تا مطمئن شوید که هیچ اثر مضر یا نامطلوبی رخ نمی‌دهد.
برخی از عوارض جانبی که ممکن است در استفاده از روغن فندق رخ دهد عبارتند از:

  • سرخی
  • احساس سوزش
  • درد و ناراحتی
  • تورم
  • آکنه یا جوش‌های پوستی

اگر احساس ناراحتی، التهاب یا تحریک کردید، روغن را بشویید و فوراً با یک متخصص پوست مشورت کنید.
استفاده از روغن فندق برای پوست فواید زیادی دارد. این به مرطوب کردن پوست، جلوگیری از آسیب نور خورشید و کاهش علائم پیری زودرس کمک می‌کند. همچنین ممکن است به مدیریت علائم روزاسه، درماتیت و آکنه کمک کند. علاوه بر این، شواهد حکایتی نشان می‌دهد که روغن فندق خالص می‌تواند پوست را صاف و نرم کند، درخشندگی آن را افزایش دهد و بافت کلی آن را بهبود بخشد. با این حال، قبل از استفاده از این روغن روی پوست خود، یک تست پچ انجام دهید. در صورت مشاهده بثورات و سوزش، مصرف آن را قطع کرده و بلافاصله با پزشک مشورت کنید.

بیشتر بخوانید: آیا آسپرین در رفع آکنه تأثیر دارد؟

مطالب مرتبط