10 روش مراقبت از موها در هنگام خواب

10 روش مراقبت از موها در هنگام خواب

23 مرداد 1401

آیا به محض اینکه احساس خواب آلودگی کردید به رختخواب می‌روید اما یک نکته مهم یعنی مراقبت از موهای خود در هنگام خواب را فراموش می‌کنید؟ اگر این اشتباه را انجام می‌دهید، لطفاً به موهای خود رحم کنید.
موهای شما دارای سه لایه کورتکس، کوتیکول و مدولا تشکیل شده است. بصل‌النخاع داخلی‌ترین لایه پوشیده شده توسط قشر مغز است که توسط یک کوتیکول احاطه شده است. در نهایت، یک مجتمع غشای سلولی، تمام سلول‌های مو را به هم متصل می‌کند.
روزانه تعدادی از موها می‌ریزد. خوب چقدر؟ این بستگی به عوامل داخلی و خارجی مختلفی دارد که باید به آن‌ها توجه کنید. موهای شما در طول چرخه رشد چند مرحله‌ای دستخوش تغییرات زیادی می‌شوند. بنابراین، برای جلوگیری از شکستن موها، هنگام خواب باید موهای خود را به درستی بپوشید.


1. از خوابیدن با موهای خیس خوداری کنید


مراقبت از مو در هنگام خواب

شکنندگی مو زمانی که خیس باشد افزایش می‌یابد. اگر عادت دارید شب‌ها دوش بگیرید، باید قبل از رفتن به رختخواب آن‌ها را خشک کنید زیرا پیوندهای پروتئینی در موها زمانی که خیس هستند ضعیف‌تر می‌شود در نتیجه آن‌ها را مستعد کشش و شکستن می‌کند.
ممکن است نتوانید این چرخه را کنترل کنید، اما می‌توانید بر چند عامل خارجی که به موهایتان آسیب می‌زند تأثیر بگذارید. به عنوان مثال، رفتن به رختخواب با موهایتان می‌تواند تارهای شما را تحت فشار  قرار دهد و باعث کنده شدن و ریزش تارهای مو شود. اگر به این فکر می‌کنید که چگونه موهای خود را در رختخواب بپوشانید، در جای مناسبی هستید در این مقاله صفر تا صد مراقبت از مو آورده شده است.
در این مقاله 10 روش برای بستن موها برای جلوگیری از ریزش یا شکستگی مو در رختخواب را توضیح می‌دهیم. به خواندن ادامه دهید.
بنابراین، سوال اینجاست که قبل از خواب با موهای خیس چه کنیم؟
در اینجا نحوه خوابیدن با موهای خیس بدون آسیب رساندن به آن و مراقبت روزانه مو آورده شده است، موهای خود را با یک حوله میکروفیبر خشک کنید تا آب اضافی از بین برود. به جای استفاده از برس، از انگشتان خود برای باز کردن گره‌ها استفاده کنید. این بهترین راه برای خوابیدن با موهای بلند بدون خطر شکستگی و آسیب است.
از شامپوی نرم‌کننده استفاده کنید تا موهایتان گره نخورد.


2. از روغن مو استفاده کنید


با استفاده از روغن‌ها می‌توانند ماده غذایی برای رشد مو را تأمین کنید. به این ترتیب در هنگام خواب نیز از موهای خود مراقبت خواهید کرد، روغن‌ها خشکی را کاهش داده و در نتیجه اصطکاک بین تارهای مو را کاهش می‌دهند. این کمک زیادی به جلوگیری از ریزش موهای ناخواسته می‌کند.
حتی می‌توانید برای تغذیه بهتر مو هر چند وقت یکبار از دستور‌العمل شامپوهای روغن خانگی استفاده کنید.


3. از روبالشی ابریشمی استفاده کنید


آیا نمی‌دانید هنگام خواب با موهای بلند چه کنید؟ موهای بلند بیشتر در معرض آسیب و شکستگی هستند در نتیجه اصطکاک زیادی دارد. اگر فکر کرده‌اید که چگونه با موهای بلند بخوابید تا آسیب نبیند، روبالشی ابریشمی پاسخ سوال شماست.
ترکیب پارچه ابریشم به موهای شما اجازه می‌دهد تا موها به راحتی روی آن بلغزند، بدون اینکه زبری یا شکننده شود. خوابیدن روی روبالشی نخی یکی از دلایل اصلی شکاف و خشکی مو است.


4. از کلاه ابریشمی مو برای خواب استفاده کنید


استفاده از کلاه در هنگام خواب برای مراقبت از مو

یکی ازمروش‌های مؤثر برای مراقبت از موها در هنگام خواب استفاده از کلاه ابریشمی است زیرا از موهای شما در طول شب محافظت می‌کند و استفاده از چنین کلاه خوابی برای مو تضمین می‌کند که موهای شما در داخل آن کاملاً محافظت می‌شوند. علاوه‌بر این، از گره خوردن موها جلوگیری می‌کند و میزان اصطکاک بین تارها را کاهش می‌دهد.


5. اکسسوری مو را در بیاورید


این واقعا مهم است که کش، کلیپس و اکستنشن مو را قبل رفتن به رختخواب در بیاورید و اجازه دهید موها از هر چیزی که شکستگی را افزایش می‌دهد عاری باشد.
بسیاری از ما می‌خواهیم بدانیم چگونه با مو بخوابیم تا صبح خوب به نظر برسد، اما استفاده از اسپری‌ها برای حالت دادن به موها فقط باعث آسیب می‌شوند. بهترین راه برای مراقبت از موهایتان در هنگام خواب این است که تمام گیره‌ها، کش و لوازم سفت را که به طور بالقوه در موهای شما گیر می‌کنند، بردارید.


6. آیا هنگام خواب باید موهای خود را ببندید؟ 


قطعاً بله! سوالی که ممکن است اغلب در مورد موهای خود داشته باشید این است که آیا بهتر است موهای خود را بببندید و بخوابید یا نه؟ بستن موهایتان با کش از گره خوردن در هنگام خواب جلوگیری می‌کند. همچنین از شکستن آن‌ها در زمانی که می‌خواهید گره خوردگی‌ها را از بین ببرید، جلوگیری می‌کند.


7. از کش و گیره‌ی مو فلزی یا پلاستیکی خودداری کنید


شانه زدن موها قبل از خواب

توجه به نحوه بستن موهایتان هنگام خواب در شب بسیار مهم است. استفاده از گیره که از پلاستیک ساخته شده‌اند یا از آن‌هایی که دارای قفل فلزی هستند، باعث اصطکاک می‌شود که منجر به شکستگی می‌شود.


8. از اتاق خشک اجتناب کنید


خشکی نه تنها پوست شما را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد، بلکه به موهای شما را نیز آسیب می‌زند. جدای از تحقیق در مورد مدل موی قبل از خواب و نحوه استفاده از موها در رختخواب، باید مطمئن شوید که اتاق شما خیلی خشک نیست و قبل از اینکه بخوابید، بخاری را خاموش کنید. این کار از خشک شدن موهای شما جلوگیری می‌کند. خصوصاً این گزینه را برای مراقبت از موها خشک در نظر بگیرید.


9. موهای خود را شانه کنید


درست مانند دندان‌هایتان، موهایتان هم قبل از اینکه بخوابید به کمی نظافت نیاز دارند. 


10. مقداری رطوبت اضافه کنید


درست مانند پوست، موها شما به رطوبت کافی برای تغذیه و بازسازی نیاز دارند. خوابیدن با نرم کننده در مو یکی از راه‌های کمک به موهای شما برای رسیدن به رطوبت مورد نیاز برای سالم ماندن است. با این حال، مطمئن شوید که از ماسک موی ساخته شده برای این منظور استفاده می‌کنید زیرا همه نرم کننده‌ها برای استفاده در طول شب مناسب نیستند.
اکنون که می‌دانید چگونگی مراقبت از موها در هنگام خواب را متوجه شدید، اجازه دهید روش صحیح بستن موها را بررسی کنیم.
چگونه موهای خود را در شب ببندیم تا از ریزش و شکستگی مو جلوگیری کنیم؟


آیا به دنبال مدل مو برای خواب هستید؟


بستن موها در هنگام خواب

آیا اغلب به این فکر می کنید که "آیا باید با موهایم بالا بخوابم یا پایین؟" طبیعی است که در مورد این سوال احساس کنجکاوی کنید تا موهای خود را از دست ندهید.
چندین مدل مو وجود دارد که می‌توانید در رختخواب استفاده کنید که از آسیب و شکستگی جلوگیری می‌کند.
می‌توانید چند مدل موی ساده و در عین حال ایمن را برای خواب امتحان کنید:

  • موهایتان را ببافید و بعد بخوابید تا صبح روز بعد موهای وز داشته باشید. شما با چند تار موج در موهای خود بیدار خواهید شد، به این ترتیب می‌توانید از آن‌ها در برابر شکستن در طول شب محافظت کنید.
  • شاید بارها از خود پرسیده باشید که آیا خوابیدن با موهای بسته بد است؟ تا زمانی که با موهایتان یک موی شل درست کنید و آن را با ابریشم ببندید، روشی مطمئن برای حالت دادن به موهایتان برای خواب است.
  • روش دیگر برای تمرین بافتن موها قبل از خواب این است که دو قسمت از موها را طوری به هم بچرخانید که شبیه یک طناب شوند. موهای پیچ خورده را با گره‌های ابریشمی محکم کنید تا در جای خود باقی بمانند.

چه بخواهید قبل از خواب موهای خود را بچرخانید و چه با موهای بالا بخوابید، این مدل موها مطمئناً موهای شما را به درستی محافظت می‌کند.
3 دلیل برای انتخاب ابریشم برای پوست و مو
ابریشم، یک الیاف پروتئین طبیعی، به طور گسترده‌ای به عنوان یک پارچه لوکس استفاده می‌شود. در حالی که از زمان‌های قدیم مورد استفاده قرار می‌گرفته است اما با کشف فواید آن برای پوست و مو، ابریشم را دوباره در کانون توجه قرار داده است.
وقتی بیش از حد خسته هستید و فراموش می‌کنید از موهای خود در هنگام خواب محافظت کنید که منجر به شکستگی و آسیب مو شود. برای جلوگیری از این امر به اقدامات ساده و سریع مانند استفاده از روغن مو یا استفاده از روبالشی ابریشمی یا کلاه ابریشمی متوسل شوید. اگر می‌خواهید موهایتان را ببندید تا خواب بهتری داشته باشید، باید قبل از خواب آن‌ها را به صورت بافتنی، کشی گشاد یا دو بافت با کش مو ابریشمی ببندید. این از آسیب به مو و حفظ سلامت موها کمک می‌کند.


سوالات متداول درباره‌ی مراقبت از موها در هنگام خواب


چرا موقع خواب اینقدر ریزش مو دارم؟
خوابیدن به خودی خود دلیلی برای ریزش مو نیست اگرچه کمبود خواب منجر به استرس می‌شود که یکی از علل ریزش مو است ولی از دست دادن حدود 20 تار مو در هنگام خواب برای انسان طبیعی است. با این حال، بیشتر ممکن است به دلیل شکستگی ناشی از اصطکاک یا عدم تعادل هورمونی ایجاد شود و نیاز به مراجعه به پزشک متخصص دارد.
آیا تخت کثیف می‌تواند باعث ریزش مو شود؟
خیر. از نظر علمی ثابت نشده است که تختخواب یا روبالشی کثیف باعث ریزش مو می‌شود.

بیشتر بخوانید: آیا ماساژ پوست سر در رشد مو تأثیر دارد؟

مطالب مرتبط