درمان رشد مو با روغن گرم: مزایا و نحوه‌ی انجام آن

درمان رشد مو با روغن گرم: مزایا و نحوه‌ی انجام آن

18 مرداد 1401

بسیاری از مردم برای مراقبت از موهای خود و حفظ سلامت آن‌ها استفاده از درمان روغن گرم را ترجیح می‌دهند. متأسفانه، بسیاری از ما بیش از حد از محصولات مراقبت از مو استفاده می‌کنیم که بر کیفیت مو تأثیر می‌گذارد و باعث آسیب به آن می‌شود. به عنوان مثال، استفاده از شامپوهای مختلف، تکنیک‌های شامپو زدن نادرست، حالت دادن بیش از حد با حرارت، فر کردن یا صاف کردن مو می‌تواند باعث استرس مو، آسیب به کوتیکول‌ها و محروم کردن موهای شما از تغذیه شود.

درمان رشد مو با روغن گرم می‌تواند موهای شما را سالم نگه‌دارد، آن را قوی و درخشان کند و ظاهر آن‌ها را بهبود بخشد. برای این کار باید تکنیک‌های مناسب برای انجام ماساژ با روغن گرم را بدانید. به خواندن این مقاله ادامه دهید تا درباره‌ی فواید درمان رشد مو با روغن گرم و روغن‌هایی که می‌توانید روی موهای خود استفاده کنید بیشتر بدانید.


درمان مو با روغن گرم چیست؟


درمان رشد مو با روغن گرم

درمان مو با روغن گرم یک روش مراقبت از مو و پوست سر است که با استفاده از روغن‌های گرم طبیعی برای درمان موهای آسیب دیده انجام می‌شود. شما تارهای موی خود را با روغن (های) گرم می‌پوشانید تا آن‌ها را با ویتامین‌های ضروری و سایر مواد مغذی تغذیه، محافظت و تقویت کنید. گرمای موجود در روغن (ها) باعث جذب بهتر مواد مغذی می‌شود.

نوع موهای شما و مزایایی که می‌خواهید می‌تواند روغنی را که باید استفاده کنید تعیین کند. درمان با روغن گرم می‌تواند به درمان مشکلاتی مانند خشکی پوست سر، ریزش بیش از حد مو و شکستگی مو کمک کند. بخش بعدی مزایای درمان با روغن گرم را با جزئیات بیشتری بررسی می‌کند.


مزایای درمان با روغن گرم برای رشد مو


درمان رشد مو با روغن گرم

1. تقویت کننده مو

درمان رشد مو با روغن گرم به عمق مو نفوذ کرده و از آسیب مو جلوگیری می‌کند. به عنوان مثال، روغن نارگیل، اگر برای محصولات آرایش مو استفاده شود، می‌تواند از دست دادن پروتئین را در موهای آسیب دیده کاهش دهد.

2. تغذیه و مرطوب کننده‌ی مو

درمان رشد مو با روغن گرم می‌تواند روی موهای خشک معجزه کند. روغن‌های گرم رطوبت کافی به موهای شما می‌دهد و مواد غنی کننده‌ی آن‌ها (مانند اسیدهای چرب) به راحتی به ساقه‌ی مو نفوذ می‌کنند که باعث می‌شود رطوبت از دست رفته مو بازیابی شود.

3. از آسیب‌های ناشی از حالت دادن و رنگ کردن موها جلوگیری می‌کند.

حالت دادن حرارتی باعث آسیب عمده‌ی مو می‌شود. اما ماساژ درمانی با روغن گرم می‌تواند این آسیب را کنترل کند پس به صورت روتین‌وار این کار را انجام دهید.

4. خاصیت ارتجاعی و آبرسانی مو را افزایش می‌دهد.

درمان رشد مو با روغن گرم می‌تواند رطوبت و خاصیت ارتجاعی مو را افزایش دهد. می‌توانید یک یا دو بار در ماه از آن استفاده کنید.

5. به جلوگیری از شوره‌ی سر کمک می‌کند.

درمان رشد مو با روغن گرم می‌تواند علائم شوره‌ی سر را با مرطوب کردن و حالت دادن عمیق پوست سر و تارهای مو کاهش دهد. ترکیبات موجود در روغن‌ها نیز درخشندگی مشخصی را به موهای شما می‌بخشد.

6. از موخوره جلوگیری می‌کند

درمان رشد مو با روغن گرم به مبارزه با موخوره بدون آسیب رساندن به موهای شما کمک می‌کند.

این‌ها تعدادی از مزایای بالقوه درمان رشد مو با روغن گرم هستند. برخی همچنین تعجب می‌کنند که آیا چنین درمانی می‌تواند رشد مو را تقویت کند. در بخش بعدی به همین موضوع می پردازیم.

آیا درمان مو با روغن گرم می‌تواند به طور موثر رشد مو را تقویت کند؟

در حالی که شواهد علمی در مورد اثربخشی روغن‌ها (و ترکیب غذایی آن‌ها) در تقویت رشد مو وجود ندارد، ماساژ منظم با روغن‌ها ممکن است جریان خون را در پوست سر تحریک کرده و به طور بالقوه از شکستن و ریزش مو جلوگیری کند.

با این حال، انتخاب روغن مناسب بر اساس نوع مو نیز می‌تواند نتایج را تعیین کند. بخش بعدی به بررسی بهترین روغن‌هایی می‌پردازد که می‌توانید برای این درمان استفاده کنید.


بهترین روغن‌ها برای درمان مو با روغن گرم


درمان رشد مو با روغن گرم

درمان رشد مو با روغن گرم برای انواع مو مناسب است. شما فقط باید آن را مطابق با نوع مو و نیاز خود سفارشی کنید. برای دستیابی به نتایج دلخواه می‌توانید از یک روغن واحد یا ترکیبی از چند روغن استفاده کنید.

1. روغن زیتون

روغن زیتون یک روغن تک اشباع شده است که بهتر از روغن‌های چند اشباع شده که توسط مو جذب می‌شوند است. روغن به حالت دادن به موهای شما کمک می‌کند و خاصیت ارتجاعی مو را بهبود می‌بخشد. استفاده از آن در درمان کمک می‌کند موهای شما نرم، براق و سالم بماند.

2. روغن آرگان

روغن آرگان به مرطوب کردن و صاف کردن تارهای مو کمک می‌کند. این روغن همچنین ممکن است رشد مو را تحریک کرده و از شکستگی مو جلوگیری کند.

3. روغن آووکادو

روغن آووکادو سرشار از آنتی اکسیدان‌ها، اسیدهای چرب و ویتامین‌های A، E و B5 است. اعتقاد بر این است که مواد معدنی آن کوتیکول‌های مو را می‌بندند و آن‌ها را به اندازه‌ی کافی مرطوب می‌کنند تا از شکستگی مو جلوگیری کنند.

4. روغن نارگیل

درمان روغن گرم با روغن نارگیل برای همه‌ی انواع مو موثر است. این روغن کوتیکول‌های مو را تقویت می‌کند و رشد مو را قوی‌تر می‌کند. استفاده‌ی منظم از روغن ممکن است شوره سر را نیز کاهش دهد.

5. روغن دانه کنف

روغن دانه شاهدانه ممکن است به مرطوب کردن موهای خشک کمک کند زیرا حاوی غلظت بالایی از اسیدهای چرب غیر اشباع است. با این حال، تحقیقات بیشتری برای درک بیشتر خواص مرطوب کنندگی روغن دانه شاهدانه مورد نیاز است.

6. روغن اسطوخودوس

روغن اسطوخودوس ممکن است به درمان خارش پوست سر کمک کند. خواص ضد میکروبی قوی آن ممکن است به کاهش عفونت‌های باکتریایی و خارش کمک کند.

7. روغن جوجوبا

جوجوبا مخصوصاً برای پوست سر چرب مناسب است. سبک است و به سرعت جذب می‌شود و از تجمع هر گونه باقیمانده روی پوست سر جلوگیری می‌کند. این روغن همچنین موهای شما را درخشان‌تر، نرم‌تر و قابل کنترل‌تر می‌کند.

8. روغن کرچک

اعتقاد بر این است که روغن کرچک به جلوگیری از شکستن مو و کاهش چربی اضافی پوست سر کمک می‌کند. همچنین باعث درخشندگی مو می‌شود و ممکن است ریزش مو را کاهش دهد.

بیشتر بخوانید: ریزش مو ناشی از فقر آهن – علل، علائم و نحوه‌ی درمان آن

چه کسی می‌تواند بیشترین سود را از درمان با روغن گرم ببرد؟

درمان با روغن گرم می‌تواند تقریباً برای همه نوع و بافت مو مناسب باشد. با این حال، افرادی که موهای بافت‌دار دارند، می‌توانند حداکثر سود را ببرند، زیرا چنین موهایی معمولاً متخلخل‌تر هستند و از مزایای روغن‌های طبیعی پوست سر بهره نمی‌برند. گفته می‌شود، درمان با روغن داغ طبیعی می‌تواند برای افرادی که موهای آسیب دیده، خشک یا تحت درمان شیمیایی دارند، مفید باشد.

هر کسی می‌تواند از یک روغن موی DIY در خانه‌اش استفاده کند. بخش بعدی روند و نکات را تشریح خواهد کرد.


چگونه یک درمان با روغن گرم در خانه انجام دهیم؟


درمان رشد مو با روغن گرم

اگرچه راه‌های مختلفی وجود دارد که می‌توانید خودتان درمان با روغن داغ را انجام دهید، اما می‌خواهید حداقل از یک روغن حامل و یک یا چند روغن ضروری استفاده کنید. در اینجا کارهایی گفته شده‌است که شما باید انجام دهید:

1. روغن را انتخاب کنید

هر روغن دلخواه خود را انتخاب کنید (روغن زیتون، نارگیل، بادام، اسطوخودوس، آووکادو، جوجوبا یا روغن آرگان). همچنین می‌توانید دو روغن را انتخاب کنید و آن‌ها را به مقدار مساوی مخلوط کنید.

2. موهای خود را بشویید

موهای خود را به درستی بشویید. درمان با روغن داغ روی موهای تمیز بهتر عمل می‌کند و بهتر جذب کوتیکول مو می‌شود.

3. روغن را گرم کنید

مخلوط روغن را حرارت دهید تا به اندازه کافی گرم شود. بسته به طول موهایتان، حدود 4 تا 6 قاشق غذاخوری روغن یا بیشتر استفاده کنید.

4. روغن را به موهایتان بمالید

موهای خود را به آرامی شانه کنید تا همه‌ی گره‌ها از بین بروند. قبل از شروع استفاده مطمئن شوید که موهای شما نیمه خشک است. روغن را به تارهای موی خود بمالید. برای تحریک گردش خون، تمام پوست سر خود را ماساژ دهید.

5. موهای خود را با حوله بپوشانید

یک حوله را با آب گرم بشویید. اطمینان حاصل کنید که آب از آن چکه نمی‌کند. حوله را دور سرتان بپیچید و بگذارید یک ساعت بماند.

6. موهای خود را بشویید

موهای خود را با آب گرم بشویید تا رطوبت آن افزایش یابد. پس از اتمام، می توانید موهای خود را طبق معمول شامپو کنید و حالت دهید.

درمان رشد مو با روغن گرم

درمان با روغن گرم برای موهای بیش از حد خشک، موهایی که مستعد تغییرات آب و هوایی و رطوبت هستند و افرادی که به طور گسترده از ابزارهای حالت دهنده حرارتی استفاده می‌کنند، معجزه می‌کند. روغن‌های مو مملو از مواد مغذی هستند که موها و پوست سر شما را تغذیه و آبرسانی می‌کنند و به طور قابل توجهی برای سلامتی شما مفید هستند. این روغن‌ها اگر حرارت داده شود بهتر جذب می‌شود که باعث افزایش اثربخشی آن می‌شود و به موهای شما جان تازه‌ای می‌بخشد. اگر می‌خواهید موهایی براق‌تر، صاف‌تر و نرم‌تر داشته‌باشید، درمان‌های روغن داغ نیز راهی است که باید انجام دهید. برای دستیابی به بهترین نتایج می‌توانید از بین انواع روغن‌ها یکی را انتخاب کنید یا ترکیب خود را بسازید.

بیشتر بخوانید: 20 راه کاهش ریزش مو در خانه برای مردان و زنان

مطالب مرتبط