چگونه پوست خود را آبرسانی کنیم؟ بهترین راه برای حفظ رطوبت

چگونه پوست خود را آبرسانی کنیم؟ بهترین راه برای حفظ رطوبت

12 مرداد 1401

جوش‌های پوستی حتی اگر پوست خشک داشته‌ باشید نیز ممکن است روی پوست شما پیدا شوند. هیدراتاسیون ناکافی پوست می‌تواند منجر به مشکلات مراقبت از پوست شود. در حالی که پوست دهیدراته با پوست خشک متفاوت است، هر دو نوع پوست برای سالم ماندن و درخشان ماندن به آب نیاز دارند. بنابراین، مهم است که بدانید چگونه پوست خود را آبرسانی کنید. در این مقاله به تفاوت پوست کم آب و پوست خشک می‌پردازیم و بهترین راه حل برای حفظ رطوبت پوست را به شما می‌گوییم. به خواندن مقاله ادامه دهید.


پوست هیدراته چیست؟


پوست هیدراته، پوست سالم با محتوای آب کافی است. سطح هیدراتاسیون پوست شما نرمی و لطافت آن را تعیین می‌کند. شما باید پوست خود را هیدراته نگه‌دارید تا درخشندگی بافت آن را حفظ کنید. کم آبی پوست می‌تواند باعث مشکلات بسیاری از جمله چین و چروک و لکه‌های تیره شود.
آیا پوست کم آب، همان پوست خشک است؟ یا تفاوت‌هایی بین این دو وجود دارد؟

 


تفاوت بین پوست کم‌ آب و پوست خشک چیست؟


پوست کم آب فاقد آب است، در حالی که پوست خشک فاقد چربی است. از این رو، حتی با داشتن چربی کافی و یا هر دو پوست کم آب و خشک می‌توانید پوستی دهیدراته داشته‌باشید.
علائم این دو بیماری نیز متفاوت است.
علائم کم آبی پوست عبارتند از:

  • کسالت
  • خارش
  • رنگ پریدگی
  • عدم انعطاف پذیری
  • خطوط ظریف و چین و چروک
  • چشمان باد کرده
  • علائم خشکی پوست عبارتند از:
  • سرخی
  • خارش
  • پوسته پوسته شدن
  • بثورات
  • لایه برداری پوست

هیدراته نگه‌داشتن پوست می‌تواند کلید کاهش این علائم باشد. اما چگونه؟ برای دانستن بیشتر در ادامه مقاله با ما همراه باشید.


چگونه پوست خود را هیدراته نگه‌داریم؟


1. آب کافی بنوشید.

نوشیدن آب کافی رطوبت بیشتری را برای پوست شما فراهم می‌کند. ظرفیت اتصال آب به لایه خارجی پوست با مصرف آب بهبود می‌یابد. آب باعث نرمی و لطافت پوست می‌شود و آن را مرطوب نگه می‌دارد. همچنین از ایجاد ترک پوست جلوگیری می‌کند.

برای حفظ رطوبت پوست آب بنوشید.

2. دوش‌ طولانی و داغ را کاهش دهید.

دوش‌های طولانی و داغ ممکن است رطوبت پوست شما را از بین ببرد. آب داغ بیش از حد ممکن است چربی‌های ضروری پوست را بشوید و پوست شما را کم آب کند. سعی کنید از آب ولرم یا سرد برای دوش گرفتن و همچنین تمیز کردن صورت خود استفاده کنید.

دوش طولانی رطوبت پوست را کاهش می دهد.

3. از مرطوب کننده استفاده کنید.

با مرطوب کننده‌، پوست می‌تواند رطوبت بیشتری را حفظ کند و آبرسانی خود را حفظ کند. علاوه‌بر این، یک مرطوب کننده می‌تواند راه حل خوبی در زمستان‌ها که هوا خشک است باشد.

برای آبرسانی پوست از مرطوب کنند استفاده کنید.

4. از محصولات مراقبت از پوست مبتنی‌بر آب استفاده کنید.

محصولات مراقبت از پوست مبتنی‌بر آب برای آبرسانی مناسب هستند. هنگام خرید به دنبال مواد آبرسان زیر باشید:
هیالورونیک اسید: توانایی حفظ آب بالایی دارد. ظرفیت اتصال به آب آن به بهبود خاصیت ارتجاعی پوست کمک می‌کند.
گلیسیرین: یکی از ترکیبات محبوب حفظ کننده‌ی رطوبت است که می‌تواند آبرسانی پوست را بهبود بخشد.
سرامیدها: آن‌ها به بهبود عملکرد سد پوست کمک می‌کنند. سرامیدها از دست دادن آب را کاهش می‌دهند و آبرسانی پوست شما را حفظ می‌کنند.
پانتنول: از دست دادن آب ترانس اپیدرمی را کاهش می‌دهد و آبرسانی پوست را بهتر می‌کند.

برای آبرسانی پوست از محصولات مراقبت پوستی استفاده کنید.

5. برای آبرسانی پوست از کرم ضد آفتاب استفاده کنید.

قرار گرفتن در معرض اشعه ماوراء بنفش به پوست آسیب می‌رساند. اشعه ممکن است ظرفیت نگهداری آب پوست را کاهش داده و آن را کم آب کند. برای محافظت از پوست در برابر کم آبی از کرم ضد آفتاب استفاده کنید.

برای آبرسانی پوست از کرم مرطوب کننده استفاده کنید.

6. لایه برداری هفتگی برای آبرسانی پوست

لایه‌برداری به حذف سلول‌های مرده پوست کمک می‌کند و به محصولات مراقبت از پوست اجازه می‌دهد بهتر به پوست نفوذ کنند. یک یا دو بار در هفته با محصولی حاوی گلیکولیک یا هیالورونیک اسید لایه‌برداری کنید. ممکن است به حفظ رطوبت پوست شما کمک کند.

برای آبرسانی پوست از لایه بردار هفتگی استفاده کنید.

7. از ماسک‌های خواب مرطوب کننده استفاده کنید.

ممکن است پوست شما در شب آب از دست بدهد. از این رو، استفاده از ماسک خواب ممکن است به شما کمک کند تا مواد مفید و محتوای آب را به پوست تزریق کنید.

برای آبرسانی پوست از ماسک خواب مرطوب کننده استفاده کنید.

8. اصلاح محصولات آرایشی

مواد جذب کننده‌ی رطوبت را در روتین آرایش روزانه خود بگنجانید. آن‌ها ممکن است به بازگرداندن هیدراتاسیون پوست کمک کنند. محصولات حاوی هیالورونیک اسید، گلیسیرین، اسکوالان و محافظت در برابر آفتاب می‌توانند ایده آل باشند.

اصلاح محصولات آرایشی برای آبرسانی پوست

9. پوست خود را خشک کنید.

بعد از دوش گرفتن یا شستن صورت به آرامی پوست خود را خشک کنید. این باعث می‌شود که پوست شما هنگام استفاده از مرطوب کننده، مرطوب باشد. پوست شما می‌تواند آب را همراه با مرطوب کننده بکشد و هیدراته بماند.

برای مرطوب نگه داشتن پوست پوست خود را خشک کنید.

10. غذاهای غنی از آب و آنتی اکسیدان بخورید.

میوه‌ها و سبزیجات باعث افزایش محتوای کل آب در بدن و بهبود هیدراتاسیون می‌شوند. آن‌ها همچنین ممکن است به حفظ نرمی و سلامت پوست شما کمک کنند. میوه‌های سرشار از ویتامین‌های C، A و B3 نیز برای سلامت کلی پوست ضروری هستند. برخی از این میوه‌ها و سبزیجات عبارتند از خیار، گوجه فرنگی، اسفناج، هندوانه، پرتقال، سیب، کرفس و کدو سبز.

اکنون که از بهترین راه‌های مرطوب نگه داشتن پوست خود آگاه هستید، باید بدانید چه زمانی می توانید از متخصصان کمک بگیرید. به خواندن مقاله ادامه دهید.

برای آبرسانی صورت غذاهای غنی از آب و آنتی اکسیدان بخورید.


چه زمانی با یک متخصص پوست مشورت کنیم؟


سطح هیدراتاسیون پوست شما معمولاً پس از انجام مراحل ذکر شده در این پست بهبود می‌یابد. با این حال، اگر هنوز متوجه بهبودی در سلامت پوست خود نشدید، با یک متخصص پوست مشورت کنید. همچنین علائم زیر را بررسی کنید:

  • التهاب
  • خارش
  • لکه‌های قرمز
  • بثورات
  • لکه‌های سفید

همیشه قبل از استفاده از محصولات جدید یک پچ تست انجام دهید.
آبرسانی یک بخش مهم از مهم‌ترین بخش‌های تغذیه‌ی پوست است. آبرسانی به داشتن پوستی جوانی و بدون چین و چروک کمک می‌کند. پوست برای نرم و درخشان ماندن به آب کافی نیاز دارد. اگر رطوبت کافی وجود نداشته‌ باشد ممکن است دچار کم آبی شود. به طور مشابه، ممکن است لازم باشد آب کافی بنوشید، یک روال مراقبت از پوست را حفظ کنید و تغذیه‌ی مناسب برای حفظ سلامت و مرطوب نگه‌داشتن پوست خود داشته باشید. در صورت مشاهده‌ی علائمی مانند سوزش یا پوسته‌های قرمز در روی پوست خود به متخصص پوست مراجعه کنید.

بیشتر بخوانید: چرا نباید صورت خود را زیر دوش بشویید؟

مطالب مرتبط