5 دلیل برای اینکه نمی‌توانید ریش بگذارید

5 دلیل برای اینکه نمی‌توانید ریش بگذارید

10 مرداد 1401

برای برخی افراد، ریش گذاشتن می‌تواند ظاهر آن‌ها را به طور معجزه آسایی تغییر دهد. هیچ قرصی وجود ندارد که به افزایش موهای صورت شما کمک کند؛ گرچه که نظریه‌هایی درمورد چگونگی تحریک فولیکول‌های موهای صورت شما کم نیست.

بسیاری از مردم به اشتباه بر این باورند که اصلاح ریش باعث ضخیم شدن موها می‌شود. در حقیقت تراشیدن روی ریشه‌ موهای شما در زیر پوست آن‌ها و در رشدشان تأثیری ندارد.

یکی دیگر از باورهای غلط رایج این است که آن‌هایی که ریش‌های پرپشت‌تری دارند نسبت به افرادی که ریش‌های نازک‌تری دارند، تستوسترون بیشتری دارند. اگرچه تستوسترون در رشد موهای صورت نقش دارد، تستوسترون پایین به ندرت دلیل رشد موهای صورت کم است.

در این مقاله، ما قصد داریم به بررسی پنج دلیل محتمل برای اینکه چرا در رشد ریش خود مشکل دارید، بپردازیم.

چرا نمی‌توانیم ریش بگذاریم


1. ژنتیک


ضخامت ریش شما در درجه اول به ژنتیک شما ربط دارد. اگر پدر و پدربزرگ شما ریش پرپشتی داشته ‌باشند، احتمالاً شما هم می‌توانید ریش پرپشتی هم داشته‌ باشید.

آندروژن‌ها گروهی از هورمون‌ها هستند که در ویژگی‌های مردانه مانند صدای کلفت‌ و توانایی رشد موهای صورت دخیل هستند. آنزیمی در بدن شما به نام 5 آلفا ردوکتاز، هورمون آندروژن تستوسترون را به هورمون دیگری به نام دی هیدروتستوسترون (DHT) تبدیل می‌کند.

هنگامی که DHT به گیرنده‌های روی فولیکول‌های مو متصل می‌شود، رشد موهای صورت را تحریک می‌کند. با این حال، قدرت اثر آن نیز با حساسیت فولیکول‌های مو شما به DHT تعیین می‌‌شود. این حساسیت تا حد زیادی توسط ژنتیک شما تعیین می‌شود.

برعکس، حتی اگر DHT رشد ریش را تحریک می‌کند، از رشد موهای سر شما جلوگیری می‌کند.


2. سن


مردان اغلب تا حدود 30 سالگی پوشش ریش‌هایشان افزایش می‌یابد. اگر در اوایل دهه 20 یا نوجوانی خود هستید، احتمالاً با افزایش سن ریش شما ضخیم‌تر می‌شود.

چرا نمی‌توانیم ریش بگذاریم


3. قومیت


نژاد شما می‌تواند روی رشد موهای صورت شما تأثیر بگذارد. مردم کشورهای مدیترانه‌ای تمایل دارند در مقایسه با سایر مناطق ریش پرپشت‌تری داشته ‌باشند.

براساس یک مطالعه در سال 2016، مردان چینی معمولاً نسبت به مردان قفقازی رشد موهای صورت کمتری دارند. رشد موهای صورت در مردان چینی بیشتر در اطراف دهان متمرکز است در حالی که مردان قفقازی تمایل دارند موهای بیشتری روی گونه‌ها، گردن و چانه داشته ‌باشند.

طبق همین مطالعه، قطر موی انسان می‌تواند از 17 تا 180 میکرومتر متغیر باشد که می‌تواند عاملی در ضخامت ریش باشد. موهای ضخیم‌تر منجر به داشتن ریشی پرتر می‌شود.


4. آلوپسی آره آتا


آلوپسی آره آتا یک بیماری خود ایمنی است که در آن بدن به فولیکول‌های مو حمله می‌کند. می‌تواند باعث شود موهای سر و موهای ریش به صورت تکه تکه ریزش کنند.

هیچ درمانی برای آلوپسی آره آتا وجود ندارد، اما پزشک می‌تواند چندین گزینه درمانی را توصیه کند که عبارتند از:

  • ماینوکسیدیل (Rogaine)
  • دیترانول (Dritho-Scalp)
  • کرم‌های کورتیکواستروئیدی
  • ایمونوتراپی موضعی
  • تزریق استروئید
  • قرص کورتیزون
  • سرکوب کننده‌های ایمنی خوراکی
  • فتوتراپی

5. سطح تستوسترون پایین


در برخی موارد، تستوسترون پایین ممکن است دلیل رشد ضعیف ریش باشد. افرادی که سطح تستوسترون بسیار پایینی دارند تقریباً هیچ مویی در صورت ندارند.

مگر اینکه سطح تستوسترون شما از نظر بالینی پایین باشد، احتمالاً روی رشد موهای صورت شما تأثیر نمی‌گذارد. اگر تستوسترون پایینی دارید، احتمالاً علائمی مانند موارد زیر را نیز خواهید داشت:

  • میل جنسی کم
  • اختلال در نعوظ
  • خستگی
  • مشکل در ساخت عضله
  • افزایش چربی بدن
  • تحریک پذیری و تغییرات خلقی

چرا نمی‌توانیم ریش بگذاریم

بیشتر بخوانید: 3 روش موثر رشد سریع ریش و سبیل برای آقایان

آیا این درست است که برخی از مردان اصلاً نمی‌توانند موهای صورت خود را رشد دهند؟

هر مردی قادر به رشد موهای صورت نیست. شایع‌ترین دلیلی که برخی از مردان نمی‌توانند ریش بگذارند، عوامل ژنتیکی است.

برخی از مردانی که در رشد ریش خود مشکل دارند به کاشت ریش روی آورده‌اند. اگرچه کاشت ریش اکنون در دسترس است، اما گران است و یک روش جراحی است. بنابراین ارزیابی دقیق خطرات و منافع باید در نظر گرفته‌ شود.

روش‌هایی که می‌توانید برای رشد ریش استفاده کنید:

تنها راه ضخیم‌تر کردن ریش، شیوه‌ی زندگی است، مگر اینکه شرایط پزشکی شما محدود شود. تغییرات سبک زندگی زیر می‌تواند پتانسیل ژنتیکی شما را برای رشد موهای صورت به حداکثر برساند:

رژیم غذایی سالم داشته‌باشید؛ خوردن یک رژیم غذایی متعادل می‌تواند به شما کمک کند تا تمام مواد مغذی ضروری خود را دریافت کنید و از کمبود ریزمغذی‌ها که ممکن است بر رشد موهای شما تأثیر منفی بگذارد جلوگیری کنید.

صبور باشید؛ اگر نوجوان هستید یا در 20 سالگی هستید، ممکن است با افزایش سن ریش‌هایتان ضخیم‌تر شود.

استرس را کاهش دهید؛ برخی از تحقیقات منبع معتبر دریافته‌اند که استرس ممکن است باعث ریزش موهای سر شود. استرس ممکن است بر ضخامت ریش نیز تأثیر بگذارد، اما این پیوند در حال حاضر مشخص نیست.

بیشتر بخوابید؛ خواب به بدن شما فرصتی برای ترمیم خود می‌دهد و می‌تواند سلامت کلی شما را بهبود بخشد.

از سیگار کشیدن خودداری کنید؛ سیگار می‌تواند تأثیر منفی بر سلامت پوست و موی شما داشته ‌باشد.

ژنتیک شما عامل اصلی است که تعیین می‌کند ریش شما چقدر ضخیم می‌شود. شما نمی‌توانید ژنتیک خود را تغییر دهید، اما داشتن یک سبک زندگی کلی سالم و خوردن یک رژیم غذایی متعادل می‌تواند به شما کمک کند پتانسیل رشد ریش خود را به حداکثر برسانید.

ریش‌های بسیاری از مردان تا 30 سالگی همچنان پرپشت‌تر می‌شود. اگر در سنین نوجوانی یا اوایل 20 سالگی خود هستید، احتمالاً متوجه خواهید شد که با بلوغ رشد ریش آسان‌تر می‌شود.

نگاه کردن به ریش پدر و پدربزرگ می‌تواند به شما ایده دهد که چه انتظاری برای موهای صورت خود داشته‌ باشید.

بیشتر بخوانید: 12 ترفند برای نگهداری ریش و تقویت آن

مطالب مرتبط