راه های فیکس و ثابت ماندن آرایش صورت

راه های فیکس و ثابت ماندن آرایش صورت

19 خرداد 1400

آرایش کردن یکی از جذاب‌ترین کارها برای خانم‌ها می‌باشد ولی یکی از دغدغه‌های بعد از آرایش تمدیدهای مکرر آن می‌باشد که معمولا بعد از حدود یک یا دو ساعت آرایش حالت اولیه‌ی خود را از دست می‌دهد. ثابت نگه داشتن آرایش، مهارتی است که هر خانمی باید از آن برخوردار باشد اما این کار برای افرادی که دائما خارج از منزل هستند یا پوست چربی دارند کمی مشکل است. بسیاری از خانم‌ها دوست دارند آرایش صورتشان را برای یک روز کامل بدون آن که آن را تمدید کنند روی صورتشان داشته باشند. در این مقاله مراحل و تکنیک‌هایی برای حفظ آرایش برای یک روز کامل را عنوان می‌کنیم.


راه های فیکس کردن آرایش صورت


۱. پرایمر آرایشی (پایه آرایش)

تفاوت بین حفظ آرایش تا پایان شب یا از‌بین رفتن آن تا ظهر می‌تواند اهمیت زیرسازی پوست را نشان دهد. بهترین راه برای آن‌که پوست صورتتان به یک پارچه زبر تبدیل نشود این است که قبل از استفاده از لوازم آرایشی، از یک زیرساز استفاده کنید. زیرسازی باعث نرم شدن خط و خطوط ریز ‌چین و چروک صورت می‌شود و بین محصولات مراقبت پوستی و مواد آرایشی سدی ایجاد می‌کند. پرایمر آرایشی (پایه آرایش)، کرم یا شوینده‌ای است که قبل از انجام آرایش مورد استفاده قرار می‌گیرد تا پوشانندگی و ماندگاری آرایش را افزایش دهد. بنابراین عملکرد پرایمر مربوط به زیرسازی و آماده‌سازی قبل از آرایش است.

اگر تابه حال از پرایمر استفاده نکرده‌اید، محصول فوق‌العاده‌ای را از دست داده‌اید. فرقی نمی‌کند که اهل آرایش غلیظ باشید یا ترجیح دهید فقط از یک کرم مرطوب‌کننده و بالم لب استفاده کنید، وقتی می‌خواهید پوستی درخشان داشته باشید یا پایه صاف و یکدستی برای زیرسازی آرایش خود ایجاد کنید، پرایمر نقشی حیاتی دارد. پرایمر، پایه اساسی برای زیرسازی و آرایش صورت است که باعث یکدستی و ماندگاری آرایش می‌شود. ترکیبات این ماده در کرم، ژل و پودر وجود دارد. با وجود اینکه مرطوب‌کننده‌ها نیز پوست را نرم می‌کنند، اما پرایمر پوست را برای استفاده از مرطوب‌کننده رنگی (کرم BB و CC) یا کرم‌های زیرساز آماده می‌کند و پایه‌ای برای ماندگارتر شدن آن‌ها در طول روز ارائه می‌دهد. مواد تشکیل دهنده پرایمرها، پلیمرهایی برپایه سیلیکون مثل دایمتیکون هستند زیرا اثرات نرم‌کنندگی فوق‌العاده‌ای دارند.

پرایمر صورت چندان چرب نیست و بافتی همانند مخمل دارد. در واقع، هدف اصلی از استفاده پرایمر، صاف‌تر کردن، از بین بردن قرمزی صورت و بستن منافذ پوست است. از طرف دیگر، پرایمر به ماندگاری زیرسازی آرایش شما در روزهای گرم کمک می‌کند.

2. استفاده درست از پنکک

پنکک مات برای تابستان بسیار مناسب است چون برق ناشی از چربی پوست را می‌گیرد. از این پنکک می‌توانید فقط روی نقاط چرب پوست استفاده کنید مثل پیشانی، بینی و چانه.

کاغذ خشک کن

این کاغذهای خشک کن یکبار مصرف هستند و چربی‌های اضافی روی پوست را بر می‌دارند. شما می‌توانید هر چند بار که نیاز پیدا کردید از این کاغذها استفاده کنید چون ضرری برای پوست ندارند.

استفاده از پنکک، به عنوان آستر آرایش چشم

قبل از آرایش چشم، روی پلک‌های خود پودر پنکک بزنید تا آرایش روی آن تثبیت شود. با این کار چربی پوست گرفته می‌شود و پوست آماده می‌شود تا سایه روی آن زده شود. سعی کنید به جای سایه‌های کرمی از سایه‌های پودری استفاده کنید؛ چون سایه‌های کرمی معمولا” حاوی کرم‌های نرم کننده هستند و دوام زیادی ندارند.

3. استفاده از فیکساتور در آرایش

فیکساتورها از مواد پلیمری برای ثابت کردن آرایش ساخته شده‌اند. این واقعیتی است که شما در آرایش‌های روزانه نباید از فیکساتور استفاده کنید زیرا استفاده هر روز این ماده آرایشی می‌تواند برای شما بسیار مضر باشد. حتی اگر یک فیکساتور مانند فیکساتور لوازم آرایشی مک را در اختیار داشته باشید باز هم استفاده مداوم از این فیکساتور خوب می‌تواند پوست شما را به نابودی بکشاند. فیکساتورها از دو طریق می‌توانند صورت شما را در برابر ریختن میکاپ مقاوم کند. یکی ایجاد چسبندگی بر روی صورت است و دیگری به وجود آوردن حالتی که توقف فعالیت‌های پوستی مشهور است. انواع فیکس کننده‌ها به صورت خشک، چرب، مایع (اسپری، گازی) و پودری وجود دارند.

فیکساتورهای پودری، به صورت مات و یا براق در بازار وجود دارند، که بعد از استفاده از فون چرب مورد استفاده قرار می‌گیرند. دقت کنید که این پودرها به مقدار خیلی کم باید روی پوست استفاده شوند . با پودر فیکس می‌تونید سایه و رژ لب رو هم فیکس کنید. سایه چرب و خشک رو می‌تونید با هم استفاده کنید تا دوام سایه بیشتر بشه. فیکساتورهای مایع برای این قسمت (چشم و لب) مناسب نیستند.

به طور کلی فیکس کننده‌های مایع قبل و بعد ازآرایش استفاده می‌شوند. اگر قبل از آرایش از این محصولات استفاده کنید، خاصیت ضد عرق دارند و باعث دوام آرایش می‌شوند. همچنین بعد از تمام شدن آرایش هم می‌توانید از فیکساتور مایع استفاده کنید. فاصله مناسب برای اسپری کردن ۲۰ الی ۳۰ سانتی متر است و یک یا دو بار باید روی صورت اسپری شود . موقع اسپری کردن چشم‌ها را ببندید تا مواد وارد چشم نشوند. مکث کوتاهی کنید تا مواد خشک شود.


چه نواحی از صورت نیاز به پودر فیکس دارد؟


در حالت کلی بهتر است تمامی نواحی صورت را پودر فیکس بزنیم تا آرایش صورت در تمام روز ماندگاری داشته باشند. چنانچه فیکساتور را به درستی استفاده کرده باشید، کرم پودرتان تکان نخورده و خطوط ریز و چین و چروک روی پوست نخواهد افتاد. در ادامه مطلب، به نواحی که نیاز به پودر فیکس دارند اشاره خواهیم کرد.

  • زیر چشم که معمولا پس از گذشت زمان خط می‌افتد و احتمال ریختن پودر سایه و ریمل روی آن بسیار است.
  • خط خنده
  • چانه
  • تی زون یا همان ناحیه پیشانی و بینی که چربی را کنترل کرده و از برق افتادن آن جلوگیری به عمل می آورد.
  • زیر خط گونه که امکان نمایان کردن کانتور را افزایش می‌دهد. استفاده از پودر فیکس برای زمان‌هایی که کانتور صورت را زیادی پایین کشیده‌اید نیز بسیار کارآمد است تا از این طریق به خوبی آن را محو نمایید.
  • دو طرف بینی؛ از آن جایی که معمولا این ناحیه چربی بیشتری تولید می‌کند، استفاده از پودر فیکس باعث می‌شود آرایش این ناحیه به هم نریخته و ثابت بماند.

تفاوت پرایمر و پودر فیکس (فیکساتور) چیست؟


پرایمر پایه اساسی برای زیر سازی و آرایش صورت است که باعث یکدستی و ماندگاری بیشتر آرایش می‌شود.پودر فیکس ( فیکساتور) در انتهای آرایش برای فیکس کردن، ماندگاری بیشتر و عدم براق شدن آرایش استفاده می‌شود.

 


استفاده از کرم پودر مناسب پوست


یکی از نکات مهمی که باعث افزایش ماندگاری کرم پودر و عدم ماسیدن آن بر روی پوستتان می‌شود انتخاب کرم پودر مناسب پوستتان است.

اکثرا خانم‌‌ها این سوال را می‌پرسند که: چرا کرم پودر بر روی پوستمان میماسد؟

در ابتدا برای پاسخ به این سوال باید بپرسیم که آیا کرم پودر مناسب پوست خود را انتخاب کرده‌اید؟ یکی از مهم‌ترین نکته‌هایی که باعث می‌شود آرایش صاف و یکدست به روی پوست شما بخوابد و آرایش صورت شما مخملی به نظر برسد این است که کرم پودرتان مناسب پوست صورتتان باشد. رعایت این نکته‌ی مهم باعث می‌شود که آرایش روی صورت شما طبیعی نشان داده شود.

برای انتخاب یک کرم پودر مناسب، نوع پوستان را در نظر بگیرید. پوستتان خشک است یا چرب؟ تیره است یا روشن؟ پوستتان را خوب بشناسید و با توجه به پوستتان محصول مورد نظر را خریداری کنید. اگر پوست چربی دارید، هنگام خرید کرم پودر حتما دقت کنید که روی آن کلمه ( (Oil Free یا (Matt) نوشته شده باشد. در غیر این صورت نه تنها براقی پوست شما را تشدید می‌کند بلکه باید خودتان را هم برای زدن چند جوش درست و حسابی آماده کنید.

اگر پوست خشکی دارید، اولویت شما در انتخاب، باید کرم پودری باشد که کمبود پوستتان را جبران کند و حالت شادابی به پوست شما بدهد و نور را به اندازه کافی در چهره‌تان انعکاس دهد. کرم پودرهای مایع با بیس روغنی بهترین انتخاب برای شما هستند. سعی کنید به هیچ وجه از کرم پودرهای خشکی که شبیه پنکک هستند استفاده نکنید. اگر پوستی صاف با لکه‌ها و مشکلات پوستی بسیار اندک دارید و می‌خواهید ظاهری صاف داشته باشید، از یک کرم پودر مایع استفاده کنید که جلای مات داشته باشد.

نکته‌ی دیگر در انتخاب کرم پودر، رنگ پوستتان است، بسیاری از خانم‌ها در هنگام خرید کرم پودر، مقداری از آن را بر روی دستشان تست می‌کنند این کار اشتباهی است چون پوست دارای رنگدانه‌های زرد است و با این کار رنگ اصلی کرم بر روی صورت را متوجه نخواهید شد. با این کار در هنگام استفاده از آن کرم پودر بر روی صورت، برای رسیدن به رنگ دلخواه مقدار زیادی از آن را استفاده می‌کنید و این امر باعث ماسیدگی کرم پودر بر پوست صورت شما می‌شود. برای تست رنگ کرم پودر بهترین کار این است که سه رنگ نزدیک به هم را بر روی خط فک پایین خود بمالید و بعد در نور طبیعی ببینید که آیا هنوز خط آرایشی دیده می‌شود یا نه. اگر رنگ درست را انتخاب کرده باشید خطی نباید مانده باشد.

نکته : دو اشتباه رایج در استفاده از کرم پودر :

استفاده از دست به جای فرچه

بسیاری از خانم‌ها برای زدن کرم پودر از دست یا اسفنج استفاده می کنند. استفاده از دست یا اسفنج، باعث ایجاد یک لایه‌ی ضخیم از کرم پودر روی پوست می‌شود که ظاهری ناخوشاید روی پوست پیدا می‌کند و باعث می‌شود که کرم پودر به شکل ضخیم بر روی پوست شما قرار بگیرد. برای این که از ماسیدن کرم پودر بر روی پوست جلوگیری کنید، از یک براش بزرگ و مناسب برای کرم پودر استفاده کنید تا کرم را به طور یکنواخت روی پوست صورت پخش کند.

این اشتباه، اشتباه رایجی است و حتی برخی از آرایشگران نیز این کار را انجام می‌دهند که باعث ماسیدن کرم پودر بر روی پوست صورت می‌شود.

ایجاد یک لایه‌ی ضخیم از کرم پودر بر روی صورت

وقتی یک لایه‌ی ضخیم کرم پودر به روی صورت می‌مالید، پوستتان حالت غیر طبیعی به خود می‌گیرد. علاوه بر این وقتی انبوهی از کرم پودر بر روی صورت شما قرار دارد، با هر حرکت عضلات صورت، یک چین و خط روی آن ایجاد می‌شود که اصلا زیبا نیست. هدف از استفاده‌ی کرم پودر، ایجاد پوستی صاف و یکدست است که با زدن بیش از حد آن، نه تنها ظاهر پوستتان بهتر نمی‌شود بلکه خطوط و چین صورتتان هم بیشتر نشان داده می‌شود.

بیشتر بخوانید: نکته‌های ساده برای جلوگیری از پخش شدن خط چشم – آموزش گام به گام

مطالب مرتبط