سلامت گوارش برای داشتن یک پوست عالی

سلامت گوارش برای داشتن یک پوست عالی

09 اردیبهشت 1400

.یک راهنمای ساده در زمینه سلامتی گوارش برای داشتن یک پوست عالی، مناسب برای افراد تازه‌کار داشتن یک گوارش خوب هیچ وقت به این سادگی نبوده است

 

 در این مقاله می‌خوانید:

از چیزی که می‌خورید شروع کنید

خواب خوب یکی از اولویت‌های اصلی است.

مصرف ویتامین‌ها و مکمل‌های غذایی را فراموش نکنید.

بابت هوس کردن خوراکی‌ها احساس گناه نداشته باشید.

مطمئن شوید که به مقدار زیادی از غذاهای مفید برای گوارش استفاده می‌کنید.

کلارا اوتیس به عنوان سرآشپز متخصص در زیبایی فعالیت می‌کند و بنیان‌گذار این عبارت است که زیبایی از شکم شما شروع می‌شود. در واقع این بهترین شعار تبلیغاتی برند او نیز هست. از زمان بنیان‌گذاری کسب و کارش در سال ۲۰۰۹ تا کنون، این سرآشپز متخصص در زیبایی اظهار می‌دارد که سلامتی از داخل بدن شروع می‌شود و عملاً می‌توانید مزایای انواع مختلف مواد غذایی را بر روی زیبایی پوستتان را ببینید. اما برای بسیاری از مردم، از جمله خود من، ایده شروع کردن زیبایی از سیستم گوارش، حسی شبیه به آن را ایجاد می‌کند که انگار باید یک خانه را کاملاً بازسازی کنم: در تئوری عالی به نظر می‌رسد اما منطق آن کمی چالش‌برانگیز است. اگر شما هم مانند من فرد شکاکی هستید و به سختی می‌توانید بدون داشتن شواهد کافی به چنین گفته‌ای اعتماد کنید، شاید بهتر باشد ادامه مقاله را دنبال کنید. خوشبختانه اوتیس یک معلم عالی است که برای راهکارش برای داشتن گوارشی سالم و پوستی عالی، یک راهنمای بسیار ساده تدوین کرده است. او می‌گوید کردن برای تغییر سبک زندگی یک قدم بسیار سخت است و برای بسیاری از افراد، بسیار چالش‌برانگیز است. او توضیح می‌دهد: اگر نمی‌دانید سفرتان درباره داشتن گوارشی سالم را از کجا شروع کنید، این دستورالعمل ساده برای تازه‌کاران می‌تواند به شما کمک کند که قدم‌های اول را در این مسیر بردارید.

 

از چیزی که می‌خورید شروع کنید

پرهیز از مصرف غذاهای فرآوری شده و پر از شکر به معنای انقلاب نیست، اما یکی از قدم‌های اساسی در رویکرد شادابی اوتیس است. او می‌گوید به جای تمرکز بر روی کالری، وزن و اخلاقیات در غذا خوردن، بر روی آن تمرکز می‌کند که غذا‌ها در داخل سیستم گوارش چه رفتار بیولوژیکی از خود نشان می‌دهند. غذاهایی مانند نان سفید، بستنی و پیتزا می‌توانند باعث بروز التهاب شوند و حتی که نسبت به جداره سیستم گوارشی‌تان آسیب بزنند. شکر باکتری‌های پاتوژنیک حاضر در سیستم گوارشی را تغذیه می‌کند و باعث می‌شود گوارش لبنیات و گلوتن سخت‌تر شود. بنابراین اگر عادت دارید همیشه از غذاهای فرآوری شده و پر از شکر استفاده کنید، احتمالاً سطح میکروبی سیستم گوارشی‌تان تعادل ندارد و گوارش ضعیفی دارید. او ادامه می‌دهد: همین امر باعث می‌شود که مواد مغذی موجود در غذاهایتان کمتر جذب شوند و از سوی دیگر، سموم مختلفی وارد سیستم گردش خونتان بشوند که در بدن التهاب ایجاد می‌کنند. پس از آن که از اثرات منفی غذاهای نامناسب آگاه شدید و می‌توانید به سراغ مصرف غذاهای مناسب و مفید مانند غذاهای سرشار از فیبر بروید. او می‌گوید: باکتری‌های حاضر در سیستم گوارشی‌تان عاشق غذاهای سرشار از فیبر هستند و می‌توانند فیبر را به مولکول‌های اسیدهای چرب با زنجیره کوتاه تبدیل کنند که نه تنها برای متابولیسم مغزمان بسیار حیاتی هستند، بلکه به داشتن سیستم گوارش سالم و دستگاه ایمنی قوی‌تر هم کمک می‌کنند. او پیشنهاد می‌کند که در غذاهایمان علاوه بر استفاده از غلات کامل، از مقدار زیادی سبزیجات و میوه‌های تازه استفاده کنیم تا سیستم ایمنی قوی‌تری داشته باشیم. علاوه بر این، مصرف غذاهای ریشه گرفته از جنوب شرق آسیا مانند کیمچی و ماست کفیر هم می‌تواند مفید باشد. او توضیح می‌دهد: این مواد غذایی به بدن کمک می‌کند تا تعادل باکتریایی‌اش را حفظ کند.

توضیح ویراستار: بهتر است اضافه کردن مواد غذایی سرشار از فیبر به رژیم غذایی‌تان را به آرامی و قدم قدم انجام دهید، زیرا مصرف یک‌باره و زیاد فیبر باعث روان شدن گوارش و اسهال می‌شود.

خواب خوب یکی از اولویت‌های اصلی است

می‌دانیم که داشتن یک خواب شبانه خوب کمک می‌کند تا روز بعد شاداب‌تر و پرانرژی‌تر باشیم و در عین حال، سیستم ایمنی بدن را نیز تقویت می‌کند. اما به نظر می‌رسد شواهدی در دست است که خواب شبانه خوب به داشتن گوارش بهتر هم کمک می‌کند. بر طبق تحقیقات و مطالعات بالینی که اخیراً انجام شده‌اند، به هم ریختن سیکل خواب شبانه‌روزی می‌تواند بر روی تعادل میکروبی سیستم گوارش تأثیر منفی داشته باشد. اوتیس می‌گوید: دلیل این امر آن است که وقتی که کم خوابیده باشید، باکتری‌های حاضر در روده‌هایتان سمومی ترشح می‌کنند که از جمله نتایج آن سموم می‌توان به سرگیجه، گوارش ضعیف، سردرگمی در مغز و التهاب بدن اشاره کرد. سطح باکتریایی نامتعادل بدن نه تنها بر روی تولید هورمون سروتونین که به عنوان یکی از هورمون‌های مؤثر در داشتن حال خوب شناخته می‌شود مؤثر است، بلکه بر روی تولید ملاتونین هم اثر منفی دارد و همین امر باعث می‌شود که خوابیدن برایتان سخت‌تر از قبل شود. اشاره می‌کند که بیش از ۹۰% سروتونین بدن در روده‌ها تولید می‌شوند، بنابراین کم خوابیدن مستقیماً به معنای کمبود در تولید سروتونین است.

 

مصرف ویتامین‌ها و مکمل‌های غذایی را فراموش نکنید

مکمل‌ها می‌توانند به بدن شما کمک کنند که مواد مغذی مورد نیازش را تأمین کند، باکتری‌های سالم‌تری داشته باشد و فیبر موجود در آن گوارش را آسان‌تر می‌کند، درست مانند یک کود مناسب که به باغچه‌تان کمک می‌کند تا گیاهان سالم‌تر و پربارتر ای را پرورش دهد. سرآشپز زیبایی اوتیس پیشنهاد می‌دهد از مکمل‌هایی استفاده کنید که حاوی انواع ویتامین و مواد معدنی، پروبیوتیک‌ها، فیبر و انواع آنتی‌اکسیدان‌ها باشد. می‌توانید این مکمل‌ها را به طور مستقیم مصرف کنید و یا آن‌ها را با آب یا آبمیوه مخلوط کنید.  بهتر است مکمل‌هایتان حاوی ویتامین سی باشند تا به تقویت سیستم ایمنی‌تان کمک کنند و علاوه بر آن، مقدار مناسبی روی داشته باشند تا سلامتی پوست و مویتان را تضمین کنند. اوتیس می‌گوید: در زمان انتخاب مکمل غذایی، یکی از پارامتر‌های کلیدی که باید به آن توجه کنید، طعم و بوی مکمل است. تجربه نشان داده است که هر چقدر طعم و بوی مکمل غذایی بهتر باشد، احتمال آن که آن را به طور منظم مصرف کنید بیشتر می‌شود و برعکس.

بابت هوس کردن خوراکی‌ها احساس گناه نداشته باشید

مهم نیست که چقدر عبارات انگیزشی خوانده باشید و یا عکس‌هایی جلوی چشمتان قرار بدهید که به شما الهام ببخشند، هر از گاهی هوس ممکن است هوس یک پیتزای چرب و بزرگ و پر از پنیر کنید. همه ما انسان هستیم و کدام موجود بشری را می‌شناسید که بتواند تنها با شمردن کالری‌ها، از وسوسه خوردن خوراکی که در آن نان، گوشت و پنیر در کنار هم قرار می‌گیرند صرف نظر کند؟ پس خودتان را سرزنش نکنید. اوتیس می‌گوید: بعد از یک دوره رعایت کردن در مصرف مواد غذایی، بد نیست هر از گاهی یک روز را به خودتان مرخصی بدهید و هر چه که دوست دارید بخورید. اما در همین روزهای پرخوری هم به یاد داشته باشید که باید با نوشیدن مقدار زیادی آب و خوردن سبزیجات و میوه‌های تازه، و همچنین انجام دادن حرکات ورزشی اضافی، به بدنتان کمک کنید که این مواد نامناسب را پاک‌سازی کند. دوست نداریم که از یک عبارت پندآمیز علمی استفاده کنیم اما واقعیت آن است که سلامتی مقصدی نیست که بخواهید به آن برسید: سلامتی در واقع با سبک زندگی شما و مسیری که در طول زندگی‌تان طی می‌کنید به دست می‌آید و این مسیر پر از بالا و پایین و دست‌انداز است. بنابراین اگر یک روز نتوانستید در رسیدن به اهدافتان موفق شوید و از برنامه همیشگی‌تان تخلف کردید، احساس گناه نداشته باشید. همیشه فردایی هم وجود دارد!

مطمئن شوید که به مقدار زیادی از غذاهای مفید برای گوارش استفاده می‌کنید

و حالا که حرف از فرداها شد... اوتیس می‌گوید اگر احساس کردید به دلیل پرخوری روز گذشته شکمتان سنگین شده است، شاید کلید آن یک پاک‌سازی اساسی از سیستم گوارشی‌تان باشد. اگر واژه پاک‌سازی شما را به یاد نوشیدنی‌های سم‌زدا و گران‌قیمت می‌اندازد، نگران نباشید. اوتیس می‌گوید تنها چیزی که باید حواستان به آن باشد این است که از غذاهای تحریک‌کننده التهاب مانند غذاهای فراوری شده و پر از شکر و چربی اجتناب کنید و به جای آن از مقدار زیادی از سبزیجات و میوه‌های تازه استفاده کنید. وقتی بدنتان را پاک‌سازی می‌کنید، در واقع در حال پاک‌سازی کبد، کلیه‌ها و پوستتان هستید زیرا این ارگان‌ها، دستگاه‌هایی از بدنتان هستند که مسئول سموم حاصل از متابولیسم مواد غذایی هستند. اوتیس اضافه می‌کند: خانواده کلم‌ها مانند کلم بروکلی و گل کلم را فراموش نکنید، زیرا این سبزیجات نقشی اساسی در پاک‌سازی دستگاه گوارشی دارند و سرشار از ترکیبات مغذی حاوی سولفور هستند. اگر می‌خواهید پاک‌سازی بدنتان را یک مرحله ارتقا بدهید، استفاده از مکمل‌ها را فراموش نکنید. مکمل‌های حاوی دانه‌های مغذی، مواد معدنی و ویتامین‌ها، پروبیوتیک‌ها، پربیوتیک‌ها و فیبر علاوه بر آن که سیستم گوارشی شما را پاک‌سازی می‌کنند، به حفظ سلامتی کبد و کلیه‌های شما هم کمک می‌کنند و اولین قدم در داشتن پوستی شفاف و شاداب به شمار می‌روند.

بیشتر بخوانید: فواید سلامتی کلم قرمز

مطالب مرتبط