واقعاً pH در مراقبت از پوست مهمه؟

واقعاً pH در مراقبت از پوست مهمه؟

06 مهر 1399

شما ممکن است کلمه pH را از کلاس علوم دوران دبیرستان خود به یاد بیاورید و حتی ممکن است به یاد بیاورید که این کلمه برای اندازه‌گیری میزان اسید در محلول‌های بر پایه آب استفاده می‌شود. اکنون وقت آن است که این دانش شیمی خود را در روتین مراقبت از پوست خود بکار ببرید و بفهمید که چگونه سطح pH در محصولات مورد استفاده ما کاربرد دارد. آیا سطح pH شوینده‌ها، تونرها و سرم‌ها ارتباطی با وضعیت PH طبیعی پوست ما دارد؟ در ادامه، ما با متخصصان و مشاوران پوست معتبر دندی انگلمن و هادلی کینگ، در مورد معنی دقیق PH در روتین مراقبت پوستی خود صحبت خواهیم کرد.


تعادل pH پوست چیست؟


براساس گفته‌های دکتر انگلمن، pH مخفف هیدروژن بالقوه است و سطح قلیایی بودن (باز) یا اسیدیته یک ماده را اندازه‌گیری می‌کند. از هر چیزی که مربوط به پوست ما است و محصولات آن گرفته تا آبی که با آن صورت خود را می‌شوییم، یک سطح pH دارد. هنگام انتخاب یک محصول مراقبت از پوست (یا حتی هنگامی که بروز جوش روی پوست را تجربه می‌کنید)، داشتن دانش پایه در مورد pH پوست می‌تواند به چند دلیل کاربردی باشد، از جمله اینکه شما می‌توانید تشخیص دهید که آیا یک محصول pH طبیعی شما را تغییر می‌دهد یا خیر و به نوبه خود، برای شما یا پوست صورت شما کارآیی دارد یا خیر. PH پوست شما در حالت طبیعی حدود 5 است. دکتر کینگ می‌گوید: «خارجی‌ترین لایه پوست به عنوان پوشش اسیدی (اسید منتل) یاد می‌شود. پوشش اسیدی از سبوم (اسیدهای چرب آزاد) تشکیل شده است که از غدد چربی پوست خارج می‌شود که با اسیدهای آمینه و لاکتیک عرق مخلوط شده و PH پوست را تشکیل می‌دهد.» همه این عوامل به صورت ترکیبی باعث می‌شوند پوست در سمت اسیدی ترازو قرار گیرد. وقتی pH پوست شما از بین رفته باشد، به این معنی است که پوشش اسیدی پوست شما به درستی کار نمی‌کند که می‌تواند منجر به کاهش رطوبت و افزایش جوش شود.


چرا pH در مراقبت از پوست مهم است؟


به گفته دکتر انگلمن، «اگر تعادل pH در یک محصول بیش از حد به سمت قلیایی باشد، آن محصول می‌تواند بیش از حد پوست شما را خشک کرده و باعث تحریک آن شود، همچنین ممکن است محافظت پوست شما در برابر رشد باکتری و بروز جوش کم کند.» دکتر کینگ گفته‌های دکتر انگلمن را تکرار کرده و می‌افزاید: «در طرف مقابل طیف pH، اگر محصولات مراقبت از پوست شما بیش از حد اسیدی باشند، همچنین آنها می‌توانند مشکل ساز باشند.» محصولات اسیدی می‌توانند روغن‌های طبیعی را بیش از حد از بین برده و به طور موقت مانع تشکیل سد چربی می‌شوند. وی ادامه داد: «موادی مانند AHA، اسید رتینوئیک، BHA و اسیدهای آمینه اگر به درستی استفاده نشوند، می‌توانند دفاع طبیعی پوست را در برابر عفونت باکتریایی و آسیب‌های محیطی ضعیف کنند.»


چگونه به ترمیم تعادل pH پوست خود کمک کنیم؟


انتخاب محصولات مراقبت از پوست با سطح مناسب pH به سالم ماندن pH پوست کمک می‌کند. کینگ می‌گوید: «به دنبال موادی باشید که به بازیابی سد بیرونی پوست کمک می‌کنند، مانند مواد مرطوب کننده حاوی گلیسیرین و اسید هیالورونیک که به پوست آب رسانی می‌کنند. لیپیدهای ترمیم سد پوستی مانند سرامیدها و پترولیوم می‌توانند به نگهداشتن رطوبت در پوست و بازسازی و محافظت از پوست کمک کنند.» دکتر انگلمن همچنین توصیه می‌کند که سبک زندگی خود را سالم نگهدارید و از سبزیجات دارای برگ سبز، مرکبات، گوجه، هویج و دانه‌های سویا استفاده کنید. وی همچنین پیشنهاد می‌کند که برای کمک به دوباره متعادل شدن pH پوست از محصولی با سطح pH متعادل یا تونر متعادل کننده pH پوست استفاده کنید. برای اینکه بفهمید محصولات مراقبت از پوستی که استفاده می‌کنید بیش از حد قلیایی یا اسیدی است، به احساس پوست خود پس از تمیز کردن آن توجه کنید. احساس کشیدگی در پوست صورت به طور معمول می‌تواند نشانه دهنده این باشد که شوینده شما پوستتان را بیش از حد خشک می‌کند. در این شرایط، دکتر کینگ توصیه می‌کند که شوینده‌ها، تونرها و مرطوب کننده‌های ملایم استفاده کنید. می‌توان از تونر برند اسکین سوتیکا مدل  Skinceuticals Equalizing Toner و تونر برند آکنه فیری مدل AcneFree Witch Hazel Toner و همچنین تونر برند کیل مدل Kiehl's Ultra Facial Oil-Free Toner به عنوان تونرهای مورد علاقه نام برد.


چگونه می‌توانید بفهمید که pH پوست شما در حال بهبود است؟


پس از عوض کردن برخی از محصولات همیشگی خود، باید بتوانید تشخیص دهید که آیا pH پوست شما نسبتاً در حال بهبود یافتن است یا خیر. دکتر کینگ می‌گوید: «سد پوستی شما ظاهری سالم خواهد داشت. پوست شما دیگر خشک، تحریک پذیر و قابل تحریک نخواهد بود.»

بیشتر بخوانید: نحوه مراقبت از پوست چرب به روش خانگی

مطالب مرتبط