برای همیشه از لکه‌های قهوه‌ای پوست خداحافظی کنید

برای همیشه از لکه‌های قهوه‌ای پوست خداحافظی کنید

27 شهریور 1399

لکه‌های قهوه‌ای پوست که همچنین به آنها لکه‌های پیری، لکه‌های کبدی یا لکه‌های ناشی از نور آفتاب نیز می‌گویند در افراد بالای 50 سال بسیار شایع است. خوشبختانه آنها مضر نیستند و دلیل به وجود آمدن آنها این است که نور خورشید باعث می‌شود تا سلول‌های پوست شما بیش از حد رنگدانه تولید کنند. اما اگر می‌خواهید، هنوز هم می‌توانید از شر آنها خلاص شوید. رایج‌ترین درمان‌ها کرم‌های روشن کننده پوست صورت، درمان‌ها لیزری یا لایه‌بردارهای شیمیایی است که توسط متخصص پوست شما انجام می‌شود اما شاید شما در مورد درمان‌های خانگی برای روشن کردن این لکه‌ها کنجکاو باشید. در حالی که بسیار از درمان‌های خانگی موثر نیستند اما مطالعات انجام شده به تعدادی کمی از آنها اعتبار می‌دهد. شما می‌توانید از این توصیه ‌ها استفاده کنید تا ببینید که آیا برای شما مفید هستند یا نه. اگر آنها مفید واقع نشدند، سپس با متخصص پوست خود جهت انجام درمان‌های دیگر صحبت کنید.


بخش اول درمان‌های طبیعی موثر 


درمان‌های خانگی بسیاری برای روشن کردن پوست و درمان لکه‌های تیره به صورت آنلاین وجود دارد اما مراقب باشید، بسیاری از آنها موثر نیستند و بعضی دیگر می‌توانند خطرناک باشند. خوشبختانه، درمان‌های طبیعی وجود دارند که تا اندازه‌ای موفقیت آمیز بودند. این درمان‌های طبیعی را برای خودتان انجام دهید تا ببینید که آیا برای شما موثر هستند یا نه. اگر هر اثر منفی مانند خارش یا تحریک پوست را تجربه کردید، بلافاصله مصرف این کرم‌ها را متوقف کنید.

1. لکه‌ها را با کرم‌های گلیکولیک و اسید کوجیک محو کنید

در کرم‌های روشن کننده پوست این دو ماده‌هایی محبوب هستند. شما می‌توانید کرم‌های حاوی این مواد را بدون نسخه خریداری کنید پس همین حالا در داروخانه به دنبال این نوع کرم‌ها بگردید.

استفاده از کرم‌ گلیکولیک روی پوست

2. با استفاده از آلوسین از به وجود آمدن لکه‌های بیشتر خودداری کنید

آلوسین از گیاه آلوئه‌ورا گرفته می‌شود و به پوست کمک می‌کند تا تولید بیش از حد رنگدانه را متوقف کند. برای خریدن کرمی حاوی آلوسین داروخانه یا وبسایت‌های آنلاین را چک کنید. کرم مورد نظر را به مدت 15 روز 4 مرتبه در روز استفاده کنید تا از تیره‌تر شدن لکه‌ها جلوگیری کنید.

  • آلوسین با آلوئه‌ورا خالص یکسان نیست، پس میان این دو مورد گیج نشوید.

کرم آلوسین

3. عصاره برگ توت را امتحان کنید

عصاره توت در مطالعه‌ای در مقایسه با دارونماها توانست با موفقیت لکه‌های پوست را روشن کند، پس ممکن است برای شما هم نتیجه بخش باشد. یک روغن عصاره 70 درصدی را روی لکه‌های تیره پوست خود بزنید تا ببنید که لکه‌ها روشن‌تر می‌شوند یا نه.

  • این عصار عمومیت کمی دارد بنابراین ممکن نیاز داشته باشید که آنلاین به دنبال آن بگردید.

سرم عصاره برگ توت

4. از کرم شیرین بیان برای لکه‌های تیره پوست استفاده کنید

ترکیبات پیدا شده در شیرین بیان ممکن است صورت شما را تقریباً به اندازه دیگر کرم‌های آماده روشن کند. روزانه یک بار از کرم شیرین بیان 20 درصد روی پوست خود استفاده کنید تا ببنید که آیا موثر است یا نه.

  • عصاره شیرین بیان نیز موفقیت‌هایی از خود در روشن کردن لکه‌های صورت نشان داده است اما تنها زمانی که با مواد دیگر ترکیب می‌شود.

مالیدن کرم شیرین بیان روی لکه‌های تیره پوست

5. برای مرطوب کردن لکه‌های تیره از کرم‌های حاوی نیاسینامید استفاده کنید

نیاسینامید، نوعی از ویتامین B3، مرطوب کننده‌ای موثر است و ممکن است که به روشن کردن لکه‌های تیره پوست کمک کند. استفاده از کرم نیاسینامید 4-5 درصد را روی لکه‌های قهوه‌ای خود به صورت روزانه و به مدت 9 ماه امتحان کنید تا ببنید که آیا برای شما موثر است یا نه.

 کرم‌های حاوی نیاسینامید

6. با کرم ویتامین C پوست را خود مغذی کنید

ویتامین C همچنین می‌تواند به محو کردن لکه‌های قهوه‌ای کمک کند بنابراین کرمی با این مواد خریداری کنید و ببنید که آیا برای شما موثر است یا نه. اینگونه کرم‌ها باید در داروخانه‌ها موجود باشند.

 کرم ویتامین C

7. از آب لیمو، دکلره یا براش‌های زبر روی پوست خود استفاده نکنید

بعضی درمان‌های خانگی ممکن است خطرناک باشند. قرار دادن مواد اسیدی یا تحریک کننده روی پوست مانند آب لیمو، سرکه و دکلره می‌تواند برای پوست شما مضر باشد. همچنین، استفاده از براش‌ها زبر شست و شوی صورت خریداری شده در فروشگاه می‌تواند آسیب بیشتری نسبت به فایده آن داشته باشد، بنابراین از استفاده این موارد نیز خوددای کنید

  • میکرودرم ابریژن می‌تواند به روشن شدن لکه‌های قهوه‌ای کمک کند اما تنها اگر یک متخصص حرفه‌ای پوست اینکار را برای شما انجام دهد.
  • اگر در مورد اینکه چه موادی برای استفاده روی پوست شما مناسب است، مردد هستید، با متخصص پوست خود مشورت کنید.

استفاده از سفید کننده، آب لیمو ممنوع است

بیشتر بخوانید: از سیر تا پیاز ناهماهنگی رنگ پوست را بدانید!


بخش دوم درمان‌های پزشکی ثابت شده


در واقع تعدادی درمان پزشکی موضعی برای درمان‌ لکه‌های قهوه‌ای وجود دارد که نه تنها از نظر پزشکی ثابت شدند بلکه استفاده از آنها در خانه راحت است. شما می‌توانید برخی از این کرم‌های را بدون نسخه تهیه کنید اما ممکن است برای خریدن نوع قوی‌تر آنها نیاز به نسخه داشته باشید. با متخصص پوست خود صحبت کنید تا بهترین مورد را برای شما انتخاب کند. اگر موثر نبود، همچنین می‌توانید درمان داخل مطب مانند لیزر درمانی یا درمابراسیون را برای خلاص شدن از شر این لکه‌ها امتحان کنید.

1. جهت انجام درمانی رایج از کرم هیدروکینون 2 درصد استفاده کنید

هیدروکینون (HQ) کرمی رایج برای روشن کردن پوست و احتملاً همان چیزی است که متخصص پوست برای شروع درمان به شما توصیه می‌کند. هیدروکینون با غلظت 2 درصد باید بدون نسخه در داروخانه‌ها موجود باشد بنابراین یک تیوپ آن را از داروخانه خریداری کنید. ابتدا پوست خود را شسته و سپس کرم را روی لکه‌های قهوه‌ای خود بزنید. اینکار را یک بار در روز انجام دهید.

  • باید از کرم هیدروکینون به مدت 5 هفته برای دیدن نتیجه استفاده کنید.
  • شما همچنین می‌توانید با داشتن نسخه‌ای از متخصص پوست خود نوعی قوی‌تر از کرم هیدروکینون را تهیه کنید.

 کرم هیدروکینون

2. از متخصص پوست خود نسخه‌ای برای تهیه رتینوئید درخواست کنید

رتینوئیدها کرم‌های موضعی استروئیدی هستند که برای بسیاری از موارد از جمله آکنه، چین و چروک و لکه‌های قهوه‌ای استفاده می‌شوند. شما احتمالاً برای تهیه آن به نسخه پزشک احتیاج دارید پس اگر این درمان برای شما مناسب است، آن را از پزشک خود بخواهید.

  • اگر پوست حساسی داشته باشید، رتینوئیدها ممکن است باعث مقداری تحریک روی پوست شما بشوند بنابراین اگر مشکلی روی پوست خود مشاهده کردید، استفاده از آن را متوقف کنید.

معاینه پوست توسط پزشک

3. کرم آزلائیک اسید 20 درصد بزنید

این ترکیب می‌تواند پوست شما را روشن کرده و موفقیت خوبی در درمان لکه‌های قهوه‌ای تقریباً به اندازه هیدروکینون یا در برخی موارد حتی نتایج بهتر نشان داده است. سعی کنید کرم را 2 بار در روز استفاده کنید تا ببینید آیا لکه‌های قهوه‌ای شما بهبود پیدا می‌کنند یا خیر.

  • اگر این کرم را با لایه برداری شیمیایی و تخصصی استفاده کنید، ممکن است موفق‌تر عمل کند بنابراین در مورد این روش درمان با متخصص پوست خود صحبت کنید.

کرم آزلائیک اسید


بخش سوم جلوگیری از تیره‌تر شدن لکه‌های پوستی


دلیل اصلی که لکه‌های تیره پوستی شکل گرفته و بدتر می‌شوند، قرار گرفتن در معرض نور آفتاب است. بهترین راه برای متوقف کردن لکه‌های کنونی از تیره‌تر شدن و تشکیل لکه‌های جدید در وهله اول، محاظفت از پوست در برابر آفتاب است. اینکار حتی ممکن است به محو شدن لکه‌های تیره پوست به مرور زمان کمک کند. مراحل زیر را دنبال کنید تا از پوست خود در برابر اشعه‌ها مضر UV محافظت کنید.

1. همیشه هنگام بیرون رفتن از خانه ضدآفتاب با SPF درجه 30 بزنید

حتی اگر هوا ابری یا بارانی است، شما هنوز هم باید از پوست خود در مقابل آفتاب محافظت کنید. هر زمانی که از خانه بیرون می‌روید، باید حداقل ضدآفتاب با SPF درجه 30 به تمام پوست عریان خود بزنید تا از تابش اشعه‌های UV در امان باشید.

  • اگر اغلب روی پوست خود آکنه می‌زنید، از ضدآفتاب‌های مخصوص پوست‌های چرب با برچست «نان کمودوژنیک» استفاده کنید.
  • هنگامی که به مدت طولانی بیرون از خانه هستید، هر دو ساعت یک بار ضدآفتاب خود را تمدید کنید. اگر شنا می‌کنید، بعد از بیرون آمدن از آب آن را تجدید کنید.
  • بهترین نحوه استفاده از ضدآفتاب، استفاده از آن 15-30 دقیقه قبل از بیرون رفتن است بنابراین بهترین محافظت ممکن را به محض بیرون رفتن از خانه روی پوست خود خواهید داشت.

ضدآفتاب با SPF 30  درصد

2. هنگامی که تابش قوی آفتاب در خانه بمانید

شاید اینکار روشی ایده‌آل به نظر نرسد اما بهترین راه برای در امان ماندن از آفتابی‌ترین ساعت‌های روز است. به صورت معمول، این زمانی میان ساعت‌ها 10 صبح تا 2 ظهر است. در طول این ساعات، اشعه‌های خورشید قوی هستند و می‌توانند بیشترین آسیب را به پوست شما وارد کنند. سعی کنید به گونه‌ای برنامه‌ریزی کنید تا بتوانید در طول آن ساعات در خانه مانده و از تابش نور آفتاب در امان باشید.

  • اگر مجبور به بیرون رفتن از خانه شدید، تا آنجایی که می‌تواند در سایه بمانید.

10 صبح تا 2 ظهر قرار گرفتن در معرض آفتاب ممنوع است

3. در روزهای آفتابی خودتان را با لباس، عینک آفتابی و کلاه بپوشانید

در روزهای آفتابی هنگامی که از خانه بیرون می‌روید، استفاده از ضدآفتاب ممکن است کافی نباشد. تا آنجایی که می‌توانید پوست خود را با رنگ‌های روشن بپوشانید تا در حد امکان در معرض تابش اشعه‌های UV نباشید. کلاه گذاشتن را نیز فراموش نکنید.

  • شما می‌توانید از لباس‌های استفاده کنید که جهت محافظت در مقابل اشعه UV طراحی شدند. سعی کنید لباس‌هایی را پیدا کنید که روی آنها برچسب UPF 40 یا UPF 50 دارد تا بیش از پیش در مقابل نور UV از خود محافظت کنید.

عینک آفتابی و کلاه

4. روی شیشه قسمت راننده ماشین خود فیلم محافظ UV نصب کنید

شاید انتظار این جمله را نداشته باشید اما شما می‌توانید در حال رانندگی کردن در معرض تابش نور آفتاب زیادی قرار بگیرید. با نصب کردن فیلم محافظ UV در قسمت شیشه راننده ماشین خود از تابش این نورها در امان بمانید. با این روش می‌توانید از خود در مقابل تابش UV در ساعات طولانی رانندگی محافظت کنید.

نصب محافظ UV روی شیشه پنجره ماشین


توصیه‌های پزشکی


در حالی که بیشتر روش‌های خانگی به درمان لکه‌های قهوه‌ای کمک نمی‌کنند اما تعداد کمی از آنها تا میزانی موفق بودند. آنها نباید باعث هیچ نوع آسیبی به پوست شوند تا شما بتوانید آنها را روی خودتان امتحان کنید. هرچند فرقی نمی‌کند که شما از درمان‌های خانگی استفاده کنید یا درمان‌ها حرفه‌ای، همیشه باید از پوست خود در برابر نور خورشید محافظت کنید تا از بدتر شدن لکه‌های قهوه‌ای جلوگیری کنید. با انتخاب درمان مناسب، لکه‌های تیره باید در مدت چند هفته از بین بروند.


پاسخ به سوالات پر تکرار 


1. آیا سرکه سیب می‌تواند لکه‌های پیری را از بین ببرد؟

هیچ مدرکی خوبی برای تاثیرگذاری این ماده وجود ندارد اما اگر می‌خواهید می‌توانید آن را امتحان کنید. اما حتماً سرکه سیب را رقیق کنید، استفاده هر روز آن نیز می‌تواند برای پوست شما مضر باشد.

2. چقدر زمان می‌برد تا آب لیمو لکه‌های پیری را محو کند؟

حدود یک هفته قبل از پدیدار شدن آشکار نتیجه آن، اگرچه ممکن است چند هفته طول بکشد تا تاثیرگذاری آن واقعاً قابل تشخیص باشد.

3. آیا سرکه سیب لکه‌ها و جوش‌ها را از بین می‌برد؟

بله. سرکه یک اسید ملایم است که ممکن است به نقایص پوستی ناشی از قرار گرفتن در معرض آفتاب کمک کند. مطمئن شوید که آن را با آب رقیق می‌کنید، زیرا باعث احساس سوزش روی پوست حساس می‌شود. سرکه سفید بهترین عملکرد را دارد.

4. چگونه در مدت زمان 5 روز از شر جای جوش‌هایم خلاص شوم؟

می توانید هر روز حدود 15-20 دقیقه از روش عسل و آب لیمو استفاده کنید. جای زخم‌ها کمرنگ می‌شوند اما ظرف پنج روز انتظار معجزه نداشته باشید.

5. چگونه از شر لکه‌های قرمز خلاص شوم؟

لکه‌های قرمز ممکن است خوشه‌هایی از مویرگ‌ها باشد یعنی کوچکترین رگ‌های خونی در بدن. در این شرایط، مراجعه به متخصص پوست بهترین توصیه است. برخی از لکه‌های قرمز را می‌توان با لیزر درمانی و سایر روش‌های درمانی از بین برد ، اما متخصص پوست شما می‌تواند به شما بگوید که کدام روش براش ما بهترین خواهد بود.

6. چه توصیه‌ای برای لکه‌های سیاه دارید؟

صورت خود را در معرض تابش نور آفتاب قرار ندهید! اگر صورتتان در معرض تابش نور خورشید است، حتماً از ضدآفتابی با SPF درجه 15 یا بالاتر روی صورت خود استفاده کنید.

7. آیا ممکن این لکه‌های سیاه با کک مک اشتباه گرفته شوند؟

معمولاً کک مک‌های آنقدر تیره نیستند که سیاه به نظر برسند. آنها قهوه‌ای مانند به نظر می‌رسند، این در حالی است که لکه‌های سیاه سیاه هستند.

8. اگر از روغن کرچک استفاده کنم، آیا رشد موهای صورتم متوقف خواهد شد؟

خیر. روغن کرچک به طور معمول برای ضخیم شدن و تقویت مو استفاده می‌شود، بنابراین نتیجه می‌تواند برعکس باشد.


نکات


  • بهترین راه برای درمان لکه‌های سیاه جلوگیری از تشکیل شدن آنها در ابتدا است. همیشه از پوست خود در برابر آفتاب محافظت کنید تا از پدیدار شدن آنها جلوگیری کنید.
  • اگر درمان‌های خانگی تاثیرگذار نبود، هنوز راه‌های بسیار دیگری برای روشن کردن لکه‌های تیره پوست وجود دارد! جهت داشتن انتخاب‌های بیشتر با متخصص پوست خود صحبت کنید.

هشدارها


  • لکه‌ها قهوه‌ای نشانه‌ای از این هستند که شما در حال آفتاب گرفتن بیش از حد هستید پس قدم‌هایی برای محافظت از پوست خود در برابر تابش نور آفتاب بردارید.
  • لکه‌های قهوه‌ای مضر نیستند اما بعضی از انواع سرطان‌های پوست می‌توانند شبیه به آنها باشند. اگر لکه‌های روی پوست شما سیاه، چند رنگ، در حال رشد، خونریزی یا دارای حاشیه ناهموار است، بلافاصله به پزشک مراجعه کنید.

بیشتر بخوانید: 11 قدم تا رسیدن به پوستی بهتر

مطالب مرتبط