آیا شیلدهای پلاستیکی در برابر ویروس کرونا موثرند؟

آیا شیلدهای پلاستیکی در برابر ویروس کرونا موثرند؟

27 شهریور 1399

اینفلوئنسرها برای مقابله با کرونا از شیلد استفاده می‌کنند اما این شیلدها ممکن است به شکلی که تصور می‌کنید، از شما محافظت نکنند. از زمان شیوع ویروس کرونا، استفاده از ماسک پارچه‌ای یا پوشاندن صورت در محیط‌های عمومی همه‌گیر شده است. با تبدیل وسایل محافظت شخصی به وسیله ضروری زندگی روزمره، افراد نه تنها از انواع جدید ماسک‌ها استفاده می‌کنند بلکه استفده از سایر وسایل محافظ را نیز امتحان می‌کنند.. در ابتدای شیوع کرونا، احتمالا شما فقط کادر بیمارستان را با شیلدهای صورت دیده‌اید اما اکنون افراد عادی مانند ماسک  از شیلد هم استفاده می‌کنند. اینفلوئنسرها در عکس‌های مدلینگ در خیابان از آن استفاده می‌کنند. حتی ممکن است فردی را با شیلد در سوپرمارکت هم ببینید. اما این شیلدهای پلاستیکی تا چه اندازه در برابر ویروس از شما محافظت می‌کنند و آیا استفاده از آن‌ها ایده خوبی است؟ برای اطلاع از پاسخ این سوال‌ها، ادامه‌ی مطلب را بخوانید.


آیا شیلدها در برابر  ویروس کرونا از شما محافظت می‌کنند؟


متخصصان عقیده دارند شیلدهای پلاستیکی تا حدی در برابر ویروس محافظت می‌کنند. به طور خلاصه ویروس کرونا و بیماری کوید 19 بیشتر از راه قطرات تنفسی که هنگام عطسه، صحبت و تنفس از  دهان و بینی شما خارج می‌شود، منتقل می شود. بنابراین هدف اصلی استفاده از ماسک‌های جراحی یا ماسک‌های فیلتردار جلوگیری از ورود این قطرات به دهان و بینی شما است. ( ماسک‌های پارچه‌ای و محافظ‌های صورت مانع از سرایت قطرات تنفسی یک فرد به دیگران می‌شود.) مزیت دیگر ماسک و شیلد این است که مانع از لمس صورت، یکی از راه های شیوع ویروس، می شود. اما ممکن است از راه چشم نیز به بیماری کوید 19 مبتلا شوید. دکتر استیون برگر، متخصص بیماری‌های عفونی و میکروبیولوژیست و موسس مرکز جهانی بیماری‌های عفونی و بیماری‌های همه‌گیر واقع در نیویورک، توضیح می‌دهد «ویروس کرونا می ‌‌تواند وارد چشم شود و از راه مجاری اشکی به بینی و گلو برود. عفونت از راه چشم هنوز اثبات نشده است اما گمان می‌شود یکی از راه‌های ابتلا به بیماری در بعضی افراد از طریق چشم باشد.» دکتر عارفه کاسوبوه، کارشناس سلامت عمومی و کارشناس پزشکی سایت Web MD، می‌گوید «مطالعه تحقیقاتی اخیر نشان داده شیلدهای پلاستیکی ممکن است از شما در برابر ابتلا به بیماری از راه چشم محافظت کند. یافته‌های مطالعه دیگری درمورد ویروس آنفولانزا نیز نشان داده است که شیلد مانع از  تنفس قطرات ویروسی می شود، به ویژه زمانی که فاصله‌ی شش فوتی از سایر افراد نیز رعایت شود.» اگرچه ویروس آنفولانزا و کرونا با هم متفاوت‌اند، این تحقیق نشان داده است که شیلد می تواند به جلوگیری از پخش ویروس، به طور کلی، از راه قطرات تنفسی کمک کند. اما به دلیل تردیدهای فراوان درمورد ویروس کرونا، همه‌ی متخصصان موافق مفیدبودن استفاده از شیلد نیستند.  دکتر برگر می‌گوید« شیلدهای پلاستیکی هوا را تصفیه نمی‌کنند و حداکثر از رسیدن مستقیم قطرات مواد عفونی به صورت جلوگیری می‌کند. علاوه بر این، دکتر برگر معتقد است ممکن است فرد با استفاده از شیلد احساس ایمنی کاذب داشته باشد و از رعایت فاصله اجتماعی خودداری کند. او همچنین تاکید می‌کند برای محافظت کامل، فرد علاوه بر شیلد باید از ماسک فیلتردار نیز استفاده کند.


آیا شما واقعا باید شیلد استفاده کنید؟


دکتر کاسوبوه بیان کرده« در حال حاضر مراکز پیشگیری و درمان بیماری استفاده از شیلد را توصیه نمی‌کنند.» « برای جلوگیری از شیوع این بیماری شما باید راهکارهای فاصله فیزیکی لازم در محیط خارج، استفاده از ماسک پارچه‌ای،  خودداری از اجتماعات بزرگ و حفظ بهداشت دست را رعایت کنید.» طبق گفته‌های دکتر کاسوبوه  اگر در موقعیت پر خطر ی مانند کار در محیطی که مجبور به تماس نزدیک با سایر افراد  هستید یا مراقبت از فرد مبتلا هستید،  برای محافظت بیشتر از شیلد استفاده کنید.


در سایر شرایط نیز استفاده از شیلد مفید است؟


اگر در خارج از خانه ورزش می‌کنید و استفاده از ماسک برای شما سخت است، استفاده از شیلد برای افزایش محافظت گزینه مناسبی است. طبق گفته‌های دکتر کاسوبوه، مزیت دیگر شیلد این است که برخلاف ماسک‌های پزشکی، افزایش میزان تولید برای رفع نیازهای مردم و کادر درمانی راحت‌تر است. بنابراین اگر شما شیلد را انتخاب کنید، هم‌چنان تعداد کافی از آن برای تامین نیاز کادر درمان وجود دارد. به گفته دبی گوف ، فارم دی، متخصص بیماری های عفونی و استاد داروسازی در مرکز پزشکی وکسنر دانشگاه ایالتی اوهایو، دلایل دیگری که ممکن است شیلد را ابراز پر طرفداری کند وجود دارد. در هنگام استفاده از شیلد، تماس با صورت بسیار سخت است و شیلد با محیط زیست سازگار است زیرا می توان ان را بازیافت و دوباره استفاده کرد. در نهایت، هنگام استفاده از شیلد امکان دیدن حالت چهره وجود دارد. این امکان برای افرادی که کم شنوا هستند و لب خوانی می کنند، بسیار مهم است.


چطور از شیلد به درستی استفاده کنیم؟


اگر قصد استفاده از شیلد را دارید، به نکات زیر توجه کنید:

  • دکتر کاسوبوه می گوید پلاستیک شفاف شیلد باید از اطراف صورت تا روی هر دو گوش و از پایین تا روی چانه را بپوشاند. نباید هیچ فاصله ای بین پیشانی و شیلد وجود داشته باشد. انواع مختلف شیلد وجود دارد، مدلی را انتخاب کنید که راحت و قابل استفاده مجدد باشد و بتوان به راحتی آن را با آب و صابون شست.
  • دکتر گوف توصیه می کند زمانی که شیلد را از روی صورت بر می دارید، به پلاستیک رویی شیلد دست نزنید، تنها کش پشت شیلد را استفاده کنید. بعد از برداشتن، آن را با آب و صابون بشویید، کنار بگذارید و بعد دست‌های خود را بشویید.

بیشتر بخوانید: در ایام کرونا، از خودتان در برابر آنفولانزا محافظت کنید!

مطالب مرتبط