15 توصیه ساده برای مراقبت از موهای مشکی

15 توصیه ساده برای مراقبت از موهای مشکی

15 شهریور 1399

مشکی از رایج‌ترین رنگ‌های طبیعی مو است. موهای مشکی معمولاً به عنوان نشانه‌ای از موهای سالم و قوی دیده می‌شوند. مسائل متدوالی مانند آلودگی، گرما، اشعه‌های UV، مراقبت و نگهداری نامناسب مو می‌تواند از دلایل پیری زودرس مو باشند. هنگامی که این اتفاق بیفتد، مو رنگ طبیعی خود را از دست داد و به رنگ خاکستری یا سفید طبیعی تبدیل می‌شود. در این مقاله ما به این مسئله می‌پردازیم که چه چیزی مو را مشکی می‌کند و چگونه مو را مشکی نگهداریم. با ما در ادامه مقاله همراه باشید تا اطلاعات بیشتری در این موردها کسب کنید. رنگ مو میزان ملانین موجود در موی شما نشان می‌دهد. دو نوع ملانین وجود دارد که رنگ طبیعی موهای شما را تعیین می کند: اوملانین و فوملانین. هرچه اوملانین بیشتر باشد، موهای شما نیز تیره‌تر است. بزرگترین مشکل موی مشکی این است که موهای خاکستری خیلی در آن مشخص است. عواملی مانند پیری زودرس مو، استفاده گسترده از مواد شیمیایی، استرس، گرما و آسیب مو باعث می‌شود موها رنگدانه طبیعی خود را از دست داده و سفید شوند. اضافه کردن مواد طبیعی به روتین مراقبت از مو می‌تواند به حفظ رنگدانه طبیعی موهای شما کمک کند. در ادامه چند مواد طبیعی وجود دارند که کمک به تیره نگهداشته شدن موها می‌کنند.


رنگ موهای طبیعی برای مشکی نگه داشتن موها


1. قهوه
کافئین موجود در قهوه باعث تحریک رشد مو در آلوپسی آندروژنتیک می‌شود. همچنین ساقه مو را بادوام‌تر، مدت زمان آناژن (مرحله اولیه رشد مو) را طولانی‌تر و تکثیر کراتینوسیت‌ها را تحریک می‌کند. قهوه اغلب برای رنگ کردن موهای قرمز یا مشکی استفاده می‌شود.

2. مستور خوابیده
بهرینگراج یا مستور خوابیده قرن‌ها است که در طب سنتی هندی برای کمک به مشکی نگهداشتن موها استفاده می‌شود. این مواد قبلاً برای کمک به رشد مو در حیوانات استفاده می‌شد. این ماده حاوی آلکالوئیدها، فلاونوئیدها، پلی استیلن‌ها، تریپن‌ها و گلیکوزیدها است که از این گیاه رنگ موئی بسیار مناسب می‌سازد. هرینگراج نه تنها مو را تیره می‌کند بلکه ریزش مو را کاهش داده و رشد مو را تحریک می‌کند.

3. چای
چای سیاه قرن‌ها است که به عنوان رنگ مویی طبیعی در طب سنتی هندی و درمان‌های چینی استفاده می‌شود. این ماده حاوی تانن‌هایی است که شدت رنگ مو را افزایش می‌دهد.

4. حنا
حنا یکی از محبوب‌ترین رنگ موهای طبیعی است. این ماده شامل لوسون (صباغ)، ترکیب قرمز-نارنجی است که باعث تیره شدن مو می‌شود. حنا به عنوان ماده‌ای برای جلوگیری از سفیدی زودرس مو شناخته می‌شود.

5. آملا
انگور فرنگی هندی می‌تواند رنگ طبیعی مو را تقویت کنند و با همین خاصیت خود نیز شناخته می‌شود. آملا غالباً به عنوان یک ماده طبیعی در رنگ‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد تا رنگ موها را تیره نگهدارد. این ماده حاوی مقدار زیادی ویتامین C است که به کاهش ریزش مو کمک می‌کند.

6. نیلی
اگرچه نیلی رنگ آبی طبیعی را به وجود می‌آورد اما اغلب برای مشکی نگهداشتن موها به همراه حنا مورد استفاده قرار می‌گیرد.


روغن‌هایی که در ترکیب با مواد بالا استفاده می‌شوند


7. روغن نارگیل
روغن نارگیل می‌تواند به ساقه مو نفوذ کرده و آن را از درون تقویت کند. از آسیب دیدگی مو و از سفیدی زودرس آن جلوگیری می‌کند.

8. روغن زیتون
روغن زیتون می‌تواند به لایه رویی مو نفوذ کرده و موها را از درون مرطوب کند. این مسئله باعث تقویت رنگ مو شده و آن را مشکی نگه می‌دارد. همچنین باعث کاهش آسیب به مو و ریزش آن می‌شود.

9. روغن جوجوبا
روغن جوجوبا موها را مرطوب کرده و شرایط آنها را بهبود می‌بخشد و باعث تقویت پوست سر و مو می‌شود.

10. روغن آرگان
روغن آرگان به تحریک رشد مو کمک می‌کند. همچنین مو را مرطوب نگه می‌دارد. مراقب مهمترین عامل برای تقویت رنگ طبیعی مو و جلوگیری از صدمه زدن به آن است. در اینجا چند نکته در مورد مراقبت از مو گردآوری شده که به شما کمک می‌کند تا موهای خود را مشکی نگه دارید.


نکاتی برای مشکی نگه داشتن مو


1. با موهای خود به آرامی رفتار کنید. فرقی نمی‌کند که در حال شانه کشیدن موهای خود، ماساژ دادن آنها و یا مدل دادن به آنها باشید، تنها نکته مهم این است که با موهای خود به آرامی رفتار کنید.

2. موهای خود را مرتباً روغن بزنید. برخی روغن‌ها مانند روغن نارگیل می‌توانند موهای شما را از درون مغذی کرده و از آسیب دیدن مو جلوگیری کنند.

3. روغن را گرم کنید. گرم کردن برخی روغن‌ها مانند روغن زیتون می‌تواند به آنها کمک کند تا به لایه رویی مود نفوذ کرده و موها را از درون تغذیه کند.

4. موهای خود را مرتبا ًماساژ دهید. تحقیقات نشان می‌دهد که ماساژ پوست سر باعث تحریک گردش خون و افزایش ضخامت مو می‌شود.

5. درمان‌های مو مانند درمان کراتین ممکن است رنگ طبیعی مو را تقویت کند. هدف از این کار تقویت پروتئین مو و کاهش آسیب‌های وارد شده به مو است.

6. هنگامی که موهایتان خیس است، آنها را شانه نکنید. موهای مرطوب می‌توانند تا 70 درصد کش بیاند. این مسئله ممکن است باعث خراب شدن یا آسیب دیدن مو شود.

7. نکته دیگر استفاده از حوله به روش صحیح است. موهای خود را به آرامی با یک حوله نرم خشک کنید. نکته بسیار عالی این است که می‌توانید موهای خود را با ضربه‌های آرام حوله یا فشردن حوله به آنها خشک کنید.

8. از شامپوهایی دارای سولفات و پارابن استفاده نکنید. آنها پوست سر و موهای شما را با مواد شیمیایی خشنی پر می‌کنند که باعث آسیب به آنها می‌شود و باعث می‌شود تا موهای شما مستعد آسیب دیدگی و شکنندگی شوند.

9. مطمئن شوید که پوست سر و موهای شما تمیز است. حداقل هر سه روز یک بار موهای خود را بشویید. شامپو را روی موها و پوست سر خود ماساژ دهید تا شامپو گرد و غبار، چربی و کثیفی انباشته شده در موها را از بین ببرید.

10. حداقل هفته‌ای یک بار موهای خود را به صورت عمیق آب رسانی کنید. مواد مغذی غلیظ مو را تغذیه کرده و آنها را سالم نگه می‌دارند.

11. از محصولات شیمیایی و یا درمان‌های زیاد برای موهای خود استفاده نکنید. همین محصولات و درمان‌ها حاوی مواد شیمیایی هستند که ممکن است به مو نفوذ کرده و به آن آسیب برساند و باعث ریزش مو شوند.

12. به طور روزانه از مدل‌های مویی مانند دم اسبی سفت، دو گوشی و یا گیس استفاده نکنید. استفاده از کش موی پلاستیکی برای محکم بستن موها به سمت عقب می‌تواند باعث ریزش مو شود.

13. مکمل‌های غذایی را برای برطرف کردن کمبودهای بدن که باعث ریزش مو می‌شود، در نظر داشته باشید. این مسئله می‌تواند از ریزش مو جلوگیری کرده و باعث رشد مو شود.

14. ورزش و یوگا به عنوان عاملی برای کاهش استرس شناخته شدند. این امر به نوبه خود، ممکن است ریزش مو را برطرف کند.

اکنون دیگر می‌دانید چگونه مراقبت از مو می‌تواند موهای شما را مشکی نگه دارد. مراقبت از موها به صورت منظم آنها را سالم نگه می‌دارد، آسیب مو را کاهش داده و میزان ملانین مو را تقویت می‌کند. نکات مربوط به مراقبت از مو که در بالا توضیح داده شد را انجام دهید تا موهای شما رنگ مشکی خود را حفظ کند.

بیشتر بخوانید: مراقبت از مو در زمستان به 3 روش

مطالب مرتبط