حلقه ازدواج پلاتین بخرم یا طلا سفید؟!

حلقه ازدواج پلاتین بخرم یا طلا سفید؟!

13 شهریور 1399

براساس گزارشات تهیه شده از کشور آمریکا، یک تحقیق اطلاعاتی را نشان می‌دهد که در سال2019 بیش از 25000 زوج در آمریکا ازدواج کردند که محبوب‌ترین ویژگی آنها، با 87 درصد انتخاب، حلقه نامزدی الماس و سومین ویژگی محبوب، با 54 درصد انتخاب، حلقه طلا سفید بوده است. هنگامی که نوبت به انتخاب حلقه‌ای بی‌نقص می‌رسد، بیشتر مردم روی داشتن الماس یا سنگی قیمتی تمرکز می‌کنند که می‌خواهند در وسط انگشتر کار شده باشد. ویژگی مهم دیگر برای در نظر گرفتن، چیزی است که سنگ روی آن قرار می‌گیرد. طلا سفید انتخابی محبوب برای قرار گرفتن زیر سنگ است که از نظر ظاهری بسیار شبیه به پلاتین است. شباهت موجود میان آنها این سوال را در ذهن مردم ایجاد کرده کدام انتخاب کدام فلز برای حلقه مناسب‌تر است. در حالی که پلاتین و طلا سفید هر دو هاله نقره‌ای رنگ مشابه دارند اما شباهت آنها در همین نقطه متوقف می‌شود. این دو فلز از لحاظ مقاومت، قیمت، رنگ و دیگر ویژگی‌ها با یکدیگر متفاوت هستند. در مقایسه با طلا سفید، پلاتین کمی سفیدتر، مقاوم‌تر و گران‌تر است. دانستن تفاوت‌های میان این دو فلز می‌تواند به شما کمک کند تا تصمیم بگیرید کدام یکی از دیگری بهتر است.


ویژگی‌های پلاتین


پلاتین دارای خصوصیاتی است که آن را به گرانترین فلز تبدیل کرده است. در مقایسه با طلای سفید، پلاتین می‌تواند بین دو و نیم تا پنج برابر گران‌تر باشد. پلاتین متراکم‌ترین فلز است، تخمین زده می‌شود که 20 درصد از طلا سفید متراکم‌تر باشد. به همین دلیل هزینه‌های نیروی کار مورد نیاز برای شکل دادن به این فلز بیشتر است. یکی دیگر از دلایل گران بودن پلاتین این است که این فلز به طور طبیعی سفید است و برای رسیدن به این رنگ نیازی به ترکیب با مواد دیگر ندارد. تقریباً فلز پلاتین از 95 درصد پلاتین و پنج درصد آلیاژهای خالص دیگر تشکیل شده است. از آنجایی که این مواد نیاز به ترکیب شدن با مواد دیگر ندارد، این فلز ضد حساسیت است. به عنوان مثال، نیکل برای برخی افراد می تواند آلرژی‌زا باشد، اما پلاتین فاقد این فلز است.


ویژگی‌های طلا سفید


طلا سفید یک فلز محبوب است که رنگ آن تا حدی نقره‌ای و ترکیب شده با رنگ سفید آن است. مخلوط آلیاژ طلا با فلزات سفید مانند نقره، پالادیوم و نیکل طلای سفید را درست می‌کند. مقدار طلا به آلیاژ عیار طلا را تشکیل می‌دهد یا به عبار دیگر همان خلوص طلا. طلای بیست و چهار عیار طلای خالص است اما نرم است و به راحتی آسیب می‌بیند، به همین دلیل استفاده از آن را غیرعملی است. ترکیب کردن طلا با فلزات دیگر باعث می‌شود تا طلا بادوام و کاربردی‌ بشود. طلای سفید هجده عیار خلوص بالایی دارد و دارای 75 درصد طلا و 25 درصد آلیاژ است. به دلیل همین سطح خلوص بالاتر طلای سفید 18 عیار است که به طور معمول این عیار طلا در مقایسه با طلای سفید 14 عیار روشن‌تر و سفیدتر به نظر می‌رسد. طلا و جواهرات درست شده از طلا سفید چهارده قیراط معمولاً دوام بیشتری دارند و از مقاومت بیشتری برخوردار هستند زیرا حدود حاوی 58 درصد طلا و تقریباً 42 درصد آلیاژهای خالص دیگر هستند. آبکاری رودیوم فرآیندی است که باعث افزایش قدرت و همچنین رنگ سفید طلای سفید می‌شود. این آبکاری به طلای سفید همان درخشندگی را می‌دهد که مردم عاشق آن هستند.


تصمیم بگیرید که کدام مناسب‌تر است!


در نظر گرفتن جوانب مثبت و منفی پلاتین در مقایسه با طلای سفید و تصمیم‌گیری در این مورد که کدام یک بهتر است، به ترجیح خو شخص بستگی دارد. اگر ترجیح می‌دهید حلقه فلزی سبک‌تری داشته باشید، طلای سفید انتخابی مناسب برای شماست. نیکل ماده‌ای مورد نیاز جهت استفاده کردن در طلای سفید است، بنابراین اگر پوست شما به این فلز حساس است، پلاتین ممکن است گزینه بهتری برای شما باشد.

بیشتر بخوانید: آماده شدن برای روز عروسی: از انتخاب لباس تا اکسسوری

مطالب مرتبط