7 مزیت استفاده از چای سفید برای کم کردن وزن

7 مزیت استفاده از چای سفید برای کم کردن وزن

01 شهریور 1399

چای از سالیان دور برای خواص دارویی شگفت‌انگیز و جالبش شناخته شده است. بسیاری از ما با خواص چای سیاه و چای سبز آشنا هستیم، اما آیا تاکنون چای سفید را امتحان کرده‌اید؟ بله، احتمالاً شگفت‌زده می‌شوید اگر بدانید که خواص درمانی چای سفید از هر دو تای سیاه و سبز بیشتر است. هر سه نوع چای از یک بوته به دست می‌آیند، اما در مراحل مختلف رشد گیاه چیده می‌شوند و روش‌های فرآوری متفاوتی دارند. چای سفید کمتر از دو نوع چای دیگر فرآوری می‌شود و مواد مغذی بیشتری دارد. علاوه بر آن سطح آنتی‌اکسیدان‌های چای سفید هم بالاتر از دو نوع دیگر چای است. چای سفید از برگ‌ها و ساقه‌های بسیار جوان و تازه روییده بوته چای به دست می‌آید. این برگ‌ها در فضای بسته در معرض بخار آب قرار می‌گیرند و سپس خشک می‌شوند تا چای سفید به دست بیاید. از آنجایی که فرایند فراوری چای سفید نسبت به چای سیاه و سبز بسیار کوتاه‌تر و ساده‌تر است، این چای مواد مغذی بیشتری را در خود حفظ می‌کند. به همین دلیل چای سفید بسیار گران است. در واقع چای سفید از هر نوع چای دیگری در دنیا گران‌تر است. معمولاً از چای سفید برای متعادل کردن اثرات کافئین و دیگر محرک‌ها استفاده می‌شود. علاوه بر آن، سطح بالای آنتی‌اکسیدان موجود در چای سفید برای سیستم ایمنی بدن را تقویت کرده و عوارض بالا رفتن سن را کاهش می‌دهد، از جمله عوارض بالا رفتن سن در پوست، سرطان‌های ناشی از بالا رفتن سن در بدن و غیره؛ اما آیا چای سفید در کم کردن وزن هم موثر است؟ جواب آن است که بله! در واقع بهترین مزیت چای سفید در بازارهای جهانی، موثر بودن آن در کم کردن وزن است!

مزایای چای سفید برای کم کردن وزن

چای سفید برای افرادی که می‌خواهند وزن‌شان را کم کنند یک هدیه خدادادی است. در ادامه مطلب به دلایل اثرگذاری چای سفید در روند کم کردن وزن اشاره می‌کنیم:

1. از شکل گیری چربی‌های جدید جلوگیری می‌کند: تحقیقات علمی نشان داده اند که چای سفید به طرز موثری از شکل‌گیری سلول‌های چربی جدید جلوگیری می‌کند؛ بنابراین با مصرف مداوم چای سفید، از آنجایی که شکل‌گیری سلول‌های جدید چربی کمتر می‌شود، روند کلی افزایش وزن هم کندتر می‌شود.

2. چربی‌های موجود را سازمان‌دهی می‌کند: مصرف چای سفید جلوی تبدیل سلول‌های جدید چربی به سلول‌های بالغ چربی را می‌گیرد و به بدن کمک می‌کند که زودتر و راحت‌تر این سلول‌های چربی را مصرف کند. دانشمندان این اثر را اثر ضد چاقی می‌نامند. علاوه بر این، مصرف چای سفید جلوی ذخیره‌سازی چربی در بدن را می‌گیرد.

3. محرک فرایند لیپولیز است: چای سفید نه تنها جلوی ذخیره شدن را در بدن می‌گیرد و چربی‌های موجود را هم سازمان‌دهی می‌کند، بلکه فرآیند لیپولیز را هم تحریک می‌کند، یعنی فرایندی که در آن بدن چربی‌ها را تجزیه کرده و از آن‌ها به عنوان منبع انرژی استفاده می‌کند؛ بنابراین با مصرف مداوم چای سفید، ذخایر چربی بدن به نحو چشم‌گیری کمتر شده و این ذخایر به شکل موثری برای تامین انرژی بدن مورد استفاده قرار می‌گیرند.

4. حاوی کافئین است: چای سفید هم مانند هم‌خانواده‌های دیگرش، چای سیاه و چای سبز، حاوی مقادیری از کافئین است. کافئین به دلیل اثر انرژی‌زا و افزایش‌دهنده متابولیسم بدن، نقش موثری در کم کردن وزن ایفا می‌کند.

5. متابولیسم را بالا می‌برد: چای سفید به دلیل آن که حاوی مقادیر زیادی آنتی‌اکسیدان‌های مختلف و کافئین است، یکی از عوامل بالا بردن متابولیسم کلی بدن به شمار می‌رود. هر زمان که متابولیسم بدن شما افزایش پیدا کند، می‌توانید منتظر کم شدن وزن‌تان باشید.

6. از جذب شدن چربی موجود در رژیم غذایی‌تان جلوگیری می‌کند: اثبات شده است که مصرف چای سفید به شکل موثری جلوی جذب چربی‌های موجود در رژیم غذایی را می‌گیرد. از آن جایی که چربی کمتری جذب بدن‌تان می‌شود، بدن شما ناچار است از چربی‌های ذخیره شده به عنوان منبع انرژی استفاده کند و در نتیجه، علاوه بر آن که جلوی اضافه شدن وزن‌تان گرفته می‌شود، بدن شما چربی‌هایش را هم از دست می‌دهد.

7. خوشمزه است: چای سفید طعم ملایم و قابل قبولی دارد و نیازی نیست و زمان خوردن به آن شکر، خامه یا شیر اضافه شود. از آن جایی که مصرف شیر و شکر اضافه شده به چای به خودی خود یکی از عوامل افزاینده ورودی انرژی بدن محسوب می‌شود، طعم خوب این چای به شما کمک می‌کند که بدون دریافت کالری اضافه، از مزایای چای سفید بهره‌مند شوید.

8. گرسنگی را به تعویق می‌اندازد: مصرف مداوم چای سفید باعث می‌شود که دیرتر احساس گرسنگی کنید. نوشیدن چای سفید به شما کمک می‌کند که مقدار کمتری مواد غذایی بخورید یا بنوشید که خود این امر در کاهش وزن موثر است.

همه خواصی که در بالا به آنها اشاره کردیم، به شما کمک می‌کنند که وزن‌تان را کنترل کنید، اما باید به یاد داشته باشید که مصرف چای سفید به تنهایی نمی‌تواند تاثیر قابل‌ملاحظه‌ای داشته باشد. برای آن که بتوانید از مزایای مصرف چای سفید به طور کامل برخوردار شوید باید حتما مصرف آن را با یک رژیم غذایی سالم و کنترل شده و ورزش منظم همراه کنید.


چطور چای سفید را برای مصرف آماده کنیم؟


برای برخوردار شدن از خواص شگفت انگیز چای سفید، باید حتماً نوع با کیفیت و خوبی از آن را انتخاب کنید. برای هر فنجان چای سفید آماده شده، به یک قاشق چای‌خوری برگ چای سفید نیاز دارید. در ادامه یک دستورالعمل ساده برای آماده کردن چای سفید را شرح می‌دهیم:

  1. مقدار کافی از برگ‌های چای سفید را داخل قوری بریزید.
  2. روی برگ‌های چای سفید آب جوش بریزید.
  3. برای چند دقیقه قوری و محتویاتش را کنار بگذارید تا به خوبی دم بکشد.
  4. چای را داخل فنجان بریزید و از این معجون شگفت آور لذت ببرید.
  5. با آن که طعم چای سفید به تنهایی ملایم و دوست داشتنی است، اما اگر خواستید می‌توانید از شیر بدون چربی و شیرین کننده‌های بدون شکر برای طعم دادن به آن استفاده کنید.

موارد احتیاطی


هنگام مصرف چای سفید بهتر است موارد زیر را در نظر داشته باشید:

  • از آن جایی که چای سفید حاوی کافئین است، نباید در مصرف آن زیاده‌روی کنید. اثبات شده است که مصرف بیش از حد کافئین برای بدن زیان‌آور است. با این حال اگر مشکل خاصی با مصرف کافئین ندارید، مصرف منظم چای سفید برای شما مشکل خاصی ایجاد نخواهد کرد.
  • مجدداً به دلیل محتویات کافئین چای سفید، نباید آن را پیش از خواب مصرف کرد. مصرف چای سفید تا ۲ ساعت قبل از خواب ممکن است منجر به بی‌خواب شدن شما شود.
  • همراه کردن شکر، شیر کامل یا خامه با چای سفید باعث از بین رفتن مزایای این چای برای سلامتی می‌شود، بنابراین از این مواد در کنار چای سفید استفاده نکنید.
  • بجز کافئین، چای سفید حاوی هیچ ماده دیگری نیست که به طور بالقوه برای سلامتی بدن انسان زیان آور باشد؛ بنابراین مصرف منظم چای سفید و در مقادیر محدود، هیچ گونه خطری به همراه ندارد.
  • چای سفید را به بخشی از روتین کم کردن وزن‌تان تبدیل کنید و از کم شدن چربی‌های اضافی بدن‌تان لذت ببرید!

بیشتر بخوانید: ترفندهای زیرکانه برای کاهش وزن در خانه

مطالب مرتبط