پوست خشک و 7 اشتباه آب‌رسانی که نباید مرتکب شوید

پوست خشک و 7 اشتباه آب‌رسانی که نباید مرتکب شوید

08 تیر 1399

آیا همیشه از این تعجب می‌کنید که چرا حتی بعد از این که از سر تا پای‌تان را لوسیون و مرطوب‌کننده زده‌اید، باز هم پوست‌تان خشک است؟ بگذارید کمک‌تان کنیم تا به پایان این مجادله همیشگی برسید. از استفاده از مرطوب‌کننده نامناسب برای پوست‌تان گرفته تا فراموش کردن لایه‌برداری، ما درباره‌ی 7 اشتباه اصلی در آبرسانی که باعث خشک شدن پوست‌تان می‌شوند بحث می‌کنیم، و علاوه بر آن، ترفندها و روش‌هایی برای استفاده مناسب از مرطوب‌کننده‌ها را به شما پیشنهاد می‌دهیم. از بین تمام قوانین مراقبت از پوست، مرطوب‌سازی غیرقابل‌مذاکره است. یک پوست آب‌رسانی شده، در هر حالتی یک پوست شاداب است. اما وقتی که پوست‌تان حتی بعد از استفاده از لوسیون‌ها، کرم‌ها و سایر محصولات مرطوب‌کننده مراقبت از پوست، باز هم احساس خشکی و بی‌آبی می‌کند، چه اتفاقی می‌افتد؟ استفاده از مرطوب‌کننده بر روی پوست صورت و بدن‌تان شاید ساده به نظر برسد، اما این به آن معنی نیست که تکنیکی برای انجام آن وجود ندارد. علاوه بر استفاده درست از مرطوب‌کننده‌ها و لوسیون‌های بدن، باید مطمین شوید که پوست‌تان آماده دریافت رطوبت هست و بیشترین استفاده را از آب‌رسان پوست‌تان می‌برید. مطمین نیستید که از کجا شروع کنید؟ بیایید با کارهایی که نباید انجام دهید شروع کنیم.


7 دلیلی که باعث خشکی پوست دستتان می‌شود


1. ماده‌ی پاک‌کننده پوست‌تان زیادی خشن است

اگر از یک پاک‌کننده خشن که مدام پوست‌تان را خشک می‌کند استفاده کنید، حتی بهترین مرطوب‌کننده هم نمی‌تواند شما را نجات دهید. بسیاری از پاک‌کننده‌های مرسوم، خصوصا آن‌هایی که در فرمولاسیون‌شان مواد اولیه خشن دارند، می‌توانند باعث از بین رفتن رطوبت طبیعی پوست‌تان شوند. مطمین نیستید که آیا پاک‌کننده شما برای پوست‌تان زیادی خشن است یا نه؟ حس پوست‌تان بعد از پاکسازی را ارزیابی کنید. اگر پوست‌تان بعد از پاکسازی حس سفتی و تمیزی بیش از حدی دارد، احتمالاً چربی و هیدراتاسیونی که پوست‌تان می‌تواند از آن‌ها استفاده کند را پاک کرده‌اید. برای اجتناب از این مشکل، مطمین شوید که یک پاک‌کننده مناسب نوع پوست‌تان می‌خرید. بنابراین اگر پوست خشکی دارید، باید به دنبال آب‌رسانی بیشتری باشید، پاک‌کننده‌های تغذیه‌کننده که می‌توانند رطوبت پوست‌تان را تامین کنند. متخصص پوست دارای بورد تخصصی، دهاوال بهانوسالی توضیح می‌دهد «من برای پوستهای خشک، پاک‌کننده‌های کرمی را ترجیح می‌دهم». فرقی ندارد که نوع پوست شما چه است، اگر از پاک‌کننده‌ای استفاده کنید که پوست‌تان را عاری از رطوبت کند، روتین مراقبت از پوست‌تان را اشتباه شروع کرده‌اید.

2. بلافاصله بعد از شستشو، مرطوب‌کننده نمی‌زنید

واقعیت: برای مرطوب کردن پوست زمان مناسبی وجود دارد، و به نظر می‌رسد این زمان مناسب بلافاصله پس از شستن صورت‌تان باشد. متخصص پوست دارای بورد تخصصی، مایکل کامینر توضیح می‌دهد: «پوست‌تان وقتی خیس است بیشترین میزان رطوبت را دارد، و وقتی که پوست خودش آب‌رسانی شده باشد، مرطوب‌کننده‌ها بیشتری اثربخشی را دارند». کامینر اضافه می‌کند که بعد از حمام، آب از سطح پوست‌تان بخار می‌شود، که همین امر می‌تواند باعث خشک‌تر شدن پوست‌تان شود. بعد از حمام یا شستشو، پوست‌تان را خشک کنید و بلافاصله از لوسیون بدن مناسب‌تان بزنید. پیشنهاد ما، استفاده از لوسیون‌های سبک در ماه‌های گرمتر، و آب‌رسان‌های چرب و کرمی در فصل زمستان است. همین روند برای شستشوی صورت‌تان هم صادق است -صورت‌تان را به آرامی خشک کنید و بعد از سرم، تونر یا هر محصول درمانی دیگری که استفاده می‌کنید، به پوست‌تان مرطوب‌کننده بزنید. به یاد داشته باشید: در زمان حمام کردن یا شستن صورت‌تان (هم صنح‌ها و هم شب‌ها) از آب ولرم استفاده کنید، زیرا استفاده از آب داغ باعث شسته شدن چربی مفید پوست، و خشکی بیش از حد آن می‌شود.

3. از مرطوب‌کننده نامناسب برای نوع پوست‌تان استفاده می‌کنید

هر زمان که محصول مراقبت از پوست جدیدی را برای استفاده در روتین‌تان انتخاب می‌کنید، باید همیشه از آیتم‌هایی استفاده کنید که برای نوع پوست‌تان، فرموله شده‌اند. اگر پوست خشکی دارید و از مرطوب‌کننده مناسب پوست‌های چرب و مستعد جوش زدن استفاده می‌کنید، احتمالا به همین دلیل جوابی که دوست دارید را از پوست‌تان نمی‌گیرید. پوست خشک به محصول کاملا متفاوتی با پوست چرب نیاز دارد، به دنبال مرطوب‌کننده‌ای باشید که بتواند در زمان استفاده به پوست‌تان رطوبت، مواد مغذی و حس راحتی بدهد. همچنین باید به برچسب مواد اولیه محصول دقت کنید که حاوی عناصر آب‌رسان اصلی باشد، مثل سرامیدها، گلیسیرین و اسید هیالورونیک. برای ماکزیمم رطوبت، ما به شما SkinCeuticals Emollience است. این محصول با فرمولاسیون حاوی سه ماده مغذی گیاهی برزیلی، پوست را تغذیه کرده و سطح آب‌رسانی طبیعی پوست را بالا می‌برد.

4. سلول‌های مرده‌ی انباشته روی پوست‌تان دارید

اگر نمی‌توانید آخرین باری که پوست‌تان را لایه‌برداری کردید را به یاد بیاورید، شاید به همین دلیل باشد که مرطوب کردن پوست‌تان به شما حس، خب، مرطوب کردن را نمی‌دهد. به یاد داشته باشید که لایه‌برداری ملایم یک بخش ضروری از روتین مراقبت از پوست است، حداقل یکبار در هفته. می‌توانید بین لایه‌بردارهای بر پایه فرمول‌های شیمیایی حاوی اسیدها یا آنزیم‌ها، و یا لایه‌برداری فیزیکی، مانند اسکراب‌ ها و برس‌ها، انتخاب کنید. اگر از لایه‌برداری صرف نظر کنید، باعث می‌شود که سلول‌های مردم روی پوست‌تان انباشته شوند و عملاً باعث می‌شوند که مرطوب‌کننده‌ها و لوسیون‌ها قادر به آب‌رسانی نباشند. اگر می‌خواهید لایه‌برداری فیزیکی را امتحان کنید، ما Lancome Exfoliating Rose Sugar Scrub را توصیه می‌کنیم. اسکراب گرمی‌بخش –حاوی گیاه نیشکر واقعی، عصاره گل رز و عسل- سلول‌های مرده‌ی پوست را برداشته و به پوست نرمی و لطافت گلبرگ را می‌بخشد.

5. پوست‌تان کم‌آب است  

شاید یک دلیل دیگر برای این که هنوز در پوستتان احساس خشکی و کم‌آبی دارید آن باشد که آب پوست‌تان کم است. با اینکه تفاوت‌ها جزیی هستند –پوست خشک به دلیل کمبود چربی است و پوست کم‌آب به دلیل کمبود آب- اما پوست خشک با پوست کم‌آب عملا دو چیز متفاوت هستند. حتی پوست‌های چرب هم ممکن است دچار کم‌آبی شوند. متخصص پوست دارای بورد تخصصی، دندی انگلمن توضیح می‌دهد: «پوست کم‌آب می‌تواند در اثر کم نوشیدن آب یا مایعات به وجود بیاید، یا در اثر استفاده از مواد خشک‌کننده که می‌توانند پوست را عاری از رطوبت کنند ایجاد شود. به دنبال محصولات مراقبت از پوستی باشید که حاوی مواد آب‌رسان مانند اسید هیالورونیک باشند، و با نوشیدن مقدار کافی آب، بدن‌تان را پرآب نگه دارید.»

6. استفاده نادرست از مرطوب‌کننده‌ها

اگر به طور منظم لایه‌برداری می‌کنید، از محصولات مراقبتی پوست که برای نوع پوست‌تان فرموله شده‌اند استفاده می‌کنید، و مرطوب‌کننده‌ها و لوسیون‌ها را بلافاصله پس از شستشوی پوست‌تان استفاده می‌کنید اما هنوز هم احساس خشکی پوست دارید، شاید مشکل از روش استفاده از مرطوب‌کننده‌تان باشد. به جای مالیدن مرطوب‌کننده روی پوست‌تان –یا بدتر از آن، محکم مالیدن آن- یک ماساژ آرام و به طرف بالا را امتحان کنید. انجام این تکنیک زیبایی‌شناختی بهبود‌یافته می‌تواند به شما کمک کند که از آسیب رساندن به نواحی حساس صورت‌تان اجتناب کنید، مثل دور چشم‌ها. همچنین به مقدار مرطوب‌کننده‌ یا محصول آب‌رسان دیگری که استفاده می‌کنید هم دقت کنید. معمولا مقدار توصیه شده‌ روی برچسب محصول نوشته شده است و در چگونگی احساس پوست‌تان بعد از استفاده بسیار تعیین‌کننده است.

7. پوست‌تان را بیش از حد تمیز می‌کنید

اگرچه شاید بخواهید حس کنید که پوست‌تان کاملا از هر گونه آلاینده‌ای پاک شده است، اما بیش از حد تمیز کردن پوست‌تان در واقع یکی از بدترین اشتباهاتی است که می‌توانید مرتکب شوید. دلیلش آن است که این کار باعث از بین رفتن میکروب‌های سطح پوست‌تان می‌شود، از جمله باکتری‌های میکروسکوپی که بر روی ظاهر و حس پوست‌تان تاثیر می‌گذارند. متخصص پوست دارای بورد تخصصی، ویتنی بُو می‌گوید که خیلی زود به زود شستن پوست در واقع بدترین اشتباهی است که در بیمارانش می‌بیند. او می‌گوید: «هر وقت بعد از پاک کردن پوست‌تان، احساس سفتی و خشک بودن و زیادی تمیز بودن داشتید، احتمالا به آن معنی است که باعث از بین رفتن بعضی از میکروارگانیسم‌های مفید سطح پوست‌تان شده‌اید».


چطور بیشترین بهره را از محصولات‌تان ببرید 


ترفند شماره 1: پوست‌تان را قبل از مرطوب‌سازی با استفاده از یک تونر آماده کنید

پس از پایان پاک‌سازی پوست‌تان و قبل از استفاده از مرطوب‌کننده، مطمئن شوید که پوست‌‌تان را با استفاده از یک تونر مخصوص صورت برای مرطوب‌سازی آماده کرده‌اید. تونرهای مخصوص صورت می‌توانند کثیفی و آلودگی‌های اضافی که بعد از پاک‌سازی روی پوست‌تان باقی مانده‌اند را پاک کنند و pH پوست‌تان را تنظیم کنند. تونرها می‌توانند در بعضی موارد از عوامل خشکی پوست باشند، پس به دنبال یک نمونه آبرسان باشید. یکی از گزینه‌های مورد علاقه ما Nuria Hydrate Moisturizing Toner است، که فرمولاسیون آن حاوی ریشه گل ختمی، روغن گل رز، عصاره برگ آلوورا و بابوبه است تا پوست خشک را نرم، آب‌رسانی و درمان کند.

ترفند شماره 2: قبل از مرطوب‌سازی، از یک سرم یا روغن مخصوص صورت استفاده کنید

با این که سرم‌ها و روغن‌های مخصوص صورت لزوما بخشی از روتین مراقبتی از پوست شما نیستند، اما کمک می‌کنند تا به حداکثر آب‌رسانی ممکن برسید. سرم‌ها می‌توانند آب‌رسانی به پوست‌تان را افزایش دهند و سایر نگرانی‌های پوستی مانند اثرات بالا رفتن سن، آکنه و لکه‌های پوستی را تا حد قابل‌توجهی کاهش دهند. توصیه ما سرمی مثل L'Oreal Paris Revitalift Derm است که حاوی 1.5% اسید هیالورونیک خالص است.

ترفند شماره 3: برای مرطوب‌سازی بیشتر، یک ماسک شبانه آب‌رسان را امتحان کنید

علاوه بر آماده کردن پوست‌تان برای آب‌رسانی، شاید بخواهید هفته‌ای یک یا دو بار، از ماسک‌های آب‌رسان شبانه استفاده کنید. ماسک‌های آب‌رسان شبانه می‌توانند در طول دوره بازسازی پوست، یعنی وقتی که در خواب هستید، به آب‌رسانی و تازه‌سازی آن کمک کنند و صبح روز بعد پوستی با حس و ظاهر صاف، نرم و آب‌رسانی‌شده‌ای به شما بدهند. ما از بزرگ‌ترین طرفداران کرم Vichy Aqualia Thermal Night Spa هستیم چون وقتی که خواب هستید پوست‌تان را به راحت‌ترین شکل آب‌رسانی می‌کند و می‌توانید صبح روز بعد با پوستی با ظاهری انعطاف‌پذیرو نرم از خواب بیدار شوید.

بیشتر بخوانید: چگونه پوست خشک را لایه‌برداری کنید

مطالب مرتبط