خارش پوست سرتان را با روغن‌های ضروری درمان کنید!

خارش پوست سرتان را با روغن‌های ضروری درمان کنید!

23 اردیبهشت 1399

خارش پوست سر، بسیار آزار دهنده است. خراشیدن پوست سر به طو مکرر، باعث ملتهب شدن آن می‌گردد. بنابراین باید پوست ملتهب شده را تسکین داد. خوشبختانه، روغن‌های ضروی زیادی وجود دارد که برای التیام پوست سر نتیجه‌بخش هستند. بنابراین روغن مناسبی را پیدا کنید. همچنین می‌توانید محصولاتی که حاوی روغن‌های ضروری هستند را خریداری کنید و یا با استفاده از روغن زیتون یا روغن تخم کدو، خودتان آن را درست کنید. خارش پوست سر، یک مشکل نسبتاً شایع است و به ندرت نشانه بیماری جدی است. اما اگر خارش سرتان برطرف نشد، به پزشک مراجعه کنید.


بخش اول انتخاب روغن ضروری


1. برای درمان شوره سر و نرم کردن پوست آن، از روغن درخت چای استفاده کنید

روغن درخت چای، یک روش عالی ثابت شده برای درمان خشکی پوست سر است. این روغن، به طور طبیعی پوست سرتان را ترمیم می‌کند و شوره را کاهش می‌دهد. با استفاده منظم، به مدت چند هفته متوجه پاکسازی پوست سرتان خواهید شد. خواص ضد التهابی آن، خارش پوست سر را کاهش می‌دهد که باید به عنوان یک تسکین دهنده اصلی در نظر گرفته شود.

رفع شوره سر با روغن درخت چای

2. برای تخلیه کردن باکتری‌ها و دوباره پر کردن پوست سر، از ژرانیول استفاده کنید

ژرانیول، روغنی است که از گل رز و پالماروزا استخراج می‌شود. به طور طبیعی، با میکروب‌هایی که باعث خارش و تحریک پوست سر می‌شوند مبارزه می‌کند. ژرانیول، هرگونه باکتری ناخواسته در موهای‌تان را پاک می‌کند و به پوست شما زمان می‌دهد تا التیام پیدا کند. ژرانیول، بی‌بو است. اگر می‌خواهید از چسبیدن رایحه‌های عجیب و غریب به موهای خود جلوگیری کنید، بهتر است ژرانیول را امتحان کنید.

  • ژرانیول، نوعی الکل با تاثیر منفی کم بر محیط زیست است. بنابراین در صورت استفاده از محلول 10٪، ممکن است موهای شما کمی خشک شود. اگر می‌خواهید از این امر جلوگیری کنید، با مخلوط 1-2٪ شروع کنید و یا از محصولی که حاوی مقدار کمی ژرانول است استفاده کنید.

تخلیه باکتری‌ها با ژرانیول

3. اگر پوست سرتان ملتهب است یا موهای شما در حال ریزش است، به سراغ بابونه بروید

بابونه، به همین دلیل یک عنصر محبوب در محصولات مراقبت از مو است. بابونه، التهابی را که باعث خارش آزاردهنده می‌شود را کاهش می‌دهد. به عنوان یک امتیاز، مو را تقویت و خوشبو می‌کند.

  • از مصرف بابونه رومی اجتناب کنید. این گیاه با بابونه معمولی تفاوت دارد (که به لحاظ فنی به آن بابونه آلمانی می‌گویند). بابونه رومی، به طور کامل مورد مطالعه قرار نگرفته است.

درمان پوست سر ملتهب با بابونه

4. اگر می‌خواهید رشد مو را تحریک و پوست‌ سرتان را تسکین دهید، روغن نعناع را انتخاب کنید

اگر در واقع پوست سرتان آسیب دیده و موهای شما نازک شده است، روغن نعناع گزینه مناسبی است. بوی نعناع، باعث می‌شود پوست سرتان احساس طراوت کند و در نتیجه خارش سر را کاهش دهد. همچنین ثابت شده است که روغن نعناع به رشد مو کمک می‌کند. در صورت نازک شدن و ریزش مو، روغن نعناع می‌تواند به شما کمک کند.

  • رایحه نعناع، به بیدار شدن افراد کمک می‌کند و باعث می‌شود که صبح از خواب بیدار شوید.

رشد مو با روغن نعناع


بخش دوم کسب اطلاعات بیشتر درباره روغن‌ها و نحوه استفاده از آن‌ها  


1. شامپویی را خریداری کنید که حاوی 2 الی 10٪ روغن ضروری است

 از آنجایی که روغن ضروری روی موها و در پوست سر قرار می‌گیرد، توصیه می‌شود محصولات با کیفیت را خریداری کنید. روغن‌های ضروری، می‌توانند برخی از واکنش‌های پوستی را ایجاد کنند. اما یک محصول آزمایش نشده، ممکن است عوارض جانبی منفی را به دنبال داشته باشد.

  • در صورت تمایل، می‌توانید از نرم کننده‌ای استفاده کنید که حاوی روغن‌های ضروری باشد. اما روغن‌های ضروری بیشتر در شامپوها یافت می‌شوند.

شامپوی حاوی 2 الی 10٪ روغن ضروری

2. روغن‌های با کیفیت بالا را از یک فروشگاه معتبر خریداری کنید

اگر روغن‌ها را خودتان ترکیب می‌کنید، بسیار حائز اهمیت است که بهترین محصول را تهیه کنید. به دنبال روغن‌هایی با 100٪ مواد آلی باشید که با مواد شیمیایی غیر طبیعی ترکیب نشده باشند. قبل از خرید، درباره مارک آن تحقیق و بررسی کنید تا بدانید که آن‌ها از کیفیت بالایی برخوردار هستند. روغن‌های ضروری را می‌توانید بصورت آنلاین یا از فروشگاه‌های معتبر خریداری کنید.

  • به خاطر داشته باشید، بدون روغن حامل، نمی‌توانید از روغن‌های ضروری بر روی پوست خود استفاده کنید! بسیاری از برندها، تحقیقات مستقلی را در وبسایت خود منتشر و مواد موجود در محصولات را تأیید می‌کنند. به وبسایت شرکت سازنده مراجعه کنید تا ببینید که آیا این گزارشات را ارائه داده‌اند یا خیر.

خرید روغن ضروری از سایت‌های معتبر

3. از روغن دانه کدو یا روغن زیتون، به عنوان روغن حامل استفاده کنید

اگر خودتان روغن ضروری را ترکیب می‌کنید، از روغن دانه کدو یا روغن زیتون به عنوان پایه محلول مراقبت از مو استفاده کنید. روغن‌ها را به گونه‌ای مخلوط کنید تا روغن ضروری شما 2-10٪ از مواد تشکیل دهنده را شامل شوند. اگر می‌خواهید آسیب موها را به حداقل برسانید، روغن زیتون را به عنوان روغن پایه انتخاب کنید. اگر می‌خواهید رشد مو را تحریک کنید، از روغن دانه کدو استفاده کنید.   

  • تنها یک قطره، معمولاً حاوی 0.1-0.25 میلی‌لیتر (0.051-0.020 قاشق غذاخوری) است. برای درست کردن شامپو برای یک هفته، یک بطری 120 میلی‌لیتری (24 قاشق غذاخوری) را با 72 قطره روغن ضروری پر کنید تا یک محلول 2٪ داشته باشید. شما می‌توانید نسبت آن را به دلخواه تنظیم کنید، اما از 10 درصد روغن ضروری تجاوز نکنید.

روغن دانه کدو

4. قبل از استفاده از محصول روی سرتان، آن را در ناحیه نامعلوم آزمایش کنید

 یک قطره از محصول را روی مچ دست خود ماساژ دهید تا ببینید آیا به پوست شما واکنش نشان می‌دهد یا خیر. سپس مقدار کمی از آن را در انتهای چند تار مویتان بمالید تا ببینید که چگونه بر بافت و ظاهر آن تأثیر می‌گذارد. 24 ساعت صبر کنید تا واکنش آن را مشاهده کنید. اگر واکنش پوستی ندارید و از قرار گرفتن آن روی مویتان احساس خوبی دارید، از آن استفاده کنید.

  • این کار تنها در صورتی که از درمان خانگی استفاده می‌کنید اهمیت دارد، زیرا باید هنگام استفاده از آن پوست سر آسیب نبیند.
  • اگر پوست شما می‌سوزد یا آسیب دیده است، بهتر است که پوست خود را با آب و صابون بشویید و از مصرف مجدد روغن ضروری پرهیز کنید. اگر موهای شما خشک شده یا تغییر رنگ داده است، موهای خود را با شامپو بشویید تا روغن از آن خارج شود. این واکنش‌ها نشان می‌دهد که روغن‌های ضروری برای شما مناسب نیستند.  

مالیدن کرم روی ساق دست

5. از این محصول برای خارج کردن روغن ضروری استفاده کنید

 برای استفاده از محصول، موهای خود را در حمام کاملاً مرطوب کنید. سپس مانند زمانی که از شامپو برای موهای خود استفاده می‌کنید، مقداری کمی از آن را به ریشه موها بمالید. قبل از شستن، اجازه دهید 1 الی 2 دقیقه روی موهایتان بماند. برخی از روغن‌ها در موهای شما باقی می‌مانند، اما با استفاده از این محصول، هیچ روغنی روی موهایتان باقی نمی‌ماند. این کار را هر بار که حمام می‌کنید، تا زمانی که خارش پوست سرتان از بین برود انجام دهید.

  • در صورت تمایل می‌توانید محصول را روی موهایتان، بدون اینکه آن را بشویید قرار دهید اما تحقیقات کمی در این باره انجام شده است. موهای شما نیز به داشتن روغن‌های خارجی عادت ندارد. بنابراین بهتر است که روغن‌های اضافی را بشویید.  

شستن مو در حمام


بخش سوم چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟


1. اگر مطمئن نیستید چه چیزی باعث خارش پوست سرتان شده است، به پزشک مراجعه کنید

 از آنجا که خارش پوست سر، می‌تواند دلایل زیادی داشته باشد ولی بهتر است که قبل از درمان، علت آن مشخص شود. پزشک یا متخصص پوست، می‌تواند پوست سرتان را معاینه و بهترین روش برای مقابله با این مسئله و جلوگیری از خارش در آینده را برایتان بازگو کند.

خارش پوست سر

2. اگر داروهای خانگی به خارش شما کمک نمی‌کند، به پزشک مراجعه کنید

 اگر چندین هفته روغن‌های ضروری، سایر داروهای خانگی و یا داروهای بدون نسخه را برای درمان یا جلوگیری از خارش پوست سر امتحان کرده‌اید و نتیجه‌ مثبتی نگرفته‌اید، به پزشک مراجعه کنید. آن‌ها می‌توانند روش درمانی دیگری را برای کمک به شما ارائه دهند.

  • به عنوان مثال، اگر پوست سر شما به دلیل عفونت قارچی خارش دارد، می‌توانید از یک دارو یا شامپوی ضدقارچ استفاده کنید.   

صحبت کردن با پزشک

3. اگر دچار خارش شدید و یا سایر علائم جدی را تجربه می‌کنید، به پزشک مراجعه کنید

اگر خارش به اندازه کافی شدید است که شما را در شب بیدار می‌کند و یا شما را از فعالیت‌های روزمره باز می‌دارد، به پزشک یا متخصص پوست مراجعه کنید. این ممکن است نشانه عفونت جدی‌تر یا بیماری زمینه‌ای دیگری باشد.  

  • همچنین در صورت وجود لکه‌های پوستی، خارش و یا احساس درد به پزشک خود اطلاع دهید.

معاینه پوست سر توسط پزشک

4. اگر واكنش شديدي به يك روغن ضروري نشان داده‌ايد، به پزشک مراجعه کنید

حتی درمان‌های طبیعی مانند استفاده از روغن‌های ضروری، می‌توانند باعث حساسیت یا عوارض جانبی جدی شوند. اگر هنگام استفاده از روغن ضروری روی پوست سرتان، واکنش‌های بدی را تجربه کرده‌اید، استفاده از آن را قطع و به پزشک مراجعه کنید.

  • اگر علائمی مانند بثورات شدید، درد ناگهانی و یا بثوراتی که روی صورت‌تان ایجاد می‌شود را تجربه می‌کنید، به پزشک خود مراجعه کنید. حتی اگر بثورات، کوچک یا خفیف باشد ولی در مدت 3 هفته بهبود نیابد، به پزشک خود مراجعه کنید.   
  • در صورت بروز علائمی مانند تب، تاول‌های چرکی، تورم صورت، دهان یا زبان، مشکل در تنفس، حالت تهوع و استفراغ، سرگیجه یا ضربان سریع قلب به پزشک مراجعه کنید.

معاینه پوست صورت توسط متخصص پوست

بیشتر بخوانید: درمان شوره سر با استفاده از سرکه 

مطالب مرتبط