با موهای چرب خداحافظی کنید!

با موهای چرب خداحافظی کنید!

18 اردیبهشت 1399

روغن، برای مرطوب کردن پوست سر و رشد مو مفید است، اما پاک کردن آن دشوار است. معمولاً با استفاده از شامپو و نرم کننده، می‌توانید به صورت طبیعی چربی را از موهای خود پاک کنید. اما استفاده از شامپو درخشان کننده هم می‌تواند موثر باشد. چند روش درمان خانگی از جمله شستن مو با سرکه سیب، جوش شیرین، آلوئه‌ورا یا حتی استفاده از تخم مرغ وجود دارد که می‌توانید برای تمیز کردن موهای خود از آن‌ها استفاده کنید.


بخش اول استفاده از شامپو و نرم کننده


1. از شامپو، چندین بار برای موهای خود استفاده کنید

از شامپوی معمولی برای شستن موهایتان در حمام استفاده کنید. شامپو را با استفاده از انگشتان دست‌تان روی پوست سر خود بمالید و ماساژ دهید. سپس با آب ولرم آن را بشویید. در صورت لزوم، یک یا دو بار این مراحل را تکرار کنید.

  • پس از اتمام شامپو زدن، مقداری نرم کننده را به موهای خود بزنید و بگذارید 5 دقیقه روی موهایتان بماند. سپس آن را آبکشی کنید.

استفاده از نرم کننده به مدت 5 دقیقه پس از شامپو

2. اگر شامپو معمولی مؤثر نیست، از یک شامپو درخشان کننده استفاده کنید

 شامپوهای درخشان کننده‌ای تولید شده‌اند که باعث می‌شود موهایتان به صورت عمیق‌تر تمیز شود. این نوع شامپوها، به از بین بردن تمام آنچه که به موهای شما می‌چسبد کمک می‌کند و اغلب شامپوهای معمولی قادر به پاک کردن آن‌ها نیستند. این نوع شامپوها دقیقاً مانند شامپوی معمولی استفاده می‌شوند. تنها کافی است شامپو درخشان کننده را روی موهای مرطوب خود بمالید و پوست سر خود را با آن ماساژ دهید. به طور کامل آن را آبکشی کنید.

  • حتما پس از استفاده از شامپو درخشان کننده، شامپو و نرم کننده را روی موهای خود بمالید، زیرا شامپو درخشان کننده می‌تواند بسیاری از ویتامین‌ها و مواد معدنی طبیعی را از موهای شما خارج و آن را خشک کند. استفاده از شامپو و نرم کننده، باعث ذخیره سازی مجدد مواد معدنی که از دست رفته‌اند می‌شود.   

 شامپو درخشان کننده

3. شامپوی خشک را برای جذب چربی اضافی امتحان کنید

قبل از استفاده از شامپوی خشک، یک حوله تمیز و خشک را به ساقه‌ی موهای خود بکشید. موها را به آرامی ماساژ دهید (ابتدا از ریشه شروع کنید و تا نوک مو آن را ادامه دهید). این کار به جذب بعضی از چربی‌های روی سطح پوست کمک می‌کند. از پودر شامپوی خشک روی موهای خود استفاده کنید. سپس مقداری از شامپوی خشک را روی موهایتان اسپری کنید و پوست سر خود را ماساژ دهید.

  • می‌توانید از یک برس با موی گراز برای پخش کردن روغن استفاده کنید.
  • اگر موهای شما هنوز هم خیلی چرب است، کمی پودر بچه را روی شامپوی خشک بزنید. تا زمانی که سفیدی آن کاملا از بین نرفته است، به ماساژ دادن ادامه دهید.

شامپو خشک

 4. برای چربی‌هایی که بیرون نمی‌آیند، از کمی مایع ظرفشویی استفاده کنید

مایع ظرفشویی علاوه بر از بین بردن کثیفی روی ظروف، می‌تواند برای موهای شما هم کارساز باشد. فقط کافی است 2 قاشق غذاخوری (29.6 میلی‌لیتر) مایع ظرفشویی را روی موهای خود بریزید و آن را روی پوست سر خود ماساژ دهید. همین کار را برای ساقه‌های مو انجام دهید. سپس موهای خود را به طور کامل بشویید، زیرا در مدت طولانی بسیار مضر خواهد بود.

  • از مایع ظرفشویی‌ استفاده کنید که برای پوست‌های حساس تولید شده‌اند، زیرا کمتر به موهای شما آسیب می‌رسانند.
  • به خاطر داشته باشید که پس از شستن مایع ظرفشویی، موهای خود را شامپو زده و طبق معمول از نرم کننده استفاده کنید. این کار به شما کمک می‌کند تا برخی از مواد مغذی که از بین رفته‌اند، بازگردد.

استفاده از مایع ظرفشویی روی پوست سر

5. پس از شامپو زدن، از نرم کننده معمولی استفاده کنید

پس از شستن موها در حمام، باید از نرم کننده استفاده کنید. نرم کننده را روی ساقه مو با انگشتان خود ماساژ داده و این کار را تا انتهای مو ادامه دهید.

  • اجازه دهید نرم کننده، چند دقیقه روی موهایتان بماند. سپس با آب خنک آن را آبکشی کنید.

ماساژ دادن نرم کننده کف سر 3 تا 5 بار

6. از نرم کننده بدون آبکشی استفاده کنید

پس از شستن کامل موها در حمام، نرم کننده را روی آن بمالید تا به از بین بردن چربی‌های اضافه کمک کند. به راحتی و بدون مشکل، می‌توانید آن را روی موهای خود بمالید.

  • نرم کننده‌های بدون آبکشی، به شکل اسپری یا کرم قابل تهیه هستند.
  • اگر خارج کردن چربی‌ از موهایتان کمی مشکل است. می‌توانید علاوه بر نرم کننده معمولی، از نرم کننده بدون آبکشی استفاده کنید.

استفاده از نرم کننده بدون آبکشی روی مو


بخش دوم استفاده از درمان‌های خانگی


1. یک خمیر جوش شیرین درست کنید

 مقداری جوش شیرین را کف دست خود بریزید و کمی آب به آن اضافه کنید تا به خمیر تبدیل شود. خمیر جوش شیرین را روی کل موهای خود (از ریشه تا نوک آن) بمالید. اجازه دهید 15-20 دقیقه بماند، سپس آن را با آب گرم بشویید.

  • در صورتی که با خمیر ساخته شده نتوانستید کل موهایتان را بپوشانید، بهتر است که خمیر بیشتری را تهیه کنید.

 خمیر جوش شیرین

2. موهای خود را با سرکه سیب بشویید

مقادیر مساوی از آب و سرکه سیب را با هم مخلوط کنید، سپس محلول را با استفاده از یک بطری اسپری روی موهای خود اسپری کنید. آن را به پوست سر خود ماساژ داده، سپس موهای خود را با کلاه دوش بپوشانید و اجازه دهید سرکه به مدت 15 دقیقه روی موهایتان بماند. آن را با آب گرم بشویید و از نرم کننده استفاده کنید تا رطوبت آن حفظ شود و از بوی سرکه خلاص شوید.

  • روش دیگر این است که می‌توانید از سرکه سفید معمولی برای شستشوی موهای خود استفاده کنید.

سرکه سیب

3. از آلوئه‌ورا استفاده کنید

آلوئه‌ورا، حاوی بسیاری از مواد معدنی و آنزیم‌هایی است که می‌تواند به از بین بردن چربی موهای شما کمک کند. فقط باید ژل آلوئه ورا را مستقیماً روی موهای خود بمالید و بگذارید 15 دقیقه بماند. پس از مدت زمان مشخص شده، موهای خود را با آب ولرم بشویید.

  • از طرف دیگر می‌توانید 1 قاشق چایخوری ژل آلوئه‌ورا، 2 قاشق غذاخوری (29.6 میلی‌لیتر) شامپوی معمولی و 1 قاشق چایخوری آب لیمو را با هم مخلوط کنید. مواد را به خوبی هم بزنید تا یکدست شود، سپس آن را روی موهای خود بمالید و اجازه دهید 15 دقیقه روی موهایتان بماند. سپس آن را آبکشی کنید.

آلوئه‌ورا - شامپو - آب لیمو

4. موهای خود را با رزماری و نعناع بشویید

 دو فنجان آب را در یک قابلمه بریزید و دمای اجاق گاز را زیاد کنید. با گرم شدن آب، 1 عدد شاخه رزماری 2 اینچی (50 سانتی‌متر) و 1 قاشق غذاخوری (14.8 میلی‌لیتر) برگ نعناع را به آب اضافه کنید. بگذارید آب برای مدت چند دقیقه با برگ‌ها جوش بیاید. لیمو را از وسط نصف کنید و داخل قابلمه فشار دهید. اجازه دهید تا محلول خنک شود.

  • هنگامی که آب به اندازه کافی خنک شد، از آن برای آبکشی چربی از موهای خود استفاده کنید. بگذارید قبل از شستن، چند دقیقه روی موهایتان بماند.

جوشاندن آب لیمو و ماساژ روی سر

5. محلول شستشو با تخم مرغ درست کنید

محتویات یک عدد تخم مرغ را درون کاسه بریزید  و آن‌‌ها را به خوبی مخلوط کنید (همانند زمانی که می‌خواهید تخم مرغ درست کنید). 2 قاشق غذاخوری (29.6 میلی‌لیتر) آب خنک را به مخلوط اضافه کرده و هم بزنید. مخلوط تخم مرغ را با انگشت روی پوست سرتان بمالید.

  • اجازه دهید این مخلوط به مدت 5-10 دقیقه روی موهای شما بماند. سپس از آب سرد برای آبکشی استفاده کنید.
  • علاوه بر این، حدود 1 قاشق چایخوری صابون کاستیل را روی پوست سرتان ماساژ دهید. سپس آن را با آب ولرم بشویید.

ماسک تخم مرغ و آب

بیشتر بخوانید: درمان شوره سر با استفاده از سرکه