آموزش قدم به قدم میکاپ برای پوست‌های خشک

آموزش قدم به قدم میکاپ برای پوست‌های خشک

24 اسفند 1398

اگر پوست خشکی دارید، می‌دانید که میکاپ کردن چقدر می‌تواند سخت و دشوار باشد. میکاپ به جای جذب شدن به پوست، به نواحی خشک آن می‌چسبد و باعث می‌شود که پوست، ناهموار و پوسته پوسته به نظر برسد. قبل از اینکه مواد آرایشی را روی پوست خشک خود بمالید، آن را مرطوب کنید تا رطوبت مورد نیاز آن تامین شود. همچنین مطمئن شوید که از محصولاتی استفاده می‌کنید که برای پوست‌های خشک فرموله شده‌‌اند. آماده‌سازی پوست و استفاده از محصولات مناسب، باعث می‌شود تا میکاپ شما بی‌عیب و نقص به نظر برسد.


بخش اول استفاده از پرایمر


1. صورت‌ خود را بشویید

مهم نیست که چه نوع پوستی دارید، همیشه قبل از میکاپ، صورت خود را بشویید. با این کار، پوست‌تان را برای استفاده از هر نوع محصولی آماده می‌کنید و در واقع یک بوم ایده‌آل برای میکاپ به شما می‌دهد. همچنین هر نوع آرایش یا محصولی را که روی پوست‌تان استفاده کرده‌اید را تمیز می‌کند. این کار باعث جلوگیری از آسیب‌های پوستی و مسدود کردن منافذ پوست می‌شود.

  • برای شستن صورت خود، از یک شوینده ملایم که برای پوست‌های خشک فرموله شده‌اند استفاده کنید. استفاده از شوینده‌های مخصوص پوست معمولی و یا چرب، بسیار تهاجمی است و می‌تواند باعث بدتر شدن خشکی پوست‌تان شود.

 شستن صورت

2. پوست خود را مرطوب کنید

 پس از شستن صورت خود، مرطوب کننده را روی آن بمالید و روی خشک‌ترین نواحی تمرکز کنید. برای بسیاری از افراد، نواحی اطراف بینی و فضای بین ابروها خشک‌ترین ناحیه محسوب می‌شود.  

  • از یک مرطوب کننده حاوی آبرسان قوی که برای پوست‌های خشک فرموله شده است استفاده کنید.
  •  از مرطوب کننده به اندازه کافی استفاده کنید تا جذب پوست‌تان شود، اما نه به اندازه‌ای که پوست‌تان بیش از حد چرب شود.

3. پرایمر را اعمال کنید

پرایمر، پایه‌ای ژل مانند است که قبل از اعمال میکاپ بر روی پوست قرار می‌گیرد. پرایمر به ویژه برای پوست‌های خشک مفید است، زیرا به پوست شما یک پایه‌ای صاف و نرم می‌دهد، به طوری که می‌توانید میکاپ‌تان را بدون چسبیدن به لکه‌های خشک پوست اعمال کنید. برای استفاده از پرایمر، یک نقطه از آن را روی انگشت خود قرار دهید و آن را به صورت خود بمالید.

  • در استفاده از پرایمر زیاده‌روی نکنید. به طور کلی از یک نقطه برای نواحی کوچک مانند چانه و بینی و از دو نقطه برای نواحی بزرگتر مانند گونه یا پیشانی خود استفاده کنید.

4. پرایمر چشم را اعمال کنید

پرایمر چشم به سایه و خط چشم کمک می‌کند تا یکدست شود و آرایش چشم شما را ملایم‌تر کند. همچنین اغلب رنگی یکنواخت به پلک شما می‌دهد. اگر پلک‌های شما خشک است، ممکن است قرمز یا تحریک شده به نظر برسد. پرایمر چشم بدون اینکه پلک شما را چرب کند، آن را مرطوب می‌کند و با تغییر رنگ مبارزه می‌کند.

  • یک نقطه از پرایمر چشم را به پشت هر پلک بزنید و آن را با انگشت خود پخش کنید.

5. بالم لب را اعمال کنید

 اگر از خشکی پوست‌تان رنج می‌برید، ممکن است لب شما نیز دچار خشکی و ترک خوردگی شود. لب‌های ترک خورده، استفاده از رژ لب و سایر محصولات لب را برایتان غیرممکن می‌کند. رژ لب ناهموار یکی از بدیهی‌ترین اشتباهات آرایشی است، بنابراین قبل از میکاپ حتما یک لایه بالم لب روی لب‌های خود بمالید.


بخش دوم استفاده از فاندیشن و کانسیلر


1. از آرایش صورت، برای پوست‌های خشک استفاده کنید

 حتما از فاندیشن و کانسیلر مخصوص پوست‌های خشک استفاده کنید. فاندیشنی که مخصوص پوست خشک است، دارای رطوبت بیشتری نسبت به فاندیشن‌هایی است که برای پوست‌های چرب یا معمولی در نظر گرفته شده است، به این معنی که راحت‌تر روی پوست شما می‌لغزد و پوست شما را با طراوت‌تر می‌کند.

  • از اهمیت استفاده صحیح از فاندیشن غافل نشوید. اعمال فاندیشن به طور یکدست روی پوست، اغلب یکی از کارهای سخت برای افرادی است که پوست خشک دارند، بنابراین اگر فکر می‌کنید فاندیشن ممکن است برای شما مؤثر نباشد، بهتر است روی یک روش دیگر سرمایه‌گذاری کنید.  
  • اگر احساس می‌کنید فاندیشن با کیفیت پایین برای شما موثر نیست، به یک فروشگاه لوازم آرایش مراجعه کنید و فاندیشنی با کیفیت بالا مانند Sephora یا Mac را خریداری کنید. به مشاور فروش بگویید که به دنبال یک فاندیشن برای پوست خشک هستید. چندین فاندیشن را امتحان کنید تا ببینید کدامیک برای پوست شما مناسب است.

فاندیشن و کانسیلر مخصوص پوست های خشک

2. از فاندیشن مایع به جای فاندیشن پودری استفاده کنید

اگر از فاندیشن پودری استفاده می‌کنید، ممکن است پوست شما دچار مشکل شود. فاندیشن پودری برای افرادی که پوست چرب دارند بسیار مناسب است، زیرا به جذب روغن و رطوبت اضافی روی پوست کمک می‌کند. با این حال، چون شما پوست خشکی دارید، استفاده از فاندیشن پودری باعث می‌شود که پوست شما خشک‌تر از قبل شود. این پودر به نواحی خشک صورت شما می‌چسبد و باعث می‌شود پوست شما به خصوص از نزدیک، پوسته پوسته دیده شود.

  • فاندیشن مایع را از فروشگاه‌های لوازم آرایشی خریداری کنید.
  • همچنین مطمئن شوید که از کرم کانسیلر به جای کانسیلر استیکی (ماتیکی) استفاده می‌کنید.

 فاندیشن مایع

3. فاندیشن را اعمال کنید

ناحیه‌ای از صورت خود را انتخاب کنید و شروع به استفاده از فاندیشن کنید. مقداری از فاندیشن مایع را روی انگشت خود بزنید، سپس روی صورت خود ضربه بزنید. از یک براش فاندیشن استفاده کنید تا به راحتی آن را روی پوست‌تان بمالید، (به جز ناحیه زیر چشم و پلک‌های خود) و این کار را مجددا تکرار کنید.

  • اگر پوست خشکی دارید، ممکن است متوجه شوید که پوست شما اغلب پوسته پوسته است. استفاده از یک قلم‌مو به جای انگشتان دست برای پخش کردن فاندیشن، پوسته پوسته شدن را از بین می‌برد، زیرا براش‌ها ملایم‌تر هستند. با قلم‌مو روی پوست خود را خیلی فشار ندهید. در عوض، از یک براش نرم استفاده کنید و به آرامی فاندیشن را روی نواحی که می‌خواهید پخش کنید.

4. کانسیلر را اعمال کنید

در زیر چشم‌ خود و هر ناحیه‌ی دیگری که احساس می‌کنید نیاز به پوشش بیشتری دارد، از کرم یا کانسیلر مایع استفاده کنید. همانطور که فاندیشن مایع را استفاده می‌کنید، به همان صورت کانسیلر را با استفاده از یک قلم‌موی کوچک به زیر چشم خود بزنید و آن را پخش کنید.

5. از اسپری فیکساتور استفاده کنید

 برای ثابت نگه داشتن آرایش خود، از اسپری فیکساتور به جای پودر فیکس استفاده کنید. اسپری را در فاصله 30 سانتی‌متر از صورت خود نگه دارید و اسپری کنید. اسپری فیکساتور بر خلاف پودر فیکس که رطوبت را جذب می‌کند، دارای خاصیت مرطوب کنندگی دارد.


بخش سوم انجام دادن مابقی میکاپ


1. آرایش چشم خود را انجام دهید

همانطور که قبلا چشمان خود را میکاپ می‌کردید، به همان صورت آن را آرایش کنید. باید توجه داشته باشید که با پرایمری که اعمال کرده‌اید، آسان‌تر می‌توانید سایه چشم خود را محو کنید. از مداد چشم برای چشم‌هایتان استفاده کنید.

  • اگر متوجه شدید که پلک‌های شما هنوز خشک است، به جای مداد چشم از خط چشم مایع استفاده کنید.
  •  شما همچنین می‌توانید از سایه چشم‌های پایه کرمی استفاده کنید، هر چند که آن‌ها آسان‌تر از پودرها محو می‌شوند.

2. از رژگونه مایع استفاده کنید

 اگر گونه‌ها و نواحی آن مستعد خشکی هستند، باعث می‌شود که رژگونه شما پوسته پوسته شود، بنابراین یک رژگونه مایع را امتحان کنید. رژگونه مایع نه تنها باعث یکدست شدن میکاپ شما می‌شود، بلکه بادوام‌تر خواهد ماند (بخصوص در روزهای گرم که به نور خورشید مقاوم است). برای استفاده از رژگونه مایع، یک نقطه از آن را روی استخوان گونه خود بکشید و با یک براش کوچک، آن را پخش کنید.

3. رژ لب خود را اعمال کنید

 زمانی که فاندیشن خود را اعمال کردید رژگونه، میکاپ چشم و لب‌های شما ممکن است دوباره احساس خشکی کنند. یک لایه نازک از بالم لب را روی لب‌هایتان بمالید. چند لحظه‌ صبر کنید تا جذب لب‌های شما شود، سپس رژ لب را بمالید. سعی کنید از رژ لب مات و یا رژ لب‌های با دوام خودداری کنید، چرا که خاصیت خشک کنندگی دارند.

  • اگر تصمیم به استفاده از رژ لب مات دارید و می‌خواهید از خشکی لب‌هایتان جلوگیری کنید، مقداری از وازلین یا بالم لب را روی انگشت خود، سپس روی لب‌های خود بمالید. با این کار باعث می‌شود لب‌های شما مرطوب شوند و تاثیر خشکی رژ لب مورد استفاده را خنثی کند.

4. از هایلایتر استفاده کنید

 اگر خودتان می‌دانید که پوست شما خشک است، از یک هایلایتر مایع استفاده کنید تا به پوست خود ظاهری زیبا و درخشان بدهید. از یک هایلایتر مایع استفاده کنید و یک قطره از آن را در بالای استخوان گونه خود بزنید. این کار را با استفاده از انگشت خود در یک خط مورب در امتداد لبه استخوان گونه خود انجام دهید.

  • استفاده از هایلایتر، پوست شما را خشک نمی‌کند اما ظاهری زیبا و درخشان به شما می‌بخشد.

5. آرایش خود را در طول روز تکرار کنید

 هر دو ساعت یکبار آرایش خود را چک کنید. اگر متوجه شدید پوست شما پوسته پوسته می‌شود یا لکه‌های خشک روی پوست‌تان ظاهر می‌شوند، باید مجددا پوست خود را احیا کنید. ابتدا با موچین به آرامی پوسته‌های خشک را از پوست‌تان جدا کنید، سپس با استفاده از دست، یک نقطه از مرطوب کننده را روی لکه خشک اعمال کنید. مرطوب کننده، رطوبت و تغذیه‌ی لازم را به پوست شما می‌دهد و باعث می‌شود آرایش شما بدون خشکی به نظر برسد.

  • مطمئن شوید که از مرطوب کننده، به مقدار زیاد و از ماساژ دادن مرطوب کننده استفاده نمی‌کنید. ماساژ، باعث می‌شود فاندیشن و کانسیلر شما پاک شوند.

بیشتر بخوانید: نحوه استفاده صحیح از فاندیشن مایع  

مطالب مرتبط