مراقبت از مو در زمستان به 3 روش آسان

مراقبت از مو در زمستان به 3 روش آسان

14 بهمن 1398

زمستان، از جمله فصل‌هایی است که بیشتر به موهای شما آسیب می‌رساند. روزهای سرد در فضای بیرون و گرمایش مرکزی در داخل خانه، می‌تواند موهای شما را خشک کند تا زمانی که درخشش، حجم و شادابی‌شان را از دست بدهند و شکننده شوند. با این حال، با جستجو کردن به روش‌های صحیح می‌توانید از شکننده شدن آن جلوگیری کنید.


بخش اول درمان موها در حمام


1. موهای خود را کمتر بشویید

فقط هفته‌ای 2 بار از شامپو استفاده کنید. روغن‌ طبیعی موهایتان را برای سلامتی بهتر حفظ کنید، بنابراین از مقدار کمی شامپو استفاده کنید. اگر پوست سر شما بسیار چرب است و نیاز به شستشوی مکرر دارید، روی پوست سر و ریشه‌ها تمرکز کنید. از شستشوی بیش از حد خودداری کنید، چرا که روغن طبیعی موها را بیشتر می‌کند.

  • از شامپوی ملایم و بدون الکل استفاده کنید. همچنین از محصولات تهیه شده از سیلیکون یا مشتقات آن اجتناب کنید که با پسوند "-cone" در لیست مواد تشکیل دهنده قابل شناسایی هستند. این مواد شیمیایی، باعث می‌شود موهای شما خشک‌تر شود. همچنین از شامپوهایی که حاوی سولفات هستند با احتیاط استفاده کنید، چرا که موهای شما را ضعیف می‌کند.  

شستن مو زیر دوش حمام

2. همیشه از نرم کننده استفاده کنید

در ماه‌های زمستان از فرمول‌های فشرده‌تری استفاده کنید. قبل از شستن موهای خود، از نرم کننده استفاده کنید. سپس پس از شامپو زدن موهای خود، مجدداً از یک نرم کننده مو بدون نیاز به آبکشی استفاده کنید تا دوباره رطوبت در آن ذخیره شود.

  • اگر موهای شما به طور کلی خیلی سریع خشک می‌شود، از نرم کننده در حین شامپو زدن استفاده کنید.

نرم کننده

3. از مصرف آب گرم خودداری کنید

اگرچه دوش گرم در هوای سرد ممکن است برایتان همانند بهشت ​​باشد، آگاه باشید که این برای موهای شما جهنم است. قبل از اینکه سرتان را در زیر آب بگیرید تا موهایتان را بشویید، دمای آن را پایین بیاورید تا آب ولرم شود. هنگامی که زمان شستشو فرا رسید، دوباره دما را پایین بیاورید تا  سرد و خنک شود. از آب سرد برای مهر و موم کردن کوتیکول‌ها و جلوگیری از جداسازی روغن طبیعی از مو استفاده کنید.

دوش گرفتن ممنوع


بخش دوم تغذیه کردن موها


1. موهای خود را در شب مرطوب کنید

قبل از اینکه بخوابید، موهای خود را با هاله‌ای از روغن ویتامین E اسپری کنید. برای شانه کردن آن در بین موهایتان، از یک شانه دندانه درشت استفاده کنید. رطوبت موهای خود را هنگام خواب بازیابی کنید.

اسپری کردن مو

2. از نرم کننده عمیق برای موهای خود استفاده کنید

علاوه بر نرم کننده‌ای که در حمام استفاده می‌کنید، هفته‌ای یک بار از روش نرم کننده عمیق برای موهایتان استفاده کنید. از محصولی که حاوی مقدار زیادی آنتی اکسیدان است استفاده کنید. برای جلوگیری از مواد شیمیایی و یا پرداخت هزینه اضافی، از دستور العمل خانگی زیر استفاده کنید:

  • 1 عدد زرده تخم مرغ را با 5 قاشق غذاخوری روغن نارگیل مخلوط کنید، سپس نیمی از آووکادو له شده را به آن اضافه کنید و هم بزنید تا یکدست شود.
  •  مخلوط را روی پوست سر خود بمالید، بگذارید 20 دقیقه استراحت کند. سپس با آب سرد بشویید.

ترکیب روغن نارگیل، تخم مرغ و آواکادو و ماساژ روی مو

3. موهای خود را به آرامی برس بزنید 

 از برس زدن بیش از حد محکم خودداری کنید، زیرا موهای شما خشک، شکننده و راحت‌تر کشیده می‌شود و آسیب می‌بیند. از برس یا شانه دندانه درشت استفاده کنید. آن را به آرامی در میان موهای خود بکشید. این کار را دو بار در روز انجام دهید تا از شر هرگونه گرفتگی خلاص شوید، ولی به این نکته دقت کنید که از برس زدن بیش از حد اجتناب کنید، چرا که می‌تواند به موهای شما آسیب برساند.

  • به جای برس پلاستیکی یا فلزی که باعث ایجاد صدمات بیشتر به کوتیکول‌ موهای شما می‌شود و احتمال الکتریسیته ساکن را افزایش می‌دهد، از برسی استفاده کنید که دارای موهای طبیعی باشد مانند: برس‌ با موهای گراز.
  • شما می‌توانید شانه یا برس خود را با کمی روغن زیتون برای شانه زدن، هموارتر کنید و از این روش استفاده کنید.

برس زدن مو

4. مرتبا موهای خود را کوتاه کنید

با کوتاه کردن به موقع انتهای مو، از موخوره جلوگیری کنید. برای حفظ طول موی فعلی خود، هر ماه یک سانتی‌متر از موهای خود را در طول زمستان کوتاه کنید تا از شر موخوره خلاص شوید. اگر می‌خواهید رشد موهای خود را افزایش دهید، این کار را هر دو ماه یکبار انجام دهید.      

کوتاه کردن مو

5. رژیم غذایی خود را بهبود بخشید

 با نوشیدن روزانه 8 لیوان مایعات، موهای خود را مرطوب کنید. چربی‌های سالم را در رژیم غذایی خود بگنجانید تا به ضخیم شدن موهایتان کمک کند. رژیم غذایی خود را بین پروتئین‌های بدون چربی، میوه‌ها و سبزیجات سرشار از روی و ویتامین A موازنه کنید. منابع عالی شامل:

  • چربی‌ها: روغن زیتون، آجیل و خشکبار، دانه، آووکادوها.
  •  روی: ماهی، بوقلمون، سویا
  • ویتامینA: سیب، انبه، موز

میوه

6. به ندرت از ابزارهای حرارتی استفاده کنید

 از آنجایی که موهای شما رطوبت خود را از دست داده است، از ابزارهای حرارتی مثل سشوار، بیگودی‌، اتوی مو و غیره خودداری کنید. به موهای خود اجازه دهید در معرض هوا خشک شود و یا آن را به آرامی با حوله ماساژ دهید تا روند خشک شدن آن تسریع گردد. اگر می‌خواهید از سشوار استفاده کنید، آن را حداقل 30 سانتی‌متر از موهای خود دور نگه دارید تا احتمال خشک شدن کوتیکول‌ها کاهش یابد.

استفاده از سشوار ممنوع

7. موهای خود را بالا ببندید

چه موهای کوتاه و چه موهای بلندی داشته باشید، آن را به حالت جمع (up-do) شینیون کنید. قرار گرفتن در معرض هوای خشک زمستان را به حداقل برسانید تا رطوبت موهایتان حفظ شود. بنابراین موهایتان را نزدیک به منبع روغن‌های طبیعی نگه دارید یا در زمستان از مدل موی پسرانه استفاده کرده و آن را کوتاه کنید.

  • موهای بلند: شینیون پیچ خورده، مدل گوجه‌ای برای رقص باله، بافت فرانسوی، شینیون فرانسوی پیچ خورده.
  • موهای با طول متوسط: فرق وسط و جمع کردن مو به پشت سر، گره بافته شده، مدل گوجه‌ای بافته شده، شینیون ساده
  • موهای فر و یا مجعد: بافتن (گیس کردن)، بافت آفریقایی

گوجه ای بستن مو


بخش سوم کمک به مو با پوشیدن لباس مناسب


1. موهای خود را با روسری بپوشانید

با پوشیدن روسری، از رطوبت موهای خود در هوای خشک محافظت کنید. قبل از رفتن به بیرون از منزل، آن را با روسری بپوشانید. از روسری‌هایی که از ابریشم تهیه شده است استفاده کنید، زیرا سایر مواد مانند پنبه یا پشم باعث افزایش الکتریسیته ساکن می‌شوند که می‌تواند باعث شود موهایتان به جاهای عجیب و غریب و یا صورت‌تان بچسبد.

بستن مو با روسری

2. کلاه بپوشید

اگر روسری به تنهایی کافی نیست که سرتان را گرم نگه دارد یا موهای شما را از برف، یخ و باران محافظت کند، از کلاه استفاده کنید. ابتدا روسری ابریشمی را دور موهای خود بپیچید تا احتمال الکتریسیته ساکن کاهش یابد. سپس کلاه را در روی آن قرار دهید. اگر روسری ابریشمی ندارید، از کلاه تهیه شده از پنبه به جای پشم یا اکریلیک استفاده کنید، زیرا پنبه از الکتریسیته ساکن کمتری  برخوردار است.

پوشیدن کلاه

3. به یقه اسکی نه بگویید

اگر موهای بلندی دارید، از پوشیدن یقه اسکی که ممکن است باعث گره خوردن آن‌ها شود خودداری کنید. از شانه زدن بیش از حد موهای خود اجتناب کنید. از آنجا که هوای سرد و رطوبت کم زمستان موهای شما را خشک می‌کند، شانه زدن بیش از حد می‌تواند به موهای شکننده شما آسیب برساند، بنابراین توصیه می‌شود از پوشیدن یقه اسکی نیز اجتناب کنید.

نپوشیدن یقه اسکی

4. از نرم کننده پارچه استفاده کنید

هنگامی که لباس‌های خود را می‌شویید، حتماً از نرم کننده‌ی لباس استفاده کنید تا احتمال ایجاد الکتریسیته ساکن در موهای شما کاهش یابد. حتماً هنگام شستن کلاه و هر لباسی که از سرتان می‌پوشید، از نرم کننده استفاده کنید.

  • اگر لباس‌ها از پشم یا اکریلیک باشد، حتما از نرم کننده استفاده کنید.

نرم کننده لباس

بیشتر بخوانید: ۸ باور غلط در مورد مراقبت مو که باید بدانید 

مطالب مرتبط