آبکشی مو با چای

آبکشی مو با چای

22 مرداد 1401

گیاهان فواید شگفت انگیزی برای مو دارند و چای یکی از آن گیاهان مفید است. اگر قصد دارید از چای برای آبکشی موهای خود استفاده کنید، ابتدا این مقاله را مرور کنید. شواهد حکایتی نشان می‌دهد که آبکشی با چای می‌تواند برای مو بسیار مفید باشد. می‌تواند منافذ را باز کند، فولیکول‌های مو را تغذیه کند و پوست سر را تمیز کند. خواص چای باعث افزایش لطافت مو و سلامت آن می‌شود. همچنین ظاهری براق به موها می‌دهد.
در این مقاله به فواید بالقوه آبکشی چای برای مو، عوارض جانبی آن، نحوه‌ی استفاده و موارد دیگر خواهیم پرداخت.


چرا از آبکشی چای برای مو استفاده کنیم؟


آبکشی با چای یک درمان گیاهی است که می‌تواند ظاهر و حس مو را بهبود بخشد. این ترکیبی از گیاهان و آب است که مو را سالم نگه می‌دارد. در اینجا چند دلیل برای استفاده از آبکش‌های چای برای مو آورده شده ‌است:
مواد گیاهی ملایم و مغذی هستند. آن‌ها سلامت مو و پوست سر را تقویت می‌کنند.
آن‌ها مو را نرم می‌کنند، درخشندگی و حجم را بهبود می‌بخشند و آن را درخشان می‌کنند.
همچنین می‌توانند پوست سر را عمیقاً تمیز کنند، تحریک پوست سر را کاهش دهند و از شوره‌ی سر جلوگیری کنند. آن‌ها حتی ممکن است رشد مو را نیز تحریک کنند.
آن‌ها می‌توانند رنگ موی طبیعی را روشن یا تیره کنند.
برای تهیه‌ی آبکش با چای گیاهی می‌توانید مواد مختلفی را امتحان کنید. در قسمت بعدی هر یک از مواد و فواید آن را توضیح می‌دهیم.


انواع و فواید شستشوی چای برای مو


  

چای سبز: حاوی فلاونوئیدهایی است که می‌توانند رشد مو را تحریک کنند. تحقیقات نشان داد که عصاره‌ی چای سبز نتایج بهتری نسبت به ماینوکسیدیل 2.5 درصد در تقویت رشد مو نشان داد.
چای سیاه: حاوی تانن‌هایی است که می‌تواند رنگ مو را روشن‌تر کند. چای سیاه حاوی کافئین است که می‌تواند به جلوگیری از آلوپسی آندروژنیک و ریزش مو کمک کند.
رزماری: در ترکیبات چای گیاهی استفاده می‌شود و به دلیل خواص ضد قارچی آن شناخته شده‌ است. این ممکن است به تمیز نگه‌داشتن پوست سر و بدون شوره سر کمک کند. همچنین می‌تواند موهای خاکستری را تیره‌تر کند. روغن رزماری همچنین ممکن است آلوپسی آندروژنیک را بهبود بخشد.
بابونه: حاوی آنتی اکسیدان است و خواص ضد میکروبی از خود نشان می‌دهد که آن را برای استفاده‌ی موضعی ایده‌آل می‌کند. استفاده از چای بابونه می‌تواند التهاب را کاهش دهد و تحریک پوست سر و شرایطی مانند اگزما و درماتیت را تسکین دهد. تحقیقات نشان می‌دهد که بابونه می‌تواند 5-آلفا ردوکتاز را مهار کند و رشد مو را تحریک کرده و از آلوپسی آندروژنیک جلوگیری کند.
هیبیسکوس: ممکن است به تحریک رشد مو کمک کند. یک مطالعه روی موش‌ها نشان داد که هیبیسکوس باعث رشد مو می‌شود. گفته می‌شود که برگ و گل گیاه هیبیسکوس با شوره سر مبارزه می‌کند. آن‌ها همچنین سلامت کلی و ظاهر مو را بهبود می‌بخشند.
نعناع فلفلی: روغن نعناع برای تحریک رشد مو شناخته شده ‌است. همچنین دارای خواص ضد میکروبی و ضد قارچی است. این خواص ممکن است پوست سر را تمیز نگه دارد.
اسطوخودوس: روغن اسطوخودوس حاوی لینالیل استات، لینالول و ژرانیول است که به مدیریت آلوپسی آره آتا و تقویت رشد مو کمک می‌کند.
گزنه: برگ‌های گزنه (Urtica dioica) به طور سنتی برای درمان ریزش مو استفاده می‌شوند. تحقیقات بیشتری برای اثبات فواید مو مورد نیاز است.
مریم گلی: شواهد حکایتی ادعا می‌کنند که مریم گلی از سفید شدن زودرس مو جلوگیری می‌کند.
شما می‌توانید از هر یک از گیاهان یا ترکیبی از چندین گیاه برای تهیه‌ی آبکشی چای برای موهای خود استفاده کنید. در اینجا دستورالعمل است.
چگونه موهای خود را با آبکشی چای بشویید:
زمان آماده سازی:
30-45 دقیقه
آنچه شما نیاز خواهید داشت:
2 قاشق چای‌خوری سبزی چای
1 ½ فنجان آب
توجه: مقدار را بر اساس طول مو تنظیم کنید.
روش:
گیاهان چای را به مدت نیم ساعت در آب داغ قرار دهید.
چای را صاف کرده و اجازه دهید خنک شود.
از چای به عنوان شستشوی بعد از شستشو استفاده کنید.
همچنین می‌توانید از آبکش چای برای آماده سازی پوست سر برای یک درمان حالت دهنده عمیق استفاده کنید. بعد از شامپو کردن، پوست سر و موها را با آبکش چای بشویید، کلاه دوش بگذارید و بگذارید 15 تا 30 دقیقه بماند. ماسک، کرم یا سرم نرم کننده عمیق را بزنید و بگذارید نیم ساعت دیگر روی موها بماند و سپس موها را با آب خنک بشویید.
استفاده از شستشوی با چای بی‌خطر است. با این حال، ممکن است برخی عوارض جانبی را داشته ‌باشند.


عوارض جانبی شستشوی چای


استفاده مکرر از آبکش‌های چای می‌تواند مو را خشک و شکننده کند. بنابراین، آن‌ها را بیش از یک بار در هفته استفاده نکنید. این گیاهان همچنین ممکن است واکنش‌های آلرژیک ایجاد کرده و باعث تحریک، خارش، کهیر و التهاب شوند. برای جلوگیری از واکنش‌های آلرژیک، حتما پچ بزنید.
از بین تمام گیاهان ذکر شده در لیست بالا، چای سیاه حاوی بالاترین سطح کافئین است؛ ترکیبی که ثابت شده‌ است که باعث رشد مو می‌شود. برای تقویت رشد مو می‌توانید یک آبکشی از چای سیاه را امتحان کنید. بیایید دریابیم که چگونه کار می‌کند.


چای سیاه برای کاهش ریزش مو


چای سیاه حاوی کافئین است. یک مطالعه نشان داد که کافئین با افزایش فاز آناژن (مرحله رشد) رشد مو را تحریک می‌کند. یکی دیگر از دلایل ریزش مو می‌تواند التهاب و خارش پوست سر باشد و کافئین می‌تواند به آرام کردن خارش پوست سر کمک کند.
استرس یکی از رایج ترین عواملی است که باعث ریزش مو می‌شود. چای سیاه همچنین برای کاهش استرس، جلوگیری از ریزش مو شناخته شده‌ است. برای جلوگیری از ریزش مو می‌توانید موها را با آن بشویید یا روی موهای خود بگذارید.


آیا می‌توانید موهای خود را با چای آبکشی کنید؟


بله، می‌توانید آبکشی چای را روی موها بگذارید. شستشوی چای می‌تواند منافذ را باز کند، پوست سر را تمیز کند و فولیکول‌های مو را تغذیه کند. شواهد حکایتی حاکی از آن است که ماساژ پوست سر پس از استفاده از آبکش چای می‌تواند منافذ را پاک کرده و کثیفی و سایر ناخالصی‌ها را از بین ببرد. ماساژ همچنین ممکن است جریان خون را تحریک کرده و باعث رشد مو شود.


اینفوگرافیک: آبکشی چای هیبیسکوس برای مو


افرادی که موهای خشک یا کدر دارند می‌توانند از آبکش‌های چای مانند چای هیبیسکوس برای رشد و سلامت مو استفاده کنند. هیبیسکوس به دلیل خواص محرک رشد مو و توانایی مبارزه با شوره سر شناخته شده ‌است. تهیه‌ی این آبکش چای گیاهی در خانه با دو ماده آسان است. 
شستشوی با چای می‌تواند به رفع احتقان منافذ، پاکسازی پوست سر و تغذیه فولیکول‌های مو کمک کند. آن‌ها یکی از راه‌های آسان و سریع برای مراقبت از موهای شما هستند. برای تهیه آبکش می‌توانید از یک گیاه یا ترکیبی از گیاهان استفاده کنید. آبکش‌های چای نباید زیاد استفاده شوند زیرا ممکن است باعث خشکی و شکننده شدن مو شوند. علاوه‌بر این، آلرژی، خارش، بثورات و التهاب همگی از عوارض جانبی احتمالی این گیاهان هستند. برای جلوگیری از واکنش‌های آلرژیک، حتما تست پچ انجام دهید.

بیشتر بخوانید: ماسک مو آووکادو: فواید و نحوه‌ی استفاده برای موهای خشک

مطالب مرتبط