علل نازک شدن مو، درمان و نکات پیشگیری

علل نازک شدن مو، درمان و نکات پیشگیری

07 تیر 1401

وقتی متوجه می‌شوید که موهایتان حجم و ضخامت خود را از دست می‌دهند، مراقبت روزانه‌ی خود را باید تغییر دهید. اگرچه نازک شدن مو یکی از علائم رایج ریزش مو است، اما لازم نیست در مورد آن نگران باشید. این علت می‌تواند توسط برخی شرایط پزشکی، تغییرات هورمونی، عوامل سبک زندگی و حتی کمبودهای تغذیه‌ای ایجاد شود. این مقاله دلایل بسیاری را که ممکن است موهای شما نازک شده باشد را نشان می‌دهد و برخی از گزینه‌های درمانی برای ضخیم شدن آن را ارائه می‌دهد. به خواندن ادامه دهید.


علل نازک شدن مو


ژنتیک، سبک زندگی و عادات مراقبت از مو، سه مورد از رایج ترین عواملی هستند که باعث نازک شدن مو می‌شوند. اگر سابقه‌ی خانوادگی ریزش مو و آلوپسی آره آتا دارید، پس احتمال اینکه تار موهایتان نازک شود بیشتر است.

عادات مراقبت از مو و سبک زندگی زیر ممکن است به نازک شدن مو کمک کند:

  • استفاده بیش از حد از محصولات حالت دهنده مانند ژل و اسپری مو می‌تواند به موهای شما آسیب برساند و باعث نازک شدن موهای شما شود.
  • درمان‌های شیمیایی مکرر مو مانند رنگ کردن مو ممکن است به مو آسیب برساند.
  • بستن محکم مو نیز ممکن است باعث ریزش شود. سفتی و فشار روی ریشه‌ی مو ممکن است به مرور زمان باعث شکستگی و نازک شدن موها شود.
  • کمبود مواد مغذی مانند آهن و اسید فولیک نیز ممکن است باعث ریزش مو شود.
  • استرس با ریزش مو مرتبط است. استرس فیزیولوژیکی مانند جراحی، بارداری، تروما و استرس روانی ناشی از هر بحران شخصی ممکن است باعث ریزش مو شود.
  • عدم تعادل هورمونی، به ویژه پس از زایمان، ممکن است باعث ریزش مو شود.
  • کاهش وزن ناگهانی باعث استرس فیزیکی بدن شما می‌شود و ممکن است منجر به ریزش مو شود.
  • شرایط پزشکی، مانند مصرف بیماری‌های خود ایمنی مانند آلوپسی آره آتا، و شرایط نقص ایمنی نیز ممکن است باعث ریزش مو شوند. اگر متوجه ریزش موی غیرعادی شدید، سریعاً با پزشک مشورت کنید و روش درمانی تجویز شده را دنبال کنید. در اینجا کاری است که شما همچنین می‌توانید برای به حداقل رساندن ریزش مو انجام دهید.

درمان های نازک شدن مو


درمان های نازک شدن مو

1. ماساژ پوست سر

ماساژ پوست سر جریان خون را تقویت می‌کند، پوست سر را نرم می‌کند و احساس آرامش فوق‌العاده‌ای به شما می‌دهد. یک مطالعه نشان داد که ماساژ پوست سر برای تثبیت ریزش مو و ترویج رشد مجدد در افراد مبتلا به مشکلات ریزش مو می‌شود. با این حال، مطالعات بیشتری برای ارزیابی اثربخشی ماساژ پوست سر برای رشد مو مورد نیاز است.

2. رایحه درمانی

رایحه درمانی ارتباط مستقیمی با رشد و ریزش مو ندارد. با این حال، رایحه درمانی و روغن‌های ضروری می‌تواند ذهن شما را آرام کند، به آرامش شما کمک کند و استرس را کاهش دهد. این به نوبه خود ریزش مو را به حداقل می‌رساند.

3. شامپوهای ضد رقیق شدن

شامپوهای نسخه‌ای و OTC برای ریزش مو را در داروخانه‌ها دریافت خواهید کرد. شامپوهای تجویزی حاوی مواد ضد آندروژنتیک هستند که ممکن است از ریزش مو ناشی از DHT (نوعی آندروژن) جلوگیری کنند. از طرف دیگر، شامپوهای ضد رقیق OTC حاوی اسیدهای آمینه و آنتی‌اکسیدان‌هایی هستند که فولیکول‌ها را تغذیه می‌کنند تا نازک شدن و التهاب را کاهش دهند. برای استفاده از این محصول با پزشک مشورت کنید.

4. مولتی ویتامین مصرف کنید

سوءتغذیه ناشی از اختلالات خوردن می‌تواند باعث کمبودهای تغذیه‌ای شود و باعث ریزش و نازک شدن مو شود. اغلب، رژیم‌های غذایی مد روز باعث عدم تعادل تغذیه‌ای در بدن می‌شود. کمبود مواد مغذی مانند آهن، اسید فولیک، اسیدهای آمینه، ویتامین‌های B12 و D و روی ممکن است باعث ریزش مو شود. برای یک نمودار رژیم غذایی تخصصی با یک متخصص تغذیه مشورت کنید. همچنین با پزشک خود صحبت کنید و آزمایش خون انجام دهید تا کمبود تغذیه‌ای شما مشخص شود.

5. مکمل‌های اسید فولیک

اسید فولیک نوعی ویتامین B است که به تولید سلول‌های جدید کمک می‌کند. به فولیکول‌های مو کمک می‌کند تا موهای جدید رشد کنند. برای مقابله با کمبود اسید فولیک، غذاهای غنی از مواد مغذی مانند کلم بروکسل، اسفناج و کلم بروکلی مصرف کنید. همچنین می‌توانید از مکمل‌های اسید فولیک استفاده کنید.

6. پماد ماینوکسیدیل

ماینوکسیدیل یک داروی موضعی برای درمان ریزش مو است. این داروی بدون نسخه باعث رشد موهای جدید می‌شود و لکه‌های طاسی را می‌پوشاند. با این حال، قبل از استفاده از ماینوکسیدیل با پزشک مشورت کنید زیرا مصرف بی‌رویه دارو ممکن است باعث واکنش‌های آلرژیک شود.

7. لیزر درمانی در منزل

لیزر درمانی سطح پایین فولیکول‌های ضعیف مو را تحریک می‌کند و باعث رشد مو می‌شود. معمولاً لیزر درمانی زیر نظر پزشک انجام می‌شود؛

با این حال، دستگاه‌های لیزر خانگی نیز برای مبارزه با ریزش مو به شما کمک می‌کند. این دستگاه‌ها فولیکول‌های مو را با لیزر با طول موج مشخص هدف قرار می‌دهند تا رشد مو را تقویت کنند. در مقایسه با لیزرهایی که توسط پزشک استفاده می‌شود، دستگاه‌های خانگی کارایی کمتری دارند و برای نشان دادن نتایج زمان بیشتری نیاز دارند.

بیشتر بخوانید: آیا استفاده از شامپوهای خشک باعث ریزش مو می‌شوند؟

جدا از این درمان‌ها، می‌توانید اقدامات زیر را برای جلوگیری از نازک شدن مو انجام دهید.


نکاتی برای جلوگیری از نازک شدن مو


درمان های نازک شدن مو

1. از یک رژیم غذایی غنی از پروتئین استفاده کنید

موهای شما از پروتئین (کراتین) ساخته شده ‌است، و به همین دلیل است که پیروی از یک رژیم غذایی غنی از پروتئین می‌تواند رشد موهای پرپشت‌تر را بیشتر کند. غذاهایی مانند ماهی، محصولات مرغ، لبنیات و گوشت مصرف کنید. اگر گیاهخوار هستید، ممکن است مکمل‌های پروتئینی را برای رفع نیاز مصرف کنید.

2. از سفت بستن موها خودداری کنید

مدل‌های مو مانند دم اسبی سفت یا بافت‌های تنگ ریشه مو را در معرض فشار دائمی قرار می‌دهد. این ممکن است باعث ریزش مو یا آلوپسی کششی شود. استفاده از دستگاه‌های حالت دهنده حرارتی می‌تواند آسیب را بیشتر کند. می‌توانید با استفاده از مدل‌های موی راحت‌تر مانند بافت‌های گشاد این حالت را معکوس کنید.

3. مکمل‌های ویتامین مصرف کنید

ویتامین‌های D و B12 برای رشد مو ضروری هستند و کمبود آن‌ها ممکن است باعث نازک شدن و ریزش مو شود. همچنین ممکن است مانع رشد طبیعی موهای شما شود. برای تعیین کمبود و مصرف مکمل‌ها برای رفع نیاز روزانه با پزشک خود مشورت کنید.

4. مواظبت از پوست سر

داشتن پوست سر سالم برای داشتن موهای سالم بسیار مهم است. برای حفظ سلامت پوست سر از روش‌های خوب مراقبت از مو پیروی کنید. به‌طور منظم روغن بزنید تا پوست سر و موهایتان مرطوب بماند. از استفاده‌ی بیش از حد از دستگاه‌های حالت دهنده‌ی حرارتی و درمان‌های شیمیایی و رنگ کردن بیش از حد خودداری کنید. هر چند وقت یکبار از شامپوها و نرم کننده‌های ملایم و شامپوهای شفاف کننده برای از بین بردن تجمع محصول استفاده کنید.

5. هرگز نرم کننده را فراموش نکنید

موها از وسط تا انتها‌ی دور از پوست سر فاقد چربی طبیعی هستند. برای سالم نگه‌داشتن آن و جلوگیری از خشکی و شکستگی، از نرم کننده آبرسانی استفاده کنید که حاوی موادی مانند پانتنول و گلیسیرین است.

این مراقبت از مو و شیوه‌های زندگی سالم به شما کمک می‌کند تا سلامت پوست سر و مو را حفظ کرده و ریزش مو را به حداقل برسانید. با این حال، اگر ریزش مو غیر قابل کنترل است، فورا با پزشک مشورت کنید.

بیشتر بخوانید: رنگ موی دائمی بهتره یا موقت؟!


چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟


درمان های نازک شدن مو

با وجود پیروی از روش‌های صحیح مراقبت از مو و حفظ سبک زندگی و رژیم غذایی متعادل، اگر متوجه ریزش بیش از حد مو شدید، فورا با پزشک مشورت کنید. ریزش موهای شما ممکن است ناشی از یک بیماری زمینه‌ای باشد و ممکن است نیاز به مداخله پزشکی داشته ‌باشد.

نازک شدن مو یکی از علائم شایع ریزش مو است. موهای شما ممکن است به دلیل کمبودهای تغذیه‌ای، تغییرات هورمونی، شرایط پزشکی و عوامل سبک زندگی، حجم و ضخامت خود را از دست بدهند.

بیشتر بخوانید: فر کردن موهای آسیب ‌دیده از رنگ مو یا دکلره در خانه