بوتاکس در مقابل فیلرها: کدام یک برای پوست شما خوب است؟

بوتاکس در مقابل فیلرها: کدام یک برای پوست شما خوب است؟

16 خرداد 1401

داروهای تزریقی در سال‌های اخیر بسیار محبوب شده‌اند. در حالی که بسیاری از ما با روش بوتاکس و نحوه عملکرد آن آشنا هستیم، تعداد کمی با پرکننده‌ها آشنا هستند. بوتاکس و فیلرها دو درمان زیبایی هستند که برای کاهش چین و چروک و سایر علائم پیری تزریق می‌شوند. آن‌ها هر دو حداقل درد قابل تحمل را ایجاد می‌کنند و پتانسیل ایجاد نتایج طولانی مدت را دارند. استفاده، اثربخشی، اثرات نامطلوب و (البته) هزینه این دو تزریقی همه از تفاوت‌های این دو است. دانستن تفاوت‌ها می‌تواند به شما در تعیین بهترین گزینه برای شما کمک کند.

در این مقاله به مزایا و معایب هر یک از این درمان‌های ضد پیری و همچنین تفاوت‌های بین بوتاکس و پرکننده‌ها می‌پردازیم. سپس، نکات دقیق قیمت، درد، دوام و موارد دیگر را بررسی خواهیم کرد تا مشخص کنیم کدام یک را باید انتخاب کنید.

پرکننده‌های تزریقی صورت و محلول‌های تزریقی سم بوتولینوم (بوتاکس) از جمله راه حل‌های ترند ضد پیری در دنیای آرایشی هستند. آن‌ها کاهش حجم پوست به دلیل افزایش سن را برطرف می‌کنند. امروزه، آن‌ها یکی از محبوب‌ترین خطوط درمان ضد پیری هستند زیرا روش‌های زیبایی کم تهاجمی هستند.

در حالی که بوتاکس و پرکننده‌ها هر دو تکنیک‌های کم تهاجمی هستند، تفاوت قابل توجهی بین این دو وجود دارد. در حالی که دانش عمومی این است که هم بوتاکس و هم پرکننده‌ها به درمان چین و چروک روی صورت کمک می‌کنند، مزایای اضافه شده هر دو روش درمانی باعث می‌شود که برای برخی افراد مناسب‌تر از دیگران باشد.

تصمیم‌گیری اینکه کدام یک برای شما بهتر است ممکن است کار آسانی نباشد زیرا بستگی به ناحیه‌ای از صورت دارد که می‌خواهید تحت درمان قرار بگیرید. استفاده از تزریق بوتاکس می‌تواند به کاهش چین و چروک روی صورت کمک کند که آن را به یک درمان زیبایی عالی تبدیل می‌کند. برخی از ویژگی‌های برجسته صورت که با کمک بوتاکس قابل درمان هستند عبارتند از: خطوط لبخند، خطوط اخم، چین و چروک دور لب، نوارهای گردن، خطوط پیشانی و پنجه کلاغی دور چشم.

از سوی دیگر، پرکننده‌ها می‌توانند با افزایش حجم زیر چشم، افزایش حجم گونه‌ها، نرم کردن خطوط خنده و اصلاح خطوط روی لب به درمان حلقه‌های زیر چشم کمک کنند.

اجازه دهید نقش بوتاکس و فیلرها را در درمان نگرانی‌های صورت درک کنیم تا مشخص کنیم کدام یک برای شما بهترین است.


بوتاکس چیست؟


بوتاکس چیست

بوتاکس با استفاده از شکل خالص شده سم بوتولینوم که در باکتری‌های خاصی یافت می‌شود تهیه می‌شود. حتی اگر مقادیر بیشتری از سم می‌تواند کشنده باشد، بوتاکس از مقادیر کم و کنترل شده سم برای درمان صورت استفاده می‌کند.

هنگامی که بوتاکس به پوست شما تزریق می‌شود، سیگنال‌های عصبی در عضلات اطراف را مسدود می‌کند. به دلیل این وقفه در سیگنال‌های عصبی، عضلات نهفته به طور موقت شل می‌شوند. یک متخصص پوست واجد شرایط ممکن است در این زمان بر روی خطوط یا چین و چروک‌های خاصی کار کند تا آن‌ها را نرم کند، کاهش دهد یا به طور کامل از بین ببرد.

حالا بیایید در مورد نحوه عملکرد بوتاکس صحبت کنیم.

بوتاکس چگونه کار می‌کند؟

لازم به ذکر است که اثر بوتاکس تنها در چین و چروک‌هایی که به دلیل حرکت عضلات ایجاد می‌شود، قابل مشاهده است. چنین چین و چروک‌هایی به عنوان خطوط بیان شناخته می‌شوند، مانند خطوط اطراف بینی، بین چشم‌ها، اطراف چشم‌ها و بالای ابروها.

بنابراین، بوتاکس خطوط و چین و چروک‌های ناشی از لبخند زدن، اخم کردن، و حالات صورت مشابه را از بین می‌برد. این چین و چروک‌ها به عنوان چین و چروک‌های پویا شناخته می‌شوند و درمان‌های بوتاکس بیشترین تأثیر را روی آن‌ها دارد.

قبل از اینکه برای درمان وارد کلینیک پزشک شوید، در اینجا چیزی است که می‌توانید از درمان انتظار داشته باشید:

پزشک شما با استفاده از یک تزریق ساده و بدون درد، دوز مشخصی از بوتاکس را به ناحیه مورد نظر تزریق می‌کند. آن‌ها ممکن است قبل از درمان از یک کرم بی‌حس‌کننده برای کاهش درد استفاده کنند.

به دلیل تاثیر بوتاکس، انقباض ماهیچه‌های آن ناحیه با انجام کارهای معمولی مانند خندیدن و اخم کردن محدود می‌شود. بنابراین، چین و چروک و خطوط ریز در آنجا عمیق‌تر نمی‌شوند.

اثرات دوز ممکن است 24 تا 72 ساعت پس از درمان شروع شود و نتایج تزریق بوتاکس ممکن است حدود 8 تا 16 هفته باقی بماند. پس از این مدت، می‌توانید انتظار بازگشت ثابتی را در حرکت عادی ماهیچه داشته باشید.

بوتاکس مجموعه‌ای از عوارض جانبی خود را دارد که باید از آن‌ها آگاه باشید. در بخش بعدی در مورد آن‌ها بیشتر بدانید.

عوارض جانبی بوتاکس

اگرچه درمان‌های بوتاکس نسبتاً ایمن هستند و برای استفاده بالینی تأیید شده‌اند، اما احتمال برخی عوارض جانبی وجود دارد، از جمله:

  • کبودی خفیف در محل تزریق
  • سردردهای خفیف
  • حالت تهوع
  • ضعف موقت
  • ناراحتی معده

برای مبارزه با برخی از این عوارض جانبی و افزایش اثربخشی درمان، ممکن است به بیماران توصیه شود که تا چهار ساعت پس از درمان در حالت ایستاده بمانند و از دست زدن به ناحیه‌ای که در آن تزریق بوتاکس انجام شده است خودداری کنند.

بیشتر بخوانید: ماسک مولتانی میتی: خداحافظی با همه مشکلات پوستی

اکنون اجازه دهید همه چیز را در مورد فیلرهای خطوط پیشانی و سایر نواحی صورت خود بدانیم.


فیلرها چیست؟


فیلرها چیست

افزایش سن می‌تواند باعث شود که ماهیچه‌های صورت شما خاصیت ارتجاعی خود را از دست بدهند و به همین دلیل پوست شما شل به نظر می‌رسد. درمان خطوط اخم و چین و چروک با پرکننده‌ها می‌تواند به جوان‌سازی این لکه‌ها کمک کند و آن‌ها را حجیم‌تر نشان دهد.

برخی از مناطق هدف که می‌توان با استفاده از پرکننده‌های پوستی درمان کرد به شرح زیر است:

  • پرکننده‌هایی برای پاهای کلاغی، شقیقه‌ها و کیسه‌های زیر چشم که به زیر و اطراف چشم‌ها حجم می‌دهند.
  • پرکننده‌های خطی برای نرم کردن چین‌های اطراف دهان که خطوط خنده را نشان می‌دهند.
  • حجم دادن به گونه‌های صاف.
  • اصلاح خطوط عمودی روی لب‌ها یا حجیم‌تر کردن لب‌ها.
  • فیلرهای خط پیشانی به زیر پوست تزریق می‌شود تا پوست پیشانی شما صاف شود.

امروزه پرکننده‌های پوستی مختلفی در دسترس هستند که به شما این امکان را می‌دهد که بین انواع طبیعی و مصنوعی انتخاب کنید. رایج‌ترین نوع پرکننده‌ها با استفاده از اسید هیالورونیک ساخته می‌شود، ماده‌ای منحصر به فرد که می‌تواند مولکول‌های آب را در خود نگه‌دارد و به پرپشت شدن پوست شما کمک کند.

گزینه دیگر موجود پرکننده هیدروکسی آپاتیت کلسیم است که حاوی ذرات کلسیم است. این محلول ماندگارتری نسبت به پرکننده‌های اسید هیالورونیک ارائه می‌دهد که اثرات آن حدود 6 تا 12 ماه باقی می‌ماند. در نهایت، شما همچنین می‌توانید به سراغ پرکننده پلی-ال-لاکتیک اسید بروید که از یک پلیمر مصنوعی استفاده می‌کند که تولید کلاژن را در زیر پوست افزایش می‌دهد. نتایج این فیلر برای پیشانی و سایر قسمت‌های صورت شما احتمالا تا 2 سال باقی می‌ماند.

چگونه کار می‌کند؟

وقتی صحبت از مکانیسم عملکرد آن‌ها می‌شود، بین پرکننده‌ها و بوتاکس برای چین و چروک و خطوط اخم تفاوت زیادی وجود ندارد. مراحل زیر خلاصه‌ای از روش تزریق فیلر برای چین و چروک‌های پیشانی و سایر نواحی صورت است:

پس از تمیز کردن پوست، پزشک ممکن است قبل از تزریق فیلر به ناحیه مورد نظر، از یک بی‌حس کننده اولیه استفاده کند.

همانطور که پرکننده به پوست نفوذ می‌کند، شکاف بین چین و چروک، خطوط ریز یا نواحی فرورفته صورت را پر می‌کند. این در نهایت به بازیابی حجم از دست رفته روی صورت کمک می‌کند.

نتایج قابل توجهی را می‌توان در چند ساعت اول درمان مشاهده کرد و بسته به نوع ماده پرکننده مورد استفاده، نتایج می‌تواند بین 6 ماه تا 2 سال باقی بماند.

پرکننده‌ها نیز با سهم مناسبی از عوارض جانبی همراه هستند که در بخش بعدی مورد بحث قرار می‌گیرد.

بیشتر بخوانید: رفع گودی زیر چشم در خانه

عوارض جانبی پرکننده‌ها

برخی از عوارض جانبی که ممکن است به دلیل پرکننده‌های خطوط اخم بین چشم‌ها و سایر نواحی صورت رخ دهد شامل موارد زیر است:

خارش، بثورات پوستی و جوش

کبودی، خونریزی، تورم و قرمزی

آسیب پوستی که می‌تواند باعث عفونت یا زخم شود.

مشکلات بینایی

تغییر رنگ پوست

با این، بحث خود را در مورد پرکننده‌های پوستی در مقابل بوتاکس به پایان می‌رسانیم. زمان آن فرا رسیده است که تفاوت فیلرها و بوتاکس را بدانیم. بنابراین، به بخش بعدی بروید!


تفاوت فیلرها و بوتاکس


تفاوت فیلرها و بوتاکس

بوتاکس ماهیچه‌های قسمت بالایی صورت مانند پیشانی و چشم‌ها را هدف قرار می‌دهد. این یک عمل زیبایی است که با انجماد عضلات زیر پوست اطراف این نواحی با تزریق یک سم خاص عمل می‌کند. بنابراین، چین‌ها و حالات چهره‌ای که در اطراف این نواحی ایجاد می‌شد کند می‌شوند و از نظر ظاهری صاف می‌شوند. امروزه درمان‌هایی مانند بوتاکس زیر چشم بسیار رایج است.

از سوی دیگر، فیلرها از مواد خاصی مانند اسید هیالورونیک برای پر کردن مناطقی که حجم یا چاق شدن خود را از دست داده‌اند استفاده می‌کنند. پرکننده‌های خطوط اخم اطراف دهان و گونه‌ها رایج‌ترین درمان‌های امروزی هستند. با این حال، پرکننده‌های پیشانی و پرکننده‌های خط اخم در اطراف سایر نواحی صورت نیز در دسترس هستند.

بیشتر بخوانید: هفت روش لایه بردار پوست درخانه

مطالب مرتبط