معجزه‌ای که روغن بادام برای پوست‌تان می‌کند

معجزه‌ای که روغن بادام برای پوست‌تان می‌کند

09 مهر 1399

اگر به صدای ضربان قلب مراقبت از پوست گوش دهید، به احتمال زیاد در مورد روغن بادام و مزایای آن برای پوست چیزهایی خواهید شنید. شاید اینطور به نظر برسد که ناگهان تعریف و تمجیدها در مورد روغن مغذهای متفاوت افزایش یافته است اما واقعیت این است که این مواد برای دهه‌ها در حوزه سلامتی و زیبایی مورد استفاده قرار گرفتدند. به خواندن این مقاله ادامه دهید تا اطلاعات بیشتری در این مورد به دست آورید که چرا استفاده از روغن بادام آب رسان در روتین مراقبت از پوست شما ممکن است ایده خوبی باشد.


روغن بادام چیست؟


روغن بادام گرفته شده از بادام است. بر اساس یافته‌های مرکز ملی اطلاعات زیست‌فناوری، روغن بادام به دلیل داشتن مزایای سلامتی بی‌شمار خود مدت طولانی است که تحسین می‌شود. در واقع، هنگامی که نوبت به مزایای بی‌شمار روغن بادام برای پوست‌های خشک می‌رسد، مکاتب پزشکی باستانی چینی، هندی، یونانی و ایرانی در زمان‌های خیلی دور به این ماده تکیه داشتند.


روغن بادام برای پوست شما چه کاری انجام می‌دهد؟


دکتر دندی انگلمن، متخصص پوست معتبر، می‌گوید: «روغن بادام غنی از اسیدهای چرب، ویتامین E و پروتئین است و به راحتی جذب پوست می‌شود.»

مزیت اول روغن بادام: آب رسانی

فرقی نمی‌کند که شما به دنبال هیدراته کردن تکه‌های خشک پوست خود باشید یا بخواهید درخششی براق به پوست صورت خود هدیه بدهید، استفاده از روغن بادام می‌تواند به شما کمک کند. زمستان، مخصوصاً هنگامی که بادهای سوزناک می‌آید و هوای سرد می‌تواند رطوبت پوست شما را از بین برده و موجب خشکی ناخواسته پوست شود، وقت بسیار مناسبی برای اضافه شدن روغن بادام به روتین مراقبت پوستی شما است. دکتر انگلمن اضافه می‌کند: «این روغن به شما کمک می‌کند تا پوست خود دوباره پر از روغنی کنید که با هوای سرد یا شست و شو از بین می‌رود.»

مزیت دوم روغن بادام: جوان سازی

بر اساس یافته‌های مرکز ملی اطلاعات زیست‌فناوری، برخی از آزمایش‌ها پزشکی و شواهد شخصی حاکی از این است که روغن بادام می‌تواند به نرم شدن و جوان سازی پوست صورت و همچنین ظاهر نشدن اسکارهای بعد از عمل جراحی کمک کند، هرچند مطالعه‌های بیشتری برای این مزایا پیشنهاد شده است. به علاوه، روغن بادام خاصیت نرم کنندگی و التیام بخشی نیز دارد.

مزیت سوم روغن بادام: ضد تورم

اگرچه در حال حاضر اطلاعات علمی و قطعی در این زمینه وجود ندارد اما مرکز ملی اطلاعات زیست‌فناوری اظهار کرده که روغن بادام و بادام دارای خواص بسیار زیادی، از جمله اثرات ضد التهابی است. دکتر انگلمن موافق است که روغن بادام می‌تواند به کنترل کردن تورم کمک کند. او می‌گوید: «از آنجایی که روغن بادام می‌تواند عمیقاً به پوست نفوذ کند، به از بین رفتن باکتری و میکروب‌هایی کمک کند که می‌توانند منجر به التهاب و جوش شوند.»

مزیت چهارم روغن بادام: از بین بردن آسیب‌های پوستی ناشی از نور آفتاب

محافظت روزانه از پوست با ضدآفتاب‌های طیف گسترده برای همه جزئی از واجبات به حساب می‌آید و به آنها کمک می‌کند تا آسیب‌های پوستی ناشی از تابش نور آفتاب را دور نگهدارند. گفته می‌شود، حتی کسانی که در استفاده از ضدآفتاب بسیار سخت گیر هستند، ممکن است اثراتی ناشی از نور آفتاب روی پوست خود داشته باشند. بخشی از آن می‌تواند به دلیل نادیده گرفتن استفاده از ضدآفتاب در دوران جوانی (عدم استفاده از آن قبل از بیرون رفتن از خانه) یا استفاده مجدد از آن در مواقع مورد نیاز باشد. اگر در حال دست و پنجه نرم کردن با آسیب‌ها پوستی ناشی از آفتاب به دلیل فراهم نکردن محافظت کافی از پوست در برابر اشعه UV هستید، بر اساس نتایج مطالعه‌ای منتشر شده در یک ژورنال تخصصی پوست، روغن بادام ممکن است مفید باشد. در این مطالعه نقش روغن بادام در کم کردن تاثیر آسیب پوستی ناشی از قرار گرفتن در معرض اشعه‌های UV مورد بررسی قرار گرفت. آنها دریافتند که روغن بادام نه تنها به کاهش اثرات نور UV که باعث پیری زودرس پوست می‌شود، کمک می‌کند بلکه می‌تواند از پوست در برابر نور UV نیز محافظت کند. این بدان معنی نیست که شما باید بخاطر روغن بادام، استفاده از ضدآفتاب را به صورت کامل کنار بگذارید اما اضافه کردن روغن بادام به روتین مراقبت از آفتاب شما به همراه SPF می‌توانند مفید باشد.


چه کسانی باید از روغن بادام استفاده کنند؟


آن دسته از کسانی که به طور خاص نوع پوست خشک دارند باید از روغن بادام در روتین خود استفاده کنند اما دکتر انگلمن آن را برای هر کسی که به آن آلرژی ندارد، توصیه می‌کند.

بیشتر بخوانید: روغن بادام برای جلوگیری از پیری زودرس و خشکی پوست

مطالب مرتبط