آیا تاتو روش موثری برای پوشاندن ترک‌های پوستی است؟

آیا تاتو روش موثری برای پوشاندن ترک‌های پوستی است؟

22 شهریور 1399

همه ما از نشان دادن ترک‌های پوستی خود احساس راحتی نمی‌کنیم. گزینه‌های درمانی مشخصی ظاهر آنها را بهتر می‌کند. هرچند، اگر شما تقریباً همه چیز را امتحان کردید اما نتیجه کمی گرفتید، می‌توانید آنها را تاتو بپوشانید. بسیاری از خانم‌ها برای پوشاندن ترک‌ها پوستی خود روی آنها تاتو انجام می‌دهند. تاتوکارهایی وجود دارند که متخصص انجام اینکار هستند و تاتوها را بدون هیچ خطری خاص و چشمگیری انجام می‌دهد. در این مقاله، ما هر چیزی که شما نیاز دارید در مورد تاتو زدن رو ترک‌ها پوستی خود بدانید را مورد بررسی قرار دادیم، پس در ادامه مقاله با ما همراه باشید.


چیزهایی که باید قبل از زدن تاتو روی ترک‌های پوستی خود در نظر بگیرید


1. نوع اسکار پوستی را در نظر داشته باشید

همه اسکار یا جای زخم‌ها مانند یکدیگر نیستند. قبل از تصمیم گیری در مورد تاتو زدن، تاتو کار باید عمق، شدت و بافت زخم‌های شما را ارزیابی کند.

2. آیا اسکارها به روش مناسب درمان شدند؟

ترک‌های پوستی که تازه و قرمز هستند، نشانه‌ای از این دارند که بدن شما مشغول فعالیت برای درمان آنهاست. ترک‌های پوستی تازه به وجود آمده حساس هستند و کار کردن روی آنها سخت است. انجام دادن تاتو روی این نوع ترک‌های پوستی ممکن است باعث آسیب بیشتر به پوست شوند.

3. آیا ترک‌های پوستی روی سطح پوست برجسته هستند؟

کار کردن روی ترک‌های پوستی برجسته سخت است. ترک‌های پوستی جدید معمولاً روی سطح پوست ظاهری برجسته دارند. در این صورت، باید قبل از تاتو زدن، اجازه دهید که آنها درمان و هم سطح پوست شوند.

4. رنگ ترک‌های پوستی مهم است

رنگ ترک‌های پوستی شما چیست؟ آیا آنها مایل به قرمز، بنفش یا صورتی مایل به قرمز هستند؟ یا سفید؟ همانطور که گفته شد، انجام تاتو روی ترک‌های پوستی تازه (یا قرمز) توصیه نمی‌شود. ترک‌های پوستی سفید و قدیمی بسیار ملایم‌تر هستند. همچنین تاتوکار نیز بسیار راحت روی آنها کار می‌کند.

5. به اندازه ترک‌های پوستی خود توجه کنید

این مورد نکته‌ای مهم در مشخص کردن این مسئله است که آیا تاتو می‌تواند به میزان کافی ترک‌های پوستی شما را بپوشاند. اگر ترک‌های پوستی گسترده و طولانی باشند، شاید تاتو نتواند به خوبی آنها را بپوشاند. اندازه تاتو شما می‌تواند بسته به گستردگی و طول ترک‌های پوستی متفاوت باشد. شما ممکن است طرح تاتو خاص با اندازه مشخصی در نظر داشته باشید اما اگر ترک‌های پوستی شما بزرگتر از آن باشد، مجبور هستید که طرح تاتویی بزرگ‌تر و وسیع‌تری انتخاب کنید. قبل از انجام تاتو روی ترک‌های پوستی از یک دکتر یا متخصص مشورت بگیرید. در ادامه به مواردی خواهیم پرداخت که در صورت نداشتن تجربه در اینگونه تاتوها باید به یاد داشته باشید.


هنگام زدن تاتو روی ترک‌های پوستی باید انتظار چه چیز را داشته باشیم؟


در اینجا چند نکته وجود دارد که در صورت تاتو زدن روی ترک‌های پوستی خود باید آنها را بدانید و انتظار آنها را داشته باشید:

  • جوهر تاتو وارد درم شما می‌شود که لایه دوم پوست در کنار اپیدرم است. درم شما حاوی رگ‌های خونی، اعصاب، فیبرهای کلاژن، غدد و سلول‌های پوستی است. همه اینها برای بهبود حیاتی هستند. سلول‌ها به طور مداوم در اپیدرم می‌میرند. از این رو، اگر خال کوبی فقط روی اپیدرم بماند، محو خواهد شد.
  • سوزن تاتو پوست شما را با سرعت 50-3000 بار در یک دقیقه سوراخ می‌کند.
  • در طول این روند، تاتوکار سوزن را در جوهر فرو می‌برد و سپس دستگاه تاتو را روشن می کند. سوزن‌های تاتو چند سر در انتهای خود دارند (بین 3 تا 25). از سوزن‌هایی که سرهای آنها کمتر است برای جزئیات و طرح کلی استفاده می‌شود، این در حالی است که از سوزن‌های با سرهای بیشتر برای رنگ آمیزی و سایه زدن استفاده می‌شود.
  • اینکه اینکار دردناک باشد یا نه، به تحمل درد شما بستگی دارد. معمولاً ممکن است چیزی غیر از سوزش احساس نکنید. درد به ندرت بسیار ناخوشایند یا غیر قابل تحمل می‌شود.
  • تاتوکار معمولاً با ترسیم طرح کلی با استفاده از شابلون شروع می‌کند و سپس روی آن کار می‌کند.
  • خال کوبی‌های سنتی عمدتاً بر روی ظاهر ترک‌های پوستی تمرکز دارند گویی بخشی از آنها هستند. با این حال، یک روش دیگر، به نام تاتو استتار یا پوشاننده، جای زخم ها را می‌پوشاند و آنها را با پوست شما ترکیب می‌کند و ظاهری یکنواخت به پوست شما می‌دهد.

تاتو استتار برای پوشاندن ترک‌های پوستی؟


  • تاتو استتار یا پوشاننده روش تاتو سنتی را دنبال کرده است. در این روش از جوهر یا رنگی استفاده می‌شود که با رنگ پوست شما هماهنگ است. این روش به شما کمک می‌کند تا به گونه‌ای ترک‌های پوستی خود را محو کنید که انگار نامرئی شدند.
  • تاتو استتار میکروپیگمنتیشن (فرآیندی برای رنگدانه سازی مجدد پوست) نیست. این فرایندی است که در آن جوهر یا رنگدانه‌ها به روشی یک دست مخلوط می‌شوند و فقط با یک بار استفاده از آن در پوست شما قرار می‌گیرند (بستگی به سطح ترک پوستی دارد).
  • تاتو استتار می‌تواند به عنوان تاتو دائم به حساب بیاید؛ هرچند ممکن است با گذر زمان کمی محو شود. با این حال، رنگدانه‌ها تغییر نمی‌کنند. این تاتوها روی ترک پوستی سفید یا قدیمی بهتر عمل می‌کنند. حتی افراد مبتلا به ویتیلیگو یا پیسی نیز ممکن است تاتوهای استتار را انتخاب کنند.

انجام تاتو استتار درد دارد؟


بسته به جزئیات تاتو شما، ممکن است در مراحل انجام آن احساسات زیر را تجربه کنید:

  • احساس سوزش: اگر سوزن تاتو بارها و بارها در یک نقطه فرو برود، ممکن است احساس سوزش مختصری داشته باشید.
  • احساس سوزش تیز: این مورد در خال کوبی‌های با جزئیات بیشتر بسیار رایج است.
  • احساس خراشیدگی: اگر تاتو شما به سایه زنی زیادی احتیاج دارد، ممکن است احساس خراشیدگی را تجربه کنید.

 

نکاتی برای مراقبت از تاتو روی ترک‌های پوستی


  • تاتوکار یک لایه ژله‌ای مانند به تاتو زده و آن را با باند می‌پوشاند. حداقل تا 24 ساعت آن را برندارید. روتین مناسب مراقبت‌های بعدی را از تاتوکار خود بپرسید.
  • قبل از برداشتن باند، دست‌های خود را کاملاً بشویید. شما نمی‌خواهید میکروب‌ها را به تاتو جدید خود منتقل کنید. همچنین، هنگام برداشت آن، آرام و ملایم رفتار کنید. آن را پاره نکنید.
  • محل تاتو را با یک صابون ضد باکتری ملایم و آب ولرم بشویید. برای خشک کردن آن قسمت از پارچه تمیز استفاده نکنید. بگذارید با هوا خشک شود. محل تاتو را چند بار در روز بشویید.
  • بعد از خشک شدن تاتو، از یک کرم آنتی باکتریال استفاده کنید.
  • روزانه آن را مرطوب کنید. مرطوب نگهداشتن آن منطقه بسیار مهم است.
  • تاتو شما ممکن است به محض شروع روند بهبودی زخم شود. همچنین ممکن است در آن قسمت احساس خارش داشته باشید. در مقابل وسوسه خاراندن آن مقاومت کنید.
  • چند روز اول یا تا زمان بهبودی تاتو لباس گشاد بپوشید. لباس های تنگ ممکن است باعث تحریک پوست شوند.
  • از ماندن طولانی مدت در آب (استخر یا وان) خودداری کنید. در روند بهبودی از قرار دادن تاتو در معرض نور خورشید خودداری کنید، زیرا نور خورشید ممکن است به آن آسیب برساند.

خطرات مرتبط با تاتو ترک‌های پوستی


  1. انجام تاتو در ناحیه‌‌هایی (مانند ران ، شکم و ...) که به احتمال زیاد ترک‌های پوستی جدیدی ایجاد خواهد شد، در واقع می‌تواند منجر به آسیب شود. این آسیب به اندازه ترک پوستی بستگی دارد.
  2. رعایت بهداشت مناسب برای کاهش خطر عفونت کردن بسیار مهم است. اگر این علائم را روی پوست خود مشاهده کردید، فوراً به پزشک مراجعه کنید: احساس سوزش مداوم، تورم (بعد از چند روز)، بوی بد، پوستی دردناک یا پوستی که گرم باشد، چرک زرد
  3. اگر به رنگ حساسیت دارید، از انجام دادن تاتو خودداری کنید. علائم واکنش‌های آلرژیک اغلب با گذشت زمان پدیدار می‌شوند. این علائم معمولاً ممکن است با بثورات روی تاتو شروع شوند.
  4. تاتو همچنین ممکن است باعث ایجاد جای زخم یا رشد بیش از حد بافت‌های اسکار روی ترک‌های پوستی شما شود.
  5. سوزن‌های تاتویی که تمیز نشده باشند، می‌توانند خطر ابتلا به بیماری های منتقله از طریق خون مانند HIV، کزاز و هپاتیت B و C را افزایش دهند.

همیشه بهتر است که برای انجام تاتو به تاتوکاری معتبر و به نام مراجعه کنید. اطمینان حاصل کنید که مرکز مورد نظر شما همیشه در حفظ بهداشتن مناسب کوشا است. از انجام تاتو روی اسکار ملتهب خودداری کنید. با یک دکتر و یک تاتو کار صحبت کنید. گزینه‌ها و عوامل خطر خود را ارزیابی کنید. فقط در صورت داشتن آمادگی بقیه مراحل را انجام دهید. در صورت بروز هرگونه عارضه جانبی، بلافاصله با پزشک تماس بگیرید.


پاسخ به سوالات پرتکرار

 


1. آیا تاتوهای روی شکم می‌توانند ترک‌های پوستی را بپوشانند؟

بله. نتیجه به شدت و عمق اسکار بستگی دارد. اگر جای زخم خیلی بزرگ باشد یا ناحیه وسیع‌تری را در بربگیرد، پوشاندن آن ممکن است مشکل باشد.

2. آیا می‌توان روی یک لکه پوست تاتو انجام داد؟

بله، برای پوشاندن هر لکه‌ای یا بی‌رنگی روی پوست می‌توانید از تاتو کمک بگیرید.

4. آیا ترک‌های پوستی با تاتو کاملاً بهبود می‌یابند؟

تاتو فقط می‌تواند ترک‌های پوستی را بپوشاند. تاتو درمان کننده آنها نیست.

5. آیا ممکن است ترک‌های پوستی بیشتری را در همان ناحیه مشاهده کرد؟

بله ممکن است. در صورت افزایش وزن یا کشیدگی پوست به دلیل عوامل دیگر، در همان ناحیه تاتو دچار ترک‌های پوستی جدید شوید.

6. آیا می‌توانم روی ترک‌های پوستی تازه پدیدار شده خود تاتو کنم؟

خیر، از آنجا که پوست روی ترک‌های پوستی جدید حساس است، تاتو زدن ممکن است باعث آسیب بیشتر شود.

بیشتر بخوانید: 9 روش موثر برای پاک کردن خالکوبی‌های دائمی

مطالب مرتبط