لایه‌برداری کردن پوست سر اینطوریه!

لایه‌برداری کردن پوست سر اینطوریه!

12 شهریور 1399

لایه برداری از قانون اصلی داشتن پوست صورتی معرکه است اما ممکن است بنیاد داشتن موهایی درخشان و سالم نیز باشد. درست است که چشم پوشی کردن از آن چیزی که قادر به دیدن آن نیستید، کار راحتی است اما سلامت پوست سر شما می‌تواند نتایج آشکاری داشته باشد. سهل انگاری کردن در لایه‌بردای پوست سر می‌تواند منجر به داشتن موهایی کدر، فولیکول‌های مسدود شده و پوست سری خاش و پوسته دار شود. از طرف دیگر لایه‌برداری منظم می‌تواند به شما کمک کند تا موهای شما به صورت طبیعی ضخیم‌تر، براق‌تر و با چربی کمتر رشد کنند. به نظر رویایی می‌رسد، شما اینطور فکر نمی‌کنید؟ اکثر مردم همه توجه خود را به تارهای موهایشان می‌دهند اما ما اینجا هستیم تا به شما بگوییم که پوست سر شما نیز لایق توجهی متمرکز است. برای تجربه کردن تمیزترین و سالم‌ترین پوست سر و همچنین مزایای داشتن موهایی چشمگیر که در نتیجه اینکار است، ما با وینسنت دِ مارکو، متخصص مو و پوست سر، دبرا جالیمِن، متخصص معتبر پوست و مو و لوسی وینسنت، متخصص زیبایی و بنیان‌گذار برند سَن سوتیکال، مشورت کردیم. به خواندن مقاله ادامه دهید تا در مورد همه چیز از لایه‌برداری پوست سر و مزایای آن گرفته تا بهترین محصولات لایه‌بردار اطلاعات کسب کنید، پس در ادامه مقاله با ما همراه باشید.


لایه‌برداری پوست سر چیست؟


براساس گفته‌های جالیمِن، از آنجایی که فولیکول‌های مو در پوست سر قرار دارند و مو از آنجا رشد می‌کند، مراقبت از پوست سر بسیار مهم است. لایه‌برداری به از بین بردن سلول‌های مرده پوست و کثیفی‌هایی ایجاد شده با محصولات شیمیایی یا منبع طبیعی اشاره دارد. جالیمِن توضیح می‌دهد: «لایه‌برداری پوست سر باعث می‌شود تا پوست آن ناحیه تازه شود و فلیکول‌ها مو سالم‌تر رشد کنند. اکثر مردم بیشتر توجه خود را صرف تارهای مو می‌کنند تا پوست سر اما واقعیت این است که از پوست سری سالم موهای سالم رشد می‌کند. وینسنت که با نکته‌های ذکر شده در بالا موافق است، اضافه می‌کند که جهت نگهداشتن مو و پوست سر در بهترین شرایط، انجام دادن لایه‌برداری امری ضروری به حساب می‌آید. «با اینکار شما مواد جمع شده در پوست سر را از بین می‌برید و اجازه می‌دهید تا چربی طبیعی سر مو و پوست سر شما را مغذی و سالم نگهدارد. سبوم طبیعی پوست همه چیز را تحت کنترل نگه می‌دارد و از خشک شدن پوست سر جلوگیری می‌کند. سبوم طبیعی اجازه می‌دهد که روغن وسط و انتها مو را مغذی و از آنها مراقبت می‌کند. از طرف دیگر، تجمع بیش از حد مواد یا سبوم روی پوست سر می‌تواند از مخمر مالاسزیا فورفور تغذیه کند و منجر به شوره سر شود، در نتیجه لایه‌بردای امری مهم است.»


مزایای لایه‌بردای پوست سر


همه متخصصان موافق هستند که لایه‌برداری پوست سر برای شما مزایای بسیاری را به ارمغان خواهد آورد. از بین بردن مواد جمع شده: جالیمِن می‌گوید: «لایه‌برداری نکردن پوست سر می‌تواند علت جمع شدن مواد در سر و همچنین شوره سر باشد. هنگامی که مواد در پوست سر ما جمع می‌شود، فولیکول‌های مو مسدود شده و موها نمی‌توانند سالم رشد کنند اما لایه‌برداری می‌تواند به شما کمک کند تا پوست سر خود را عاری از مواد جمع شده نگهدارید.» وینست که نیز موافق این مسئله است، می‌گوید لایه‌برداری همچنین محصولات جمع شده در پوست را مانند اسپری مو، ژل و دیگر محصولان مو را از بین می‌برد.

1. تحریک مو به رشد کردن

 استفاده مدوام از لایه‌بردار پوست سر می‌تواند محیطی سالم برای رشد موها فراهم کند. مارکو که لایه‌برداری را به تمیز کردن خانه تشبیه می‌کند، توضیح می‌دهد: «با از بین بردن سلول‌های مرده از روی پوست سر، شما میزان آنزیم‌هایی که باعث پوسته ریزی طبیعی سر می‌شوند را کاهش می‌دهید. شما نمی‌توانید انتظار داشته باشید که هرگز خانه خود را تمیز نکنید و همچنان به سالم زندگی کردن ادامه بدهید. همین قضیه نیز برای پوست شما صادق است.» وینسنت اضافه می‌کند که از بین بردن سلول‌های مرده همچنین می‌تواند محرکی برای چرخه سلولی پوست سر شما باشد که به پوست سر شما اجازه می‌دهد تا در سطح خود سلول‌های جدید سالم و تازه داشته باشد.

2. تقویت موهای درخشنده

 جالیمِن یادآوری می‌کند هنگامی که پوست سرا خود را لایه‌برداری می‌کنید، شما در حال تمیز کردن فولیکول‌هایی هستید که از آنها مو رشد می‌کند. او می‌گوید: «موهای شما سالم‌تر رشد می‌کند و باعث می‌شوند تا آنها ظاهری براق‌تر داشته باشند.» بعلاوه، مواد آب سخت ممکن است به صورت موقت در هرگونه مواد جمع شده از محصولات مراقبت مو روی پوست سر باقی بماند و لایه‌بردارهای پوست سر به شما کمک می‌کنند تا آنها را از بین ببرید.

3. جلوگیری از خشک شدن پوست سر و شوره‌

 داشتن پوسته روی سر همیشه به معنای شوره داشتن نیست، پوسته سر می‌تواند نشانه‌ای از این باشد که پوست سر شما بسیار و خشک تحریک شده است. جالیمِن می‌گوید: «لایه‌برداری به پوست سر اجازه می‌دهد تا با استفاده از روغن طبیعی خود پوست سر و موهای شما را مغذی و سالم نگهدارد. این مسئله به شما کمک می‌کند تا موهایی بدون شوره داشته باشید و از خشک شدن پوست سر خود جلوگیری کنید.»


هر چند وقت یک بار باید پوست سر خود را لایه‌برداری کنید؟


مارکو می‌گوید دفعات لایه‌برداری پوست سر می‌تواند از شخصی به شخص دیگر متفاوت باشد اما تئوری کلی این است بعد از هر هفت تا ده بار شامپو کردن موها، یک بار اینکار را انجام دهید. او توضیح می‌دهد: «اگر پوست سری سالم داشته باشید، انجام اینکار هرگز به صورت ضروری مورد نیاز نخواهد بود، مگر اینکه میزان زیادی از مواد محصولات مو روی پوست سر شما جع شده باشد یه شرایط خاص پزشکی داشته باشید که منجر به این اتفاق می‌شود.» برای اینکه بهترین نتیجه را از اینکار بگیرید (و وقت و انرژی مورد نیاز خود را ذخیره کنید) از محصولاتی استفاده کنید که فرمول آنها وابسته به مواد طبیعی است، طرز استفاده آنها راحت است و همانقدر که با موهای شما مهربان هستند با پوست پنهان شده زیر آنها نیز مهربان باشند.

  • از لایه‌برداری بیش از حد پوست سر خود خودداری کنید زیرا همانطور که جلیمِن می‌گوید اینکار می‌تواند تعادل pH پوست سر شما را مختل کند.

چگونه پوست سر خود را لایه‌برداری کنیم؟


آماده هستید تا مواد جمع شده روی پوست سر خود را از بین ببرید؟ متخصصان ما پیشنهاد می‌کنند که هنگام استفاده ار انگشت‌ها یا ابزار برای لایه‌برداری پوست سر خود بسیار ملایم عمل کنید تا از تحریک آن منطقه جلوگیری کنید. آن دسته از اشخاصی که پوست سر حساس یا مشکلاتی در آن ناحیه دارند باید برای راهنمایی بیشتر با دکتر خود مشورت کنند. جالیمِن توصیه می‌کند که اگر شرایط پوستی مانند آکنه، اگزما یا پسوریازیس در پوست سر خود دارید، از لایه‌برداری کردن منطقه مذکور خودداری کنید. در ادامه، مارکو مراحل چگونه لایه‌برداری کردن پوست سر را به صورت جداگانه توضیح می‌دهد.

  • کار خود را با زدن محصول مستقیماً به پوست سر خود شروع کنید، سعی کنید آن را به تارهای مو نزنید.
  • انگشت‌های خود را به حالت دایره‌های کوچک حرکت دهید تا به آرامی سلول‌های مرده پوست سر را از بین ببرید.
  • به آرامی آن را آبکشی کنید.
  • از ناخن‌های خود برای لایه‌برداری استفاده نکنید زیرا اینکار می‌تواند به خراشیده شدن پوست سر منجر شود و در این صورت شما به شامپوی ضدشوره نیاز پیدا خواهید کرد.

اسکراب‌ها در مقابل لایه‌بردارهای شیمیایی برای پوست سر


مارکو توضیح می‌دهد که لایه‌بردارهای شیمیایی یا مصنوعی (مانند سرم لایه‌بردار برند ساندی ریلی مدل like Sunday Riley Clean Rinse Clarifying Scalp Serum) معمولاً از اسید محلول استفاده می‌کنند که به از بین رفتن سلول‌های مرده پوست سر با اسید کمک می‌کند. او می‌گوید: «pH اسید استفاده شده کم است اما نه آنقدر که که پوست سر را نسوزاند.» انتخاب دیگر لایه‌بردارهای فیزیکی با مواد واقعی است که به از بین رفتن پوسته‌های سلول مرده پوست سر کمک می‌کند، مانند ذغال یا نمک دریای موجود در اسکراب برند پسیفیا مدل Pacifica Rosemary Detox Scalp Scrub. مارکو می‌گوید: «لایه‌بردارهای فیزیکی شامل موادی هستند که به صورت اهرمی فیزیکی پوست مرده را بلند می‌کنند و برخلاف نوع شیمیایی آن است با اسید پوست مرده را تجزیه می‌کنند.»


 چند محصول لایه‌بردار خوب 


با محصولی سم‌زدا از برند جان مستر ارگانیک مدل Scalp Exfoliating Scrub برای همیشه با شوره‌های سر خود خداحافظی کنید. این محصول ترکیبی از عصاره نیشکر آلی، آنزیم کدو تنبل و عصاره گیاهی میوه‌ای AHA است که مواد این محصول را تشکیل داده و به صورت موثر سبوم اضافه و مواد جمع شده روی پوست سر را از بین می‌برد.

لایه‌بردار برند جان مستر

آیا موهای شما صاف یا نازک است؟ یک برس لایه‌بردار پوست سر مانند این برس از برند آودا را به وسایل خود اضافه کنید. جهت استفاده از آن تنها کافیست تا دانه‌های آن را وقتی موهایتان خشک است روی پوست سر خود بکشید، به صورت دایره‌وار آن را روی سر خود حرکت بدهید تا به آرامی تاثیری خوبی روی پوست سر شما بگذارد.

برس لایه بردار برند آودا

آیا شامپو شوره‌های سر شما را از بین نمی‌برد؟ درمان جدی را برای پوست سر خود انتخاب کنید که در عین از بین بردن پوسته‌های سر آن را نرم و لطیف هم کند. این بالم سر برند لاش مدلSuperbalm Super Scalp Treatment مورد تایید بسیاری از فشن بلاگرها بوده است. این محصول از روغن نارگیل و موم کاندلیا برای آرام کردن پوست سر و همچنین سالسیک اسید برای رها شدن از مواد جمع خشک شده درست شده است.

بالم سر برند لاش

اگر پس مانده مواد چرب پوست سر شما را به عنوان خانه‌ای همیشگی در نظر گرفتند، این شامپو لایه‌بردار از برند ایوا نیس مدل Deeptox Exfoliating Salt Shampoo، شامپو همیشگی شما خواهد شد. این شامپو به اندازه کافی ملایم است تا باعث تحریک پوست سر نشود اما باز هم عمیقاً پوست سر شما را تمیز کند تا از شر کثیفی‌ها، استرسورهای خارجی و سم آن منطقه رها شوید.

شامپو لایه‌بردار برند ایوا نیس

بیشتر بخوانید: چگونه پوست سر خود را مرطوب کنیم؟

مطالب مرتبط