اسپای خانگی مو | به همراه 6 دستورالعمل ماسک مو

اسپای خانگی مو | به همراه 6 دستورالعمل ماسک مو

10 اردیبهشت 1399

اسپای مو که تحت عنوان روش احیای مجدد موها توصیف می‌شود، یک راه عالی برای ریلکس کردن در خانه پس از یک روز پر مشغله و استرس‌زا است. اغلب افراد فقط روی پوست یا ناخن‌های‌شان متمرکز می‌شوند، اما موها به عشق و مراقبت نیز نیاز دارند! اگر موهای شما خشک، شکننده یا آسیب دیده است، احتمالاً به رطوبت بیشتری نیاز دارد. روش درمانی اسپای مو، راهی عالی و آرامش بخش برای فراهم کردن رطوبت مورد نیاز موها است. در پایان این کار، شما از موهایی که بسیار نرم‌تر از گذشته شده‌اند احساس شگفت زده‌ای خواهید کرد.


بخش اول ماساژ پوست سر


1. روغن را آماده کنید

 1 الی 2 قاشق غذاخوری (15 تا 30 میلی‌لیتر) روغن نارگیل یا روغن زیتون را در یک ظرف کوچک گرم کنید. می‌توانید این کار را در مایکروویو یا روی اجاق گاز انجام دهید، اما مراقب باشید که نگذارید بیش از حد داغ شود و باید هنگامی که آن را لمس می‌کنید دست‌تان نسوزد. اگر می‌خواهید یک اسپای عالی‌تر داشته باشید، یکی از مخلوط‌های زیر را امتحان کنید:

  • 1 قاشق چایخوری از: روغن بادام، روغن نارگیل، روغن زیتون و روغن کنجد.
  •  3 قاشق غذاخوری (45 میلی‌لیتر) روغن نارگیل، 2 قاشق غذاخوری (30 میلی‌لیتر) روغن زیتون و 4 الی 5 قطره روغن ویتامین E

2. روغن را به مدت 5 دقیقه، روی پوست سر خود ماساژ دهید

 روغن را در بین موهای خود، از ریشه تا انتهای آن پخش کنید. این کار به بهبود گردش خون  در پوست سر شما کمک می‌کند.

3. حوله‌ای گرم و نمناک را دور سر خود بپیچید

یک حوله تمیز را در آب گرم فرو کنید. آب اضافی آن را بگیرید تا نمناک شود. حوله را دور مو و سر خود بپیچید. در صورت لزوم، آن را با یک کلیپس محکم کنید.

4. حوله را دور سرتان به مدت 5 تا 6 دقیقه نگه دارید

گرما، روغن را به دام می‌اندازد و فولیکول‌های مو را باز می‌کند. این کار کمک می‌کند که روغن به مو و پوست سر شما نفوذ کرده و آن را تقویت کند.  

  • اگر موهای خیلی خشکی دارید، به جای آن 15 تا 20 دقیقه صبر کنید.

5. موهای خود را با آب ولرم بشویید

برای خارج کردن روغن، از شامپوی ملایم به اندازه کافی استفاده کنید. اگر موهای شما خیلی خشک است، می‌توانید از نرم کننده استفاده کنید، اما استفاده از ماسک مو در مرحله بعدی، به اندازه کافی موهایتان را مغذی می‌کند.


بخش دوم استفاده از ماسک مو


1. ماسک موی خود را انتخاب و آماده کنید

می‌توانید از هر نوع ماسک مویی که دوست دارید استفاده کنید. ماسک‌هایی که از فروشگاه‌‌ها خریداری می‌شوند خوب عمل می‌کنند، اما یک ماسک موی خانگی حتی بهتر از آن خواهد بود. شما می‌توانید از دستورالعمل ساخت ماسک موی خود پیروی کنید یا می‌توانید از دستورالعمل‌های ساخت ماسک مو که در بخش بعد به آن می‌پردازیم، استفاده کنید.

  • در صورت داشتن موهای بلند یا ضخیم، این دستور را دو برابر کنید.

2. از ریشه مو شروع کنید و ماسک را روی موهای خود بمالید

در صورت لزوم، ابتدا موهای خود را به چند بخش تقسیم کنید. برای کمک به پخش کردن ماسک در بین موهایتان، از یک شانه دندانه‌دار استفاده کنید. در این مرحله ممکن است لباس‌تان کثیف شود، بنابراین بهتر است که حوله یا یک شنل رنگ مو را روی شانه‌هایتان بیندازید.

3. موهای خود را با کلاه دوش بپوشانید

اگر موهای بسیار بلندی دارید، ابتدا آن را به مدل گوجه‌ای ببندید، سپس با یک کلیپس آن را محکم کنید. پوشاندن موهای‌تان با کلاه دوش، نه تنها لباس‌هایتان را تمیز نگه می‌دارد، بلکه به شما کمک می‌کند تا گرمایی که در پوست سر خود به دام انداخته‌اید موثرتر عمل کند.

 4. 15 الی 30 دقیقه صبر کنید

 مدت زمان انتظار، بستگی به نوع ماسک مورد استفاده دارد، بنابراین حتما دستورالعمل‌ها را به دقت دنبال کنید.

5. ماسک را بشویید

ماسک را با شامپوی ملایم و آب ولرم بشویید. نرم کننده را به موهایتان بمالید، سپس آن را بشویید. اگر دستورالعمل ماسک، خاصیت تمیز کنندگی نیز دارد، بهتر است که از آن استفاده کنید.

  • چند دقیقه قبل از اینکه نرم کننده را از موهایتان بشویید، اجازه دهید که روی موهایتان بماند. این کار به نرم شدن بیشتر موهایتان کمک می‌کند.

6. موهای خود را خشک کنید

 بگذارید موهایتان در معرض هوا خشک شود و از سشوار کشیدن اجتناب کنید. سشوار به موهای شما آسیب می‌رساند.  


بخش سوم دستورالعمل‌های ساخت ماسک مو


1. از موز و روغن زیتون برای یک ماسک ساده و عمیق استفاده کنید

 در مخلوط کن، یک موز را با 1 قاشق غذاخوری (15 میلی لیتر) روغن زیتون مخلوط کنید. ماسک را روی مو و پوست سر خود ماساژ دهید، سپس بگذارید به مدت 30 دقیقه بماند. ماسک را با شامپو بشویید.  

2. عسل و ماست را مخلوط کنید تا یک ماسک ساده و عمیق درست کنید

 2 قاشق غذاخوری (30 گرم) ماست ساده و 1 قاشق غذاخوری (22.5 گرم) عسل را با هم مخلوط کنید. ماسک را روی مو و پوست سر خود بمالید، سپس 15 الی 20 دقیقه صبر کنید. ماسک را با شامپو بشویید. در صورت لزوم مقداری نرم کننده را به انتهای موهایتان بمالید.

3. یک ماسک نرم کننده عمیق با کدو تنبل درست کنید

 1 فنجان (225 گرم) پوره کدو تنبل ساده و 1 تا 2 قاشق غذاخوری (22.5 تا 45 گرم) عسل را با هم مخلوط کنید. ماسک را روی مو و پوست سر خود بمالید و اجازه دهید 15 تا 20 دقیقه روی موهایتان  بماند. وقتی کارتان تمام شد، آن را بشویید.  

  • ممکن است از تمامی این ماسک استفاده نکنید.
  • از باقیمانده‌ آن به عنوان ماسک صورت استفاده کنید.
  • از کدو تنبل به صورت پوره استفاده نکنید، زیرا ماسک یکدستی نخواهید داشت.

4. برای موهای خشک و آسیب دیده، ماسک عسل درست کنید

نصف فنجان (175 گرم) عسل را درون یک ظرف کوچک بریزید. 1 تا 2 قاشق غذاخوری (15 تا 30 میلی‌لیتر) روغن زیتون و 1 تا 2 قاشق غذاخوری (15 تا 30 گرم) آووکادو یا زرده تخم مرغ را به ظرف عسل اضافه کنید و آن‌ها را خوب هم بزنید. ماسک را روی موهای خود بمالید، 20 دقیقه صبر کنید، سپس آن را با آب گرم بشویید.  

5. یک ماسک آووکادو با خاصیت مرطوب کنندگی را امتحان کنید

نیمی از آووکادو را پوست کنده و هسته آن را خارج کنید و درون مخلوط کن بریزید. یکی از مواد اختیاری را از لیست زیر انتخاب و به آن اضافه کنید، سپس ماسک را مخلوط کنید تا یکدست شود. آن را روی موهای خود بمالید و بگذارید 15 دقیقه بماند. ماسک را با شامپو بشویید. این کار را یک‌بار در ماه تکرار کنید تا بهترین نتیجه را دریافت کنید.

  • 2 قاشق غذاخوری (30 میلی‌لیتر) روغن آرگان، خامه ترش یا زرده تخم مرغ برای رطوبت‌دهی
  •  10 قطره روغن اسانس رزماری برای پوست سر خشک
  •  1 قاشق غذاخوری (15 میلی لیتر) سرکه سیب برای از بین بردن شوره سر

6. از تخم مرغ برای داشتن یک ماسک موی ساده، سفارشی و مرطوب کننده استفاده کنید

 نصف فنجان (120 میلی‌لیتر) سفیده تخم مرغ، زرده تخم مرغ یا تخم مرغ کامل را درون یک فنجان بریزید. تخم مرغ‌ها را تا زمانی که رنگ آن‌ها ثابت نشده است هم بزنید، سپس آن را روی موهای خود بمالید. 20 دقیقه اجازه دهید تا روی موهایتان بماند، سپس آن را با آب خنک بشویید. در اینجا آنچه شما باید بر اساس نوع موی خود و زمان مورد نیاز، استفاده کنید آورده شده است:

  • موهای معمولی: ماهیانه حدود 2 تخم مرغ کامل، هر ماه
  •  موهای چرب: حدود 4 سفیده تخم مرغ، دو بار در ماه
  •  موهای خشک: ماهانه حدود 6 زرده تخم مرغ

بیشتر بخوانید: چگونه می‌توان ریشه‌‌ی ضعیف مو را تقویت کرد؟

مطالب مرتبط