نحوه استفاده از سرم ویتامین C برای مراقبت از پوست

نحوه استفاده از سرم ویتامین C برای مراقبت از پوست

31 فروردین 1399

اگر پوستتان کدر به نظر می‌رسد بهتر است از سرم ویتامین C استفاده کنید. برای داشتن پوست درخشان، صورتتان را بشویید سپس چند قطره از سرم را روی پوستتان بمالید. آنتی‌اکسیدان‌های موجود در ویتامین C می‌توانند التهاب پوست را کاهش دهند و به ترمیم آن کمک کنند. به یاد داشته باشید که از مرطوب کننده پس از سرم استفاده کنید.


بخش اول استفاده از سرم ویتامین C 


1. برای تشخیص آلرژی آزمایش پَچ را انجام دهید

یک قطره از سرم ویتامین C را روی قسمت کوچکی از مچ دستتان بمالید. از آنجا که پوست این ناحیه حساس است، پس می‌توانید متوجه آلرژی به ویتامین C شوید. 24 ساعت صبر کنید تا ببینید پوستتان ملتهب شده است یا نه. اگر این چنین نیست، می‌توانید بدون نگرانی از ویتامین C روی پوستتان استفاده کنید.

  • اگر از AHA و BHA مانند اسیدهای گلیکولیک، سالیسیلیک یا لاکتیک استفاده می‌کنید باید قبل از مصرف سرم ویتامین C چند دقیقه صبر کنید تا پوستتان تحریک نشود. 

زدن سرم ویتامین C روی مچ دست برای تشخیص آلرژی

2. سرم ویتامین C را صبح و یا شب استفاده کنید

پوست فقط یکبار در روز می‌تواند ویتامین C را جذب کند، پس از آن در صبح و یا شب قبل از خواب استفاده کنید. به یاد داشته باشید که پس از استفاده از سرم، از ضد آفتاب استفاده کنید. اگر می‌خواهید قبل از مصرف سرم از مرطوب کننده استفاده کنید، بهتر است که این کار را در شب انجام دهید.

استفاده از سرم ویتامین C در صبح یا شب 

3. صورتتان را با یک پاک کننده ملایم بشویید

آب خنک را روی صورتتان بریزید و مقداری از پاک کننده (به اندازه یک سکه) را روی صورتتان بمالید. از نوک انگشتانتان استفاده کنید و به مدت 30 ثانیه پاک کننده را به آرامی روی پوستتان ماساژ دهید. سپس آن را با آب بشویید.  

  • از پاک کننده‌ای استفاده کنید که برای نوع پوست شما مناسب است. مثلا اگر پوست حساسی دارید از پاک کننده‌های فاقد عطر استفاده کنید که الکل نداشته باشد.

شستن صورت با پاک کننده ملایم

4. تونر را روی صورتتان بمالید

صورتتان را با یک پارچه تمیز خشک کنید، سپس یک توپ پنبه‌ای را به تونر آغشته کنید و روی صورتتان بمالید. از زدن تونر به اطراف چشم اجتناب کنید. اجازه دهید قبل از مصرف سرم، تونر خشک شود. 

  • اگر پوست چربی دارید و از یک تونر حاوی بنزوئیل پراکساید استفاده می‌کنید حداقل 5 دقیقه قبل از استفاده از سرم صبر کنید، زیرا مصرف همزمان بنزوئیل پراکساید با ویتامین C کارآیی سرم را کمتر می‌کند. 

زدن تونر روی پوست

5. دو تا سه قطره از سرم را روی صورتتان ماساژ دهید

از قطره چکان موجود در بطری سرم استفاده کنید و 2 تا 3 قطره از سرم ویتامین C را کف دستتان بریزید. سپس انگشتتان را در روغن فرو کنید و مقداری از آن را روی گونه و پیشانی‌تان بمالید و به همین ترتیب آن را روی کل صورتتان ماساژ دهید.

ماساژ دادن 2 - 3 قطره سرم ویتامین C روی پوست

6. قبل از استفاده از مرطوب کننده 5 الی 10 دقیقه صبر کنید

قبل از استفاده از مرطوب کننده یا هر محصول دیگر از سرم ویتامین C استفاده کنید. هنگامی که پوستتان سرم را جذب می‌کند مرطوب کننده را به آرامی روی صورتتان ماساژ دهید. 

  • اگر صبح این کار را انجام می‌دهید، از مرطوب کننده‌‌ی حاوی SPF برای محافظت از پوستتان استفاده کنید.

زدن مرطوب کننده روی پوست


بخش دوم درمان مشکلات پوستی با سرم ویتامین  C


1. از ویتامین C حاوی روی به منظور کاهش التهاب ناشی از آکنه استفاده کنید

برای مقابله با باکتری‌هایی که باعث بروز برخی از آکنه‌ها می‌شوند، از سرم ویتامین C که حاوی روی است یکبار در روز استفاده کنید. از آنجا که ویتامین C خاصیت ضد التهابی دارد، می‌تواند پوست تحریک شده را تسکین دهد.

  • برای آکنه‌های شدید، با پزشکتان درباره میکرونیدلینگ با ویتامین C مشورت کنید.

سرم ویتامین C برای کاهش التهاب ناشی از آکنه

2. با سرم ویتامین C و E از پوستتان در برابر آسیب ناشی از آفتاب محافظت کنید

اگر می‌خواهید از پوستتان در برابر اشعه ماوراء بنفش محافظت کنید، همیشه قبل از خروج از منزل از ضد آفتاب استفاده کنید. پس از بازگشت به منزل، صورتتان را بشویید و از سرم ویتامین C و E استفاده کنید.

  • ویتامین‌ها، از پوستتان در برابر آفتاب محافظت می‌کنند، به همین دلیل باید پس از قرار گرفتن در معرض اشعه ماوراء بنفش از سرم ویتامین C و E استفاده کنید.

سرم ویتامین C و E 

3. از سرم‌ها به عنوان روتین جلوگیری از پیری پوست استفاده کنید

احتمالاً محصولات ضد پیری پوست را مشاهده کرده‌اید که ادعای افزایش کلاژن دارند. محققان دریافتند که استفاده روزانه از ویتامین C می‌تواند تولید کلاژن را افزایش دهد و همین باعث می‌شود که چین و چروک‌ها کاهش پیدا کنند. 

  • حداقل چند ماه لازم است که از ویتامین C استفاده کنید تا به نتیجه مورد نظرتان برسید.

محصولات ضدپیری پوست

4. برای کاهش هایپرپیگمنتاسیون از سرم ویتامین C استفاده کنید

قرار گرفتن در معرض آفتاب، باعث ایجاد لکه‌های قابل توجهی در صورتتان می‌شود. سرم ویتامین C را یک بار در روز استفاده کنید تا رنگدانه‌هایی که باعث ایجاد لکه‌های تیره می‌شوند کاهش پیدا کنند. 

  • فراموش نکنید که حداقل باید 3 یا 4 ماه از سرم استفاده کنید تا به نتیجه دلخواهتان برسید. 

زدن سرم ویتامین C برای کاهش هایپرپیگمنتاسیون

بیشتر بخوانید: ساخت کرم ضد پیری پوست با ویتامین C و روغن‌ ضروری